Daca in povestirea aflata la baza filmului - "The Final Problem" (publicata in 1893), Arthur Conan Doyle incerca sa-l omoare pe Sherlock Holmes (ca sa poata scrie si lucruri serioase), Guy Ritchie il da doar pierdut ca sa aiba de unde aparea in partea a treia (anuntata deja). Filmul e mai fizic si mai ritmat decat prima parte, dar si mai putin lipsit de haz.

Imagine din "Sherlock Holmes: Jocul umbrelor" Foto: MediaPro Distribution

Meritul lui Guy Ritchie este ca a scos de la naftalina un personaj aparut in literatura in 1887 si care pana acum a fost exploatat de cinematograf in varianta lui British mucalita, gen serial BBC.

Ritchie a facut din Sherlock Holmes un erou de actiune - lucru care e bun si rau in acelasi timp. E bun deoarece prima parte a seriei, a carei premiera mondiala a avut loc in decembrie 2009, a fost un mare succes de casa, iar a doua poate ajunge si ea la inaltime, desi in weekendul de premiera a scos in SUA cam cu 22 de milioane de dolari mai putin decat prima parte.

E rau pentru ca Sherlock Holmes risca sa ajunga sa imparta numai pumni si laturi de palma filmate in "slow motion" de un regizor tot mai calofil. Prima parte avea farmecul ei vag desuet pentru ca folosea flirtul dintre Sherlock Holmes (Robert Downey Jr.) si americanca Irene Adler (Rachel McAdams) ca moneda de schimb si paravan pentru un duel al inteligentelor. Si avea, fireste, si actiune multa plasata intr-o Anglie frumos reconstituita.

Acum Irene Adler apare doar pentru a disparea la fel de rapid, iar Holmes se confrunta intreg filmul cu un antagonist la fel de inteligent ca el, dar pe negativ - James Moriarty (interpretat de Jared Harris), un matematician genial care risca sa ridice Franta si Germania una impotriva alteia cu mult timp inaintea primului razboi mondial.

In lipsa unei figuri feminine care sa-l stimuleze (tiganca interpretata de Noomi Rapace e o pata de culoare, dar nu are functia Irenei Adler), Holmes devine obsedat de casatoria lui John Watson (Jude Law). Obsesia, ca si travestiurile lui sunt destul de stravezii pentru o cat de vaga tendinta homosexuala, dar care e rostul ei e greu de spus.

Secventele fizice sunt mai spectaculoase si mai elaborate decat in prima parte - un plus pentru cine isi doreste asta, si aduc ca noutate un fel de "punct inaintea acului" - modalitatea prin care Holmes prevede, ca intr-o partida de sah, toate miscarile fizice ale adversarului intr-o bataie care sta sa inceapa.

Asa cum am mai spus-o, Guy Ritchie nu e un regizor prea inteligent nici pentru filme de actiune (oricat de bun ar fi fost, de pilda, "Lock, Stock and Two Smoking Barrels", tot ii lipsea ceva.). Lipsa de subtilitate nu poate fi compensata de viteza cu care trece de la o secventa la alta sau prin felul in care filmeaza in "slow motion" (ca o farfurie de supa atat de incinsa incat pare rece) o confruntare pe viata si pe moarte.

Ce ii lipseste filmului e macar o echilibrare a actiunii pe partea umorului. Daca imi aduc bine aminte, puteai sa mai razi la primul "Sherlock Holmes". Acum nu am mai detectat vreo gluma buna, desi Robert Downey Jr. parca e tot mai bun de la un film la altul, iar aici e in mare verva (nu ti-ai mai putea imagina pe altcineva in pielea lui Sherlock Holmes.).

Dar chiar daca alchimia dintre Robert Downey, Jr. si Jude Law inca exista, ceva ii lipseste filmului care pe langa clasicele filme englezesti e ca gimnastica aerobica pe langa yoga.

Sherlock Holmes era un personaj interesant. Avea adevarate depresii cand nu exista un caz de rezolvat, se mai si droga ca sa treaca timpul... Acum e mai mereu in priza. Timpul nu-l mai asteapta nici pe el, desi l-a avut in gratii mai bine de 100 de ani. Spiritul lui de observatie a devenit ca un fel de detector magnetic, ca un aparat care scaneaza o incapere de cum intra.

Filmul ii da un mic rol si unui actor de origine romana, Laurentiu Possa, care il interpreteaza pe tiganul Rene, fratele personajului jucat de Noomi Rapace, care apare cateva minute catre final.

Cum "Sherlock Holmes: Jocul umbrelor"/"Sherlock Holmes: A Game of Shadows" e singura premiera a saptamanii cinematografice care incepe pe 23 decembrie, nu prea ai alte solutii daca vrei musai sa iesi la cinema de sarbatori.

"Sherlock Holmes: Jocul umbrelor"/"Sherlock Holmes: A Game of Shadows" - regia Guy Ritchie, cu: Robert Downey Jr., Jude Law, Noomi Rapace, Jared Harris, Stephen Fry, Kelly Reilly, Rachel McAdams. Premiera romaneasca - 23 decembrie 2011