„Hou Hsiao-Hsien mi-a spus dupa festivitatea de premiere ca filmul meu i-a placut cel mai mult si ca pentru el a optat”, a declarat, pentru Hotnews.ro, Marian Crisan, in cadrul conferintei de presa prilejuite de noul Palme d’Or romanesc obtinut duminica pentru scurtmetrajul „Megatron”. Care ramane un Palme d’Or, chiar daca nu se inmaneaza un trofeu, ci doar diploma. „Am avut emotii pana in ultima clipa”, a spus si producatorul filmului, Anca Puiu, prezenta si ea, ca si monteurul Tudor Pojoni la conferinta de presa de la restaurantul Mandragora.

Mai tarziu a venit si copilul din film, Maxim Strinu Adrian, care nu parea deloc speriat de jurnalisti si de camerele de filmat. „Cine a fost cel mai simpatic de pe platou?”, l-a intrebat Anca Puiu. „Io, ca de aia m-ati ales”, a spus pustiul, care, intrebat de Hotnews ce doreste sa primeasca de ziua lui (in film interpreteaza rolul unui copil a carui dorinta la implinirea varstei de opt ani e un Happy Meal cu robotul Megatron), a raspuns repede, ca si cum ar fi venit cu raspunsul in buzunar: „Un skateboard si un ATV nou”. Si a adaugat cu subinteles, putin mai tarziu, privind spre Marian Crisan si Anca Puiu: „ziua mea e aproape, in iulie".

Afisul filmului e reprezentat de un foarte colorat desen de copil reprezentand silueta unei femei cu mobilul la ureche, tinand de mana un baietel. Nu, nu Maxim a facut desenul, ci Ileana, fiica Ancai si a regizorului Cristi Puiu. „A lucrat la el pana la 11 noaptea”, a spus Anca Puiu, care ne-a dezvaluit ca tot pe fuga a fost trimis si filmul pentru preselectia canneza. Termenul-limita era 17 martie, iar filmul a fost trimis pe 17 martie, la 10 seara, cu DHL-ul.

Marian Crisan crede ca juriul condus de cunoscutul cineast Hou Hsiao-Hsien a apreciat la „Megatron” abordarea vizuala, si anume preferinta pentru lungi cadre-secventa (unele de trei minute), cu foarte putine taieturi. Filmul are un pic peste 14 minute si doar 13 cadre-secventa. Impreuna cu directorul de imagine Tudor Mircea, regizorul a optat pentru filmarea din mana, dar pentru un aparat de filmat care urmareste personajele fara sa mearga dupa ele, cum se intampla intr-un reportaj de televiziune. „Nu miscam camera decat atunci cand personajele se misca”, a spus Marian Crisan, care la patru scurtmetraje ale sale a experimentat tot alt stil („sunt intr-o cautare...”).

Daca producatorul filmului n-a intervenit asupra scenariului, nici regizorul n-a respins sugestiile. Marian Crisan: „Am ascultat orice parere pertinenta. Daca un electrician care a facut 1000 de filme spune: „Aici e ceva aiurea”, il ascult.” Amintirile de la Cannes sunt legate atat de buna primire din partea organizatorilor, de prieteniile legate cu concurentii din Australia si Islanda, dar si petrecerea de dupa festivitatea de premiere, cand romanii au fost impresionati de cei 25 de copii, interpretii din „Entre les murs” (Palme d’Or-ul pentru lungmetraj) care au tabarat cu mobilele sa-si faca poze cu Robert De Niro. Si nu, Marian Crisan n-a ajuns la Mandragora prin Cristi Puiu. „L-am cunoscut cu o zi inainte sa plecam la Cannes”, spune.

„Megatron” e cu noroc pentru Mandragora. Anca Puiu si-a amintit de ziua in care a primit scenariul. „Era pe 10 octombrie, ziua mea de nastere. Am primit un mail de la Marian care se numea „Tot ce vreau de ziua mea”. Am crezut ca era un mesaj de la multi ani. Cand colo, era scenariul la acest film, al carui titlul de lucru era „Tot ce vreau de ziua mea”. Si-am incalecat pe-o sa...