"Ne-am intrebat si noi profesorii de ce s-a intamplat sa avem o asemenea promovabilitate la Bacalaureat". Iar unul dintre raspunsuri este legat de modul de corectare, a declarat intr-un interviu acordat HotNews.ro Alin Popescu, proaspat absolvent al Colegiului Gheorghe Lazar din Bucuresti si deja student la o universitate din Marea Britanie. Nu este de neglijat nici "noua strategie" a Ministerului Educatiei, de largire a campului muncii pe ariile "meseriasilor", sustine Alin Popescu.

Alin PopescuFoto: Hotnews

Cele mai importante declaratii ale lui Alin Popescu:

Modul de corectare a lucrarilor

  • Au fost foarte multi factori care au contribuit (la promovabilitatea scazuta de la BAC, n.red). Cred ca in primul rand o strategie noua de corectare a tuturor probelor, acordarea unor punctaje in mod diferit fata de anii trecuti.
  • Nu s-au mai acordat punctaje partiale, din cate am inteles. Asta ar fi un criteriu destul de important. Punctaje partiale inseamna ca, daca nu reuseai sa corelezi trei informatii intre ele, nu primeai punctaj pe niciuna dintre ele.
  • Astea au fost niste informatii de care nu sunt foarte sigur, dar pe care le-am primit si noi de la profesori ca sa ne justifice pana la urma aceste rezultate dezastruoase la nivel national. Ne-am intrebat si noi profesorii de ce s-a intamplat chestia asta, cum va explicati?

Camerele de supraveghere

  • Alt factor ar mai fi securitatea, care a fost clar diferita anul acesta.
  • Sunt sigur ca au jucat un rol important aceste camere de supraveghere instalate.
  • Era destul de stresant pentru un elev, mai ales pentru cei care stateau in primele banci, sa aiba camera aia in fata lor si sa stea trei ore cu gandul ca sunt monitorizati. Deci intrau niste factori de stres in plus.
  • Nu stiu cat e vorba de vorbit sau de copiat, e vorba despre o atmosfera care poate sa fie mai lejera si care iti da o incredere mai mare in tine.
  • In momentul in care nu esti supravegheat video, de exemplu, ai o alta lejeritate in exprimarea propriilor ganduri intr-un examen. Noi e clar ca am trecut prin altceva decat ceilalti.

Obiectivul Ministerului de a demonstra nivelul elevilor

  • Si alt lucru cred ca a fost obiectivul ministerului de a demonstra ca nivelul este mult mai jos decat a parut ca este in ultimii ani.
  • Parerea mea e ca s-a mai apropiat cu rezultatele de anul acesta de adevarul national. Nu stiu sa dau un procent, care ar trebui sa fie rata de promovabilitate la BAC pentru tara, dar cu siguranta e mai aproape de 42% decat de 60%, procentul de anul trecut, sau de alte procente din 2009-2008.
  • A fost un BAC mai corect. Nu-mi dau seama daca a fost cu totul corect. Nu cred ca se poate ajunge la un BAC corect suta la suta si nu cred ca putem vorbi de un examen national in nicio tara pana la urma care sa se desfasoare in conditii de strictete maxima si sa poata fi considerat un BAC evaluat suta la suta corect.
  • Mai ales ca nu au putut sa isi indeplineasca toate cerintele in unele comune, in unele judete unde nu erau bani suficienti pentru a aduce camerele video si multe alte lucruri care sunt clar diferite de la zona urbana la cea rurala.

Ce le reproseaza autoritatilor in organizarea BAC-ului

  • Cred ca vina principala este a sistemului este ca s-a apucat sa demonstreze un nivel scazut in momentul examinarii finale si nu s-a ocupat de elevi pe parcursul celor patru ani de liceu.
  • Ma refer la generatia mea care se pare ca a primit acest tratament special. Noi nu am simtit, spre deosebire de ceilalti care au dat un alt fel de examen, o atitudine pregatitoare pentru niste conditii speciale.
  • Consider ca in momentul in care te apuci si tai in carne vie la sfarsit, in momentul examinarii, nu e prea corect. Ar trebui ca in momentul in care se ia o decizie de tipul acesta elevii sa fie anuntati si sa te poti pregati din timp ca s-au schimbat regulile. Examenul nu mai functioneaza ca in anii trecuti si va fi altfel.
  • Poate ca ar fi trebuit sa se puna mai mult accent pe creativitatea elevilor si mai putin accent pe respectarea unui barem strict, deoarece acest barem strict incurajeaza tocitul, invatarea unor subiecte pe de rost pentru a le replica in momentul examenului si punerea unui accent foarte mare pe unele pareri prestabilite.
  • Cred ca daca s-ar pune mai mult accent pe creativitatea si pe viziunea elevului despre un anumit subiect, s-ar putea demonstra mult mai usor nivelul la care este tara.
  • Dar sunt constient si de faptul ca este mult mai greu de evaluat, in conditiile in care ai pune mai putin accent pe un barem si mai mult accent pe viziunea fiecaruia despre subiectele respective.  

Asteptarile cu privire la BAC 2011, inainte de sustinerea examenelor

  • Din punct de vedere organizatoric, nu am stiut foarte bine la ce sa ma astept. Se auzeau zvonuri de la inceputul anului ca o sa fie la noi ceva diferit.
  • Pe de alta parte, in fiecare an sunt aceste zvonuri, ca mama, ce o sa ne faca noua, sa vezi ca noi o sa patim ceva spre deosebire de cei de anul trecut si fiecare generatie ne-a zis: "nu va speriati, ca asa am fost si noi. Si la noi parea ca o sa fie un BAC catastrofal, dar toata lumea trece cu bine peste el".
  • Se pare ca s-a intamplat ceva anul asta, se vede clar o diferenta, spre deosebire de anii trecuti cand doar se zvonea ca o sa fie introduse camere de supraveghere si alte metode de securizare mai atenta a examenului.
  • Anul acesta chiar s-au luat masuri care au transformat BAC-ul asta intr-un examen mai serios. Nu imi dau seama daca este intr-adevar foarte relevant ceea ce s-a intamplat anul asta, dar cu siguranta este mai relevant decat ce s-a intamplat anii trecuti.
  • E clar primul pas dintr-o noua strategie de Bacalaureat, sa vedem si in anii urmatori ce se va intampla pentru a vedea ce se vrea de la acest examen de Bacalaureat pe termen mediu si lung.
  • Din cate am inteles eu, se doreste largirea campului muncii pe ariile asa-zisilor "meseriasi". Pe oamenii care nu urmeaza cursuri universitare si care, in momentul in care observa ca nu au rezultate bune la Bacalaureat, se orienteaza catre o meserie in loc sa se orienteze spre o facultate.
  • In strainatate, parintii isi incurajeaza copiii sa faca ceea ce vor ei, nu li se impune sa faca neaparat o facultate.
  • Daca un elev isi descopera o parte artistica sau o parte practica, este incurajat si de sistem si de parinti sa mearga catre acea pasiune a lui si sa nu se orienteze catre o facultate anume care este considerata cea mai buna in anul respectiv sau in perioada respectiva.
  • Din pacate, pana in momentul, contestatiilor avem doi elevi care au picat (la Colegiul Gheorghe Lazar). O sa vedem dupa data de 8 daca vor ramane la nivelul asta sau vor promova si ei.
  • Zic din pacate pentru ca este un lucru cu totul nou pentru liceul meu. Am mandria ca am terminat unul dintre cele mai bune licee din tara, un liceu care pana acum se putea mandri, la randul lui, ca nu are elevi picati.
  • Se pare ca, de anul acesta, nu mai putem sa ne mandrim cu acelasi lucru. Dar asta demonstreaza ca la un examen mai serios, asa cum l-am catalogat mai devreme, si din liceele bune pot veni surprize.

Subiectul al III-lea de la examenul de Limba si literatura romana

  • Nu am avut dificultati in rezolvarea problemelor la BAC, dar pot sa inteleg de ce unii elevi ar fi avut. Sunt subiecte care puteau fi interpretate ca subiecte capcana.
  • Unul dintre cele mai mediatizate a fost subiectul al III-lea de la Limba romana, unde multi elevi au ales cu totul alta opera, respectiv "Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi" a lui Camil Petrescu, pentru a caracteriza un personaj dintr-un text dramatic.
  • Poate fi interpretata ca o capcana deoarece, desi noi nu am avut un numar de variante clare din care se va extrage cea de examen, am avut variantele din anii trecuti, care aveau preponderent subiecte cu "Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi".
  • Elevii care s-au bazat ca isi invata operele cele mai abordate in subiecte si au invatat 5 comentarii din peste 20 cate erau au considerat ca, daca a aparut numele lui Camil Petrescu pe subiect, se pot arunca in subiectul pe care si l-au invatat cel mai bine si pot lua un punctaj bun, poate chiar nesperat, deoarece nu si-au invatat toate subiectele.
  • Este vorba de cei care au mers la "ghici", cu doar un numar de subiecte si se bazau ca le va pica unul dintre ele. Acolo putea interveni capcana.
  • Totusi este inadmisibil ca un elev care termina 12 clase sa nu poata face diferenta dintre genul epic, genul dramatic si genul liric. In momentul in care ti se cere incadrarea unui text pe acest gen, ar trebui sa stii sa o faci clar si sa nu ai dificultati.
  • Dar eu vorbesc din punctul unui elev care a avut norocul de a termina un liceu foarte bun, cu profesori foarte pregatiti, care ne-au pregatit in ultimii patru ani sa ne ferim de greseli de genul acesta.
  • Banuiesc ca cei care nu au avut norocul pe care l-am avut eu nu privesc la fel ca mine problema.

Studiile in strainatate

  • Plec in alta tara deoarece eu mi-am ales un domeniu pentru care perspectiva este mult mai buna intr-o universitate din strainatate. Profit de faptul ca am fost integrati in aceasta comunitate europeana, taxele sunt mult mai mici in cam toate tarile UE si conditiile sunt mult mai favorabile dupa integrarea noastra in UE.
  • Domeniul pe care mi l-am ales este politica internationala. Eu as putea sa abordez acest domeniu si in Romania. Am fost acceptat dupa prima sesiune de admitere de la SNSPA la profilul de Stiinte Politice de la aceasta universitate, dar perspectiva pe care o prezinta in Marea Britanie, cel putin pe site-ul universitatii si pe toata promovarea sistemului lor, este mult mai buna.
  • Este vorba despre perspectiva de angajare. Pana la urma, eu ma gandesc ca o sa urmez o facultate pentru a-mi gasi un loc de munca bun. Nu fac o facultate doar de dragul facultatii.
  • Incerc sa fac o facultate care sa-mi permita acumularea de cunostinte de care sa ma folosesc practic intr-o meserie ulterioara si incerc sa ma duc la o facultate care imi promite o rata de angajare foarte buna.
  • Ca sa fiu sincer, daca mi-as fi ales alt domeniu, as fi ales Romania. Sunt domenii precum medicina, arhitectura unde avem universitati cu profesori foarte buni, colectiv foarte bun, conditii foarte bune de la care poti iesi mult mai pregatit decat de la universitati din afara.
  • Dar pe domeniul politicii internationale, pe care mi l-am ales eu, consider ca poti sa gasesti lucruri mai bune afara.
  • In primul rand, m-au sustinut profesorii, care sunt constienti de avantajele pe care le poti avea dupa invatamantul britanic, de exemplu.   
  • In al doilea rand, parintii m-au sustinut cu tot ceea ce am vrut sa fac.
  • In al treilea rand eu, ca elev, mi-am analizat - deoarece am norocul de a trai intr-o perioada in care informatia este atat de puternica si pot cu ajutorul internetului sa gasesc informatii despre absolut orice - si eu mi-am facut propria parere ca universitatea pe care mi-am ales-o ar fi mai buna si mai potrivita pentru mine decat ceea ce as gasi in tara.
  • Putem vorbi de un trend (privitor la plecarea tinerilor la studiu in strainatate, n.red.). Din pacate, multa lume a observat ca directia pe care merge tara asta, din punct de vedere general, nu numai la nivel educational, nu e chiar una buna.
  • Avem avantajul ca suntem in aceasta comunitate europeana si putem profita de avantajul altor tari asa ca multi elevi, in special din liceele bune, prefera sa incerce macar un an de universitate intr-o tara precum Anglia, Olanda, Franta.

Finantarea studiilor in Marea Britanie - imprumut pe 25 de ani de la statul britanic

  • Am aplicat pentru un imprumut de la o institutie britanica legata de cea a invatamantului, care te finanteaza exclusiv cu suma academica pentru cursuri.
  • Eu nu o sa-mi vad niciodata in mana banii pe care ii imprumut de la aceasta institutie, dar ei vor fi trimisi in contul universitatii.
  • Per total, suma ajunge la aproximatic 10.000 de lire dupa trei ani de facultate, in jurul a 3.500 de lire pe an. Cu aceasta suma ma va ajuta statul britanic.
  • Eu va trebui sa o restitui pe parcurs de 25 de ani, este un termen impus de ei, timp in care ei mi-au fixat cate un salariu prag pentru fiecare tara (deci pot sa lucrez si in Anglia, si in Romania si in orice alta tara dupa ce termin universitatea).
  • Daca trec peste acest salariu prag, trebuie sa incep sa le platesc lor datoria, cate 10% din salariul meu lunar, ca sa imi acopar banii imprumutati, iar daca in 25 de ani eu nu reusesc niciodata sa ating aceasta suma prag impusa de ei, sistemul lor considera ca am fost o investitie nefericita si imi anuleaza imprumutul, adica nu voi mai datora niciun ban.
  • Conditiile atat de bune sunt o noua dovada a faptului ca, dupa invatamantul lor, ai sanse foarte mari sa obtii un loc de munca bun, platit bine, si sa iti platesti suma care ti-a fost imprumutata.
  • Cazare, bani de mancare si orice alta cheltuiala adiacenta vor fi platite de parintii mei.
  • Ma gandesc sa ma intorc, normal. Sunt roman, ma voi considera roman toata viata.
  • Mi-ar placea sa pot sa ma bucur de tara mea, dar in momentul asta nu am nicio garantie cu ce o sa fac.
  • Din pacate, trebuie sa recunosc, foarte multi prieteni care au terminat acolo sau care sunt in diversi ani de studiu in Anglia mi-au zis: "dupa ce o sa vii aici, nu o sa vrei sa te mai intorci niciodata".
  • Mie mi se pare trist gandul asta si prefer sa cred ca voi vrea sa ma intorc si, daca mi se va putea ivi posiblitatea de a fi apreciat pentru ceea ce pot sa fac si platit corespunzator - pentru ca e si asta un factor pana la urma, nu-l poti exclude - ma voi intoarce cu mare placere in Romania, deoarece sunt roman si vreau sa fiu roman in tara mea.

Citeste si raspunsurile lui Alin Popescu la intrebarile cititorilor HotNews.ro in cadrul intalnirii online.

Citeste si: