INTERVIU Nicolae Mihaita, 74 de ani, campion national la planorism: Eu am iubit toata viata. Asta a fost o pasiune a mea - iubirea. Ca si zborul, zau

de Iulia Blaga     HotNews.ro
Miercuri, 5 august 2009, 19:16


Nicolae Mihaita
Foto: HotNews.ro
A devenit la 74 de ani - si pentru a noua oara - campion national la planorism. Totusi, pentru Nicolae Mihaita, care in timpul razboiului admira la Fierbinti Junkers-urile germane si care este azi cel mai in varsta pilot roman in activitate, mai importanta decat zborul ramane femeia. 

De ce mai concuraţi la 74 de ani?
Nicolae Mihaita: Concurez in primul rand din placerea de a zbura. Daca se nimereste sa si castig, asta e altceva.

 
- Porecla de Mami i se trage de la niste elevi carora obisnuia sa le spuna: „Mami, fa asa”, „Mami, nu fa asa”.
- S-a nascut in 1935 si zboara de la 17 ani. Primul titlu interregional l-a obtinut in 1956, iar primul titlu national in 1961. Este de noua ori campion national la planorism si detinator al unor recorduri nationale care inca n-au fost doborate, printre care cel de zbor cu tel fix la dubla comanda - 400 km, si cu panta libera la dubla comanda - 450 km.
- La Campionatul National de Planorism Distanta incheiat duminica trecuta la Clinceni, a concurat si a iesit pe prima pozitie la clasa biloc cu un echipaj din care au mai facut parte doi colegi „de viitor”, Mihaela Olteanu (25 de ani) si Adrian Dulau (23 de ani)
 
 
Carte de vizita Nicolae Mihaita
Tine si de noroc?
Nicolae Mihaita: Nu prea, la planorism trebuie sa fii foarte inteligent si sa ai cunostinte teoretice foarte ample. De exemplu, trebuie sa stii sa interpretezi instantaneu toate situatiile meteo care apar in timpul zborului. Trebuie sa cunosti toti norii, curentii de aer, configuratia solului, culoarea lui. 

Daca intr-o parte e aratura inseamna ca acolo e termica mai puternica, deoarece solul mai inchis se incalzeste mai repede. Trebuie sa te duci dupa culoare si dupa soare. Sunt multe treburi din astea pe care trebuie sa le cunosti in zborul de performanta...

Al doilea motiv pentru care am concurat a fost si sa castig. Pe de alta parte, insa, eu as putea spune: „La 74 de ani pot sa-i las si pe altii”. Dar nu pot sa fac asta pentru ca atunci nivelul de performanta ar scadea.

Multi cred ca, daca nu bate vantul, nu zboara nici planorul.
Nicolae Mihaita: Asa gandesc oamenii. Exista un vant special, pe verticala, numit termica si pe care nu il simti cand stai pe pamant. 

Dar pe care il simt mai ales cei de la ultimul etaj al blocului pentru ca toate mirosurile de mancare urca...
Nicolae Mihaita: Exact, asa se manifesta termica in viata de zi cu zi!:)) Cand zbori cu planorul, zbori la orizontala si intri in caminul termic, simplu, iar termica o simti dupa aparatura de bord si dupa fund (ca te preseaza la fund). Simti cand intri in termica.
 
Pe urma trebuie sa stii s-o folosesti. Intri in spirala si incepi sa spiralezi, adica mergi exact spre centrul ei. Intalnesti berze, ereti, pescarusi, ulii care spiralează o data cu tine. Se uita la tine, sunt foarte prietenoase. Dar cele mai prietenoase sunt berzele. Nu se sperie deloc de planor.

Poate ca se gandesc: „Iaca si fratele meu vitreg...”
Nicolae Mihaita: Da, da! Si spiralezi impreuna cu ele pana sus, pe o distanta cam de 400 de metri. Maestrii urcatului in spirala sunt ulii. Ei merg pana la plafon, la 2000 de metri. Pasarile se folosesc de termica pentru existenta lor. Parcurg distante mari fara sa depuna vreun efort deosebit. Cu aripile intinse, urca si nu obosesc. Dar asta tine de instinctul lor. 
 
Te gandesti tot timpul la zbor, chiar si cand nu zbori
 
Si la dumneavoastra tine de instinct, nu degeaba vi se spune si Omul-Pasare.
Nicolae Mihaita: Instinctul zborului se capata. Nu ne nastem cu el, ca pasarile. La unii se formează mai mult, la alţii mai puţin, la alţii mai aşa, iar la alţii - care sunt in numar foaaarte mic -, instinctul devine foarte puternic. Nu la toata lumea. De exemplu, dintr-o grupa de formare de 30 de persoane, sapte sunt aproape rebuturi, de la 7 la 20 sunt mediocri, de la 20 la 28 buni, si doar unu - doi sunt foarte buni.
 
Si de ce tine atunci instinctul de zbor?
Nicolae Mihaita: Stiu eu? De placere, de obisnuinta. Cu cat iti place mai mult... Pur si simplu te gandesti tot timpul la zbor şi la cum sa faci sa iasa mai bine.

Chiar si cand esti acasa?
Nicolae Mihaita: Da, da. Te gandesti: „Ce-am facut cu virajul asta? Nu l-am mentinut bine...” Te gandesti teoretic si pe urma aplici practic. Pana iti intra in instinct si, daca a apucat sa-ti intre in instinct, totul se face pe urma automat.
 
Dar de cand v-a prins acest drog?
Nicolae Mihaita: Din timpul razboiului. Eram copil la bunici, la Fierbinti, Ialomita, unde nemtii aveau o baza aeriana cu Junkers-uri, Fokker-e, si stateam numai langa avioane. Nemtii se obisnuisera cu mine. De regula, nimeni nu avea voie sa se apropie, dar pe mine, fiind copil de noua ani care in fiecare zi mergea acolo, ma lasau.
 
Deci vroiati sa va faceti aviator de mic.
Nicolae Mihaita: Daaa. Pai asta era scopul! Visul imi venise de cand am vazut prima oara avioanele zburand. Locuiam in Voluntari si ma duceam sa le vad decoland de la aerodromul Pipera. Parintii n-aveau ce sa zica. Mama vroia sa ma faca croitor! Ii intrase ei in cap... si chiar m-a dus la o croitorie, inainte de liceu, unde maistrul mi-a pus un degetar in deget si, cu acul fara ata, m-a pus sa imping si sa trag toata ziua. Iti inchipui ce plictiseala!

Am suportat trei zile calvarul asta, dupa care nu m-am mai dus. Prima oara am zburat la 17 ani, la Timisoara. M-am inscris la cursul de planorism, în timpul vacantei de vara. Din al doilea an m-am inscris si la zbor cu motor. Ne sculam de la 5 dimineata si invatam sa zburam. In trei luni am invatat. 
 
N-am avut niciodata o criza de nervi
 
Va simtiti varsta?
Nicolae Mihaita: Nooo, in niciun caz! Stai sa-ti spun o chestie adevarata cu germanul Hans-Werner Grosse, care are acum aproape 90 de ani si care e multicampion mondial la planorism. A zburat pana la aproape 80 de ani, pentru recorduri, numai prin Australia, Africa de Sud - recorduri de mii de kilometri. 

Si pe unde se ducea, avea cu el o fata de 20 si ceva de ani. Planorul lui avea o anvergura a aripilor (adica distanta dintre varfuri) de vreo 26 de metri (fata de 15-18 cat am eu). Cum depasea fata varsta anvergurii, out! Alta! Sa intre in anvergura!
 
Dar cum te ajuta zborul in viata?
Nicolae Mihaita: La mine a fost toata viata si o profesie, ca am fost instructor de zbor - si de planor, si de zbor cu motor. Cum sa te ajute?! Ai alt comportament psihic, esti altfel fata de un om obisnuit. Ai sange rece, esti mai calm. Si, oricum, tu esti in clar, adica ai telul tau in viata.
 
N-am avut niciodata o criza de nervi. Trebuie sa fii constant si calm, ca si cum ai zbura peste cinci minute. Chestiile astea se educa. Eu, de exemplu, n-am fumat niciodata. Altii de varsta mea sunt iesiti la pensie si stau la coada prin farmacii. Eu am stat toata viata pe tarla si nu m-am imbolnavit. M-a ajutat si faptul ca n-am facut exces de alcool. Am baut cat mi-a trebuit. Am avut o viata normala.
 
De ce se zice ca „Aviatia da senzatia si te face sa iubesti?”
Nicolae Mihaita: Sa stii ca toti pilotii sunt iubareti! Eu am iubit toata viata. Domnule, asta a fost o pasiune a mea - iubirea. Ca si zborul, zau.
 
Mai importanta ca zborul?
Nicolae Mihaita: La fel. De fapt, daca e sa fac un clasament, pe locul intai ar fi femeia, pe doi zborul si pe trei ocupatiile mele zilnice, de intretinere a avionului, de intretinere a masinii (ca si masina mi-o intretin singur). Eu sunt electronist de formatie, mecanic de avion, de toate. Sunt universal.
 
Dar nu stiu toti pilotii sa mestereasca la avion?
Nicolae Mihaita: Nu, pilotii de salon se urca in avion si atat. „Sa pornim”, si gata. Iar mecanicul sta acolo langa ei. Foarte putini piloti se pricep si la mecanica.
 
Cand zburati inainte de 1990 aveati senzatia, zburand, ca sunteti mai liber?
Nicolae Mihaita: Nu, din timpul comunismului pana acum nu mi-am schimbat comportamentul. Acelaşi comportament am avut si inainte de 1989, aceleaşi preocupari.
 
Cei trei copii nu zboara pentru ca stiu ca nu v-ar putea depasi?
Nicolae Mihaita: Nu stiu, probabil. Dar si ei, si nepotii mei au zburat agatati de picioarele mele de la doi ani fara sa le fie frica. Chiar nu le-a fost frica!
 
Pai erau din vana de aviatori. Asta vreau sa-mi povestiti: ziua in care ati cunoscut-o pe sotia dvstra.
Nicolae Mihaita: Ei, asta-i de mult. In vara lui 1961, tot asa la un campionat, la Iasi.... Am cunoscut-o si am adus-o cu avionul la Bucuresti. M-am obisnuit, eh. N-a fost dragoste la prima vedere, instantanee. Am stat acolo 15 zile cat a durat concursul, iar ea era eleva la planor. Cam asta-i treaba.

Stiti ce spunea Amelia Earhart: pilotii sunt ingineri, iar aviatorii un fel de poeti.
Nicolae Mihaita: Asa e, da! Numai ca eu sunt de toate. Eu sunt universal.
 
Ati avut momente dificile?
Nicolae Mihaita: Multe, foarte multe, dar trebuie sa te descurci. In momentele acelea te gandesti si actionezi cu sange rece. De-abia dupa ce rezolvi situatia iti dai seama ce s-ar fi putut intampla. Nu trebuie sa te sperii. Daca te-ai speriat, esti pierdut. Iesi din situatie si asta e. 

Cati elevi ati avut?
Nicolae Mihaita: Dar nu mai tin minte. Foarte multi. Unii zboara la Tarom, la transportul public, la militar. Sunt piloti mari. Unii au si iesit la pensie de la Tarom!






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2637 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    super articol (Miercuri, 5 august 2009, 19:35)

    324 [utilizator]

    Ma bucur de fiecare data cand citesc despre astfel de oameni.
  • +1 (1 vot)    
    Sa-i dea Dumnezeu sanatate si viata lunga (Miercuri, 5 august 2009, 19:38)

    Parizian [anonim]

    Multumesc Hotnews ca mai dati si astfel de reportaje, cu romani care ar merita admirati si vazuti pe canale nationale de stiri, in locul tarfelor alea si manelistilor negriciosi.
    Domnul Nicolae Mihaita e un exemplu, e un om dintr-o bucata, are in sange zborul si uite ca in timp ce altii la varsta lui bolesc prin spitale si zac prin farmacii la cozi, el e in plina activitate.
    Dovada ca are mare importanta cum iti traiesti viata si ca poti imbatrani frumos, cu o sanatate buna.

    Bravo lui ca a facut 3 copii cu moldoveanca lui frumoasa si gospodina, are cine sa-l pomeneasca, are nepoti care sa ii aduca bucurie la batranete, are cine sa ii plateasca pensia (ca tot e agitatie cu problema asta) :).

    Astfel de romani au creat Romania si au tinut tara asta in functiune, nu clanurile de tigani, nici minoritatile care nu-si doreau o Romanie, nici "jmecherii de Bucale".

    Cinste domnului Mihaita, cinste romanilor ca el, devotati si muncitori !
  • 0 (0 voturi)    
    planorism (Miercuri, 5 august 2009, 19:42)

    I [utilizator]

    cei care vor sa invete sa zboare pot merge la cluburile de planorism, gratuit sub 26 de ani.
    Pacat ca si acolo se fura motorina, ca toti de la club au masini diesel. Dar daca te ti de treaba, atunci te lasa sa zbori si ajungi sa te descurci foarte bine.
    • 0 (0 voturi)    
      informeaza-te (Miercuri, 5 august 2009, 21:15)

      Teo [anonim] i-a raspuns lui I

      foarte intereant comentariul tau.
      cred ca e cel mai bine sa te abtii de la astfel te comentarii, pentru ca sunt sigur ca nu prea ai idee cu ce se mananca zborul la planor in cadrul aeroclubului.
    • 0 (0 voturi)    
      de unde? (Miercuri, 5 august 2009, 21:52)

      Catalin [anonim] i-a raspuns lui I

      Motorina o fura de la avioane sau de la planoare?
      • 0 (0 voturi)    
        de la mosor (Miercuri, 5 august 2009, 23:06)

        I [utilizator] i-a raspuns lui Catalin

        planoarele nu au motor si sunt lansate cu un camion-mosor, care trage planorul pe pista si dupa decolare putin, pana ajunge la vreo 200 de metri altitudine. Mai sus iarna, ca e mai dens aerul. In momentul respectiv planorul da drumul la cablu si zboara liber; cauta o termica si se indeparteaza sau face o tura de pista si aterizeaza.

        Acel camion merge cu motorina. De acolo de ia. Cine verifica cat a tras camionul respectiv? Nimeni. In general la club alegeau cativa care se aratau mai interesati si pe aia ii antrenau bine ca sa aiba si rezultate iar pe restul mai rar, sa ramana motorina.
        • 0 (0 voturi)    
          Amice,cunosti vreun doctor? (Joi, 6 august 2009, 8:35)

          Gheurghe [anonim] i-a raspuns lui I

          Cata motorina ar trebui sa aiba acel camion ca sa poata toti fura ? Si apoi dupa cate imi amintesc eu mosorul este o structura independenta nu un camion. Se mai sustrage de pe aeroport benzina de avion dar nu in asa cantitati incat sa satisfaca pe toti cei care au masini.
          • 0 (0 voturi)    
            Bravo Mami (Joi, 6 august 2009, 18:26)

            Teo [anonim] i-a raspuns lui Gheurghe

            In primul rand vreau sa il felicit pe domnul Mihai...toata stima si respectul pt piloti ca dansul

            In al doilea rand... mosorul nu este o structura independenta ci este montat pe sasiul unui camion Bucegi... ce este drept, motorul mosorului este separat de cel al camionului dar face parte din structura acestuia....

            In al treilea rand... nu stiu in ce aerclub ai fost de ai vazut motorina furata... dar la aeroclubul nostru abea daca ne ajunge si asta care se da.... nu uita ca mai sunt si alte utilaje acolo care merg tot pe motorina.... ba un aro de tractat remorci sau pt ajuns la urgente tehnice... ba un tractor pt tras cablurile mosorului... nu pot sa cred ca se fura motorina asa angro... un litru- doi poate... dar nu mai mult
            • 0 (0 voturi)    
              cel de la Arad (Joi, 6 august 2009, 21:14)

              I [utilizator] i-a raspuns lui Teo

              ca sa nu ne tot invartim in jurul cozi.
            • 0 (0 voturi)    
              motorina si benzina si ore si salturi (Marţi, 1 martie 2016, 22:05)

              Dan Dragoi [anonim] i-a raspuns lui Teo

              Comandantul de la Craiova,un betivan ,fura benzina si o ducea acasa la directorul Aeroclubului ,pentru care fapta eu cu Titel Starcu ,un instructor facem plagere la politie.foarte noua politie eram in 1991. Un maior caruia i-am spus noi cum sta treaba, ne promite ca vor veni sa faca un control dar sa fim si noi acolo si sa le spunem unde si ce sa verifice ca nu stiu cum se fura si de unde,Au venit cand in gara erau trenurile cu mineri,comandantul le-a aratat ce a vrut au plecat si eu am fost oprit de la zbor de betivan ,ca-sa au vrut muschii lui si ai ..
  • 0 (0 voturi)    
    superrrrrrrrrr (Miercuri, 5 august 2009, 20:18)

    adrian [anonim]

    Multumim pentru articol...si felicitari.
  • 0 (0 voturi)    
    viata lunga, MAMI ! (Joi, 6 august 2009, 9:13)

    iasi [anonim]

    Mare mi-a fost bucuria, de aici din indepartarile unde am ajuns, sa vad amprenta lui MAMI !
    Am avut onoarea si sansa sa zburam impreuna cu ani in urma. Esti vesnic tanar si optimist, ca un adevarat aviator. Sa traiesti multi ani fericiti MAMI, sa bucuri cat mai multe generatii de zburatori, care sa duca mai departe aceasta nobila indeletnicire a romanilor. Sunt convins ca s-ar fi bucurat sa citeasca interviul, si SERGIU, si GELU, si SANDU, si IONICA, si multi alti frati ai nostri care ne privesc de sus.
    Cu mult drag !
  • 0 (0 voturi)    
    INTERVIU Nicolae Mihaita (Joi, 6 august 2009, 15:04)

    wolf [anonim]

    Cum, un articol fara sini goi, morti si singe????
    Deci domnilor, se poate! Un subiect ce m-a uns pe suflet, sa traiasca realizatorul, sa traiasca si Mami! Ma bucur ca mai sint reporteri ce cauta sa scoata in fata oamni simpli, fara fite si masini bengoase, oameni ce au facut ceva in viata, oameni ce au lasat ceva in urma lor, oameni ce au avut doar o calitate: au fost OAMENI!!!!
    Felicitari!
  • 0 (0 voturi)    
    Sunt Mandra! (Sâmbătă, 5 septembrie 2009, 22:22)

    nepoata cea mica:) [anonim]

    Cei mai mandri sunt nepotiii....Sunt mandra ca am un astfel de bunic, si ca am cu ce sa ma laud....
    Sunt mandra ca ii sunt nepoata!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    mami (Marţi, 1 martie 2016, 21:18)

    Dan Dragoi [anonim]

    Am zburat in 1971 pe Clinceni ,instructorii erau Soflete si Savastre, Mami facea 'performanta' pleca si ...pleca si Ionescu ,comandantul, dupa el cu wilga,sa-l aduca acasa,si seara ii dadea un Dubonnet ,sticla o tinea in fichet si noi i-am pus lichid de frana in ea ..n-am auzit de vreo reclamatie.A scos la simpla un pusti,in remorcaj de avion,nu mai stiu de ce asta a scos franele aerodinamice si a uitat de ele,planorul,un Blanik .s-a toot infundat ,si nu a mai prins terenul,l-a aterizat totusi s-a dat jos din carlinga a vazut franele scoase si cand a ajuns mami le el (si noi) ii spune:Credeam ca s-a defectat dar erau franele scoase! Mami-pai cine le-a scos? pustiul- Nu stiu .eu nu le-am scos!


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by