Universitatile de stat ar trebui sa fie gratuite si, in consecinta, sa elimine locurile cu taxa. La universitatile private, carta universitara este singura care ar trebui sa prevada situatiile de conflict de interese si incompatibilitati. Propunerile fac parte dintr-un proiect de lege initiat si depus la Parlament de deputatul PDL Catalin Croitoru si de senatorul PDL Petru Filip, care vor sa modifice astfel Legea Educatiei Nationale. In expunerea de motive, cei doi arata ca actualele reglementari ale legii "pot afecta negativ universitatile particulare si confesionale. (...) Daca nu se asigura o autonomie organizatorica a acestor universitati, acestea sunt sortite sa dispara".

Catalin Croitoru si Petru FilipFoto: Agerpres
  • Vezi care sunt modificarile aduse de propunerea legislativa si stadiul acesteia
  • Citeste cine sunt initiatorii si reactia Ministerului Educatiei

Principalele modificari aduse Legii Educatiei Nationale prin acest proiect:

  • Introducerea a 15 noi principii pe care se bazeaza sistemul national de invatamant superior, printre care principiul gratuitatii invatamantului superior de stat si principiul organizarii invatamantului confesional potrivit autonomiei si cerintelor specifice fiecarui cult
  • Eliminarea taxei la institutiile de invatamant superior de stat
  • Universitatile particulare sunt fondate din initiativa si cu resursele materiale si financiare ale unei persoane fizice, ale unui grup de persoane fizice, ale unei fundatii, asociatii, ale unui cult religios sau ale unui alt furnizor de educatie denumiti fondatori
  • Carta universitara trebuie sa se refere in mod expres la:
  • modalitatile de desemnare si revocare a mandatelor structurilor si organismelor de conducere ale universitatii si a oricarui membru al acestora
  • situatiile de conflicte de interese si incompatibilitati, incluzand prevederea ca in universitatile de stat nu pot avea in acelasi timp functii de conducere in aceleasi organisme sau in organisme aflate in relatii directe de subordonare persoane avand calitatea de sot, sotie, rude si afini pana la gradul al III-lea inclusiv.
  • in invatamantul superior particular si confesional situatiile de conflict de interese si incompatibilitati se stabilesc prin Carta universitara;
  • modul in care se realizeaza gestiunea si protectia resurselor universitatii
  • conditiile in care se constituie fondurile proprii si stabilirea in mod independent a destinatiei acestora si a conditiilor in care sunt utilizate
  • conditiile in care universitatea se poate asocia cu alte institutii de invatamant superior sau cu alte organizatii pentru indeplinirea misiunii sale;
  • modalitatile in care se deruleaza actiunile de cooperare internationala ale institutiei de invatamant superior, incheierea de contracte si participarea la organizatiile europene si internationale;
  • Carta universitara se elaboreaza si se adopta de catre Senatul universitar, numai dupa dezbaterea cu comunitatea universitara.
  • Structurile si functiile de conducere ale universitatilor particulare si confesionale particulare, atributiile, durata mandatelor, precum si alte considerente legate de statutul acestora sunt stabilite de Carta universitara, cu avizul conform al fondatorilor si aprobate de senatul universitar. Deciziile definitive in acest sens apartin fondatorilor.
  • Institutiile de invatamant superior particulare si confesionale particulare pot infiinta functia de presedinte al universitatii, cu atributii stabilite de Carta universitara.
  • Dizolvarea, lichidarea sau desfiintarea institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale particulare se poate face si la propunerea fondatorilor, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
  • In caz de desfiintare, dizolvare sau lichidare, patrimoniul institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale particulare revine fondatorilor.
  • Toate deciziile privind patrimoniul institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale particulare sunt luate de catre consiliul de administratie.

Vezi aici textul integral al Propunerii legislative

Catalin Croitoru

Catalin Croitoru

Foto: Agerpres

Potrivit declaratie de avere semnate la 1 noiembrie 2010 si postata pe site-ul Camerei Deputatilor, Catalin Croitoru, unul dintre initiatorii propunerii legislative de modificare a Legii Educatiei, este lector universitar in cadrul Universitatii Crestine Dimitrie Cantemir, unde, in anul 2009, a fost remunerat cu 19.872 de lei.

Catalin Croitoru este si membru al Federatiei Educatiei Nationale.Este membru al Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării si, din 2008, Coordonator al Comisiei pentru educaţie şi cercetare a Partidului Democrat Liberal.

Petru Filip

Petru Filip

Foto: Agerpres

Senatorul Petru Filip, cel de-al doilea initiator al propunerii legislative, este, potrivit declaratiei de avere semnate la 1 noiembrie 2010, profesor in cadrul Universitatii Oradea si in cadrul Universitatii Agora Oradea, unde, in anul 2009, a fost remunerat cu 8.500 de lei. (Sursa)

Expunerea de motive

In expunerea de motive, deputatul PDL Catalin Croitoru si de senatorul PDL Petru Filip sustin ca "actualele reglementari prevazute de Legea educatiei nationale pot afecta negativ universitatile particulare si confesionale. Astfel, acestora, desi statutul nu le asigura finantarea, li s-au creat interdictii majore inclusiv in domeniul propriu managerial".

"Daca nu se asigura o autonomie organizatorica a acestor universitati, cel putin la nivelul Legii 480/2006, acestea sunt sortite sa dispara. (...) De asemenea, aceasta propunere legislativa este menita sa reechilibreze, in general, managementul tuturor universitatilor si sa dea un continut european conceptului constitutional de autonomie universitara care este garantat pentru intregul invatamant superior romanesc", se mai arata in motivatie.

Vezi aici: Expunerea de motive

Traseul si stadiul propunerii legislative in Parlament

La inceputul lunii mai, senatorul PDL Petru Filip si deputatul PDL Catalin Croitoru au depus propunerea legislativa la Biroul Permanent al Camerei Deputatilor, "pentru a fi supusa dezbaterii si adoptarii in procedura de urgenta". Nu s-a aprobat insa procedura de urgenta solicitata de initiatori.

Proiectul a fost inregistrat la Camera pentru dezbatere, initiatorii au solicitat aviz de la Consiliul Legislativ, cu termen pana in 23 mai, au solicitat punct de vedere de la Guvern (termen de asemenea pana in 23 mai) si aviz de la Consiliul Economic Social (termen: 28 mai) (Sursa).

Ministerul Educatiei: Nu vom initia un act de modificare a Legii educatiei nationale

Secretarul de stat pentru invatamantul superior, Catalin Baba a declarat, pentru Mediafax ca Ministerul nu va initia un act de modificare a Legii educatiei nationale. "Nu am initiat si nu vom initia un act de modificare a Legii Educatiei Nationale. Legea este in curs de implementare. Mai mult, in Legea educatiei nationale universitatile de stat si particulare sunt tratate la fel. Atat universitatile de stat, cat si cele private fac parte din sistemul national de invatamant. Institutiile de invatamant de stat si particulare se supun acelorasi legi", a declarat Catalin Baba.

Federatia Alma Mater: Proiectul introduce discriminari flagrante intre sistemul de invatamant universitar de stat si cel privat

Prima reactie a venit de la Federatia Alma Mater, care a semnalat intr-un comunicat transmis HotNews.ro ca a aflat "cu stupoare" de acest proiect, "elaborat in spatele usilor inchise pentru partenerii sociali". "La trei luni si 7 zile de la asumarea Legii Educatiei Nationale, puterea actuala propune modificarea acestei legi fara consultarea partenerilor de dialog social", se mai arata in comunicatul care precizeaza ca modificarile legii asumate "introduce discriminari flagrante intre sistemul de invatamant universitar de stat si cel privat".

Discriminarile sunt legate de faptul ca li se interzice universitatilor de stat organizarea de studii cu taxa si din faptul ca, "daca la invatamintul de stat incompatibilitatile sunt clar precizate, la invatamintul particular aceeasi sfera a incompatibilitatilor sunt precizate numai prin Carta Universitara".

"In aceste conditii, Federatia Nationala Sindicala Alma Mater, singura federatie a personalului din invatamintul superior, isi exprima profundul dezacord fata de aceasta initiativa de modificare a Legii Educatiei Nationale. Dezacordul se refera atit la marea parte a continutului modificarilor cit si la modul in care acestea sunt promovate", incheie comunicatul semnat de presedintele FNS Alma Mater, Anton Hadar.

Vezi atasat un tabel comparativ: Legea Educatiei Nationale si Propunerile de modificare