"Propunerea anuntata ieri de Opozitie este o jumatate de pas pe linia confiscarii averilor ilicite pentru ca nu sunt avute in vedere spre confiscare averile dobandite in urma infractiunilor de coruptie sau a infractiunilor economico-financiare. Se lipseste practic de continut confiscarea extinsa", a declarat premierul Emil Boc, in cadrul unei dezbateri privind revizuirea Constitutiei la care au mai participat si ministrul justitiei, Catalin Predoiu, procurorul general al Romaniei, Laura Codruta Kovesi si ambasadorul SUA la Bucuresti, Mark Gitenstein.

Kovesi, Diaconescu, Boc si Predoiu despre Revizuirea ConstitutieiFoto: Agerpres

Emil Boc, primul ministru al Romaniei:

  • Vorbim acum de ce de-al doilea proces de revizuire a Constitutiei din '91. Daca in 2003, la precedenta revizuire, acel moment era marcat de intrarea Romaniei in UE, acum, revizuirea legii fundamentale se desfasoara sub imperativul aplicarii reformelor si a necesitatii imbunatatirii textelor constitutionale care in ultimii ani au creat probleme
  • Optiunea Opozitiei de a nu sustine o revizuire a Constitutiei in acest mandat este o greseala si nu urmareste interesul national.
    Emil Boc
    Foto: Agerpres
  • Daca in 2003, opozitia de atunci ar fi spus "Nu acum, sa amanam", nu am mai fi avut modificarea Constitutiei. De ce? Pentru ca este necesara o majoritate de doua treimi. In orice moment, daca Opozitia, oricare ar fi ea, ar spune "nu vrem sa modificam", atunci intrebarea se pune: "Mai are rost sa chemam oamenii la referendum sa le cerem parerea, daca Opozitia spune permanent sa nu modificam Constitutia?"
  • Cred ca gestul Opozitiei este o sfidare a cadrului fundamental al democratiei
  • Prevederile articolului 138, alineatul 1, referitor la politica financiara care contine acel deficit maxim de 3% pe an si o datorie publica mai mica de 60% din PIB, nu reprezinta o modificare complet noua in Constitutiile Europene. Avem precedentul Germaniei, iar in Franta discutiile sunt foarte avansate pentru o astfel de reglementare.
  • Cred ca aceasta regula este absolut necesar sa fie impusa la nivel constitutional. Lectia crizei ne-a aratat cat de vulnerabile pot fi guvernele si tarile in fata populismului, demagogiei si a politicilor iresponsabile pentru a cumpara voturi cu bani publici.
  • O asemenea prevedere este o pavaza impotriva oricaror politici populiste de a cumpara voturi pe bani publici.
  • Lectia pe care Romania a trait-o in 2008 si experienta din ultimii doi ani ne demonstreaza cat de usor este sa pui tara in pragul colapsului prin politici economice iresponsabile, asa cum a fost cazul in anul 2008.
  • In 2008, intr-un an de maxima crestere economica, Romania a avut un deficit de -5,4% si in acest an de maxima crestere economica, ratingul de tara a scazut la Investment Grade la Junk
  • In ceea ce priveste modificarea articolului 44 cu privire la prezumarea caracterului licit al averii dobandite: Acest articol a fost introdus in Constitutia din '91 dupa 50 de ani de comunism in care proprietatea nu era garantata. Atunci, acest articol a fost legitim.
  • Acest text nu a fost conceput atunci pentru a proteja pe cineva cu avere dobandita prin mijloace infractionale
  • Ceea ce se propune nu este o diminuare a garantiilor de proprietate. Cetateanul cinstit trebuie sa stie ca nici un drept de proprietate nu-i va fi afectat, dar trebuie sa se stie ca acest caracter licit al averii nu va avea un efect absolut.

"Propunerea Opozitiei este o jumatate de pas pentru ca nu sunt avute in vedere spre confiscare averile dobandite in urma infractiunilor de coruptie"

  • Curtea Constitutionala a lasat deschise doua portite: Se poate pune in aplicare prin lege directiva JAI din 2005 si se poate ameliora actualul text constitutional in Parlament.
  • Putem sa dam autoritatilor statului instrumentele necesare pentru ca in continuare cetatenii cinstiti sa fie protejati, averea lor sa fie garantata, dar in acelasi timp, in anumite circumstante, cand este vorba de savarsirea unor infractiuni, de persoane condamnate pentru asemenea cazuri de coruptie sa poata fi inversata sarcina probei si sa faca dovada ca averea pe care a dobandit-o este licita.
  • Numai asa vom putea spune ca avem o tara care sa poata sa spuna ca are legislatia europeana implementata in interes public, nu in interesul politicienilor
  • Propunerea anuntata ieri de Opozitie este o jumatate de pas pe linia confiscarii averilor ilicite. De ce? Pentru ca prin propunerea Opozitiei nu sunt avute in vedere spre confiscare averile dobandite in urma infractiunilor de coruptie sau a infractiunilor economico-financiare. Astfel, lipsim de continut confiscarea extinsa.
  • Daca ii intrebati de romani cand vorbesti de confiscarea averilor ilicite in primul rand se gandesc la averile dobandite prin coruptie sau infractiuni economico-financiare

Vezi mai jos fragmente din declaratiile lui Emil Boc:

Catalin Predoiu, Ministrul Justitiei:

  • Ministerul Justitiei s-a pronunta pana acum tehnic asupra proiectului de revizuire a Constitutiei si, avand in vedere incarcatura politica, ministerul a adoptat o atitudine rezervata.
    Emil Boc (Stanga), Catalin Predoiu (mijloc) si Stefan Diaconu (dreapta)
    Foto: Agerpres
  • Am adoptat insa, recent, o pozitie publica fata de asa-zisa comunicare a CSM catre Curtea Constitutionala, pentru ca a echivalat cu un pas al conducerii CSM in directia arenei politice.
  • In ceea ce priveste eliminarea prezumtiei de liceitate a dobandirii averilor, trebuie sa spunem ca legile trebuie sa plece de la realitate si sa aiba un fundament moral.
  • O realitate este ca fosta mare proprietate economica a statului socialist a trecut in maini private in ultimii 21 de ani. Acest proces a nascut controverse si a nascut si coruptie si averi acumulate in mod discutabil.
  • Radacinile coruptiei pe care Romania o combate prin politici ferme de cativa ani, se afla in acest vast proces al privatizarii desfasurat in anii 1990. Problema a fost acutizata de faptul ca privatizarea economica s-a extins necontrolat intr-un fel de privatizare  a fenomenului politic, ceea ce explica intr-o masura lipsa de vigoare si de inovatie a suprastructurii politice prezente, indiferent de culoare politica.
  • Problema pe care o avem din punct de vedere moral este ca multe din marile patrimonii individuale s-au format prin mijloace ilicite penale, se mentin prin mijloace ilicite penale si perpetueaza ilicitul penal.
  • Putem sa acceptam riscul ca Romania de maine sa fie construita si influentata intr-o masura si de catre cei care detin astfel de patrimonii construite ilegal?
  • Tehnic, proprietatea dobandita licit trebuie sa se bucure de garantii, dar cea ilicita trebuie recuperata. Ca garantie putem vorbi de o justitie perfoirmanta cu magistrati foarte bine pregatiti si cu un suport logistic foarte necesar.
  • Prezumtia caracterului licit al averilor dobandite nu mai poate functiona ca o garantie absoluta. Directiva JAI 2005 este aplicata in legislatia noastra, cu exceptia articolului cu privire la confiscarea extinsa.
  • Trebuie sa extindem cadrul normativ si pentru a cuprinde confiscarea extinsa. banii trebuie sa se intoarca la stat pentru ca sunt paltiti de cetatenii onesti tocmai pentru a se face dreptate si de a se recupera averile dobandite in mod infractional.
  • Prin constituirea si operationalizarea noului compartiment in cadrul Ministerului Justitiei, desemnat ca Oficiu National de Recuperare a Creantelor, dorim sa dam semnalul unei schimbari fundamentale de abordare a luptei impotriva criminalitatii organizate si coruptiei prin acordarea unei atentii deosebite procesului de confiscare si recuperare a produsului infractiunilor.
  • Guvernul va inainta un proiect care va acoperi si infractiunile de coruptie pentru a oferi societatii un instrument eficient de combatere a acestora.
  • Confiscarea extinsa este un instrument eficient, dar si unul foarte puternic. Trebuie sa ne asiguram ca ajunge pe mainile unui corp de oameni supercalificati.

Laura Codruta Kovesi

Laura Codruta Kovesi

Foto: Agerpres

Laura Codruta Kovesi, Procurorul general al Romaniei:

  • O problema la care proiectul de revizuire a Constitutiei vine cu o solutie este cea de extindere a duratei de retinere de la 24 la 48 de ore.
  • Este o prevedere extrem de utila si necesara in cazurile complexe, cand vorbim de zeci de persoane care sunt audiate, documente care sutn studiate si analizate. Avocatii trebuie sa-si pregateasca apararea. Riscam sa transformam justitia intr-o activitate contra-cronometru.
  • Cat priveste problema confiscarii extinse, vedem situatii in care persoane care comit fapte de coruptie isi asuma timpul petrecut in inchisoare, stiind ca la iesire ii asteapta maisnile, casele si alte bunuri dobandite prin activitatile infractionale pe care le-a savarsit.
  • Prevederea confiscarii extinse este necesara in Romania. Confiscarea extinsa nu vizeaza orice cetatean al Romaniei, ci doar pe cei condamnati si care nu isi pot justifica averile.
  • In prezent, procurorii pot sa indisponibilizeze bunurile de pe numele persoanei anchetate. In acest an am indisponibilizat bunuri in valoare de peste 300 milioane euro.
  • Sunt convinsa ca daca am avea mai multe instrumente in acest sens valoarea bunurilor indisponibilizate ar creste
  • In cadrul activitatii Ministerului Public, cooperam cu parteneri europeni si americani. este extrem de dificil sa explicam colegilor ca nu putem sa indisponibilizam bunurile unei persoane care a fost dovedita ca le-a dobandit ilegal.
  • La DNA exista problema confiscarilor. Am vazut functionari suspectati de coruptiei cu averi imense. A fost foarte dificil pentru procurori sa indisponibilizeze acele bunuri.

Mark Gitenstein, Ambasadorul SUA la Bucuresti:

  • Guvernul SUA este foarte atent la doua dintre prevederile proiectului de revizuire a Constitutiei. Cel legat de confiscarea averilor dobandite ilicit si cel cu privire la imunitatea legislativa, amandoua avand legatura cu coruptia si cu statul de drept.
  • Parlamentul va decide daca daca Romania va fi singura tara din UE care nu va implementa aceasta decizie-cadru (directiva JAI 2005). Lucrul asta reprezinta o problema si pentru investitorii americani.
  • Trebuie vazut daca prevederea privind confiscarea extinsa inseamna ca trebuie schimbat si articolul 44 din Constitutie.
  • E important ca atunci cand Curtea Constitutionala da o decizie, ca Parlamentul si Curtea sa gaseasca un punct comun.
    Mark Gitenstein
    Foto: Hotnews
  • Trebuie cautat un mod de a interpreta Constitutia pentru a fi armonizata legislatia romaneasca cu directiva cadru.
  • Cred ca semnul foarte bun este ca acum atat Opozitia, cat si Puterea fac propuneri. Pentru modificarea Constitutiei este nevoie de o majoritate larga si deci va trebui lucrat cu ambele parti. Eu incurajez ambele parti sa nu faca din acest subiect unul critic.

"Adevarata problema pentru un procuror este care este cuantumul de dovezi pentru confiscarea averilor. In SUA este un cuantum destul de scazut - probable cause"

  • Si in SUA, si in Marea Britanie, in Ungaria si in majoritatea statelor UE exista o prezumtie de nevinovatie. Nu se poate sa iei proprietatea cuiva nici in SUA, nici in Ungaria sau in alte tari. Este o prezumtie ca proprietatea pe care o detii, o detii in mod legal.
  • Adevarata problema pentru un procuror este care este cuantumul de dovezi la care se schimba sarcina probei. Daca este un cuantum foarte ridicat, nu se va ajunge la confiscarea niciunei avere.
  • In SUA este un cuantum destul de scazut si anume "probable cause". Poate ca trebuie sa fie mai mare in Romania, insa nu mult mai mare, pentru ca daca e mult mai mare, confiscarea averii devine imposibila.
  • Va spun totusi ca noi in SUA mergem si peste congresmeni cu confiscarea averilor. Un exemplu este cazul lui William Jefferson, din Louisiana, un foarte puternic membru al Camerei Reprezentantilor care lua mita mereu. FBI a aflat ca primea mita si au obtinut un mandat de perchezitie. Au mers la el acasa si au gasit cateva zeci de mii de dolari intr-un frigider. I-au confiscat toti banii aceia si altii pe deasupra pe care nu ii putea justifica.
  • Mai exista si cazul Maddoff care exemplifica confiscarea extinsa. S-au confiscat sume importante de bani de la el si de la sotia sa, desi nu erau dovezi ca ea stia despre schema Ponzi in care sotul ei era implicat.
  • Mi s-a spus, de cand am venit in Romania, ca marile mele prioritati pe care sa le urmaresc sunt exact aceste probleme. S-au facut progrese considerabile, dar nu sunt de ajuns.

Cristian Diaconescu, vicepresedintele Senatului:

  • Partea romaneasca este cat se poate de interesata de a armoniza legea dunamentala cu parametri si valorile europene si transatlantice.
  • Constitutia unei tari nu apartine unei generatii sau a unor oameni politici. Facem aceasta discutie in ideea de a prezenta importanta si functionalitatea unei Constitutii revizuite.
  • Dorim sa avem un act constitutional modern si care sa genereze increderea cetatenilor
  • Adevaratii oameni de stat sunt cei care vor propune o Constitutie in masura sa aduca la referendum milioanele de romani pentru a vota acest act

Stefan Diaconu, consilier prezidential:

  • Prin aceasta revizuire a legii fundamentale se ia in calcul aplicarea rezultatelor referendumului desfasurat in 2009, dar si clarificarea raporturile institutionale si a procesului de legiferare.
  • Avem doua camere a Parlamentului care au atributii similare. Una dintre ele nici nu prea conteaza in procesul legislativ datorita termenului de adoptare tacita. O camera are un termen de 30 sau 60 de zile in care trebuie sa se pronunte asupra unui proiect de lege, air daca nu o face, proiectul este considerat aprobat si ajunge la cealalta Camera care este for decizional.
  • Avem practic un Parlament bicameral care functioneaza ca unul unicameral.
  • Revizuirea din 2003 a avut in vedere pregatirea Romaniei de aderare la UE. Suntem in faza in care Romania este stat UE si trebuie sa implementeze legislatia obligatorie a UE. Din aceasta cauza sunt situatii in care Romania nu isi poate indeplini anumite obligatii asumate fata de institutiile UE.
  • Suntem singura tara din UE care din cauza articolul 44, alineatul 8, care vorbeste de caracterul licit al averii dobandite, nu putem transpune in intregime legislatia cadru a uniunii in aceasta materie.
  • In 2003 opozitia de la vremea respectiva a dat dovada de intelepciune. Sper ca si anul acesta opozitia actuala sa dea dovada de intelepciune si sa se gaseasca formulele cele mai adecvate pentru trecerea prin Parlament a proiectului de revizuire a Constitutiei