Festivalul Making Waves: New Romanian Cinema (29 noiembrie - 5 decembrie, New York) s-a încheiat în seara zilei de 5 decembrie cu proiecția celui mai titrat film românesc al anului, După dealuri, în prezența actrițelor Cristina Flutur și Cosmina Stratan. Lansarea americană a filmului va avea loc in februarie 2013, se arata in comunicatul remis Hotnews.ro.

Cristina Flutur si Cosmina Stratan -credit David GodlisFoto: www.filmetc.org

Chiar în ziua închiderii festivalului organizat de Romanian Film Initiative, cotidianul The New York Times a publicat un interviu cu regizorul filmului, Cristian Mungiu, intitulat Guiding Stars Who Had Never Acted Before.

La eveniment au participat Rose Kuo, director executiv al Film Society of Lincoln Center, Scott Foundas, proaspăt senior editor la Village Voice, Ryan Werner (Sundance Selects) și Susan Norget, distribuitorul, respectiv publicistul american al filmului După dealuri, Julia Pacetti, publicist Making Waves, Barbara Lanciers, director Trust for Mutual Understanding, și echipa de PR a Lincoln Center (Courtney Ott și Eugene Hernandez), iar pe scena de la Walter Reade Theater au urcat, pe rînd, Corina Șuteu, președinte Making Waves, și Robert Koehler, noul director de programe la FSLC, care au făcut bilanțul actualei ediții, și cele două protagoniste din film.

La întîlnirea cu publicul, moderată de Mihai Chirilov, director artistic al festivalului, Cristina Flutur a declarat: „După probă, Mungiu mi-a mărturisit că e de părere că aș putea interpreta oricare din personajele principale, dar că s-a hotărît să-mi încredințeze rolul Alinei. Înainte de După dealuri, nu mai jucasem niciodată în film, așa că meritul pentru prestația mea îi revine și lui Cristian.” La rîndul ei, Cosmina Stratan a spus: „Inițial, am crezut că-mi va fi foarte ușor să interpretez personajul Voichița, deoarece mi se părea că sîntem foarte asemănătoare. Mi-am dat însă seama că nu e chiar așa. N-am putut înțelege cum reușea să înăbușe fiecare emoție pe care o simțea, cum asista pasivă la evenimentele care i se întîmplau, fără să aibă curajul de a face ceva, orice.”

Ceremonia de închidere și sesiunea de întrebări și răspunsuri din final pot fi urmărite pe canalul Youtube al Film Society of Lincoln Center.

Timp de șapte zile, Making Waves: New Romanian Cinema a prezentat în fața publicului new-yorkez o selecție alcătuită din 13 lungmetraje (incluzînd trei titluri cariera regizorului Alexandru Tatos, căruia festivalul i-a dedicat o retrospectivă), 4 documentare și 7 scurtmetraje. Festivalul a debutat în 29 noiembrie, cu premiera new-yorkeză a filmului Despre oameni și melci, în prezența regizorului Tudor Giurgiu și a actorilor Monica Bârlădeanu și Andi Vasluianu, și a celebrat cei 40 de ani de la premiera cu Nunta de piatră a tandemului regizoral Dan Pița – Mircea Veroiu, în prezența actriței Ursula Wolcz, actualmente profesor de actorie la Universitatea Columbia.

Despre colaborarea sa cu Tatos, directorul de imagine Florin Mihăilescu a declarat, înaintea proiecției cu Secvențe, capodopera regizorului: „Tatos e un regizor reprezentativ pentru generația anilor ’70. Timpul a dovedit-o. A făcut un anume lucru cu mai multă grație și abilitate decît toți ceilalți colegi de generație ai lui, și anume jocul între serviciul politic-ideologic și tema pe care dorea cu adevărat să o trateze în filmele sale, fără să facă neapărat filme cu cheie.”

Prezentarea filmului Secvențe a fost punctul de plecare al programului Creative Freedom Through Cinema, susținut de Trust for Mutual Understanding, conceput de Corina Șuteu și Jakab Orsos (director al festivalului Pen World Voices) și rezervat analizei contextului sociopolitic din România și Ungaria, precum și investigării relației dintre domeniul artistic și orgoliile politice. La cele două dezbateri, dedicate României, respectiv Ungariei, au luat parte: eseistul Eszter Babarczy, artistul vizual Dan Perjovschi, care a asigurat identitatea vizuală a festivalului Making Waves, producătorul Ada Solomon, regizorul Mona Nicoară și curatorul György Szabó.

„Cenzura nu poate fi asemuită unui bloc unitar, nu e o listă cu lucruri pe care să le faci și lucruri pe care să nu le faci. Nimeni nu îți dă o listă, așa că nu știi ce e interzis, ceea ce creează o relație foarte ambiguă între artist și Putere. Nu știi niciodată ce vrea Sistemul de la tine”, a declarat Dan Perjovschi, care și-a dublat discursul cu o percutantă prezentare vizuală.

„Odată cu schimbarea regimului politic în Ungaria, majoritatea decidenților din domeniul culturii și al artelor au fost schimbați. Criteriul nu a fost competența, ci loialitatea față de noua orînduire, așa că eșalonul secund, de oameni mai puțin pregătiți, a trecut în prim plan. Artiștii care nu devin înregimentați politic nu au acces la fonduri”, a punctat György Szabó, fost managing director al Trafó House of Contemporary Arts din Budapesta.

„Credința că arta ar trebui pusă în slujba statului este una adînc înrădăcinată, iar 1989 n-a făcut decît să marcheze o pauză în această relație vinovată. 20 de ani sînt o perioadă suficient de mare pentru ca forțele care nutresc nostalgii pentru perioada în care exista o unică voce în cultură să se regrupeze. Faptul că România și Ungaria urmează aceeași traiectorie din punctul de vedere al intersectării domeniului cultural cu cel politic nu e o coincidență, ci marchează finalul unei perioade de incubație”, a conchis Mona Nicoară.

Expunerea impresionantă din presa americană (The New York Times, Village Voice, Wall Street Journal, Arts Info, Indiewire, Screen International etc) a atras peste 3000 de spectatori la proiecțiile din acest an, vizibil mai mare față de ediția din 2011. În conversațiile de la recepția de închidere, spectatorii, în egală măsură americani și români din diaspora, au apreciat admirativ că această ediție, realizată complet independent și fără sprijin financiar de la statul român, a fost cea mai reușită de pînă acum, declarîndu-și anticipat sprijinul pentru festivalul din 2013.

Printre invitații de la această ediție s-a mai numărat regizorul Radu Gabrea și actrița Victoria Cociaș (Trei zile pînă la Crăciun), și actrița Anda Onesa (Duios Anastasia trecea).

Prezentat de Romanian Film Initiative (RFI) și Film Society of Lincoln Center (FSLC), în parteneriat cu Festivalul Internațional de Film Transilvania și Centrul Național al Cinematografiei, MAKING WAVES: New Romanian Cinema (29 noiembrie – 5 decembrie 2012) a fost susținut financiar de Trust for Mutual Understanding, Blue Heron Foundation, artistul vizual Adrian Ghenie și peste 300 de crowd-funders pe platforma Kickstarter.

Boardul festivalului este format din Corina Șuteu, președinte, Mihai Chirilov, director artistic, Scott Foundas, associate program director FSLC, și Oana Radu, manager al festivalului.