Debutul tardiv in lungmetraj al lui Vali Hotea e o poveste contemporana despre relatia cu trecutul, al carei erou afla din dosarul de la CNSAS ca a fost turnat acum 20 de ani de un prieten si ca ar putea avea un fiu de 20 de ani. Filmul, care a avut premiera mondiala in august la Locarno, e onest, dar nespectaculos si sta pe umerii extraordinarului Serban Pavlu.

RoxanneFoto: Parada Film

In primul sau rol principal intr-un lungmetraj, in "Toata lumea din familia noastra" (2012) de Radu Jude, Serban Pavlu dovedea resurse nesfarsite de unde sa foreze disperarea ridicola, obsesiva a tatalui separat de sotie care lupta pentru dragostea fiicei.

Acum, Pavlu (a carui expresiva figura de clovn trist a fost exploatata si de Andrei Cretulescu in scurtmetrajul "Bad Penny"), joaca rolul unui barbat care la 40 de ani copilareste alaturi de o iubita cu care sta intr-un apartament inchiriat si pe care viata il obliga sa ia niste decizii.

Scenariul scris de Ileana Muntean si Vali Hotea pleaca de la fapte reale. In 1985, pe cand era in liceu, Vali Hotea a scris la Europa Libera impreuna cu un grup de prieteni, dedicand melodia trupei The Police, "Roxanne", unei fete pe care o chema Roxana.

"Am fost foarte linistit ca fac ceva foarte interesant, pana cand au inceput sa dispara colegi din clasa si sa fie un fior foarte rece prin liceu, pentru ca Securitatea facea vizite. Intr-o buna zi a venit si randul meu. M-au luat, m-au bagat in masina si m-au dus unde e acum sediul Politiei Capitalei. M-au luat la intrebari, la perchezitii, la amenintari", a spus Vali Hotea la conferinta de presa, chestionat de HotNews.ro in legatura cu filonul autobiografic al povestii.

Peste acest eveniment a venit fictiunea imaginata de Ileana Muntean si Vali Hotea. Tavi Ionescu, eroul filmului, se decide tam-nesam sa isi ceara dosarul de la CNSAS si afla ca in 1989 a fost turnat la Securitate de un prieten al carui nume de cod era "Capitanul".

Mai afla ca ar putea avea un copil cu Roxana, fata pe care o iubise in liceu si care e acum maritata cu un prieten de-al lui Tavi, interpretat de Mihai Calin. Viata lui Tavi, care se invartea in jurul unui post caldut de DTP-ist, o iubita veche (Corina Moise) si o mama cu inceput de Alzheimer (Valeria Seciu), e modificata radical de aparitia lui Victor (Anghel Damian, in viata reala fiul Ancai si al lui Laurentiu Damian).

Cu figura sa expresiva si jocul interiorizat (cateodata seamana cu Victor Rebengiuc tanar!), Serban Pavlu reuseste admirabil sa isi insufle personajul cu viata, desi regia cuminte si scenariul cu cateva gauri dau de multe ori senzatia unui film de televiziune, pentru care nu e nevoie de prea multa imaginatie nici din partea realizatorilor, nici a spectatorilor.

Oricat de schematic ar incepe si oricat de artificial ar suna unele dialoguri (de pilda, cele dintre Tavi si un alt vechi prieten, Cretu, jucat de Adrian Vancica), oricat de mica ar fi lumea in film (personajele sunt putine, de ce ar fi greu sa ghicim cine a turnat la Securitate?) povestea totusi se leaga si creste punand in aceeasi relatie trecutul si prezentul, o relatie in care nostalgia si dusul rece al realitatii coexista.

Asta se datoreaza faptului ca regizorul a stiut sa isi aleaga actorii – chiar daca nu a stiut tot timpul si ce sa le ceara. Daca Serban Pavlu, Mihai Calin, Corina Moise si Anghel Damian pica bine pe rol si sunt credibili (la Mihai Calin nici nu se simte ca n-a mai facut de mult cinema), eroina Dianei Dumbrava e prea intepata tot timpul pentru a fi credibila, iar Adrian Vancica aminteste prea mult de rolurile sale precedente.

Faptul ca Vali Hotea debuteaza asa tarziu, desi a terminat facultatea in 1995 ("in ultimii 10 ani n-a fost an in care sa nu depun la CNC", a spus la conferinta de presa), e un ghinion care a facut ca, probabil, si entuziasmul sau sa se diminueze. Pana acum a lucrat in televiziune, experienta care l-a influentat vrand-nevrand.

Una peste alta, "Roxanne" e mai coerent si mai convingator decat un alt debut al toamnei, "Lupu" de Bogdan Mustaţă, dar nu la fel de implinit ca debutul lui Igor Cobileanki, "La limita de jos a cerului". Saptamana urmatoare intra pe ecrane un alt debut, "Cainele japonez", al lui Tudor Cristian Jurgiu, asa ca... rabdare si tutun!

"Roxanne", de Vali Hotea, cu: Serban Pavlu, Diana Dumbrava, Mihai Calin, Valeria Seciu, Corina Moise, Adrian Vancica, Anghel Damian. Premiera romaneasca 11 octombrie 2013