Cristian Ghinea l-a acuzat miercuri pe Marcel Boloș, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene că ar sabota PNRR printr-o ordonanță de urgență scoasă în consultare publică ce ar slăbi mecanismele de control din PNRR, tocmai când Comisia Europeană a amânat plata a 3,6 miliarde de euro. În plus, Ghinea ridică semne de întrebare și față de declarațiile lui Boloș pentru HotNews.ro legate de economii de 4,2 miliarde de euro prin restructurarea împrumutului din PNRR.

Cristian GhineaFoto: Cristian Ghinea / Facebook

Cristian Ghinea: Boloș sabotează PNRR pe față!

Cristian Ghinea, fostul ministru USR al Fondurilor Europene care a negociat PNRR cu Executivul European, l-a acuzat miercuri de sabotaj pe Marcel Boloș, după ce acesta a scos în dezbatere publică o ordonanță de urgență care ar viza modificări la implementarea PNRR.

  • „Ordonanța schimbă mecanismul de management al PNRR. România tocmai ce a cerut în mai 3,6 miliarde de euro în prima cerere de plată - care cuprinde și jaloanele privind sistemul de management și control. Adică la început trebuie să arătăm că am creat un sistem clar și stabil de cum cheltuim banii. Apoi vin banii. Doar că nu l-am făcut. Boloș a zis că banii vor veni în iulie. A ratat acest termen. MIPE și STS nu au făcut sistemul IT capabil să arate beneficiarii finali ai banilor din PNRR. Situația e cam urâtă pentru România condusă de iresponsabili.
  • Ce face Boloș în acest context? Ce urgențe are Marcel al nostru fix acum când așteaptă verde ca să primească banii? Elimină verificările complete privind dubla finanțare. Așa pe sub masă, fără să scrie în nota de fundamentare, trebuie să te prinzi comparând texte, Boloș adaugă două cuvinte: ”prin eșantionare”. Deci ce se verifica până acum la toți, de acum se verifică doar la unii. Cum ”eșantionarea” se poate truca, practic o grămadă de lume va sta liniștită. Poți face ceva și din PNRR și de la buget și eventual și din alt proiect european. Dacă nu ai picat în eșantion - rămâi cu banii. Bucuria baronilor.
  • Prin altă șmecherie similară, Boloș elimină controalele pentru achiziții la beneficiari privați. Asta e o nebuloasă veche a fondurilor europene. Dacă ai bani europeni trebuie să ții o evidență a achizițiilor, să poți justifica cum ai cheltuit banii. Aici e o zonă unde ANI nu intră pentru că ANI se ocupă doar de instituții de stat. Cum a fost nevoie ca cineva să își asume asta în PNRR, am asumat că o face MIPE. Boloș scoate acum propoziția respectivă din ordonanță. Cine mai face verificările care sunt obligatorii a fi făcute? Nimeni.
  • Acum, eu nu mă decid dacă Marcel e cinic sau aiurit. Are o problemă cu ăia de la Comisie care i-au blocat 3,6 miliarde pe motiv că banii din PNRR nu pot fi urmăriți complet în sistemul informatic. Deci încrederea alora în onestitatea instituțiilor din România e zero - suflă în iaurt. Ei zic: nu vă acceptăm sistemul de management/control ca fiind conform până nu rezolvați asta.
  • Ce face ministrul responsabil de banii din PNRR? Dă OUG prin care slăbește alte mecanisme de control deja existente în cadrul legal.”, susține Cristian Ghinea pe pagina sa de Facebook.

Cristian Ghinea, reacție la declarațiile lui Boloș pentru HotNews.ro: ”Economii de 4,2 miliarde” e faza care mă îngrijorează cel mai mult

Cristian Ghinea mai atenționează și cu privire la explicațiile transmise HotNews.ro cu o zi în urmă de Marcel Boloș cu privire la renegocierea PNRR și restructurarea părții de împrumut de 14,9 miliarde de euro din PNRR.

Întrebat la ce se referă expresiile 'reducerea grantului' și 'restructurarea împrumutului' din PNRR prevăzute în Ordonanța de urgență aflată în dezbatere, Marcel Boloș a declarat:

  • „Diminuarea grantului în valoare de 2,1 miliarde euro este obligatorie ca urmare a creșterii PIB în anul 2021 față de anul 2020. Din 14,2 miliarde euro se reduc 2,1 miliarde euro ca urmare a creșterii PIB și rămânem cu 12,1 miliarde de euro.
  • Restructurarea împrumutului public este o obligație morala întrucât din împrumut ar trebui să finanțăm investiții necesare României gen: independența energetică, criza alimentară, competitivitate economică și susținerea mediului de afaceri.
  • Din împrumuturi, respectiv din 14,9 miliarde euro, prin restructurare se pot obține economii (ca urmare a transferului la politica de coeziune a investițiilor) în valoare de 4,2 miliarde euro. În locul acestor investiții putem introduce obiective din RePowerEU.
  • Dacă nu acceptă CE (n.a Comisia Europeană) atunci trebuie să majorăm valoarea împrumutului”, a precizat marți pentru HotNews.ro ministrul Marcel Boloș.

Ce semne de întrebare ridică acum Cristian Ghinea față de aceste declarații ale ministrului Boloș?

„Hotnews l-a întrebat ce vrea să schimbe la PNRR. Boloș răspunde că e nevoie să se reducă suma din granturi (așa e). Apoi zice: ”Restructurarea împrumutului public este o obligație morală”.

De câte ori vorbește cu termeni economici, Boloș are probleme de vocabular, e foarte precar. Când vorbești de restructurarea unui împrumut te gândești fie la renegociere de dobândă, fie la modificarea calendarului de plăți. Cum altfel ”restructurezi” un credit?

Marcel Boloș nu poate face nici una nici alta. România nu se împrumută direct prin PNRR, se împrumută Comisia Europeană. Doamne ferește, cum ar fi să negocieze Boloș, sau Câciu, un împrumut PNRR cu creditorii internaționali - ultimul împrumut tras de Comisie, în iulie 2022, a fost la 1,7% dobândă la bondurile pe 7 ani și 0,45% la cele pe 19 ani. România tocmai s-a împrumutat în nume propriu prin Ministerul de Finanțe cu 9%. Deci diferențialul de dobândă la împrumuturile luate de România prin PNRR față de cât ne împrumutăm de obicei este de peste 7%.

”Restructurarea împrumutului” este forma tâmpă a lui Marcel Boloș de a spune că mai luăm niște împrumuturi. Ceea ce nici nu e o soluție rea în sine în situația nefericită în care suntem - bugetul din PNRR ne scade pentru că cifrele economice pe 2021 au fost neașteptate de bune și mecanismul de calcul al alocării din regulamentul european ne dezavantajează (e altă discuție de ce nu a negociat guvernul Orban - cu Marcel ministru atunci - mai bine în Consiliu).

Implementarea PNRR e abia la început, deci nu prea știm unde e riscul mare de eșec ca să știm ce scoatem. Soluția decentă e să menții proiectele acum și să suplimentezi împrumutul, care e la dobândă mică. Eventual, dacă anumite proiecte eșuează - dacă de pildă Grindeanu nu urgentează treaba la autostradă sau la metrou, atunci abia faci ajustări între granturi și împrumuturi și renunți la a mai trage împrumuturi viitoare. Dar acum nu ai informație ca să știi la ce să renunți cert pe motiv de posibil eșec, ar fi un pariu în orb - și sper că asta e și percepția Comisiei Europene la acest moment.

Sau, eventual, dacă România trage bani din împrumuturi prin PNRR, ar putea renunța la alte investiții făcute pe împrumuturi naționale și să mai reducă presiunea pe buget, că o iau lucrurile razna acolo. Decât să te împrumuți pentru Anghel Saligny la 9% nu mai bine le faci pe astea din PNRR la dobândă de 1%?

Ce urmează însă în declarația lui Boloș aruncă totul în confuzie. Zice Marcel: ”Din împrumuturi, respectiv din 14,9 miliarde euro, prin restructurare se pot obține economii (ca urmare a transferului la politica de coeziune a investițiilor) în valoare de 4,2 miliarde euro”

OK, e normal dacă nu înțelegeți nimic pentru că omul încurcă borcanele grav:

  • Transferul la politica de coeziune e o bazaconie (adică fondurile UE alea vechi, asta înseamnă ”coeziune”). Programele Operaționale au fost deja trimise la Bruxelles și nu cuprind nimic deja finanțat anterior în PNRR
  • ”Economii de 4,2 miliarde” e faza care mă îngrijorează cel mai mult și sper că de vină e doar modul său tălâmb de a se exprima în limba română. Nu există ”economii”. Dumnezeule, Guvernul nu e un băiețel care are un porcușor-pușculiță și bagă bani acolo. Hai să vorbim logic în limba română: există proiecte de 4,2 miliarde care nu se mai fac. A pus Boloș ochii pe proiecte de 4,2 miliarde de euro din PNRR la care vrea să renunțe? De asta mă tem. Dacă da, care sunt astea? Pe ce criterii?

Poate s-a exprimat prost și de fapt vrea să adauge un total de 4,2 miliarde la împrumuturi, care înseamnă gaura apărută la granturi + ideile noi (energie, irigații). La energie, ok, e simplu de făcut - Ministerul Energiei a primit mult mai multe proiecte de fotovoltaice decât cele 500 de milioane bugetate de noi, se poate suplimenta ușor. Deși tot Ministerul Energiei ține blocat Fondul de Modernizare pentru a fi luat doar de companiile de stat din energie, deci e neclar de ce ne împrumutăm și nu folosim banii de acolo care sunt gratis. (..)

Deci, dacă Boloș vrea să adauge 4 miliarde de euro la împrumuturi să o zică așa. Exprimări cu ”restructurare” și ”economii” sunt bulshit. (..)

Premierul Ciucă trebuie să lămurească urgent:

- Dacă știe la nivel de guvern că Boloș s-a apucat să slăbească mecanismele de control al banilor din PNRR tocmai când Comisia a amânat plata de 3,6 miliarde. În loc să rezolve problemele semnalate, Marcel Boloș creează altele

- Dacă există o analiză a proiectelor din PNRR la care Boloș vrea să renunțe, care sunt acelea, pe ce criterii au fost alese? Cum s-a ajuns la 4,2 miliarde? Dacă nu se renunță la nimic, înseamnă că se adaugă împrumuturi din PNRR? Este o decizie politică asumată?”, scrie Cristian Ghinea.

USR îi cere premierului Nicolae Ciucă să intervină pentru ca ordonanţa PNRR să nu blocheze cele 3,6 miliarde de euro, bani ataşaţi primei cereri de plată

Tot miercuri, USR i-a cerut premierului Nicolae Ciucă să intervină pentru ca ordonanţa privind PNRR promovată de ministrul Marcel Boloş să nu blocheze complet cele 3,6 miliarde de euro, bani ataşaţi primei cereri de plată, transmite News.ro.

USR acuză că, prin textul ordonanţei, Marcel Boloş elimină controlul automat pentru prevenirea dublei finanţări, ceea ce înseamnă că se va deschide portiţa pentru finanţarea acelui obiectiv din buget, din PNRR şi din alte fonduri europene, urmând ca doar „ghinioniştii” din eşantion să răspundă.

De asemenea, USR constată declaraţiile publice haotice şi hazardate făcute de ministrul Boloş, care vorbeşte despre proiecte de 4 miliarde de euro din PNRR care ar putea constitui „economii”.

„Vrea Marcel Boloş să spună că vom renunţa la proiecte de 4 miliarde de euro? Ştie premierul Ciucă de ele? Cum au fost alese, pe baza a ce criterii? Vrea Marcel Boloş să spună că vom adăuga proiecte de 4 miliarde de euro? Există o decizie politică de contractare de noi împrumuturi?”, semnalează USR.

Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene nu şi-a onorat angajamentul de a completa până la data de 31 iulie sistemul informatic al PNRR cu datele solicitate de Comisia Europeană, a relatat cursdeguvernare.ro, precizând că din sistemul informatic PNRR lipseşte o componentă: secţiunea cu beneficiarii finali ai plăţilor făcute din fonduri PNRR, adică, ce firme au câştigat contractele de reabilitare/renovare a clădirilor deţinute de instituţii publice, de exemplu.

16 septembrie este termenul-limită până la care Bruxelles-ul aşteapă să deţină toate informaţiile pentru a fi în măsură să emită avizul pe cererea de plată.