Surprize sunt puţine. Noua reglementare a Academiei Americane de Film, aceea de a avea 10 filme nominalizate la categoria Cel mai bun film, a permis ca lărgita umbrelă să nu mai scape nimic notabil. Motorul acestei reveniri a AMPAS la o prevedere din trecut a fost se spune, faptul că „The Dark Knight”/”Cavalerul negru” a fost sărit la vremea lui de pe lista nominalizărilor pentru Cel mai bun film. Oricum, au fost ani în istoria Oscarurilor cand au fost şi 12 titluri nominalizate la categoria Cel mai bun.

Iar acum academia a fost atat de scrupuloasă, cu riscul de a nominaliza „Up in the Air” şi la categoria Cel mai bun film de lungmetraj de animaţie şi la categoria Cel mai bun film. În orice caz, o nominalizare la Oscar e mană cerească pentru că dă un branci serios vanzării unui film. Bătălia celei de-a 82-a ediţii a Oscarurilor se dă, ca într-un film american prost, între un regizor cu faimă şi fosta sa soţie, ajunsă acum pe cai mari.

Şi „Avatar”, şi „The Hurt Locker” au cate nouă nominalizări – cele mai multe, dar e de aşteptat ca Oscarurile ce se vor anunţa pe 7 martie să se împartă cat de cat echitabil, cu Oscarul pentru Cel mai bun film dat „Avatarului” (care e o investiţie financiară mult prea mare pentru a fi ignorată) şi cu Oscarul pentru regie acordat lui Kathryn Bigelow, autoarea lui „The Hurt Locker”. În mare, nominalizările la Oscar au urmat aproape pas la pas Globurile de Aur.

Sunt, însă, şi cateva surprize - unele reparatoare. Cea mai notabilă e nominalizarea lui Jeremy Renner, protagonistul din „The Hurt Locker” la categoria Cel mai bun actor în rol principal. Despre pană mai ieri necunoscutul Renner - sărit din cărţi la nominalizările pentru Globurile de Aur - cel mai popular critic american, Roger Ebert, a spus că îşi caştigă Oscarul din primele minute. O altă surpriză este nominalizarea lui Penélope Cruz pentru rolul secundar din musicalul „Nine”, realizat de Rob Marshall.

Tot o surpriză este şi nominalizarea lui Maggie Gyllenhaal (prima în cariera actriţei) pentru rolul din „Crazy Heart”, un film mic, dar care i-a adus deja Globul de Aur lui Jeff Bridges, avand toate şansele să-i aducă şi Oscarul. Dacă aproape toate filmele nominalizate la diverse categorii sunt cunoscute, de un imbold mediatic se va bucura acum, cu siguranţă, un alt film mic - „The Last Station”, realizat de Michael Hoffman, un film de epocă despre scriitorul Lev Tolstoi.

Christopher Plummer, care îl joacă pe Tolstoi, e nominalizat pentru rol secundar masculin, în vreme ce tot o surpriză e nominalizarea lui Helen Mirren (interpreta soţiei lui Tolstoi, Sofia Andreevna) la Oscarul pentru rol principal feminin. Cat priveşte Oscarul pentru Cel mai bun film vorbit în altă limbă decat engleza - unde ar fi trebuit să figureze şi „Poliţist, adjectiv” de Corneliu Porumboiu (dacă valoarea filmelor ar fi hotărat singură) n-ar fi de mirare ca nu Michael Haneke şi al său „Das weisse Band” să ia Oscarul, ci mai degrabă argentinianul „El secreto de sus ojos”.

Autorul său, Juan José Campanella, nu doar că le e mai accesibil americanilor decat este Haneke (şi nu doar geografic), dar a lucrat în America, regizand seriale TV, şi are o reputaţie întărită de succesul filmului său din 2004, “Luna de Avellaneda”.