Când vine vorba de acceptarea migranților și a refugiaților, Europa „își pierde convingerile”, a avertizat marți regizoarea poloneză Agnieszka Holland, care a produs un film șocant pe această temă în competiția de la Veneția, potrivit AFP.

Migranti la granita dintre Belarus si PoloniaFoto: Agnieszka Sadowska / Associated Press / Profimedia Images

Regizoarea în vârstă de 74 de ani se află în cursa pentru Leul de Aur la Festivalul de Film de la Veneția cu „Green Border”, un film de două ore și jumătate, în alb-negru, care nu face nicio concesie cu privire la soarta migranților blocați între Polonia și Belarus în 2021.

Filmul este un mod de a-i avertiza pe europeni asupra responsabilităților lor: „Cred că criza migranților și a refugiaților este criza și provocarea care va modela viitorul Europei”, a declarat regizooarea în cadrul unei conferințe de presă.

Filmul, care prezintă polițiști de frontieră, lucrători umanitari și migranți prinși într-un joc diplomatic între Belarus și Uniunea Europeană care îi depășește, își propune să „facă dreptate și să le dea o voce celor care au fost reduși la tăcere”, a continuat ea.

„Cred că Europa își pierde convingerile, că Europa este speriată, că oamenii și societățile se tem de schimbări drastice în zona lor de confort”.

Pe de altă parte, „dictatori precum (Vladimir) Putin au înțeles clar punctul slab al conștiinței europene”, continuă ea.

Regizorul, al cărui film se dorește a fi un electroșoc, consideră că, în lipsa unei conștientizări, Europa „se va transforma într-un fel de fortăreață în care noi, europenii, îi vom ucide pe cei care vor dori să se alăture continentului nostru”.

Agnieszka Holland („Bitter Harvest”, „Europa Europa”, „Julie Walking Home”, „In Darkness”) este una dintre marile voci ale cinematografiei poloneze, nominalizată de mai multe ori la Oscar.

A trăit între Germania, Polonia și Franța, unde s-a stabilit în 1981, după declararea stării de război în Polonia, înainte de a se muta în Statele Unite, unde a regizat episoade din seriale de succes precum „The Wire”, „The Killing”, „House of Cards”...