Azi au iesit la rampa “Storm”, filmul lui Hans-Christian Schmid in care Anamaria Marinca detine rolul principal (dupa cel al neo-zeelandezei Kerry Fox), precum si scurtmetrajul “Renovare”, de Paul Negoescu. Asta-seara, “Cea mai fericita fata din lume” a avut spectacolul de gala, cu sala plina.Thriller politic, “Storm” urmareste procesul unui general sarb acuzat la Haga de crime de razboi si se afla in cursa pentru Ursul de Aur.

“Povestea nu m-a parasit inca de cand am citit prima varianta a scenariului”, a spus Anamaria Marinca la conferinta de presa in fata unei sali pline. “Partea grea a fost aceea ca a trebuit sa joc rolul unei bosniace desi nu sunt bosniaca, si sa vorbesc in bosniaca si germana desi nu cunosc aceste limbi.”

Actrita romanca se achita foarte bine de rolul sau. Un rol greu – cel al unei femei bosniace violate de sarbi si care incearca sa isi continue viata la Berlin, alaturi de sotul si fiul ei, dar care nu poate refuza cererea unui procuror al Tribunalului de la Haga de a depune marturie impotriva unui general sarb, dupa ce fratele sau, precedentul martor, s-a sinucis.

Jocul retinut, binecunoscut, al Anamariei – remarcata de Hans-Christian Schmid in “4 luni, 3 saptamani si 2 zile” si intalnita de acesta chiar anul trecut pe vremea asta la Berlin, unde Anamaria Marinca facea parte din programul Shooting Stars -se potriveste tonului general al filmului.

Schmid face un thriller onest, poate putin conventional, dar interesant pentru ritmul strans pe care il tine si pentru grija de a fi cat mai veridic, mai natural si mai putin melodramatic. El ne introduce intr-o lume prea putin cunoscuta si, tocmai pentru ca Tribunalul International al Crimelor din fosta Iugoslavie e planuit sa fie inchis in 2010, readuce in discutie una dintre problemele cu care acesta se confrunta, aceea ca, din lipsa timpului, multe capete de acuzare sunt lasate deoparte.

Cu cat sunt mai multe acuzatii, cu atat un proces risca sa dureze mai mult. In film, mai-marii procurorului interpretat de Kerry Fox cad pana la urma la intelegere cu avocatul generalului sarb si micsoreaza numarul acuzatiilor, pentru ca generalul a devenit intre timp importanta figura politica si Serbia trebuie primita in UE.

Azi a avut loc si prima proiectie a scurtmetrajului lui Paul Negoescu, “Renovare”, in prezenta regizorului, a producatorului Ada Solomon, a coproducatorului german, a coscenaristei Simona Ghita si a actritei Clara Voda.

“Renovare” mi se pare cel mai curat film de pana acum al lui Paul Negoescu, si cel mai elegant. Sunt trei capitole centrate pe cele trei personaje principale –interpretate de Clara Voda, Simona Bondoc si Andrei Runcanu. Acestia joaca rolurile bunicii, mamei si fiului implicati in obositoarea renovare a apartamentului.

Cele trei povesti sunt spuse din unghiurile fiecaror personaje,reluand replici si acumuland tensiuni. Interpretarile sunt naturale si omogene. Filmul se rasuceste ca un cub cu fiecare replica, revenind mereu la naratiunea principala.

“Cum de e un film atat de romanesc?” , a fost intrebat pe scena Paul Negoescu de selectionera de la Berlinale Shorts. “Pai pentru ca eu sunt roman”, a replicat Negoescu, in rasetele salii. “Povestea e romaneasca. Nemtii au venit cu banii”.

Da, “romanesc” a devenit atribut. “E prea romanesc”, spunea cineva iesind ieri din sala de la proiectia de presa cu lungmetrajul lui Radu Jude, “Cea mai fericita fata din lume”. Asta-seara, la premiera, sala a fost arhiplina. “Daca iesiti din sala, va blestem”, a spus Radu Jude in gluma,era extrem de emotionat, dar la final l-a binecuvantat pe un spectator care i-a multumit pentru film.

“Si totusi, vrem sa stim mai multe despre noul cinema romanesc. In anii trecuti, la cate un film romanesc era sala pe jumatate goala, si acum toata lumea se inghesuie la filmele romanesti.”, a spus moderatorul. “Pai, asta e norocul meu”, a replicat Jude, care a venit in fata salii impreuna cu protagonista filmului, adolescentaAndreea Bosneag.

Aceasta vrea deja sa dea la Actorie si n-a parut deloc pierduta din cauza emotiei. A venit la Berlin fara parinti si a reusit sa se plimbe singura prin oras ieri, cand a avut zi libera.

Tot azi am vazut primul film minimalist iranian,”Darbareye Elly”/”About Elly”, in regia lui Ashgar Farhadi. Un grup de prieteni din facultate pleaca pentru cateva zile la mare pentru a sarbatori vizita unuia de-al lor stabilit in Germania. Este adusa si o tanara educatoare in ideea discreta de a-i face eventual lipeala prietenului cu ea.

La un moment dat, musafira pare sa se fi inecat, desi corpul ei nu e gasit, sijumatate de film curge in nebunia care se creeaza si in imposibilitatea prietenilor de a actiona logic si unanim.

Exista momente bune in film, pentru ca regizorul reuseste sa dea libertate actorilor si sa-i faca sa ignore aparatul de filmat, creandu-ne impresia ca asistam la vacanta unor oameni real, insa din momentul in care intervine presupusul inec, se rupe filmul si ce urmeaza e o miscare coloidalaneverosimila care il indeparteaza pe spectator.

E ciudat cum interactioneaza filmele. Ieri, in “Ricky”, de Francois Ozon, “le bebe volant” zbura ca un zmeu, tinut de ata. Azi, copiii din filmul iranian se jucau cu zmeul pe plaja, pentru ca dupa zece minute sa inceapa un fel de mare aluzie la “Sous le sable”, de Francois Ozon.

“Storm” se deschide ca “Boogie”, si insasi Anamaria Marinca are o secventa in care se joaca cu copilul pe plaja – ai zice ca e rupta din filmul lui Radu Muntean. Genul acesta de corespondente i-ar placea probabil lui Gabriel Achim, care a venit la Berlinale Shorts cu “Bric-Brac”, un scurtmetraj in care se amuza sa gliseze realitatea in fictiune si viceversa.

El insusi joaca rolul regizorului, iar actorii Paul Ipate si Ioana Blaj, care sunt iubiti si in viata reala, sunt pe ecran doi actori care, desi sunt impreuna, au de jucat scena unei dispute. Surescitat de scena care nu iese cum vrea, regizorul spune la un moment dat: “Mai bine fac un film despre Revolutie”. Daca am inteles bine de la Gabriel Achim, un producator strain cu care a stat de vorba chiar a inteles ca urmatorul lui film va fi unul despre Revolutie.))