Sefii Regiei Autonome de Transport Public (RATP) Iasi au plimbat prin tot orasul, pentru teste, tramvaiul implicat in urma cu doua saptamani intr-un grav accident rutier, fara sa stie, spun ei, ca in acest fel s-au sters datele importante stocate in sistemul electronic al vagonului. Sistemul inregistreaza doar datele de pe ultimii 2.000 de metri parcursi de vehicul, iar cand au venit specialistii elvetieni cu aparatura necesara citirii datelor, au descoperit acestea erau sterse in timpul testelor facute, relateaza Ziarul de Iasi.

"Expertii elvetieni au venit cu aparatura, pe care RATP Iasi nu o are, pentru a citi datele din sistemul electronic al vagonului implicat in accidentul din urma cu cateva saptamani. Insa acestia au avut o surpriza: sistemul electronic stocheaza doar datele de pe ultimii 2.000 de metri parcursi de vehicul. Din cauza ca sefii RATP au purtat tramvaiul prin tot Iasul in zilele urmatoare accidentului, pentru a efectua teste, elvetienii nu au mai gasit informatiile de la accident", a declarat Anca Dragoi, una dintre avocatele care il reprezinta pe vatmanul Cristian Diaconu.

Aceasta a adaugat ca, daca tramvaiul ar fi ramas sigilat pina la sosirea expertilor, acestia ar fi putut preciza cu exactitate viteza pe care o avea vehiculul in momentul impactului, dar si eventuale defectiuni care ar fi putut aparea. "Nu vreau sa acuz pe nimeni. Probabil ca s-a actionat in necunostinta de cauza. Normal era sa se informeze inainte de a pleca pe traseu cu vagonul respectiv", a spus avocata.

De cealalta parte, reprezentantii RATP au afirmat ca nu stiau ca datele sunt stocate doar pentru o distanta limitata. In plus, datele nu ar fi fost relevante. "RATP nu a facut nimic decat ceea ce li s-a dispus. Nu stiu sa va spun acum cine a dat dispozitie sa fie facute verificari atunci noaptea. In momentul respectiv au fost in tramvai si reprezentanti ai Politiei, si experti tehnici si vatmanul. Au fost in total 30 de persoane. Daca stiam si se putea, citeam acele date la fata locului. Dar indiferent de rezultate, acestea puteau fi contestate pentru ca nu erau avizate metrologic. Din punctul nostru de vedere, acele date nu erau favorabile vatmanului, ci, dimpotriva, ne puteau demonstra ca vagonul a functionat corespunzator", a declarat Maricel Gherca, directorul regiei.

Oficialii RATP au mentionat ca datele stocate in calculatorul de bord al tramvaiului se refera la viteza, daca a fost actionata frina pe patine, daca a fost actionat sistemul de avertizare sonor, daca au fost deschise usile sau a fost folosita semnalizarea.

Pe 21 martie, o persoana a murit si alte cinci au fost grav ranite la Iasi, dupa ce un tramvai a ramas fara frane, apoi a deraiat si a lovit mai multe masini aflate in trafic.

Testele efectuate ulterior asupra tramvaiului implicat in accident au aratat ca sistemul de franare al mijlocului de transportul functioneaza, reprezentantii comisiei de expertiza mergand pe ipoteza unei erori umane.