Un batran de 82 de ani, aflat la volanul autoturismului personal, a accidentat un motociclist, miercuri, pe o strada din municipiul Pitesti, dupa ce a efectuat o manevra neregulamentara, informeaza Agerpres. "Din primele cercetari a reiesit ca vina pentru producerea accidentului ii apartine conducatorului auto, care a efectuat un viraj la stanga, peste linia continua, intrand in coliziune cu motocicleta care circula regulamentar din sens opus", a declarat purtatorul de cuvant al IPJ Arges, agent Madalina Balanescu.

AccidentFoto: AGERPRES

Pe numele soferului din Arges a fost intocmit dosar penal pentru vatamare corporala din culpa. Motociclistul, un barbat in varsta de 39 de ani, a suferit mai multe leziuni si a fost transportat la Spitalul Judetean de Urgenta din Pitesti.

Cazul din Arges nu este singular. In aprilie, in Cluj-Napoca, un sofer de 85 de ani a intrat intr-o masina de politie, aflata in misiune. Barbatul de 85 de ani se indrepta catre un supermarket de la marginea orasului, a virat brusc la stanga, fara sa tina cont de masina de politie care venea din fata cu viteza si girofarurile pornite. Oamenii legii nu au mai putut evita impactul, iar autoturismul condus de batran a fost proiectat la cativa metri distanta, scrie politiarutiera.ro

In legislatia rutiera in vigoare starea medicala si conditia psihologica a soferilor este tratata destul de lejer.

Potrivit codului rutier, orice persoana trebuie sa efectueze o verificare medicala si una psihologica daca doreste sa dobandeasca permisul de conducere al unui autovehicul. Dupa acest moment, o noua verificare medicala are loc abia in momentul cand se cere eliberarea unui nou permis de conducere doar daca acesta a expirat. "Art. 44 - (1) Eliberarea unui nou permis de conducere se efectueaza, in conditiile legii, in baza urmatoarelor documente: (...) e) fisa medicala tip din care sa rezulte ca este apt pentru a conduce autovehicule sau tramvaie, daca solicitarea preschimbarii s-a facut dupa expirarea valabilitatii administrative a permisului de conducere."

In codul rutier se mai spune: "(3) Examinarea medicala si psihologica se realizeaza in vederea:

a) aprobarii prezentarii la examen pentru obtinerea permisului de conducere;

b) obtinerii certificatului de atestare profesionala pentru conducatorii de autovehicule si tramvaie;

c) verificarii periodice, conform reglementarilor in vigoare."

In codul rutier se mai precizeaza ca "(5) Medicul de familie, atunci cand constata ca o persoana din evidenta sa, care poseda permis de conducere, prezinta afectiuni medicale prevazute In ordinul ministrului sanatatii publice emis conform alin. (2), va solicita examenul de specialitate necesar, iar In cazul In care s-a stabilit ca persoana este declarata inapta medical sau psihologic pentru a conduce un autovehicul sau tramvai, va comunica aceasta imediat politiei rutiere pe raza careia medicul isi desfasoara activitatea".

Legislatia mai prevede o lista cu 54 de afectiuni de care daca sufera o persoana nu are dreptul sa detina permis de conducere categoria B. Alte 21 de afectiuni "interzise la volan" sint prevazute in dreptul soferilor profesionisti.

In ceea ce priveste reglementarile in vigoare privind verificarile medicale si psihologice periodice, in afara examinarilor obligatorii la preschimbarea permisului doar dupa expirarea valabilitatii administrative, mai exista un ordin comun al mai multor ministere "privind examinarea medicala si psihologica a personalului din transporturi cu responsabilitati in siguranta circulatiei si a navigatiei", dar acesta vizeaza doar soferii profesionisti. Cei care lucreaza pe alte functii, dar conduc masina in interes de serviciu intra sub incidenta normelor generale de protectia muncii si obligativitatii verificarilor medicale periodice.

Astfel, verificarea medicala periodica este obligatorie doar pentru cei care lucreaza ca soferi, pentru cei care conduc o masina in interes de serviciu sau la expirarea permisului de conducere, adica o data la 10 ani.

  • Dezbatere: Credeti ca pentru persoanele dupa o anumita varsta ar trebui instituite examinari medicale mai dese sau incidentele in trafic cu persoanele in varsta sunt doar ocazionale si instituirea unor verificari medicale periodice mai dese ar reprezenta o discriminare intre soferii in varsta si cei tineri?