Adrian Sitaru, unul dintre autorii celor cinci filme „mici” (adica scurtmetraje) care au reputat mari succese si care au fost incluse pe DVD-ul care se lanseaza vineri seara la cinema Studio, este in continuare in Franta. A plecat acolo in aceasta primavara dupa ce a fost selectionat printre rezidentii Cannes Cinefondation 2008.

Rezidenta a implicat masa si casa, vag sprijin „logistic”, participare la festivalurile de la Cannes si Locarno, dar mai ales posibilitatea de a sta la Paris si de a lucra in liniste la scenariul urmatorului proiect, „Din dragoste cu cele mai bune intentii”.

Nu acesta e lungmetrajul de debut al autorului premiatului scurtmetraj „Valuri”, care a primit, printre altele, „Golden Leopard of Tomorrow” anul trecut la Locarno, fiind de asemenea votat, la Premiile Gopo, Cel mai bun scurtmetraj romanesc al anului 2007.

In octombrie 2005, hunedoreanul nascut in 1971 a filmat la Bucuresti si Branesti „Pescuit sportiv”/”Angling”. Un film independent, pentru care cineastul (absolvent al Universitatii Media, unde a fost coleg de an cu Radu Jude), a platit bani din buzunar. Filmul a fost gata intr-o prima varianta si a fost prezentat anul trecut la Festivalul International al Producatorilor de Film Independenti (IPIFF).

Nemultumit, regizorul nu l-a scos pe ecrane ca sa mai lucreze la el (etalonaj, mixaj sunet etc) si, printr-o coincidenta fericita - cum postproductia avea loc in Franta -, a putut sa se ocupe de „Pescuit sportiv” in paralel cu rezidenta de la Cinefondation.

Inaintea inceperii Festivalului Transilvania, „Pescuit sportiv” fusese inclus in „Zilele Filmului Romanesc”, dar n-a mai fost proiectat. Filmul spune povestea unui cuplu care accidenteaza o tanara si prefera sa pastreze secretul. O poveste despre lasitate, tema care constituia si miezul scurtmetrajului „Valuri”.

De ce initial “Pescuit sportiv” trebuia aratat la TIFF si pe urma n-a mai fost aratat? Pentru ca agentul de vanzari vroia sa-l dea numai pe 35 mm?, l-am intrebat de la distanta pe Adrian Sitaru, care nu revine in tara decat la sfarsitul lui iulie.

”Noi n-am promis nimic TIFF-ului, ei au publicat pe site ca va fi aratat, inainte de a ne da noi acordul. Am decis impreuna cu producatorul si cu agentul de vanzari ca nu e cea mai buna idee, mai ales ca filmul fusese aratat in Romania la IPIFF, e drept ca in alta forma. Un argument, da, a fost si faptul ca nu-l puteam da pe 35mm.”

Adrian Sitaru prefera sa nu dea numele agentului de vanzari al filmului, “pana nu e totul semnat-parafat”, si e la fel de misterios si in legatura cu premiera romaneasca, spunand ca ea “depinde mult de festivaluri”. De fapt, nu poate sti inca. In luna martie, Sitaru declara ca intentioneaza sa inscrie filmul la preselectia Festivalului de la Cannes. Daca filmul va fi luat la Cannes, spectatorii de-acasa nu-l vor vedea cel mai probabil pana in toamna lui 2009. In prezent, copia 0 a filmului este gata.

Motivul pentru care a fost nevoie de trei ani sunt, evident, banii. ”Bani cash la inceput, ai mei si nu prea multi, aportul gratis al actorilor, prietenilor si a doua companii care m-au ajutat pe partea de sunet, camera, lumini (n.red.- Videolink si ADDA). Partea a doua, gonflarea in 35mm si mixajul de sunet - cu bani si sprijin francez. Si nu, n-am castigat la CNC”, spune Adrian Sitaru.

Filmarile au durat 10 zile, iar actorii care au acceptat sa lucreze pe ochi frumosi sunt: Adrian Titieni, Ioana Flora, Maria Dinulescu, Nicodim Ungureanu, Mihai Vasilescu si Alexandru Georgescu. Desi “Pescuit sportiv” n-a fost inca vandut in alte tari, Adrian Sitaru e convins ca se poate face film in afara finantarilor de la Centrul National al Cinematografiei. De fapt, raspunsul lui a fost un da cu majuscule.