Peste 70% dintre romani apeleaza numarul unic de urgenta 112 pentru a face glume sau pentru a sesiza lucruri care nu sunt de competenta personalului care deserveste acest serviciu, a afirmat directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS), Marcel Opris, la o masa rotunda desfasurata vineri pe aceasta tema, transmite Agerpres.

Potrivit acestuia, trei din patru apelurile sunt false sau reprezinta abuzuri. Totusi, sondajele arata ca romanii stiu in proportie extrem de mare - 98% - ce reprezinta numarul unic de urgenta 112.

Directorul STS a precizat ca un portret-robot al celui care apeleaza abuziv numarul 112 ar arata ca acesta este posesorul unei cartele de telefon, este needucat si pus pe glume.

"Fie isi testeaza telefonul de nenumarate ori, pentru ca nu e sigur ca se aude bine, fie sunt singuri, divortati, necasatoriti, dintr-o anumita categorie sociala (...), stau mai mult de vorba, se mai distreaza", a spus Opris.

La randul sau, subsecretarul de stat in Ministerul Sanatatii Raed Arafat a aratat ca a avut surpriza sa constate ca nu doar tinerii de 18-20 de ani se tin de astfel de glume, ci si adulti, de 30-40 de ani, care "dadeau apeluri si radeau".

El a mai mentionat cazul unui barbat care a dat mii de telefoane la 112 iar dupa o saptamana de cautari s-a constatat ca era vorba despre o persoana cu retard mintal careia familia ii cumparase un mobil si o invatase sa sune la numarul unic de urgenta pentru ca este singurul gratuit.

Printre cei care suna la 112 pentru se distra se numara si copiii, care uneori insa sunt indemnati tocmai de parinti sa faca acest lucru, atunci cand ii lasa singuri acasa. O alta categorie sunt oamenii suparati pe stat, din diferite motive, care suna la 112 fiindca stiu sigur ca aici li se va raspunde.

Marcel Opris a mai explicat ca nu atat costurile materiale sunt deranjante in astfel de cazuri, cat cele umane, cinci-sase persoane dintre cele care raspund la apeluri cedand psihic in fiecare an.

La randul sau, Raed Arafat a subliniat faptul ca aceste apeluri false pot cauza pierderi omenesti, deoarece se poate intampla ca in timp ce un echipaj este trimis la o alarma falsa, altcineva sa aiba realmente nevoie de ambulanta.

El a mai explicat si care este cauza nemultumirii oamenilor care se plang ca suna la salvare iar aceasta vine greu.

"Daca oamenii vor ambulanta in opt minute inclusiv pentru febra, sa imi arate orice tara din lume care are asa ceva. Este o mare diferenta intre interventia la codul rosu, unde se deplaseaza cu girofar, sirena, se incalca toate regulile de circulatie ca sa ajunga acolo si interventia la codul verde, cand viata omului nu este in pericol, dar necesita un consult si medicul poate ajunge un pic mai tarziu", a aratat Arafat.

Subsecretarul de stat a adaugat ca oamenii uneori chiar exagereaza sau spun ca au patit un accident pentru ca medicii sa ajunga mai repede la ei, iar apoi se supara, deoarece se pomenesc la usa cu echipajul de pompieri venit sa-i ajute la o problema inexistenta.

Raed Arafat si Marcel Opris au participat vineri la o dezbatere cu specialisti romani, dar si din alte tari europene, despre Sistemul National Unic Pentru Apeluri de Urgenta 112, care functioneaza in Romania din 2005.