"Oriunde pui degetul, apar ​elemente de coruptie", a declarat, marti, presedintele Traian Basescu, prezent la sedinta de bilant a Ministerului de Interne. "In calitate de presedinte al CSAT, solicit o evaluare om cu om", a spus seful statului, adaugand: "luand harta tarii, se vede unde politia e toleranta cu gruparile de crima organizata". Seful statului a precizat ca "sunt in sistemul guvernamental romanesc doua ministere care n-au putut fi reformate in ultimii 20 de ani: Ministerul de Finante si Ministerul Administratiei si Internelor", subliniind faptul ca "trebuie sa ramana doar un personal competent si integru", iar "toate procesele de restructurare in MAI, in ultimii ani, s-au limitat la o pacaleala servita politicienilor si oamenilor". La finalul declaratiei, presedintele le-a adresat celor prezenti la bilant urmatoarea rugaminte: "Nu vreau sa aplaude nimeni, ca nu aveti de ce".

Traian Igas si Traian Basescu la bilantul MAIFoto: Hotnews

Declaratiile lui Traian Basescu:

  • Vreau sa intru in detaliile anului 2010, pentru ca au fost pe larg prezentate in raportul dlui ministru si o sa incerc sa fiu foarte succint si in acelasi timp sa va dau o viziune a presedintelui despre institutia in care lucrati.
  • MAI este cea mai mare structura de securitate nationala care tine de CSAT si pe care Romania o are in timp de pace.
  • Aveti doua axe majore ale activitatii dumneavoastra: siguranta cetateanului si lupta impotriva criminalitatii de orice tip.
  • Din acest minister vin oamenii care au avut uneori comportament eroic la inundatii, la incendii, de aici vin jandarmii care mentin ordinea publica, de aici politistii care lupta de multe ori cu sacrificii enorme cu crima organizata
  • Sunt multi oameni pe care ii apreciez pentru activitatea pe care o desfasoara in interiorul MAI
  • Si totusi. Si totusi ministerul nu este inca la nivelul la care ar trebui sa fie, un nivel specific unui stat european.
  • Oriunde pui degetul, apar elemente de coruptie. Fie ca vorbim de ce am vazut cu totii la Pitesti, anul trecut, cu permisele auto, fie ca vorbim de ce-am vazut zilele acestea prin frontiere, fie ca vorbim de intelegeri cu grupuri de crima organizata la nivel local si toleranta fata de acestea, sunt tot realitati ale MAI.
  • Aveti un cadru de lupta impotriva crimei organizate si a evaziunii fiscale creat prin decizia CSAT in care se stabileste un parteneriat intre toate institutiile care trebuie sa colaboreze in combaterea acestor fenomene. Este adevarat ca a doua parte a anului ne arata ca ar putea fi in sfarsit solutia. Aceea a colaborarii intre toate institutiile cu atributiuni in asa fel incat schimbul de informatii si actiunea sa fie coordonate. Dar ele inca sunt puse sub semnul intrebarii ca eficienta datorita calitatii unora dintre functionari. Si aici nu ma refer strict la MAI, sunt si alte institutii implicate.
  • De aceea cred ca unul dintre elementele fundamentale in procesul de restructurare a MAI nu este schema clasica. Adica invartim niste casute si lasam oamenii la fel.
  • Toate procesele de restructurare petrecute in acest minister, de foarte multi ani incoace, s-au limitat la aceasta pacaleala servita oamenilor politici si publicului. Ne-am restructurat, ne-am organizat si ne-am facut mai buni. Nu este adevarat si nu mai putem spune ca restructuram si eficientizam Ministerul Administratiei si Internelor doar invartind casute in organigrama. Nici la nivel central, nici la nivel teritorial.
  • Cel putin eu, cu certitudine, nu voi putea fi pacalit cu aceasta noua reformare a MAI.
  • Ceea ce va cer in procesul de reformare a ministerului este o evaluare om cu om si ramane in acest minister, in structurile centrale si teritoriale, un personal competent si integru sau, daca nu, reorganizarea este doar o poveste
  • Sunt in sistemul guvernamental romanesc doua ministere care n-au putut fi reformate in ultimii 20 de ani: Ministerul de Finante si Ministerul Administratiei si Internelor
  • Indiferent prin ce procese au trecut, de demilitarizare, de reorganizare, aceste doua ministere raman o mare problema legata de conservatorismul lor in a garanta functionarea la nivelul de institutie europeana
  • Poate ceea ce va spun nu va place. Dar n-am venit aici sa va spun lucruri placute numai, ci sa va spun si ce trebuie facut, in ce conditii eu as putea sa consider ca acest minister s-a reformat cu toata activitatea lui.
  • Primul lucru care trebuie facut este reforma calitatii oamenilor. Puteti sa lasati patratelele in organigrama cum vreti dumneavoastra.
  • Puteti sa le schimbati. Daca nu veti veghea la un proces de curatare a ministerului cu structurile lui de la Bucuresti pana in ultima comuna, calitatea si credibilitatea activitatii ministerului nu vor fi apreciate
  • De aceea, domnule ministru, in calitate de sef al CSAT, si dumneavoastra domnilor chestori, generali, ofiteri superiori, va cer un tip de restructurare cum nu ati facut pana acum: calitate, evaluare a oamenilor pentru a stabili cine poate avea calitatea de salariat al acestui minister.
  • Numai asa putem considera ca intram intr-un proces de restructurare
  • Foarte multi ministri din urma incoace s-au plans de numarul insuficient de politisti Realitatea este ca suntem peste media Uniunii Europene, deci aveti de unde selecta.
  • Mai este un lucru pe care as vrea sa vi-l spun si pe care l-am intalnit in discutii in ultimul timp: marea problema a celor cu care am discutat si care, intr-un fel sau altul, reprezentau politisti, politisti de frontiera, era ce face statul pentru ei. Si nu vreau sa parafrazez citate sau oameni politici celebri, dar a inceput sa dispara ideea ca prima obligatie e a ta, servant al MAI, catre misiunea ta, si abia a doua intrebare este: bun, si in conditiile in care imi fac misiunea, ce face statul pentru mine
  • A inceput o abordare de tip targ. Si aici atentionez si organizatiile sindicale. Modul in care actioneaza si in care se tolereaza activitatea unora dintre liderii sindicali in interiorul structurilor politiei nu are nimic comun cu o organizatie piramidala. 
  • Politia este o structura de tip piramidal care nu poate avea dubla comanda
  • Slabiciunile care fac posibila interferarea actului de comanda, interferente in actiunea politieneasca a sindicatelor, vin de la modul cum se fac numirile la nivel judetean.
  • Si aici imi fac datoria sa atrag atentia exact pe un subiect pe care l-am discutat si domnul Maior il stie. Nu, nu era dumnealui atunci, in 2005 la SRI.
  • Orice numire cu sprijin politic la nivelul inspectoratelor judetene nu face decat sa va decredibilizeze
  • De aceea daca evaluarea personalului trebuie sa fie facuta, ea trebuie sa inceapa nu numai la subofiteri, la agenti, ci in primul rand trebuie sa inceapa cu cadrele de conducere din minister si de la nivel judetean.
  • Este greu pentru un sef de inspectorat judetean sa se impuna in fata subordonatilor, in fata sindicatului, cand el profesional este subred si se stie ca a fost numit cu sprijinul organizatiei de partid din judetul X si va si pleca odata cu respectivul partid de la guvernare
  • Cer sa se treaca imediat la o evaluare a celor care detin functii de conducere, simultan cu evaluarile pe alte paliere
  • Domnilor politisti, jandarmi, pompieri, intelegeti ca fara acest lucru nu veti avea performanta, fara o selectie a oamenilor
  • Fara o cernere a oamenilor pe baza de calitate, profesionalism si integritate nu avem sanse nici sa facem un minister eficient
  • Nu avem sanse sa garantam siguranta cetateanului daca nu se construieste un concept de cooperare intre politiile locale si MAI
  • Nu avem sanse daca in fiecare an vom mai veni cu promotii intregi fara ca in interiorul aparatului existent sa facem necesara curatenie
  • Esential pentru Romania este ca institutiile statului sa functioneze la parametri normali
  • Luand harta tarii si judetele, se vede de la mare distanta, repet: se vede unde politia este toleranta cu grupurile de crima organizata locale. Fie ele de romi sau de romani.
  • Va pot enumera oricand judetele unde MAI ar trebuie sa fie atent cu ce se intampla acolo sau, mai bine zis, cu ce nu se intampla acoloIar acest lucru il stiti si dumneavoastra
  • Cred ca trebuie sa va mentineti prioritatile si ele nu trebuie sa fie doar declarative.
  • Siguranta cetateanului este in regula, luptam pentru ea, luptati pentru ea. Lupta impotriva evaziunii fiscale. Luptati pentru ea in noul cadru creat.
  • Lupta impotriva grupurilor organizate. Am cerut-o, v-o cer din nou. Vreau sa pulverizati grupurile de crima organizata de la nivel judetean si national, daca exista.
  • Vreau sa stiu ca ati demontat toate aceste grupari ale ticalosiei si vreau sa contribuiti la a se afla catre ce zone duce protectia acestor grupuri
  • Nu am de gand sa va cer mult mai mult de atat, dar ceea ce va cer este sa va faceti datoria in limitele legii si fara menajamente pentru cei care o incalca, indiferent ce sunt ei. Indiferent ce sunt ei.  
  • Din punctul meu de vedere, veti avea tot sprijinul pentru a va duce misiunea la capat.
  • As vrea ca anul 2011 nu numai sa confirme a doua jumatate a anului 2010, dar vreau sa fie un an al succesului dumneavoastra.
  • Un an in care, in paralel, luptati impotriva coruptiei, impotriva evaziunii fiscale, impotriva grupurilor de crima organizata la nivel local si, in acelasi timp, un an in care va reformati din punct de vedere, in primul rand, al calitatii oamenilor
  • Nu ma va impresiona deloc daca domnul ministru Igas vine in CSAT cu un nou rand de patratele, altfel asezate. Voi aprecia daca vine cu un sistem de selectare a oamenilor care mai pot ramane in MAI.
  • Vreau sa intelegeti foarte bine. Apreciez munca multora dintre dvs, in acelasi timp stiu foarte bine ceea ce stiti si dumneavoastra. Sigur, nu am probe. Dar stiu ca sunt destui oameni din MAI care nu isi fac datoria, care tolereaza convietuirea intre ei si grupurile de crima organizata.
  • Puneti capat acestei zone negre a activitatii ministerului.

La finalul discursului, seful statului s-a adresat celor prezenti, spunandu-le:"Am o mare rugaminte: eu inchei acum, nu vreau sa aplaude nimeni, ca nu aveti de ce. Va multumesc".

Declaratiile premierului Emil Boc:

  • Apreciez eforturile pe care MAI, ministrul Igas, precum si fostul ministru Vasile Blaga le-au facut pentru indeplinirea conditiilor de aderare la Spatiul Schengen, din punct de vedere tehnic.
  • Romania indeplineste toate conditionalitatile legate de aderarea la Spatiul Schengen si acest lucru a fost demonstrat de rapoartele europene.
  • Am cerut si cerem partenerilor europeni ca Romania sa fie tratata in mod egal si nediscriminatoriu in privinta criteriilor de aderare la Spatiul Schengen, simplu spus asta inseamna ca sa fim evaluati pentru ceea ce suntem evaluati, si nu in raport cu alte criterii care nu au legatura cu Spatiul Schengen Sustin si voi sustine orice demers al MAI de intarire a ordinii si sigurantei publice, de intarire a rolului statului de drept in Romania.
  • Aveti in mine un partener neconditionat si total in ceea ce priveste lupta impotriva coruptiei si impotriva evaziunii fiscale.
  • Voi demite orice demnitar al statului, numit prin decizia primului ministru, impotriva caruia Parchetul a declansat urmarirea penala. Ca un semnal foarte direct ca in ce priveste autoritatile statului exista toleranta zero fata de orice act de coruptie sau de evaziune fiscala
  • In acest context, va solicit sa colaborati cu celelalte institutii ale statului care au competente directe in materia combaterii evaziunii fiscale si a luptei impotriva coruptiei
  • Am analizat incasarile bugetare din semestrul al II-lea din 2010 si ele sunt superioare semestrului al II-lea din 2009 si ca efect al aplicarii hotararii CSAT
  • Ceea ce se intampla astazi in ce priveste combaterea coruptiei la toate nivelele nu are nicio legatura cu aderarea la Spatiul Schengen, este doar o dovada a faptului ca statul de drept din Romania functioneaza.

  • Am cerut prefectilor sa colaboreze pentru a mentine sub control un alt fenomen, nou aparut, dar atat de periculos incat nu pot fi evaluate toate implicatiile. Acest fenomen al etnobotanicelor. Fara implicarea MAI, Ministerului de Finante, Autoritatii pentru protectia consumatorului, a institutiei prefectului, acest fenomen nu poate fi tinut sub control. De aceea va solicit sa puneti in practica ordinul semnat de ministrul de Interne si de ministrul Finantelor pentru a mentine sub control acest fenomen.

Declaratiile ministrului de Interne, Traian Igas:

  • In 2010, DGA a efectuat cercetari si a inaintat la Parchet 2.000 de lucrari si dosare penale, cu aproape jumatate mai mult decat in 2009.
  • Din cele 1.503 persoane invinuite, dublu fata de anul anterior, 376 provin din MAI, 67 avand functii de conducere si 309 functii de executie.
  • Anul trecut au fost inculpate 703 persoane, dintre care 212 lucratori ai MAI
  • A crescut cu un sfert fata de 2009 numarul de situatii in care functionarii ministerului au sesizat lucratorii DGA atunci cand li s-a oferit mita
  • Parteneriatul cu societatea civila a facut ca activitatea DGA sa fie perceputa pozitiv anul trecut
  • Anul acesta trebuie sa ne propunem finalizarea procesului de modernizare a Ministerului, dar si a armelor.
  • Vrem sa ajungem la un sistem suplu si eficient, adaptat la cerintele Uniunii Europene si la nevoile cetateanului.
  • Regandirea acestui concept de siguranta a cetateanului este in stransa legatura cu procesul de modernizare a armelor din subordine. Modernizarea Ministerului nu se poate face decat in stransa corelatie cu procesul de reorganizare, dar si cu procesul de restructurare. Sau, altfel spus, trebuie sa ne reorganizam pe alte principii ca sa fim mai buni si mai eficienti in misiunea pe care o avem.

Cele mai importante declaratii ale procurorului general al Romaniei, Laura Codruta Kovesi:

  • In 2010, Ministerul Public a fost investit cu solutionarea unui numar de peste 1.500.000 de dosare penale, cel mai mare volum de activitate de la infiintarea institutiei noastre
  • In peste 95% din aceste dosare, cercetarile au fost efectuate de catre politistii din politia judiciara si doar solutiile au fost emise de catre procuror.
  • Rezultatele politiei judiciare se reflecta in activitatea Ministerului Public
  • Anul trecut, la prezentarea raportului de activitate, spuneam ca trebuie sa avem aceleasi prioritati de politica penala si sa alocam resurse catre aceleasi domenii, pentru ca aplicarea unor strategii diferite in investigatie poate sa duca la irosirea resurselor pe care le avem.
  • Realitatile sociale si economice, dar si hotararea Consiliului Suprem de Aparare al Tarii ne-au impus ca prioritati combaterea infractionalitatii economico-financiare, in special a evaziunii fiscale si a contrabandei.
  • In 2010, pentru prima data, la nivelul fiecarui judet, parchetele in colaborare cu politia si cu SRI au stabilit o strategie comuna, adaptata specificului zonei, prin care s-au identificat zonele vulnerabile din perspectiva celor doua fenomene infractionale, au stabilit aceleasi prioritati si au convenit asupra metodelor optime de monitorizare.
  • Tot pentru prima data, in colaborarea dintre Ministerul Public si Politia Romana a fost semnat un ordin comun prin care s-a stabilit sa avem aceiasi indicatori statistici, acelasi mod de evaluare a activitatii.
  • In 2010, numarul inculpatilor trimisi in judecata pentru evaziune fiscala s-a dublat fata de 2009, iar numarul celor trimisi in judecata pentru contrabanda a crescut cu 125%.
  • Aceste cifre nu reflecta inca adevarata amploare a fenomenului infractional, insa dovedesc o schimbare evidenta in activitatea organelor de urmarire penale si a serviciului de informatii, pe baza careia vom construi evolutiile viitoare.
  • Pentru politia romana, o prioritate in acest an trebuie sa fie combaterea coruptiei
  • O prioritate comuna pentru Ministerul Public si pentru toate structurile MAI in acest an trebuie sa fie implementarea noilor coduri
  • Daca legea micii reforme, care a avut doar cateva dispozitii de modificare a codului de procedura penala, a generat atatea discutii, atunci noile coduri care vor modifica radical sistemul juridic cu siguranta vor putea crea practica neunitara daca nu vom avea acelasi criterii de interpretare a legii
  • Se impune sa avem o pregatire profesionala comuna, pentru ca toti procurorii si toti politistii sa cunoasca noile institutii introduse si sa avem puncte de vedere unitare.
  • Lectia acestui an a fost ca singura masura de combatere a coruptiei este dialogul intre institutii

  • Neincrederea in ceea ce facem nu se naste doar din confruntarea oamenilor cu institutiile noastre, ci se naste si din incoerenta de comunicare, din competitia care exista uneori intre institutiile noastre sau chiar din conflictul dictat de orgolii

Declaratiile directorului SRI, George Maior:

  • Pentru noi, parteneriatul cu MAI este esential in realizarea muncii noastre, munca informativa care nu se poate traduce in rezultate concrete fara punerea in executie a acestor informatii pe care noi le transmitem beneficiarilor nostri.
  • Din acest punct de vedere, in ansamblul Guvernului, Ministerul de Interne este unul din principalii nostri beneficiari
  • N-as vrea sa dau foarte multe statistici, dar din punct de vedere al cooperarii si al schimbului de informatii, in 2010 cred ca am transmis acestui minister peste 3.000 de informatii, multe dintre ele s-au transformat in diverse actiuni ale Politiei, ale DGA-ului, alte actiuni foarte importante pe planul combaterii riscurilor de care vorbea si dna procuror general
  • A fost un an in care am trecut de la un schimb de informatii si la o abordare operativa comuna pe anumite probleme care sunt relevante din punct de vedere al securitatii nationale
  • Deciziile CSAT pe probleme legate de combaterea evaziunii fiscale si a contrabandei au avut un rol decisiv in crearea unor grupuri interdepartamentale care, iata, au condus in acest an la poate cele mai importante operatiuni pe aceste segmente din istoria noastra nationala.
  • Nu ma feresc de asemenea cuvinte, sunt actiuni care au fost lucrate de colegii nostri cu mult profesionalism si care au putut duce la rezultate extraordinare.
  • Dincolo de elemente de perceptie pe care le vedem, eu consider ca din acest punct de vedere am adus un beneficiu major securitatii nationale prin ceea ce s-a intamplat in ultimele saptamani.
  • Din punct de vedere al interactiunii cu ministerul, poate ca o cooperare mai buna cu structura de informatii a MAI ar fi necesara in perspectiva.
  • Exista mult potential, exista multe posiblitati acolo si eu reiterez ceea ce am mai afirmat public: daca este cazul sa oferim expertiza in modul de reformare a acestei structuri pentru a ajuta mai mult la realizarea sarcinilor sale suntem dispusi sa o oferim.
  • Vreau sa felicit lucratorii din MAI pentru profesionalismul aratat, intr-un an dificil din punct de vedere al crizei, din punct de vedere social, dar iata ca au putut sa-si faca datoria
  • Va rog sa va bazati si pe sprijinul SRI in ceea ce incercati sa realizati