VIDEO Daniel Funeriu: Fiti sigur ca Ministrul Educatiei din Romania stie care este genul substantivelor / Dintr-un regretabil lapsus, am pronuntat «coleg» in loc de «cadru»

de R.P.     HotNews.ro
Marţi, 28 iunie 2011, 17:29 Actualitate | Esenţial


Ministrul Educatiei, Daniel Funeriu, a explicat pentru HotNews.ro cum a ajuns sa spuna in Senat: "conform DEX, cuvantul coleg este neutru". "In contextul in care domnul senator Severin m-a acuzat de o greseala, spunand ca substantivul «cadru» este feminin, in raspunsul meu doream sa-i atrag atentia ca substantivul «cadru» este neutru. Dintr-un regretabil lapsus, am pronuntat «coleg» in loc de «cadru»", a precizat Funeriu.

"Fiti sigur ca Ministrul Educatiei din Romania stie care este genul substantivelor", a continuat ministrul, adaugand ca "daca un astfel de lapsus mai descreteste fruntile colegilor intr-un final obositor de sesiune parlamentara, nu este nimic tragic in asta".

"Nu este mai putin adevarat ca nu ar fi rau ca, intr-o lume dominata de colegi barbati, sa avem si mai multe colege, daca nu pentru neutralitate gramaticala, pentru mai multa intelepciune politica", a afirmat Daniel Funeriu.

Declaratia ministrului Educatiei vine dupa ce, in cursul zilei de marti, 28 iunie, a sustinut un discurs de la Tribuna Senatului pe care l-a inceput cu apelativul: "stimati colegi". Senatorul PSD Petre Daea i-a reprosat lui Funeriu ca li s-a adresat senatorilor in mod "eronat" cu apelativul "stimati colegi". Ulterior, presedintele Senatului, Mircea Geoana, i-a cerut lui Funeriu sa "intre intr-un dialog civilizat si constructiv cu institutia Senatului".

Schimbul de replici din plenul Senatului

Dupa ce ministrul Educatiei s-a adresat plenului, senatorul PSD Georgica Severin a luat cuvantul si a declarat: "domnia sa ne-a rugat, la un moment dat, daca simtim nevoia sa il corectam sa o facem. Fiind vorba de ministrul Invatamantului, as vrea sa spun: cadrele didactice sunt de genul feminin, deci sunt ele, nu ei. Iar forma corecta in limba romana este: «se vorbeste» si nu «se face vorbire»".

A urmat la cuvant senatorul PSD Petre Daea, care i-a reprosat lui Funeriu faptul ca s-a adresat senatorilor cu apelativul "colegi". "Dvs., in formula de inceput, cand v-ati adresat Senatului Romaniei, ati spus: stimati colegi. Este o eroare si cred ca ar trebui sa v-o insusiti, nu prin exercitiul repetarii, ci prin intelegerea cuvenita", a declarat acesta.

O interventie critica la adresa ministrului Educatiei a venit si din partea presedintelui Senatului, Mircea Geoana. Acesta a punctat ca "a existat si continua sa existe un fel de razboi de comunicare intre institutia Ministerului Educatiei si institutia Senatului Romaniei". In acest context, Geoana a lansat  un apel "insistent" catre Funeriu "de a intelege ca in Senat sunteti invitatul nostru, domnule Funeriu. Ca aici nu se aplauda atunci cand o replica data de un senator sau altul ne convine sau nu ne convine".

"Am rugamintea insistenta: cand sunteti la noi in parlament si in Senat, sunteti un invitat al Parlamentului si aveti obligatia constitutionala sa aratati deferenta si respect institutiei noastre. Cu aceasta va invit sa faceti un comentariu", a incheiat Mircea Geoana.

Revenit la tribuna, Funeriu a declarat ca a incercat sa-si cantareasca cuvintele cu apelativul "coleg". "Daca aceasta libertate pe care mi-am luat-o in fata dvs. a deranjat, desigur regret deja deranjul cauzat. Am incercat sa particip tocmai la destinderea acestei atmosfere si tocmai de aceea interventia mea a fost mai mult tehnica decat una politica", a explicat ministrul.

Referitor la mentiunea facuta de Georgica Severin, potrivit caruia "cadrele didactice sunt de genul feminin", Funeriu a replicat: "Sigur, putem sa dam foarte multe lectii de gramatica, putem sa dam foarte multe lectii de foarte multe lucruri. Eu nu o sa-mi permit acest lucru. O sa-mi permit doar sa spun ca, in limba romana, conform Dictionarului explicativ al limbii romane, cuvantul "coleg" este neutru. Nu este de fel feminin".

Replica a venit imediat de la senatorul PSD Georgica Severin, care a declarat: "Totusi suntem in Senatul Romaniei si avem aici tineret. Coleg este de genul masculin. Un coleg, doi colegi. Totusi, sa corectez, nu ma pot abtine".

Vezi aici inregistrarea sedintei Senatului din 28 iunie 2011. Interventia ministrului Educatiei, Daniel Funeriu, incepe la minutul 56:06







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3575 vizualizari

  • -1 (13 voturi)    
    Doamnelor si Domnilor (Marţi, 28 iunie 2011, 17:34)

    wasabi [utilizator]

    Vi`l prezint pee....Ministrul Educatiei.....Daaaanieeel Fuuneeeriu...

    APLAUZE!!
  • +1 (11 voturi)    
    de la ce partid era (Marţi, 28 iunie 2011, 17:43)

    marius [anonim]

    ala care a fost ministru al Educatiei si zicea ca pe steagul Uniunii europene sunt 15 stele? si asta in fata unui public de copilasi de 10 ani care l-au corectat spunand ca de fapt steagul are numai 12 stele...
    parca de la PSD era, nu?

    se poate intampla oricui sa fie semidoct! chiar si unui ministru al educatiei. chiar si altui ministru al educatiei.

    pentru greselile din disciplina Istorie trebuie sa ai functie mai inalta!
    • +2 (4 voturi)    
      PNL, Cristian Adomnitei (Marţi, 28 iunie 2011, 18:12)

      georgeb [utilizator] i-a raspuns lui marius

      PNL, Cristian Adomnitei
  • -2 (6 voturi)    
    un coleg, doi colegi si o colega, doua colege (Marţi, 28 iunie 2011, 17:47)

    ion [anonim]

    are ambele forme, la masculin si feminin.
    • +2 (2 voturi)    
      pai e vorba doar de "coleg" (Marţi, 28 iunie 2011, 18:14)

      f [anonim] i-a raspuns lui ion

      si sunt doua cuvinte diferite: coleg si colega.

      Coleg este de genul masculin.

      Colega este de genul feminin, dar e vorba de "coleg", nu de "colega".
    • 0 (6 voturi)    
      aveti dreptate, partial... (Marţi, 28 iunie 2011, 18:19)

      lili [anonim] i-a raspuns lui ion

      are 2 forme, de masculin si feminin la singular, adica coleg respectiv colega. Cele 2 forme au si forme de plural, adica, colegi respectiv colege. NEUTRU, nicicum !!!!!
      Dl Funeriu este certat rau cu gramatica limbii romane.... Cel putin jenant....
      • -1 (1 vot)    
        gramatical, aveti dreptate (Miercuri, 29 iunie 2011, 10:16)

        panfilica [anonim] i-a raspuns lui lili

        dar, luand ca inteles, cand vorbesti de categoria colegi, sunt si ei si ele. acica un fel de grup neutru.
        in romana, doamna udrea este ministrul turismului. nu ministra..
        cand vorbesti in general, de categorie, ministru devine neutru, sau ambigen, cum se mai numeste.
        caci, multi dintre romani uita ca genul neutru se mai numeste si ambigen.

        strict gramatical, asa'i avem un coleg-doi colegi, o colega-doua colege.
        la scoala, la serviciu, avem numai colegi.

        sa nu uitam ca acest om este chimist, nu literat, ca a plecat din tara in timpul liceului, crescand si formandu'se prin strainataturi, fortat sa invete si sa foloseaca alte limbi.
        daca ar fi sa judecam omul dupa cum vorbeste, multi romani ar cadea bacul, ca si romani :-)

        am o intrebare, pentru toti care citesc: jurnalistii sunt literati ? au obligatia sa cunoasca bine limba romana ?
        caci ce vad eu pe la teve si citesc prin pressa scrisa, in special cea electronica... greu sa cred.
        • +1 (1 vot)    
          dar cand afirmi bazaconia de mai jos?! (Miercuri, 29 iunie 2011, 10:44)

          lili [anonim] i-a raspuns lui panfilica

          "O sa-mi permit doar sa spun ca, in limba romana, conform Dictionarului explicativ al limbii romane, cuvantul "coleg" este neutru. Nu este de fel feminin".

          Dl Funeriu stie sau nu gramatica?!
          • 0 (0 voturi)    
            nu stie, dar.. (Miercuri, 29 iunie 2011, 12:30)

            panfilica [anonim] i-a raspuns lui lili

            spre deosebire da altii, ce nu stie, recunoaste.
            el stie chimie. la greu.
            si, ca orice om de stiintza, cugeta. si, in urma cugetarii, recunoaste.

            asteptam si de la altii, in alte domenii.
            mai ales, dela politrucienii adormiti in deal.

            cum spuneam, luat drept categorie, colegi este ambigen.
            la fel si ministru, director, parlamentar, presedinte...etc.
            • 0 (0 voturi)    
              exemplul personal (Miercuri, 29 iunie 2011, 13:08)

              costica [anonim] i-a raspuns lui panfilica

              Ministrii Romaniei nu sunt deloc constienti ca nu poti conduce decat prin exemplul personal. Cum sa ceri un invatamant de calitate cand tu ca Ministru nu cunosti gramatica limbii romane?! Cum sa vorbesti despre coruptie cand tu ca Ministru furi la rand cu infractorii Romaniei?! Cum sa vorbesti despre guvernarea ailalalta cand tu ca Prim Minsitru esti cel mai incompetent Prim Ministru din ultimii 20 de ani si ai adus romanii la saracia de acum 10 ani ??!!
  • +3 (3 voturi)    
    La noi si femininul e masculin (Marţi, 28 iunie 2011, 17:50)

    Ritzi Pitzi [utilizator]

    Citez din mass-media :
    "Un asteroid va trece la doisprezece mii de kilometri de Pamant..."

    Cam 90% din populatia Romaniei n-are habar de acordul numeralului cu substantivul...

    Daca ministrul a vorbit serios, a dat-o-n bara...
    "Coleg" are si forma de feminin "colega", deci de data asta "DEx" n-a fost consultat...
  • 0 (6 voturi)    
    Un coleg, doua coledzi (Marţi, 28 iunie 2011, 17:51)

    XtrO [utilizator]

    Deci, cu asta se ocupa onor senatorii, recte unul din ministrii Romaniei. Sincer, nu pricep si pace care e motivul hârei din contextul de mai sus. Conform DEX: colég (colégi), s. m. (deci, masculin si nicidecum newutru sau feminin). Dar, indiferent de nelamurirea mea, se poate oare sa fie mai jenant si mai degradant decat sa iti bati joc, tu parlamentar sau ministru, de cei care te platesc sa slujesti natiunea de pe postul de inalt dregator al Statului Roman, prin irosirea timpului cu astfel de penibilitati? Jalnic....
  • -1 (13 voturi)    
    Hai cu reforma educatiei !!!!!! (Marţi, 28 iunie 2011, 17:52)

    lili [anonim]

    Asta vrea sa ne convinga ca face reforma educatiei cand el NU stie sa vorbeasca CORECT limba romana ??!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ce mi-e Vanghelie cu "ejacularea" de ieri , ce mi-e Dl Funeriu, Mare Ministru al Educatiei in Guvernul Romaniei, cu genul neutru la cuvantul coleg!!!
    Trimiteti-l la scoala, faceti alfabetizare, faceti gramatica limbii romane, clasele primare, vai de mama lui!!!! Nu ma mai mir ca Dna Oana Badea, o simpla invatatoare(care probabil stie bine limba romana daca a terminat Liceul Pedagogic!!) ii sufla mereu la analfabetul asta!!! Luati-l de la Ministerul Educatiei ca nu veti mai convinge pe nimeni cu reforma astuia!!! RUSINE PDL !!!!!!!!!!!!!!!! Asa aveti peste tot, numai Ministri incompetenti in frunte cu Dl Boc, pusi exclusiv pe criterii politice si d-aia suntem unde suntem la coada Europei cu PDL la guvernare!!!
  • +11 (15 voturi)    
    Foarte tare articolul (Marţi, 28 iunie 2011, 17:53)

    unu [anonim]

    Ok, a fost interpelat, dar din articol nu inteleg nimic.
    Adica nu e corect stimati colegi???
    Poate ar fi vrut sa se adreseze cu stimati colege???

    Sau sunt suparati ca ei sunt senatori si un ministru se considera coleg cu ei...

    Apoi avem fragmente din "declaratii" date de Geoana in care de fapt Geoana se adreseaza lui Funeriu si nu da declaratii?

    In fine, s-au suparat unii ca au fost numiti colegi...
    • -1 (5 voturi)    
      vezi aici.... (Marţi, 28 iunie 2011, 18:44)

      vio [anonim] i-a raspuns lui unu

      Ministrul a precizat ca, potrivit Dictionarului explicativ al limbii romane, cuvantul "coleg" este neutru. "Putem sa dam foarte multe lectii de gramatica, puteti da lectii de foarte multe lucruri, eu nu o sa-mi permit acest lucru, imi voi permite doar sa spun ca, in limba romana, conform DEX, cuvantul coleg este neutru, nu este deloc feminin", a afirmat ministrul Educatiei

      Aiurea.....Analfabet, Ministrul asta al Educatiei....
  • +2 (6 voturi)    
    Georgică e frate cu Adrian? (Marţi, 28 iunie 2011, 18:43)

    Mircea Mărgărit [anonim]

    Georgică Severin ăsta e frate cu Adrian Severin? Funieru a spus corect stimaţi colegi, doar explicaţia e greşită. Masculinul are precădere în situaţii ca asta, cînd te denumeşti global un grup format şi din bărbaţi, şi din femei. De aceea crainicii zic stimaţi telespectatori, de aceea spunem că am fost cu un grup de prieteni - printre care şi femei, nu? De-aia vorbim despre miri, deşi e vorba de un el şi de o ea.
    Dacă vrei să fii plictisitor, poţi să zici stimaţi colegi şi stimate colege, stimaţi telespectatori şi stimate telespectatoare, stimaţi senatori şi stimate senatoare, agenţii de poliţie şi agentele de poliţie, ş.a.m.d.
    Şi dacă vrei să te dai deştept, te legi de orice fleac, ca să afle lumea că eşti în sală şi că lucrezi.
    • -1 (5 voturi)    
      este corect?! vedeti ghilimelele.... (Marţi, 28 iunie 2011, 20:03)

      lili [anonim] i-a raspuns lui Mircea Mărgărit

      Ministrul a precizat ca, potrivit Dictionarului explicativ al limbii romane, cuvantul "coleg" este neutru. "Putem sa dam foarte multe lectii de gramatica, puteti da lectii de foarte multe lucruri, eu nu o sa-mi permit acest lucru, imi voi permite doar sa spun ca, in limba romana, conform DEX, cuvantul coleg este neutru, nu este deloc feminin", a afirmat ministrul Educatiei.
  • +2 (4 voturi)    
    Un Goagăl - O Goagălă (Marţi, 28 iunie 2011, 18:53)

    Vizitiul [utilizator]

    Un almanah - O almanahă
    Un Geoană - O Geoană (eroare in Matrix)
  • 0 (4 voturi)    
    e scuzabil ... nu era 'suflatoarea' langa el . (Marţi, 28 iunie 2011, 21:18)

    adrian [anonim]

    si , nu ... chiar nu cred ca stie genul substantivelor ... sau orice parte din gramatica limbii romane !
  • +1 (5 voturi)    
    Dar cu comentariul meu ce-ai avut, domnule admin ? (Marţi, 28 iunie 2011, 23:43)

    Catz Kitty [utilizator]

    Ziceam : (neutru) un coleg, doua colege
    (mai mult decat neutru) o colega, doi colegi.
    Si, apropo, "O brad frumos" e scris de un ungur, pentru ca in romaneste se zice "un brad frumos".
    Hai sterge si asta !
    • +1 (1 vot)    
      O, Tannenbaum (Miercuri, 29 iunie 2011, 9:04)

      Ritzi Pitzi [utilizator] i-a raspuns lui Catz Kitty

      "O, brad frumos..."

      "O" reprezinta mirarea (o, ce brad frumos !), nu este numeral (un brad, doi brazi).

      Interjectia "O" exista in text in multe din limbile in care a fost tradus cantecul...

      O Tannenbaum, o Tannenbaum,
      wie treu sind deine Blätter!

      O Christmas tree, o Christmas tree
      How loyal are your needles!
      • +1 (1 vot)    
        Multumesc... (Miercuri, 29 iunie 2011, 11:44)

        Catz Kitty [utilizator] i-a raspuns lui Ritzi Pitzi

        ... aia cu bradul era un banc :)
        • 0 (0 voturi)    
          :) (Miercuri, 29 iunie 2011, 16:09)

          Ritzi Pitzi [utilizator] i-a raspuns lui Catz Kitty

          Ca si cantecul "Padure draghe padure/ Fromos chinta cucu la tine inuntru..." (murmurat intr-o padure din Harghita)
  • +1 (3 voturi)    
    Asa ministru asa subiecte de bac la romana (Marţi, 28 iunie 2011, 23:55)

    ioan popescu [anonim]

    Funeriu, pedepseste-i pe cei care au compus subiectele la romana, Camil Petrescu nu era in programa omule!! Sa-ti fie rusine ca la B1 TV ai incercat sa-i aperi, incompetentule!!

    Mafia din uuniversitati private?? De acord. Dar vreau sa incepi cu universitatea Vasile Goldis din Arad unde preda taica-tu si castiga 1700 euro pe luna, pseudouniversitate despre care aradenii spun ca e o moara de diplome, numai tampiti vin acolo, tinerii ceilalti pleaca UVT etc. la Timisoara, nu-si pierd timpul la arad.

    Si cum ai reusit sa pleci din tara la studiu in franta in anii 80, hai? Taticu era colaborator, tot Aradu stie asta, rusine PDL!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Dragi comentatori (Miercuri, 29 iunie 2011, 12:36)

    aaa [anonim]

    Cititi tot titlul articolului macar.
    Era vorba de cuvantul "cadru" care e neutru si din greseala a pronuntat "coleg", raspuns senatorului Severin care a spus despre cuvantul "cadru" ca e feminin.
    Dar fiind doar senator si poate USL poate sa greseasca.
    • 0 (0 voturi)    
      ia mai citeste tu o data... (Miercuri, 29 iunie 2011, 19:15)

      vio [anonim] i-a raspuns lui aaa

      Ministrul a precizat ca, potrivit Dictionarului explicativ al limbii romane, cuvantul "coleg" este neutru. "Putem sa dam foarte multe lectii de gramatica, puteti da lectii de foarte multe lucruri, eu nu o sa-mi permit acest lucru, imi voi permite doar sa spun ca, in limba romana, conform DEX, cuvantul coleg este neutru, nu este deloc feminin", a afirmat ministrul Educatiei.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by