De la "Maleficent" incoace, Disney si-a facut un obicei aducator de incasari: lansarea filmelor care au la baza o animatie clasica. Avem un program stabilit si mai nou productii dublate si in cinematografele din Romania. Oare a reusit Jon Favreau imposibilul si sa ofere publicului, in 2016, o frantura din emotia animatiei din 1967?

Cartea Junglei 2016Foto: CineMagia

I am Mowgli, and this is my home!

Ce avem noi aici? Ei bine, dupa ce in 2014, Jon Favreau isi sarbatorea "eliberarea" de sub regimul autoritar Marvel in "Chef", mare ne-a fost mirarea sa-l gasim aruncat inapoi in bratele iubitoare ale studiourilor Disney si plasat drept regizor pentru urmatoarea adaptare dupa un desen animat. Mirare datorita faptului ca Favreau a dat de inteles ca se saturase sa-i fie elanul creator tinut in frau si dorea sa incerce noi directii cinematografice. Sa intelegem ca intre timp a survenit o impacare in culise si regizorul care a pus bazele Universului Cinematografic Marvel s-a intors, aidoma lui Han Solo, acasa.

Toate bune si frumoase dar aceasta miscarea tot ne face sa ne intrebam ce l-a determinat pe Favreau sa se intoarca la un regim de munca unde ideile personale trebuie sa treaca prin filtrul corporatiei Disney. Poate ca e masochist din fire, poate are omul rate si are nevoie de stabilitate financiare. Bafta multa si ceai de tei din belsug, liniste si prosperitate.

"Cartea Junglei" - versiunea 3D din 2016 - are dubioasa onoare sa se gaseasca in mijlocul unui obicei tare prost pe la Hollywood. In lipsa de idei si in goana dupa bani, studiourile se joaca cu aceleasi idei, de unde in 2018 - sau cand s-or dedice cei de la Warner sa-l lanseze, nu de alta dar au experienta in a amana inevitabilul - Andy Serkis o sa regizeze adaptarea romanului lui Rudyard Kipling, cu Bale si Cumberbatch adusi in proiect. Macar sa fie o data sigura si sa inceapa filmarile pana nu creste pustiul care va juca rolul lui Mowgli. Sa observam ca rivalitatea dintre Disney si Warner nu ramane legata doar de Marvel.

Momentan, avantaj Disney.

Dupa cum va ziceam la inceput, traditia spune ca luam un desen animat clasic si il facem film. Din "Frumoasa Adormita" a rasarit "Maleficent" - pentru ca Jolie trebuie s-o joace in viata asta pe zana cea rea - "Cenusareasa" a avut parte de atentia lui Kenneth Branagh si la anul, Emma "Hermione" Watson o sa fie Belle in "Frumoasa si Bestia". Ati priceput tehnica de lucru si asta aduce bani frumosi. Ca sa fie diversitate, Disney cauta sa multumeasca publicul. Ti-a placut de Maleficent? Ia uite filmul. Vrei o Cenusareasa cu actori britanici? Ia-o si pe Helena Bonham-Carter pe post de The Fairy Godmother. Problema, eterna problema ramane aceeasi. Disney nu se descurca prea bine la capitolul personaje negative - mai cu seama in filme. Problema este cunoscuta si sub termenul de lasitate cand vine vorba de povesti cu elemente mai intunecate. Sa fie light, sa fie cu rasete si sa se termine cu bine. Reteta clasica din basmele nemuritoare.

Idris Elba este excelent drept vocea tigrului Shere Khan. E de-a dreptul fioros pana-n punctul in care iti vine sa-l iei in brate pe Jon Favreau si sa-l feliciti ca a putut sa se joace cu nuante intunecate acum - si sa-l iei la rost pentru faptul ca a aruncat prosopul in fata Marvel si nu a reusit sa impuna story-arc-ul "Demon in the bottle" in Iron Man 2. Daca va uitati cu atentie, majoritatea actorilor care si-au imprumutat vocile sunt actori de "casa" via Marvel. Scarlet Johansson/Kaa te seduce, Ben Kingsley/Bagheera are un rol complex si emotionant, Giancarlo Esposito/Akela este demn si corect, Christopher Walken/King Louie este genial si melodia "I wanna be like you" este reluata perfect la fel cum si Bill Murray surprinde placut pe post de Baloo. Surpriza vine din partea Lupitei Nyong'o, vocea Rakshei. Actrita parca disparuse dupe ce luase Oscarul pentru "12 Years a Slave" dar sa speram ca o vom vedea mai des. Raksha, lupoaica care l-a crescut pe Mowgli este una dintre revelatiile filmului.

Micutul Neel Sethi, aflat la primul film din cariera, a reusit sa fie credibil si sa emotioneze. Favreau are darul de a descoperi tinere talente - sa nu uitam ca Emjay Anthony a fost revelatia filmului "Chef".

Punctul forte al productiei il reprezinta cinematografia si efectele speciale. Jon Favreau a declarat ca fiind miscat de ce s-a realizat in "Life of Pi" si "Avatar" a dorit sa testeze limitele tehnicii. Companii ca MPC si Weta Digital au creat efectele speciale si trebuie sa amintim ca in echipa care a reusit sa readuce magia desenului animat se gasesc Ioan Boieriu, Razvan Vacar si Ciubotariu Radu.

"The Jungle Book" nu este un film perfect, dar reuseste sa fie mai indraznet si mai intunecat decat "Maleficent" si "Cenusareasa". Ramane de vazut cum va aborda Favreau sequelul tinand cont de faptul ca nu are o experienta reusita la capitolul continuari - vezi "Iron Man 2" - iar Serkis va incerca sa ridice stacheta la capitolul efecte speciale pentru versiunea Warner la "Cartea Junglei".

Ioana, cand ia o pauza si nu mai e workaholica, se uita la filme si seriale cat e ziua de lunga si scrie despre ele pe www.edgeandback.ro.