In noiembrie 2010, Gabriel Friptu, directorul Autoritatii de Management a POR, institutie din subordinea Minsterului Dezvoltarii, declara in cadrul unei sedinte de lucru ca institutia pe care o conduce “este obligata sa verifice neregulile” sesizate in cadrul POR, dar ca “putine sesizari au avut si repercursiuni asupra beneficiarului, existand multe sesizari care nu se confirma”. Dupa opt luni Comisia Europeana a penalizat Romania blocand temporar plata a 800 milioane euro in cadrul POR, adica exact programul manageriat de Gabriel Friptu. Ministerul Dezvoltarii si ministrul Elena Udrea sustin ca vinovati in acest caz sunt autoritaile locale si ca AM POR, institutia condusa de Gabriel Friptu, nu are nici o responsabilitate in acest caz.

  • Elena Udrea pe Facebook: Licitatiile netransparente si modul de implementare a proiectelor de catre baronii locali au dus la blocarea fondurilor europene.
  • Desi sustine ca nu are atributii de control pe POR Ministerul Dezvoltarii a realizat in 2010 si 2011, 14 controale si a trimis chiar si o sesizare la DLAF (Departamentul pentru Lupta Antifrauda).

Problemele din cadrul Programului Operational Regional (POR) au fost dezbatute de Autoritatea de Management, reprezentantii Comisiei Europene si autoritatile locale in ultima sedinta din 10-11 noiembrie 2010 a Comitetului de Monitorizare al Programului Operational Regional. Presedintele acestui comitet de monitorizare este ministrul Elena Udrea, dar la aceasta sedinta a fost prezent secretarul de stat Razvan Murgeanu. Gabriel Friptu directorul AM POR a prezentat si o situatie a stadiului de “implementarea financiara si gradul de absorbtie a Programului Operational Regional”, dupa cum se arata in procesul verbal al sedintei.

Astfel, la punctul 6 al discutiilor, Gabriel Friptu, directorul AM POR, a explicat participantilor printre care si Angela Martinez Sarasoia, reprezentant DG REGIO din cadrul Comisiei Europene, ca neregulile semnalate in cadrul POR nu s-au adeverit si ca multe din sesizari nu s-au confirmat. Iata ce a declarat Gabriel Friptu in cadrul sedintei Comitetului de Monitorizare:

  • “In ceea ce priveste neregulile, orice sesizare de nereguli trebuie verificata, confirmata sau nu, indiferent daca provine din mecanismul de gestionare Ol, AM, beneficiar sau este semnalata in mass-media sau prin mecanismul de verificare a neregulilor, AM POR este obligat sa le verifice, unele sesizari ajungand chiar la DLAF. Si acest aspect trebuie avut in vedere la cererile de rambursare. Statistic, putine sesizari au avut si repercursiuni asupra beneficiarului, existand multe sesizari care nu se confirma.” (sursa: proces verbal al Comisiei de Monitorizare POR noiembrie 2010)

Vezi mai jos ducumentul

In martie 2011 institutia de control din cadrul Ministerului Finantelor care se ocupa de achizitiile publice din fondurile europene a emis un raport cu aceleasi concluzii. Raportul prezentat de HotNews.ro mentiona ca 96% din neregulile descoperite au fost remediate. Dupa opt luni, pe 20 iunie Comisia Europeana a decis blocarea temporara a sumei de 800 milioane euro in cadrul POR pe Axa prioritara 2 in urma unui audit. Reprezentantii Comisiei au mentionat ca auditul a descoperit probleme tocmai la nivelul achizitiilor publice.

Ministrul Elena Udrea si Minsterul Dezvoltarii sustin ca vina pentru blocarea fondurilor apartine exclusiv autoritatilor locale. “Licitatiile netransparente si modul de implementare a proiectelor de catre baronii locali au dus la blocarea fondurilor europene pe Axa 2 a POR”, a precizat Elena Udrea intr-o postare pe Facebook.

Reprezentantii Comisiei Europene au declarat insa altceva pentru HotNews.ro. ”Atunci cand apar probleme la procedurile de achizitie, analizam activitatea autoritatii de management", a declarat unul din oficialii CE. Adica, in cazul nostru, AM POR, institutie din subordinea Ministerului Dezvoltarii. Ministerul spune insa ca auditul intermediar al CE, in urma caruia au fost blocate temporar platile, nu a vizat managementul POR si nici ministerul, ci numai achizitiile publice realizate de autoritatile locale.

Intr-un comunicat oficial remis HotNews.ro, reprezentantii Ministerului Dezvoltarii au mentionat ca AM POR si ministerul nu au atributii pentru verificarea achizitiilor publice. Acest punct de vedere este intarit si de ministrul Elena Udrea care spune urmatoarele intr-o postare pe Facebook pe 25 iunie:

  • “Am declarat in repetate randuri, inainte de blocarea platilor din POR (un exemplu este emisiunea <> la ProTv in data de 29 mai) ca administratiile locale sunt responsabile de implementarea proiectelor. Ministerul Dezvoltarii semneaza contractele de finantare, dar licitatiile sunt organizate de catre primarii si consilii judetene, acestea decid cine face lucrarea si cu ce costuri.”

Un alt punct de vedere a fost exprimat de repezentantul Comisiei Europene Angela Martinez Sarasoia care, la sedinta din noiembrie 2010 a Comitetului de Monitorizare al POR, a declarat ca problema achizitiilor publice trebuie rezolvata de catre autoritatile nationale. “In ceea ce priveste achizitiile publice, aceasta este o problema orizontala si se incearca rezolvarea acesteia cu autoritatile nationale.”, a mentionat Angela Martinez Sarasoia.

Citeste si

Tot in 2010, in luna mai, Comitetul de Monitorizare al POR a dezbatut pe larg problema achizitiilor publice. Un reprzentant al Comisiei Europene a atras atentia ca procedurile de achizitie sunt atent urmarite si ca un audit al institutiei poate determina usor neregulile. Directorul AM POR a mentionat la acea sedinta ca institutia pe care o conduce face tot posibilul sa nu existe o blocare a fondurilor pe acest program. “Se doreste evitarea unui risc de corectii financiare care pot fi aplicate la nivel de proiect sau chiar la nivelul intregului program, daca sunt mai multe cazuri de acelasi tip”, declara in mai 2010 Gabriel Friptu.

De altfel, si reprezentantii Comisiei Europene au atras atentia ca alte tari din UE au fost nevoite sa retuneze fonduri din cauza neregulilor constatate. Vezi mai jos atentionarile reprezentantilor CE in 2010:

  • "Dna. Aura Raducu, reprezentantul Comisiei Europene, a subliniat ca achizitiile publice reprezinta cel mai dificil element in implementarea proiectelor, fiind atat o problema orizontala pentru toate programele operationale, cat si una nationala pentru ca pot aparea corectii la nivel de schimburi financiare intre stat si Uniunea Europeana.
  • "In prezent exista multe state membre care returneaza fonduri Uniunii Europene din cauza nerespectarii reglementarilor europene in domeniul achizitiilor publice (Grecia, Spania). In acest domeniu exista directive europene care trebuie respectate; acestea au fost armonizate in legislatia romaneasca, dar legislatia secundara este interpretata diferit de institutii, iar auditul poate identifica foarte usor aceste nereguli". (sursa: proces verbal al Comisiei de Monitorizare POR mai 2010)

La sedinta din mai au fost prezenti si reprezentantii autoritatilor locale printre care presedintele CJ Liviu Dragnea si cel al CJ Suceava Gheorghe Flutur. Cei doi au aratat ca problemele din cadrul achizitiilor publice intalnite de ei se refera la contestatiile facute de participantii la licitatii. Vezi mai jos ce spuneau in 2010 Liviu Dragnea si Gheorghe Flutur:

  • "Dl. Dragnea, presedintele Consiliului Judetean Teleorman, a subliniat ca apar multe situatii neprevazute, de cele mai multe ori generate de greseli ale proiectantului, lipsa unui cadastru al drumurilor, una dintre principalele cauze de intarziere fiind contestatiile intrucat costurile pentru depunerea contestatiilor este foarte mic. Propune ca pentru depunerea contestatiilor sa se perceapa o taxa de 10% din valoarea unui posibil contract".
  • "Dl. Flutur, presedintele Consiliului Judetean Suceava, a precizat ca firmele contestatare de profesie ar trebui incluse pe o lista neagra, astfel incat sa fie evitate intarzierile in implementarea proiectelor determinate de contestatii nejustificate. De asemenea, a precizat ca ar fi utila o cazuistica a situatiilor neprevazute intrucat multe dintre proiectele POR se implementeaza in zone cu riscuri naturale sporite si caracteristici geografice diferite". (sursa: proces verbal al Comisiei de Monitorizare POR mai 2010)

In final, directorul Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale din cadrul Ministerului Finantelor, o alta institutie care se ocupa de fondurile europene a emis concluzia: de vina e legislatia. Iata ce se mentioneaza in procesul verbal al sedintei din mai 2010:

  • "Dl. Stefan Ciobanu, director general ACIS, a mentionat ca in Romania se aplica o definitie larga a situatiilor neprevazute, ceea ce creeaza un risc foarte mare pentru toate achizitiile publice din Romania, nu doar pentru proiectele finantate din fonduri structurale.
  • Nici unul dintre organismele care gestioneaza domeniul achizitiilor publice, in special ANREMAP, nu a transmis autoritatilor publice contractante exemple de nereguli, iar limitarea la 10 - 20% a actelor aditionale nu este suficienta, intrucat contractele derulate se pot confrunta cu situatii care nu puteau fi prevazute." (sursa: proces verbal al Comisiei de Monitorizare POR mai 2010)

Vezi mai jos procesul verbal al Comisiei de Monitorizare POR mai 2010

Declaratii contradictorii ale ministrului Elena Udrea

In cadrul emisiunii Prim Plan de la TVR, de luni 27 iunie, ministrul Elena Udrea a facut cateva precizari fata de decizia CE de a suspenda plata a 800 milioane euro in cadrul POR- Axa 2. Ministrul a oferit insa explicatii contradictorii. Pe de-o parte a declarat ca ministerul este responsabil pana la un punct pentru finantarile europene. Adica responsabilitatea ministerului s-ar opri in momentul in care institutia semneaza contractul de finantare cu autoritatea locala si ca alte institutii ANRPAM si UCVA au atributii de control.

Elena Udrea a precizat ca ministerul nu este responsabil pentru modul in care se deruleaza achizitiile publice. In aceeasi emisiune ministrul Dezvoltarii a declarat insa ca institutia pe care o conduce a controlat implementarea proiectelor finantate din POR si ca au fost realizate 14 controale si chiar a decoperit nereguli si a transmis o sesizare la DLAF. Vezi mai jos declaratiile ministrului Dezvoltarii:

  • “Ca sa inteleaga cei care se uita lucrurile stau in felul urmator. Consiliile judetene vin la noi la minister si spun:<>. Trebuie sa indeplineasca niste conditii. Proiectul este aprobat pana la nivel de minister si eu ma duc sau reprezentantii ministerului se duc si semneaza contractul de finantare. De la acel moment este responsabilitatea consiliului judetean sa faca achizitii, sa respecte legea, sa respecte pe urma implementarea proiectului. Si aici mai schimba solutia tehnica pe parcurs si nu au voie, cer suplimentarea pretului prin acte aditionale. Sigur noi ii refuzam mereu. Deci responsabilitatea este a lor.
  • Daca se constata nereguli pe parcursul derularii proiectului atunci sunt diverse sanctiuni. Daca este ceva penal atunci se ajunge la DLAF sau DNA. Daca nu este ceva penal aceste sanctiuni constau in corectii de plata.
  • Am aici raportul. Am verificat chiar pe Axa 2 POR. In 2010 si 2011 am avut 14 controale. Iar la drumul vinului am facut o sesizare la DLAF pe acest proiect. Prin esantionare facem si noi verificari la modul in care se implementeaza aceste proiecte. Responsabilitatea de control a procedurilor de achizitie este insa a autoritatii contractante iar controlul se face inainte de UCVA (Unitatea pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice) si dupa ANRMAP (Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizare Achizitiilor Publice). Implementarea efectiva a proiectului poate fi verificata si de catre noi (Ministerul Dezvoltarii n.red.)”.

14 controale ale ministerului si nereguli in valoare de 538 mii lei

Ministerul Dezvoltarii a transmis HotNews.ro si un raspuns oficial din care aflam ca ministerul are si un organism de control pe fonduri europene. Directia Control si Verificare Utilizare Fonduri Comunitare a realizat in anul trecut si in 2011 14 controale, in urma carora au fost descoperite cheltuieli neeligibile de 538.031,17 lei inclusiv TVA.

Reprezentantii ministerului sustin ca auditul CE in urma caruia au fost sistate temporar plati in valoare de 800 milioane euro a decoperit si deficiente ale sistemului de management si control in domeniul achizitiilor publice. Vinovate sunt insa alte autoritati nu ministerul sau AM POR institutia condusa de Gabriel Friptu. Vezi mai jos precizarile ministerului:

  • Separat de activitatea AM POR, Directia Control si Verificare Utilizare Fonduri Comunitare din cadrul MDRT a realizat in anii 2010 si 2011, pe baza de esantion, o serie de controale la 14 proiecte finantate in cadrul Axei 2 a POR, in urma carora au fost descoperite cheltuieli neeligibile de 538.031,17 lei inclusiv TVA.
  • Precizam ca in conformitate cu procedurile interne de verificare ale AM POR si ale Protocolului incheiat intre MDRT, ANRMAP si UCVAP, AM POR si OI verifica achizitiile in cadrul proiectelor numai daca nu s-a efectuat verificarea ex-ante de catre UCVAP. Conform legislatiei nationale in vigoare, responsabilitatea privind atriburea contractelor de servicii/lucrari revine exclusiv autoritatilor contractante (in cazul de fata Consiliilor Judetene si Locale).
  • Ca urmare a misiunii de audit a CE, s-a constatat o deficienta a sistemului de management si control in domeniul achizitiilor publice. Sistemul de management si control face referire la totalitatea institutiilor si procedurilor care efectueaza controale in ceea ce priveste achizitiile publice, inainte si dupa derularea acestora (ANRMAP, UCVAP, Autoritatea de Audit).

HotNews.ro l-a intrebat prin intermediul biroului de presa pe Gabriel Friptu directorul AM POR daca nu considera ca in urma deciziei CE de a suspenda platile nu ar trebui sa isi prezinte demisia. Gabriel Friptu nu a raspuns la acesta intrebare.

Vezi mai jos raspunsul integral

iun 28 2011 Raspuns Hotnews AMPOR