Dupa "Gothika" (2004), Mathieu Kassovitz nu se indeparteaza de reteta filmului american de actiune, chiar daca revine cu un SF, ecranizarea romanului "Babylon Babies", al canadianului de origine franceza Maurice G. Dantec. Daca regizorul a citit cartea pe nerasuflate, in doua ore, filmul sau se consuma mult mai repede, din alte motive.

In primele minute ale filmului ai fi tentat sa crezi ca francezul ar putea incerca un SF de actiune cu nivel secund de lectura, care sa fie si o parodie/un metatext a/al productiilor stereotipe de gen. Primul indiciu e alegerea lui Vin Diesel, care tocmai filmase la Sidney Lumet in cel mai sobru film al sau de pana acum, "Find Me Guilty" (care l-a dus in 2006 si pe covorul rosu de la Berlin).

Cooptandu-l pe Vin Diesel, consacrat - in ciuda contre-emploi-ului precedent - intr-o tipologie fixa, Mathieu Kassovitz ar fi putut sa continue ce a inceput Lumet si sa-l puna pe actor sa-si demonteze imaginea cu propriile arme.

Ar mai fi putut, de asemenea, sa se foloseasca de intreg arsenalul unui film de actiune - cu grobieni mafioti rusi si posibilitati nesfarsite de desfasurare a secventelor de actiune -, ca un copil de noul lui Lego.

In primele zece minute ale filmului chiar te intrebi daca autorul lui "La Haine" (1995), film de cu totul alta factura, impecabil ca realizare (cel mai bun al sau de pana acum), nu a lasat cumva hamurile din "Gothika" pentru a se juca putin cu un buget mare si cu ocazia de a face niscaiva semiotica pe marginea unei structuri consacrate.

Dar Kassovitz nu inoveaza, nu vadeste un stil aparte (dupa cum nu vadise nici in "Gothika" sau "Rauri de purpura"), nu vrea mai mult decat livreaza, adaptand cartea dupa scenariul al carui coautor e. Adica o poveste banala care pune la un loc in mixer metafizica, genetica, Inteligenta Artificiala si actiune, multa actiune.

"Babylon D.A." nu e mai mult decat un nou film de actiune pe o prafuita tema SF, iar Vin Diesel nu e nimic mai mult decat Vin Diesel, desi vanosul new yorkez poate mai mult decat sa dea replica mai plat si decat Arnold Schwarzenegger.

Din pacate, aceeasi lipsa de originalitate l-a inspirat pe Kassovitz la alcatuirea intregii distributii. Daca frantuzoaica Melanie Thierry are avantajul ca e necunoscuta publicului din afara Hexagonului, restul actorilor sunt exact acei actori europeni exportati cel mai mult peste Ocean: Charlotte Rampling, Gerard Depardieu si nelipsitul Lambert Wilson.

Prezenta lui Michelle Yeoh te lamureste inca de la inceput ca vei fi martorul unor secvente de arte martiale. Ca si Lambert Wilson in roluri negative, actrita a devenit type cast, pierzandu-se in roluri asemanatoare.

"Babylon D.A." nu are cum rivaliza cu "Blade Runner", film la care Mathieu Kassovitz face referire in notele de productie. Poate constitui un divertisment doar pentru acel gen de public neinteresat de numele autorului sau de originalitate cat de actiune contracronometru si pac-pac.

Te intrebi insa cat a cantarit parerea regizorului si cat cea a producatorului american, 20th Century Fox. Personajele schematice si decupajul imbacsit nu sunt de natura sa impresioneze un cinefil, dar filmul in sine poate fi vandut.

Kassovitz nici n-a avut drept de final cut pentru SUA.

"Babylon D.A."/"Babylon D.A." - regia Mathieu Kassovitz, cu: Vin Diesel, Melanie Thierry, Michelle Yeoh, Charlotte Rampling, Lambert Wilson, Mark Strong, Gerard Depardieu. Ruleaza in Romania din 20 martie.