După o lună de proiecții și evenimente speciale, cel mai mare program de film românesc desfășurat vreodată în Marea Britanie, rezultat al parteneriatului dintre Institutul Cultural Român din Londra și British Film Institute, se apropie de sfârșit. Potrivit ICR Londra, in zilele următoare, vor avea loc, în secțiunea centrală a programului, intitulată „Revoluție în realism. Noul cinema românesc” și găzduită de faimosul centru cinematografic de pe malul Tamisei, mai multe întâlniri cu importanți cineaști români.

Cineasti romaniFoto: ICR Londra

Dacă vocile criticilor s-au făcut auzite la începutul programului, în cadrul mesei rotunde la care au luat parte Dominique Nasta, Andrei Gorzo și Nick Roddick, respectiv al conferinței susținute de Geoff Andrew, curatorul britanic al sezonului „Revoluție în realism”, acum a venit rândul regizorilor să-și spună cuvântul în dezbaterea despre destinul Noului Val românesc. Discuția cu tema „Noul cinema românesc din perspectiva cineaștilor” va avea loc în 28 iunie la British Film Institute, va fi moderată de Geoff Andrew și va aduce împreună trei nume marcante ale cinematografiei noastre recente, Anca Damian, Tudor Giurgiu și Radu Muntean. Seara se va încheia cu o recepție oferită de ICR Londra, la sediul din Belgrave Square nr. 1, partenerilor, colaboratorilor și tuturor susținătorilor filmului românesc care au făcut posibil ambițiosul proiect.

În data de 27 iunie, regizorul Tudor Giurgiu va avea ocazia să participe și la proiecția specială a thriller-ului său politic „De ce eu?”, lansat în 2015, după care va intra în dialog cu cinefilii londonezi. În 30 iunie, e rândul compozitorului Cristian Lolea, autorul muzicii celui mai recent film al lui Marian Crișan, „Orizont”, prezentat în premieră în Marea Britanie.

Sezonul „Revoluție în realism” de la BFI Southbank, întins pe întreaga durată a lunii iunie, a avut ca focus o retrospectivă dedicată regizorului Cristi Puiu, ale cărui filme s-au aflat la originea noii direcții din cinematografia românească afirmată în primul deceniu de după anul 2000 - „Marfa și banii” (2001), „Un cartuș de Kent și un pachet de cafea” (2004), „Moartea domnului Lăzărescu” (2005), „Aurora” (2010), „Trei exerciții de interpretare” (2013) și „Spectrul Europei” (2014) -, la care s-a adăugat o selecție reprezentativă pentru poetica Noului Val: „A fost sau n-a fost?” (r. Corneliu Porumboiu, 2006), „Hârtia va fi albastră” (r. Radu Muntean, 2006), „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” (r. Cristian Mungiu, 2007), „Felicia, înainte de toate” (r. Melissa de Raaf și Răzvan Rădulescu, 2009), „Eu când vreau să fluier, fluier” (r. Florin Șerban, 2010), „Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu” (r. Andrei Ujică, 2010), „Crulic - Drumul spre dincolo” (r. Anca Damian, 2011), „După dealuri” (r. Cristian Mungiu, 2012), „Poziția copilului” (r. Călin Peter Netzer, 2013), „De ce eu?” (r. Tudor Giurgiu, 2015), „Un etaj mai jos” (r. Radu Muntean, 2015) și, nu în ultimul rând, cel mai recent succes din serie, „Aferim!” (r. Radu Jude, 2015), câștigător al Ursului de Argint pentru regie la Berlinala de anul trecut, căruia organizatorii i-au asigurat o săptămână întreagă de rulare.

După încheierea sezonului de la British Film Institute, programul continuă, în perioada 7-14 iulie, cu o secțiune specială în cadrul Cinematecii ICR Londra, care include filmele: „California Dreamin’” (2007), în regia lui Cristian Nemescu, „Francesca” (2009), în regia lui Bobby Păunescu, și „Domestic” (2011), în regia lui Adrian Sitaru.

Reamintim că, între 12 și 31 mai, „Cinemateca românească” de la ICR Londra a mai prezentat, tot ca parte a programului „Revoluție în realism”, câteva dintre filmele care au premers și, într-o oarecare măsură, au anticipat apariția noului cinema românesc, grupate sub genericul „Precursorii”: „Concurs” (1982), în regia lui Dan Pița, „Reconstituirea” (1968), în regia lui Lucian Pintilie, „Secvențe” (1982), în regia lui Alexandru Tatos, și „È pericoloso sporgersi” (1993), în regia lui Nae Caranfil.

Proiectul „Revoluție în realism” este realizat și co-curatoriat de către Institutul Cultural Român din Londra împreună cu British Film Institute (BFI).