Despre ascensiunea populiștilor: Chiar dacă numărul lor va crește în Parlamentul European, impactul lor va rămâne foarte mic, deorece populiștii nu se pot înțelege între ei
- A existat o ascensiune în valuri a populiștilor, a naționaliștilor, a politicienilor anti-europeni în ultimii ani. Populiștii au pus întrebări pe care oamenii și le pun, dar răspunsurile lor nu rezolvă problemele principale. Sună bine, dar nu oferă răspunsuri complexe.
- Peste tot unde oamenii au dat crezare populiștilor, oamenii au fost dezamăgiți pentru că populiștii nu au putut să livreze ce au promis. Populiștii stau încă bine în țările unde oamenii nu i-au văzut la lucru.
- Cu siguranță nu va avea loc o mare creștere a populiștilor în Parlamentul European Populiștii, extremiștii, anti-europenii sunt și ei divizați între ei. Euroscepticii din Italia spun afară lucrătorilor polonezi din Italia. Această afirmație nu convine euroscepticilor, populiștilor polonezi. Chiar dacă numărul populiștilor va crește în Parlamentul European, impactul lor la nivelul deciziilor la nivelul Uniunii Europene va rămâne foarte mic, deorece populiștii nu se pot înțelege între ei și nu pot să devină o forță.
- E ușor să spui să înconjurăm UE cu garduri, asta sună poate bine pentru unii oameni, dar asta nu funcționează în realitate, nu rezolvă problema.
- De ce au venit refugiații spre UE? De prea mult rău în țările de origine, lipsa accesului la apă potabilă, educație, sănătate, hrană, lipsa securității. Ca atare, o problemă ca asta trebuie rezolvată cu soluție concrete: trebuie să investim în țările din vecinătatea UE pentru că nu putem fi siguri în UE dacă e insecuritate maximă la frontiera externă.
- În al doilea rând, trebuie să ne îmbunătățim controlul la frontiera externă, să intre în UE doar cel care are dreptul.
- În al treilea rând, cred că persoanele care solicită azil, trebuie să facă aceste solicitări la frontiera externă. Populism înseamnă că te joci cu fricile, cu temerile oamenilor, dar nu oferi soluții concrete. De aceea, obligația politicienilor responsabili, pro-europeni, de centru-dreapta și a celor de centru-stânga rezonabili să ofere soluțiile corecte.
- Nu ne aflăm într-o situație de criză, nu trebuie să găsim o soluție magică până mâine dimineață, dar trebuie să reașezăm, inclusiv instituțional lucrurile, să oferim instituțiilor UE competențe în materie de control al frontierei externe. Dacă tu, Grecia, nu ești capabilă să-ți păzești frontiera externă a UE, atunci trebuie să fii obligat să accepți ajutor din partea grănicerilor, poliției de frontieră din alte țări ale UE.
- Și Brexit-ul este o consecință a populismului. Populiștii au promis că va curge lapte și miere. Ce s-a întâmplat: investitorii fug din Marea Britanie. Companiile aleg acum să creeze locuri de muncă în UE. Deficitul crește, încasările la buget scad și cheltuielile cresc.
- Marea Britanie are timp să ratifice acordul de ieșire controlată până în octombrie. Dacă nu reușește și se va produce un Brexit dezordonat, nu știm ce se va întâmpla cu drepturile românilor. În acordul negociat se spune clar că toți cetățenii români care au venit în Marea Britanie își vor păstra drepturile primite pe durata vieții lor.
- Noi, din Parlamentul European, am fost foarte activi în negocieri și ne-am asigurat că acordul garantează toate drepturile cetățenilor români. Ieșire dezordonată înseamnă accident. Nu e imposibil, și totul depinde de Marea Britanie acum.
- Această variantă există (să nu mai iasă-n.r.), dar așa cum nu le-am dictat să iasă, nu le putem dicta nici să nu iasă.
- În noul buget al UE se vor acorda mai multe fonduri europene pentru cercetare, inovare, pentru IMM-uri, în special pentru tineri întreprizători, pentru domenii precum digitalizare, inclusiv a administrației publice, și îmbunătățirea eficienței energetice.
- Acum încep negocierile pentru bugetul după 2020. Comisia Europeană a făcut o propunere, acum PE și guvernele statelor membre trebuie să negocieze și să ajungă la un acord.
- Ar fi fost bine pentru România ca președinția română a UE să fi făcut negocierile pe bugetul UE prioritatea zero. Atunci când tu conduci negocierile pe un dosar, ești în capul mesei, conduci toate ședințele probabilitatea ca acordul final să fie un pic mai mult în interesul tău decât de obicei e destul de mare. Le este mai greu celorlalte state să spună nu.
- Faptul că Guvernul României nu a făcut o prioritate politică din acest dosar este un mare eșec, o mare greșeală. România a pierdut o mare oportunitate. Nu s-a realizat progres, negocierile vor începe efectiv după alegerile europarlamentare, în timpul președinției finlandeze.
- Cu finlandezii în capul mesei e puțin probabil să obții un acord favorabil României. Propunerea făcută de CE e una bună: pentru fonduri structurale și de coeziune, adică banii pentru autostrăzi, construcția de spitale regionale, modernizarea căilor ferate, toate lucrările de infrastructură, UE propune pentru următorii șapte ani 27 de miliarde de euro, față de 25 de miliarde.
- În vreme ce nouă ni se propun 8% în plus, Ungariei și Poloniei li se propun – 24%, respectiv -23%. Lor nu le convine. Vor urma negocieri extrem de dure.
- Deciziile pe care le ia PE trebuie să fie bune pentru UE în ansamblu. Eu ca europarlamentar român vreau ca orice decizie a PE să fie bună pentru România și bună pentru UE. În același timp europarlamentarul finlandez vrea să facă bine pentru Finlanda, europarlamentarul portughez vrea să facă bine pentru Portugalia. Pentru a te putea impune în aceste negocieri și a putea obține ce e impotant pentru România trebuie să cunoști situația în toată Uniunea Europeană în domeniul tău de activitate. Și trebuie să știi ce să dai celorlalte țări europene, ce e important pentru ele pentru a obține ce vrei tu pentru România. Noi am apărat România pe durata mandatului nostru.
- Dar PSD are drept prioritate în Parlamentul European apărarea lui Liviu Dragnea. Voiau să convingă întreaga Europă că Liviu Dragnea infractor, condamnat, recidivist, e om cinstit.
- Nu am votat împotriva României. Este un vot pentru fiecare om cinstit din România. În sudul țării este o companie numită Tel Drum. A construit pe fonduri europene un drum și a pus bornele kilometrice din 800 în 800 de metri. Adică trebuiau să facă 10 kilometri și au făcut de fapt 8 și au încasat bani pentru 10 kilometri. A venit OLAF și a văzut că acolo a fost o hoțomănie.
- Toți cei care nu doresc să condiționeze fondurile europene de statul de drept, vor să fraudeze fondurile europene, vor să fure fondurile europene. Orice om cinstit care nu are de gând să fraudeze bani europeni este de acord cu condiționarea fondurilor europene de statul de drept. Eu vreau ca baii europeni să vină în România și să ajungă la beneficiarii care au nevoie de ei, și nu la vreun infractor, vreun spălător de bani sau evazionist.
- Șansele lui Kovesi vor fi mai mari după alegerile europarlamentare decât au fost până acum. Șansele ei u fost întotdeauna bune, vor fi si mai bune după alegerile europarlamentare din următorul motiv: poziția Parlamentului European va fi neschimbată. Există parlamente în UE unde munca neîncheiată până la finalul unei legislaturi se reia de la zero și se stabilește o nouă poziție a parlamentului respectiv după un rând de alegeri. În Parlamentul European lucrurile nu stau așa.
- În Parlamentul European fiecare proces continuă de unde s-a oprit în momentul alegerilor. Pe scurt, poziția PE în ceea ce privește desemnarea primului procuror șef al UE nu se va schimba după alegerile europarlamentare.
- Poziția e clară, avem un singur candidat, acesta este Laura Codruța Kovesi, desemnată ca urmare a unei audieri publice și ca urmare a două rânduri de vot în comisii de specialitate. Eu anticipez că poziția Guvernelor statelor membre cu care am negociat și care nu au fost dispuse până acum să o susțină pe dna Kovesi, anticipez că poziția acestor guverne se va schimba.
- Contracandidatul dnei Kovesi este francez și Franța l-a apărat până acum, dar anticipez că prioritățile Franței după alegerile europarlamentare vor fi altele decât poziția de procuror șef european.
- Cred că vor fi dispuși să ajungă la un rezultat, să susțină candidatul român în schimbul obținerii de către Franța a unei alte poziții în conducerea Uniunii Europene.
- Salariul brut e 8.000 de euro, salariul net de 6.000, același pentru toți. Este mult față de salariul mediu, părinții mei sunt profesori, e un salariu consistent, mai mare decât al părinților mei.
Cit este salariul brut lunar al unui europarlamentar? Cit poate fi pensia minima garantata unui europarlamentar? Le puteti afisa in procente, comparativ cu salariul mediu brut pe economie (evident ca din Romania). Uitati-va la ultimii 30 de ani si ajutati-ma sa cred ca macar de data asta politicienii vor jura cu mana pe inima ca nu o fac DOAR din interes financiar, desigur nici filantropic ori ce sa zic si eu pentru a ramane in istorie ??
Probleme:
- fiecare oras, tara are indicatoare rutiere distincte, desi ar putea folosi indicatoare rutiere standard, sau s-ar putea face un indicator la nivel european
- nu e clar cine are voie sa intre in localitate si cine nu, practic trebuie consultat site-ul primariei, care poate fi in limba necunoscuta si foarte greu de inteles
- in unele orase e si mai complica trebuie sa te inregistrezi, sac cumperi sticker (o fi ecologic?)
- daca ai masina din alta tara trebuie sa te inregistrezi in prealabil?! despre ce unitate europeana vorbim, nu au o baza de date comuna cum caracteristicile masinei?
nu ar putea parlmentul european sa faca ordine? sa fie foarte clar cine, cand si cum poate intra din indicatorul rutier, sa fie un indicator rutier comun pe tot spatiul european (eventual folosit unul existent si bine cunoscut), sa nu mai avem stickere si alte minuni gen inregistrare prealabila
In primul rand, mult succes la europarlamentare!
Intrebarea mea e legata de mostenirea si patrimoniul sasesc, dar se poate extinde si asupra cetatilor si bisericilor in general : se pot creiona, genera, nu stiu, de la nivelul PE, niste programe prin care sa se obtina finantare de la nivel european pentru cazurile deosebite (vezi de exemplu biserica din Jelna unde s-a descoperit o copie a Navicellei lui Giotto di Bondone)?
Ma refer in special ca in cazurile disperate sa existe posibilitatea arderii unor etape birocratice. Multumesc.