HotFilm VIDEO

"Pescuit sportiv" fara peste, dar prostituata face toti banii

de Iulia Blaga     HotNews.ro
Luni, 16 februarie 2009, 14:22


"Pescuit sportiv"
Foto: Transilvania Film
Anuntat de premiile pe care le-a obtinut pana acum la festivaluri internationale, de cronicile foarte bune din presa straina (filmul ruleaza deja in Franta), debutul lui Adrian Sitaru in lungmetraj este, in cel mai rau caz - pentru spectatorii carcotasi -, o pauza de la filmele mizerabiliste care prea arata viata trista de zi cu zi. (Cum spune Ioana Flora in film, "M-am saturat de tara asta de cacat."). In cel mai bun caz, e un debut remarcabil.

Filmul este el insusi rod al acestui "mizerabilism" cotidian. A fost inceput ca dintr-o joaca,  actorii n-au fost platiti, a durat mult pana a fost terminat. Scenariul (pornit de la o idee a lui Radu Jude, prieten cu Sitaru) a inceput a fi scris prin 2003, in 2005 au inceput si filmarile - rastimp in care regizorul-producator a cautat sprijin in stanga si-n dreapta. A obtinut o camera de filmat dintr-o parte, echipament de sunet din alta samd.

S-a terminat de filmat cu totul prin 2007. Cu prima varianta de montaj pe digital in brate (realizata si ea in aproape un an), Adrian Sitaru s-a aratat unor producatori francezi. Acestia s-au indragostit de film si au decis sa-l ajute sa fie terminat (cam cum a facut compania romaneasca Libra Film cu "Katalin Varga", realizat de britanicul Peter Strickland.).

Ajutorul a constat mai ales in gonflarea filmului de pe digital pe pelicula de 35mm si in terminarea sunetului. Cei de la ARTE s-au implicat si ei. Rezidenta Cinefondation primita de la Festivalul de la Cannes, i-a permis lui Adrian Sitaru ca timp de cateva luni sa stea la Paris aproape de filmul sau aflat in ultimele stadii ale postproductiei.

Geneza atat de grea (si despre care poate stim cate ceva din presa, inainte de a intra in sala) nu afecteaza impactul pe care filmul il are asupra noastra. Fireste, frugalitatea mijloacelor da primelor secvente - pana intri in viteza de croaziera -, un aer frust si imediat. Se filmeaza din mana (camera lui Adrian Silisteanu face minuni), iar cele doua personaje, Mihaela "Iubi" si Mihai par decupate, cu tachinarile si nervii lor, din realitatea pe care o traim.

E drept, unghiul subiectiv al camerei ("POV"- "Point of View", prin care devenim implicati in poveste, la fel cum si camera devine personaj), e dificil in primele momente, cand ne sunt bruscate obisnuintele capatate prin antrenament din majoritatea celorlalte filme.

Pe masura ce timpul trece, povestea ne prinde. La cinema Studio, cu oameni de toate varstele in sala, nu am vazut pe cineva iesind sau bufnind.

Comparat cu clasicul lui Roman Polanski, "Cutitul in apa", pentru triunghiul amoros si pericolul difuz care ameninta din umbra in permanenta, "Pescuit sportiv" surprinde cu multa acuitate schimbarile fulgurante de umori din alchimia unui cuplu si intretine o permanenta stare de asteptare a unui eveniment care sa aseze piesele la loc, eventual printr-un soc.

Un cuplu - de amanti, aflam chiar de la inceput (interpretati de Ioana Flora si Adrian Titieni), pleaca spre locul unui picnic. Pe drum, masina condusa de femeie accidenteaza o prostituata (Maria Dinulescu), dar soferita - panicata de ideea ca relatia ei adultera, pe care nu e pregatita sa si-o asume, ar putea ajunge la urechile sotului -, decide sa nu se indrepte spre primul spital.

Putem spune ca, din momentul in care prostituata isi revine, incepe si filmul. In excelenta interpretare a Mariei Dinulescu, Ana e malefica, insinuanta si in mod fundamental buna - totul in proportii egale. Rapid, Ana se strecoara in angrenajul si-asa scartait al cuplului si, trecand de la unul la altul, ii manipuleaza trezindu-le pulsiuni erotice camuflate, montandu-i pe unul impotriva altuia, starnindu-i, enervandu-i, silindu-i sa reactioneze.

Adevarul este ca niciunul dintre personajele filmului nu e curat ca lacrima, dar desfasurarea acestui joc valurit al seductiei face ca prostituata sa para de departe cel mai sincer personaj.

Amestec de candoare si perversitate, Ana isi reveleaza la final capacitati de inger (unul exterminator, mai degraba). Nuantata interpretare a Mariei Dinulescu, in cel mai bun rol al sau de pana acum, umple personajul de cantitati egale de periculozitate, joie de vivre si tristete batrana.

Ioana Flora si Adrian Titieni sunt de asemenea convingatori pentru ca reusesc sa-si faca personajele umane si credibile chiar daca le fac vizibile partile intunecate - mai ales capacitatea de a minti si de a-i manipula pe cei dragi. Dar si lasitatea. Mihai si Iubi sunt niste oameni normali.

In roluri episodice, Nicodim Ungureanu si Sorin Vasilescu detensioneaza binevenit, cu scurte incursiuni comice de calitate, triunghiul conjugal incins la borne.

Tema lasitatii a fost dezvoltata de Adrian Sitaru in multipremiatul sau scurtmetraj, "Valuri" (Premiul Gopo pentru Cel mai bun scurtmetraj al anului trecut), unde un tanar lasa o turista sa se inece ca sa-i fure geanta, in indiferenta altor turisti (printre care tatal de familie interpretat de Adrian Titieni). "Pescuit sportiv" face un rapel la "Valuri", mai ales ca introduce un joc de cuvinte (si nu numai) pe tema pescuitului (sportiv sau nu), a prostituatei si a pestelui (inexistent in film).

E un teritoriu nou pentru noua cinematografie romana, pentru ca Sitaru nu pare interesat de realitatea sociala, sau poate doar in masura in care e un revelator pentru povesti universale despre natura umana.

In interviurile sale, cineastul (nascut in 1971) se declara fascinat de ceea ce ne face sa ne rasolim cu buna stiinta relatiile cu ceilalti, mai ales cu cei pe care-i iubim. "Acest rau imens" (de care vorbeste Terrence Malick in "The Thin Red Line") e si instinctul de autodistrugere de care dam dovada si care pentru Sitaru inseamna inclusiv faptul ca fumam, mancam aiurea si uneori ne mai si sinucidem.

In mod absolut aberant, comisia de rating de la Centrul National al Cinematografiei a interzis filmul minorilor sub 15 ani. Oare de ce nu ocroteste comisia fragezii spectatori minori interzicandu-le sa vada  si cele mai proaste filme care intra pe ecrane?

Puteti vedea trailerul filmului aici: http://pescuitsportivthemovie.com/

"Pescuit sportiv"  - regia, scenariul si montajul  Adrian Sitaru, imaginea Adrian Silisteanu. Cu: Adrian Titieni, Ioana Flora, Maria Dinulescu, Alexandru Georgescu, Sorin Vasilescu, Nicodim Ungureanu. Productie 4 Proof Film. Pe ecranele  romanesti din 13 februarie.

Filmul a primit Trofeul Silver Alexander si Premiul Special al Juriului, precum si Premiul de interpretare feminina - Ioana Flora si Maria Dinulescu, la Festivalul de la Salonic, Premiul sectiunii "New Voices/New Visions" la Festivalul de la Palm Springs, Premiul Special al Juriului la Festivalul de la Estoril. Selectionat la festivalurile de la Venetia - "Venice Days", Toronto, BFI London, Stockholm, Miami, Belgrad, Mons, Angers.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















8058 vizualizari

  • -9 (11 voturi)    
    Deci stiti ce vreau sa spun, da? (Luni, 16 februarie 2009, 18:13)

    Licuriciul [anonim]

    filmele romanesti sint niste porcarii !!!
    • +5 (5 voturi)    
      Oare?! (Marţi, 17 februarie 2009, 4:26)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui Licuriciul

      Pt unul ca tine care se uita doar la filme cu Rambo asa e! Pt altii care inteleg putin mai mult, exista si filme romanesti bune!
      • -3 (3 voturi)    
        Nu dati cu pietre (Marţi, 17 februarie 2009, 9:39)

        747 [utilizator] i-a raspuns lui mircea

        Are dreptate omu' in multe privinte. Cum se face ca sunetul de exemplu, e mereu de cacao, nu se intelege ce spun actorii, parca ar vorbi in punga?
        In rest, rar mai apare un film ca lumea. Actorii sunt buni, in marea lor majoritate, insa mai apar prin filme si nulitati de actori cunoscuti mai mult din show-urile TV de duminica.
        Nu e bine sa generalizam si sa spunem fie ca filmele romanesti sunt de cacao, fie ca sunt toate extraordinare. Din punctul meu de vedere, mai e mult de lucru. Nu prea avem filme "mediocre", ori sunt bune, ori sunt jalnice. Asa sunt romanii, mereu la extreme...
        • +4 (4 voturi)    
          Lord (Marţi, 17 februarie 2009, 11:14)

          Radu [anonim] i-a raspuns lui 747

          British, cu un singur " t ".
        • +1 (1 vot)    
          sunetul e o problema, da (Marţi, 17 februarie 2009, 12:52)

          srpc [utilizator] i-a raspuns lui 747

          de cand ma stiu am avut dificultati in a intelege ce zic actorii in filmele romanesti; dupa ce am invatat bine engleza, am constatat ca si in filmele americane necazul e acelasi...
    • +4 (4 voturi)    
      astea noi, doar (Marţi, 17 februarie 2009, 7:38)

      Rumalun1st [utilizator] i-a raspuns lui Licuriciul

      Licuriciule, nu generaliza, uita-te pe imdb sa vezi ce film a pe a doua pozitie in topul celor mai bune filme istorice turnate vreodata, si a fost facut doar cu doua camere de filmat.... fara zoom. Vizionare placuta!
      • -2 (2 voturi)    
        LOL (Marţi, 17 februarie 2009, 11:16)

        eugen [anonim] i-a raspuns lui Rumalun1st

        Filmul acela este votat pe imdb doar de romani probabil, asa ca nota este totalmente neconcludenta. Oare cati straini au vazut filmul Mihai Viteazu, ma refer la genul acela de straini care voteaza filmele pe imdb, iti zic eu vreo 3-4 :)
  • -2 (4 voturi)    
    Am iesit din sala Studio la jumatatea filmului (Marţi, 17 februarie 2009, 7:54)

    Alexandra [anonim]

    Este pacat ca oameni care nu se pricep scriu cronica de film. Filmul are mare hibe de scenariu, personajele principale sunt conturate prost si fara nici un pic de subtilitate. In prima jumatate de ora cuplul de amanti se cearta intr-una -- nici nu se intelege de ce sunt impreuna pentru ca nu sunt casatoriti ca sa fie legati la gartd - dupa care brusc si miraculos prostituata -- mare suspans haha - se prinde ca lucrurile nu merg bine intre ei si face pe psihologul. In afara scenariului, filmul are o alta problema: adrian titieni este un total miscast. E mare, lalau, gras, paros , fara bani si cu o viata totally unglamorous, si are doua fete tinere de tot si super misto, una amanta (isi insala sotul pentru el) si cealtata care se baga pe fir. Ca femeie, nu m-a connvis de loc. Cand o sa inteleaga si regizorii barbati ca asa cum ei sunt incantati sa vada tipe tinere subtiri si super pe post de EA si noi femeile trebuie sa fim convinse cu un EL pe masura... Deci, am iesit la jumatate din sala, dupa o saptamana cand am vazut 2 filme bune: Jim Jarmusch, Stranger than Paradise la Jazz ArtClub - acolo subtilitate - si Fatih Akin, Head on - acolo scenariu, regie, personaje si tensiune.
    • -2 (4 voturi)    
      continuare (Marţi, 17 februarie 2009, 10:28)

      alexandra [anonim] i-a raspuns lui Alexandra

      Imi cer scuze pentru greselile de ortografie de mai sus, iscate din graba cu care am batut la taste inainte de a fugi pe usa dimineata. Scenariul ar fi fost mult mai subtil daca incepea cu o scena in care vedem ce ii leaga pe cuplul de amanti (sez salbatic, comunicare sufleteasca, bridge, etc..) si in timpul excursiei am fi avut una sau doua hints ca lucrurile nu merg bine, sau o cearta din senin care sa surprinda, urmand ca apoi sa descoperim impreuna cu prostituata cum stau lucrurile intre ei. In scenariu, lucurile se spun in loc sa se arate prin actiune, si se expun redundant in loc sa se descopere pas cu pas. De asemenea intriga nu curge din structura personajului - care e schematica in cauzl cuplului si cam trasa de par in cazul prostitoatei- si de acea nu convinge si nu emotioneaza. Imaginea nu mi-a placut de loc; se doreste o continuare a stilului Mungiu, cinema dogma, dar nu are nici un appeal.
      • +3 (3 voturi)    
        tipic! (Marţi, 17 februarie 2009, 12:16)

        srpc [utilizator] i-a raspuns lui alexandra

        deci Adi Titieni e mare, lalau, gras, paros, FARA BANI si cu o viata unglamorous! aka, amantul e musai sa fie ori un mafiot tupeist cu Q7 ori un macho man, altfel nu iti vibreaza tie ovarele! apropo, cele doua tipe din film sunt banalutze, nu super! problema e insa ca tu vrei telenovele, stii, in care tanarul, frumosul si virilul miliardar se indragosteste de o servitoare si o duce la palat, da? uiti cate ceva, zic eu: 1.chestii ca asta apar doar in telenovele; si 2. servitoarea cu pricina are 19 ani si arata la nivel de Miss Venezuela, nu peste 35 si sa arate la nivel de Miss Contabilitate! Ion Ion Tiriac (sau altul ca el, ma rog) nu-si va cauta never mireasa in randul femeilor coapte si banale, fiindca stie din start ca e privit ca un finantator, deci alege marfa cal.I, cu coronita! opinia mea: lasa visele de celuloid si vezi-ti lungul nasului! telenovelele dauneaza grav bunului simt feminin.
        • 0 (0 voturi)    
          lui mpcj (Marţi, 17 februarie 2009, 22:31)

          alexandra [anonim] i-a raspuns lui srpc

          Nu e vorba de sabloane ca mafiotul tupeist sau macho man, este vorba de carisma personajului care daca exista intelegi ca spectator o atractie intre cei de pe ecran si daca nu exista nu esti convins. Stanislavki. E vorba de chimia personajelor... de un anume sarm. Nu vizionez telenovele si cred ca modelele pe care le-am dat Jim Jarmusch si Fatih Akin nu sunt telenovele. Uite-te cum arata insa actorii de film buni internationali - merg la sala, au o frumusete interesanta si o masculinitate care lui Titienii din filmul lui Sitaru ii lipseste. Tu ca barbat nu stii ce misca o femeie.
          • 0 (0 voturi)    
            ca barbat (Miercuri, 18 februarie 2009, 7:45)

            als [anonim] i-a raspuns lui alexandra

            "Tu ca barbat nu stii ce misca o femeie." - asta este o generalizare sau un caz particular?
            it's made my day anyway ;)))

            sau asta: "Uite-te cum arata insa actorii de film buni internationali - merg la sala" etc; banuiesc ca aici ar intra actorii din filmele lui jarmusch + akin, eventual si adrien brody?

            ps dspr filmul lui sitaru, numai de bine
      • 0 (0 voturi)    
        raspuns alexandra (Miercuri, 18 februarie 2009, 0:21)

        Alina [anonim] i-a raspuns lui alexandra

        imaginea se doreste o continuare a stilului mungiu, cinema dogma? :)
        se pare ca nu stii ce inseamna dogma, sau poate nu ai vazut filmele lui mungiu.
        cel putin celebrul 432 e filmat din cadre fixe, lungi, nicidecum camera miscata ca in pescuit sportiv.
        e ok sa nu iti placa un film, dar mai bine nu intra in detalii la care ... nu te prea pricepi.
        personal, scenariul mi s-a parut unul din punctele forte ale filmului, la fel si jocul actorilor.
  • 0 (0 voturi)    
    actori actrite care merg la sala OFFTOPIC (Joi, 19 februarie 2009, 11:24)

    gazpefoc [anonim]

    Daca este sa notam actorii dupa aspectul estetic, personal mie mi-a placut mai mult de Renee Zellweger in rolul Bridget Jones decat in rolul Roxie Hart, insa performanta din Chicago e mult superioara celei din celalalt film. Banuiesc ca nu toate femeile il prefera pe Brad Pitt in pat. Asa ca mersul la sala nu are nici o legatura cu filmele, poate cu wrestlingul.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by