Bucuresti punkt Bonn, emisiune HotNews.ro-DW

Scoala ineficienta, viitor incert. Profesorul Radu Gologan, presedintele Societatii de Stiinte Matematice, a discutat online cu cititorii

de Redactia     HotNews.ro
Luni, 21 februarie 2011, 20:37 Actualitate | Esenţial


Radu Gologan
Foto: Arhiva personala
Cum este sustinuta excelenta in Romania? Cum sunt selectati tinerii ​cu posibilitati intelectuale mult peste medie, in licee si facultati? Ce oportunitati au in tara? Cati dintre ei aleg strainatatea? Presedintele Societatii de Stiinte Matematice - profesorul universitar Radu Gologan discuta online cu cititorii HotNews.ro. Cele mai interesante intrebari vor fi reluate in emisunea Bucuresti Punkt Bonn, realizata de HotNews.ro si Radio Deutsche Welle.

Realizator: Cristian Sima

  • Pentru coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la tema anuntata, care nu contin intrebari sau care consta in atacuri la persoana.
Emisiunea "Bucuresti punkt Bonn" se transmite in fiecare vineri, de la ora 17:00, pe HotNews.ro si pe frecventele Deutsche Welle Romania.
  • Emisiunile de stiri ale Deutsche Welle Romania le puteti asculta aici.
  • Stirile zilei la Deutsche Welle Romania pot fi citite aici.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 gigi

    cand olimpicii romani vor intzelege ce a spus jfk :

    "and so, my fellow americans: ask not what your country can do for you - ask what you can do for your country. "

    de ce romania trebuie tot timpul sa dea ?

    cand romania va primi ceva de la olimpici ?

    • Radu Gologan

      Romania primeste foarte mult in ultimii 10-15 ani, in special de la varfurile ei. Eram priviti ca o tara aproape bananiera si in universitatile care incepeau sa fie dominate la varf de studenti romani eram asteptati ca niste semidocti fara mari posibilitati de expresie intelectuala, foarte repede acesti tineri - o mare parte dintre ei fosti olimpici - au devenit principalul lobby ptr ideea ca Romania ca este o tara normala, si poate chiar mai mult decat atat, cu posibilitati mai mari.

  • Întrebarea nr. 2 Smarandache

    Am ales voit ca pseudonim numele unui matematician român mai puțin cunoscut, autorul funcției Smarandache.
    Eram mai ales dornic sa aflu -- ca student român în străinătate, Germania -- de unde ar trebui să înceapă o reformă a învățământului românesc? Faptul că România nu îmi poate oferi învățământul la care aspir ca tânăr matematician -- profesorii nu au nici motivarea, dorința de a instrui noi generații, nici calificări prea înalte -- i-am pierdut de aceea străinătății -- deci nevoia de reformă e clară. Și sunt atâtea lucruri de făcut... Așadar, de unde începem. Iar dacă sistemul e refractar prin fire, cum îl dezmorțim? De ce nu s-a dezmorțit până acum? Și -- optimismul la urmă -- ce e bine la noi?
    Vă mulțumesc,
    Smarandache

    • Radu Gologan

      Ca matematician, am o mare retinere vis a vis de realizarile la varf ale acestui matematician roman, destul de decent de altfel. Nu pot sa fiu de acord cu aprecierea unanima, mai ales in ceea ce priveste invatamantul matematic universitar ca nu putem oferi educatie la varf unui student care doreste sa o obtina. Cel putin ptr matematica, chiar daca multi dintre cei care ar fi trebuit sa fie la carma unor catedre cu traditie din Romania sunt in mari universitati din lume, avem suficienta valoare in fac. de matematica din Buc, Iasi, Cluj, Timisoara si multe altele ce au ridicat capul abia in ultimii ani, cum e Constanta sau Brasovul.

  • Întrebarea nr. 3 Victor Perdevara

    In ce masura si cum ar putea societatea civila din Romania stopa actuala "scurgere de creiere" ?

    • Radu Gologan

      Aceasta scurgere de creiere este un fenomen ce loveste atat Franta, cat si Romania. E mult mai complicat decat pare si faptul ca in mintea cetateanului roman devine o problema nationala, se datoreaza in primul rand faptului ca mass-media si politica l-au transformat intr-un "lait motiv"

  • Întrebarea nr. 4 PSD-erbedeul

    Ce se poate intreprinde pentru a stopa declinul scolii din Romania ?
    Bacalaureatul a devenit o simpla formalitate.
    Facultatea datorita "admiterii pe baza de dosar" primeste absolventi de liceu fara minime deprinderi de a studia ?!

    • Radu Gologan

      O intrebare care ne framanata pe foarte multi, am spus ca problema cea mai mare a scolii romanesti este furtul. Din pacate, bac-ul este problema esentiala ptr ca acolo, prin felul in care a fost legiferat, asumat de scoli, parinti si educatori, a devenit un furt organizat la nivel national. Sa speram ca promisiunea facuta de ministrul Funeriu, ca se vor introduce camere de supraveghere in timpul examinarii, se va realiza. Cred ca nu asta e solutia, ci aceea adoptata de americani in anii 60, cand datorita unor nereguli legate de desfasurarea evaluarii la terminarea liceului, s-a trecut la sistemul de examene SAT, care sunt aleatoriu alese personalizat, in care doar masina decide numeric valoarea studentului. El obtine un card cu un punctaj, cu care se prezinta mai departe pe piata muncii sau cea universitara.

  • Întrebarea nr. 5 Mazeta

    Cum comentati decizia presedintelui Basescu si a ministrului Funeriu de a inchide mii de scoli? credeti ca aceasta "reforma" va duce la performante sporite in mediul scolar si in societatea romaneasca?

    • Radu Gologan

      Ca si dvs, am vazut o serie de comentarii pe posturile de tv legate de acest lucru si sigur numarul aproximativ de mii de scoli este exagerat, eu in calitate de presedinte al Societatii Matematice, deplasandu-ma destul de des in scolile din tara

  • Întrebarea nr. 6 Luke

    Sunt olimpiadele, o masura a calitatii invatamantului?
    Ce importanata acordam in media romaneasca competitilor internationale gen Balcaniade fata de celelalte tari implicate in aceste competitii (cantitativ, calitativ, doar in momente imediat dupa un astfel de eveniment sau constant)?
    De multe ori cand vad un reportaj despre olimpiade am impresia ca se generalizeaza si se trag concluzii despre starea invatamantului de genul cat de super tari suntem dar atunci de ce nu merge invatamantul bine. Gresesc eu in impresia asta sau n-ar trebui sa se discute asa despre invatamant in general?

    • Radu Gologan

      Categoric, nu! Asa cum ati intreba de ce sportul romanesc se prezinta dezastruos, si totusi la gimnastica feminina sau masculina castigam medalii. Rezultatele acestor copii dotati intelectual si bine pregatiti ne arata ca putem sa facem ceva cu invatamantul romanesc ptr ca avem material, vorbesc despre elevi si pedagogi care sa il faca sa iasa din acest impas.

  • Întrebarea nr. 7 ogi

    D-nule profesor

    Eu am terminat liceul pe vremea raposatului .La facultate am intrat dupa citeva incercari tor prin examen.
    De ce acum nu se mai organizeaza examene de admitere la TOATE universitatile ??????
    Acum admiterea chiar si la liceu se face dupa o medie "aritmetico-geometrica" pe care sincer nu o inteleg si nu vreau sa o inteleg.

    Cum se poate face performanta fara examen ???? ( Este ca si la un concurs de atletism in care toti cistiga)
    Lasind la o parte tot felul de reforme stupide si imbecile CIND totusi va fi si la noi performanta in scoli, licee si universitati .

    Cind si copii vor avea manuale bine puse la punct din toate punctele de vedere???
    Ex: LA fizica clasa a VI defineste acc gravitationala altfel decit dex-ul care spune g=9,8m/s2.

    • Radu Gologan

      Sunt perfect de acord cu dvs. Faptul ca evaluarea se face dupa caragialescu Marius Chicos Rostogan prin care copii raspund cu 'Da, d-le profesor" si in care raspund ca la clasa a opta - cand un copil obtine nota 9, parintii fac presiuni imense asupra profesorului si a scolii, inseamna ca avem o problema mare. Nu avem numai noi acest sistem de evaluare la superlativ, a inceput sa intre in traditia multor tari, am vb cu profesori din multe tari care se plang de acelasi fenomen, dar trebuie luate masuri.

  • Radu Gologan

    Eu ma simt parte acestei tari ptr ca asa am vrut sa fiu, ceea ce fac din placere. Am facut facultatea de matematica din placere, am facut cercetare din placere, sunt profesor din placere si cunosc foarte multi care sunt asemenea.
    Ca sa va dau si dreptate, ptr ca exista o latura corecta a partii din intrebare si anume dezastrul, nu suntem toti la fel. De la pregatire pana la interese adevarate, frumoase sau meschine. Numai o societate care isi va judeca corect si pedepsi esecurile provocate de neprofesionalism sau necivilizatie va reusi sa progreseze si sa aiba niste reguli ce ii vor marca istoria spre progres.
    Intrebarea legata de locul echipei Romaniei la olimpiade internationale este, dupa parerea mea, tendentioasa. In anii '70, Romania a fost si pe locurile 30. E adevarat, ca in '78, '96, '99 si chiar la inceputul anilor 2000 s-a clasat intre locurile 1 -6. Aceasta clasare depinde de f multi factori: avand in vedere ca e vorba de pregatirea unor copii supradotati ptr matematica, dintr-o baza care contine 20-30 de copii in toata tara, aceasta depinde f mult de generatia respectiva. Va rog sa urmariti ce se va intampla in acest an, cand va asigur ca avem o echipa de exceptie.

  • Radu Gologan

    In legatura cu ultima intrebare, o statistica neprofesionista dar care este valabila ptr ca este filtrata prin ceea ce cunosc eu in ultimii 20 de ani, pot sa va raspund ca oricand va pot da 10 nume de fosti olimpici de mare valoare din multe domenii care lucreaza in Romania. Trei sunt la Cristi Sima, la WBS, dintre care unul este premiat cu aur la Glasgow in 2004, vreo 5-6 sunt cercetatori de varf la Institutul de Matematica, sa nu mai vorbesc de cei care sunt universitari sau softisti de prima mana, angajati in Romania. E o diferenta intre procentul celor care, dupa pararea mea, spun emipiric de vreo 30-40% care au parasit relativ definitiv tara. Spun "relativ" ptr ca trebuie sa se inteleaga ca ptr multi si atunci cand lucreaza in mari universitati sau centre de cercetare din strainatate, legatura cu tara se realizeaza prin proiecte comune de cercetare de cele mai multe ori. Ca exemplu, vedeti extraordinare rezultate din cercetarea matematica romaneasca de aici si din alte parti din ultimii 15 ani, care depaseste cu mult ceea ce s-a facut tot la varf, timp de un secol in matematica romaneasca.





7518 vizualizari

  • de ce avem nevoie de olimpici fara identitate ? (Luni, 21 februarie 2011, 23:35)

    gigi [anonim]

    cand olimpicii romani vor intzelege ce a spus jfk :

    "and so, my fellow americans: ask not what your country can do for you - ask what you can do for your country. "

    de ce romania trebuie tot timpul sa dea ?

    cand romania va primi ceva de la olimpici ?
    • raspuns (Miercuri, 23 februarie 2011, 13:36)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui gigi

      Romania primeste foarte mult in ultimii 10-15 ani, in special de la varfurile ei. Eram priviti ca o tara aproape bananiera si in universitatile care incepeau sa fie dominate la varf de studenti romani eram asteptati ca niste semidocti fara mari posibilitati de expresie intelectuala, foarte repede acesti tineri - o mare parte dintre ei fosti olimpici - au devenit principalul lobby ptr ideea ca Romania ca este o tara normala, si poate chiar mai mult decat atat, cu posibilitati mai mari.
  • Cum incepem? (Marţi, 22 februarie 2011, 0:52)

    Smarandache [anonim]

    Am ales voit ca pseudonim numele unui matematician român mai puțin cunoscut, autorul funcției Smarandache.
    Eram mai ales dornic sa aflu -- ca student român în străinătate, Germania -- de unde ar trebui să înceapă o reformă a învățământului românesc? Faptul că România nu îmi poate oferi învățământul la care aspir ca tânăr matematician -- profesorii nu au nici motivarea, dorința de a instrui noi generații, nici calificări prea înalte -- i-am pierdut de aceea străinătății -- deci nevoia de reformă e clară. Și sunt atâtea lucruri de făcut... Așadar, de unde începem. Iar dacă sistemul e refractar prin fire, cum îl dezmorțim? De ce nu s-a dezmorțit până acum? Și -- optimismul la urmă -- ce e bine la noi?
    Vă mulțumesc,
    Smarandache
    • r (Miercuri, 23 februarie 2011, 13:39)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Smarandache

      Ca matematician, am o mare retinere vis a vis de realizarile la varf ale acestui matematician roman, destul de decent de altfel. Nu pot sa fiu de acord cu aprecierea unanima, mai ales in ceea ce priveste invatamantul matematic universitar ca nu putem oferi educatie la varf unui student care doreste sa o obtina. Cel putin ptr matematica, chiar daca multi dintre cei care ar fi trebuit sa fie la carma unor catedre cu traditie din Romania sunt in mari universitati din lume, avem suficienta valoare in fac. de matematica din Buc, Iasi, Cluj, Timisoara si multe altele ce au ridicat capul abia in ultimii ani, cum e Constanta sau Brasovul.
  • despre "scurgerea de creiere" (Marţi, 22 februarie 2011, 1:56)

    Victor Perdevara [anonim]

    In ce masura si cum ar putea societatea civila din Romania stopa actuala "scurgere de creiere" ?
    • r (Miercuri, 23 februarie 2011, 13:40)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Victor Perdevara

      Aceasta scurgere de creiere este un fenomen ce loveste atat Franta, cat si Romania. E mult mai complicat decat pare si faptul ca in mintea cetateanului roman devine o problema nationala, se datoreaza in primul rand faptului ca mass-media si politica l-au transformat intr-un "lait motiv"
  • Intrebari neplacute (Marţi, 22 februarie 2011, 9:53)

    The one [anonim]

    Domnule profesor, dvs nu simtiti impreuna cu colegii dvs ca sunteti parte a dezastrului din aceasta tara? Nu credeti ca orgoliile dvs, lipsite de logica(ale profesorilor), au dus ca multi copii sa fuga, efectiv, de stiintele exacte si matematica. Dvs, nu considerati ca se face prea multa teorie si prea putin practica. Din cate stiu eu sunteti profesor la UPB, sunteti multumiti de nivelul matematicii pe care-l stiu studentii cand termina liceul?

    Domnule antrenor, cum va simtiti sa va pregatiti o echipa de locul 15-19, cand in anii 90 se pregateau echipe de locul 1-5.

    In rest D-zeu, cu mila, eu consider ca toate esecurile noastre personale, dar repet absolut toate sunt datorate sistemului de invatamant. Incercati sa intelegeti ca din 100 de olimpici din ultimii 20 de ani, nu mai sunt sunt in tara nici cinci. Va platesc ei cumva pensie din Usa?


    Cu stima, un elev(student) semimediocru.
    • r (Miercuri, 23 februarie 2011, 13:46)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui The one

      Eu ma simt parte acestei tari ptr ca asa am vrut sa fiu, ceea ce fac din placere. Am facut facultatea de matematica din placere, am facut cercetare din placere, sunt profesor din placere si cunosc foarte multi care sunt asemenea.
      Ca sa va dau si dreptate, ptr ca exista o latura corecta a partii din intrebare si anume dezastrul, nu suntem toti la fel. De la pregatire pana la interese adevarate, frumoase sau meschine. Numai o societate care isi va judeca corect si pedepsi esecurile provocate de neprofesionalism sau necivilizatie va reusi sa progreseze si sa aiba niste reguli ce ii vor marca istoria spre progres.
      Intrebarea legata de locul echipei Romaniei la olimpiade internationale este, dupa parerea mea, tendentioasa. In anii '70, Romania a fost si pe locurile 30. E adevarat, ca in '78, '96, '99 si chiar la inceputul anilor 2000 s-a clasat intre locurile 1 -6. Aceasta clasare depinde de f multi factori: avand in vedere ca e vorba de pregatirea unor copii supradotati ptr matematica, dintr-o baza care contine 20-30 de copii in toata tara, aceasta depinde f mult de generatia respectiva. Va rog sa urmariti ce se va intampla in acest an, cand va asigur ca avem o echipa de exceptie.
    • continuare (Miercuri, 23 februarie 2011, 13:51)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui The one

      In legatura cu ultima intrebare, o statistica neprofesionista dar care este valabila ptr ca este filtrata prin ceea ce cunosc eu in ultimii 20 de ani, pot sa va raspund ca oricand va pot da 10 nume de fosti olimpici de mare valoare din multe domenii care lucreaza in Romania. Trei sunt la Cristi Sima, la WBS, dintre care unul este premiat cu aur la Glasgow in 2004, vreo 5-6 sunt cercetatori de varf la Institutul de Matematica, sa nu mai vorbesc de cei care sunt universitari sau softisti de prima mana, angajati in Romania. E o diferenta intre procentul celor care, dupa pararea mea, spun emipiric de vreo 30-40% care au parasit relativ definitiv tara. Spun "relativ" ptr ca trebuie sa se inteleaga ca ptr multi si atunci cand lucreaza in mari universitati sau centre de cercetare din strainatate, legatura cu tara se realizeaza prin proiecte comune de cercetare de cele mai multe ori. Ca exemplu, vedeti extraordinare rezultate din cercetarea matematica romaneasca de aici si din alte parti din ultimii 15 ani, care depaseste cu mult ceea ce s-a facut tot la varf, timp de un secol in matematica romaneasca.
  • ce se poate intreprinde pentru a stopa (Marţi, 22 februarie 2011, 9:54)

    PSD-erbedeul [utilizator]

    Ce se poate intreprinde pentru a stopa declinul scolii din Romania ?
    Bacalaureatul a devenit o simpla formalitate.
    Facultatea datorita "admiterii pe baza de dosar" primeste absolventi de liceu fara minime deprinderi de a studia ?!
    • 1 (Miercuri, 23 februarie 2011, 13:54)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui PSD-erbedeul

      O intrebare care ne framanata pe foarte multi, am spus ca problema cea mai mare a scolii romanesti este furtul. Din pacate, bac-ul este problema esentiala ptr ca acolo, prin felul in care a fost legiferat, asumat de scoli, parinti si educatori, a devenit un furt organizat la nivel national. Sa speram ca promisiunea facuta de ministrul Funeriu, ca se vor introduce camere de supraveghere in timpul examinarii, se va realiza. Cred ca nu asta e solutia, ci aceea adoptata de americani in anii 60, cand datorita unor nereguli legate de desfasurarea evaluarii la terminarea liceului, s-a trecut la sistemul de examene SAT, care sunt aleatoriu alese personalizat, in care doar masina decide numeric valoarea studentului. El obtine un card cu un punctaj, cu care se prezinta mai departe pe piata muncii sau cea universitara.
  • reforma (Marţi, 22 februarie 2011, 11:00)

    Mazeta [utilizator]

    Cum comentati decizia presedintelui Basescu si a ministrului Funeriu de a inchide mii de scoli? credeti ca aceasta "reforma" va duce la performante sporite in mediul scolar si in societatea romaneasca?
    • 1 (Miercuri, 23 februarie 2011, 13:55)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mazeta

      Ca si dvs, am vazut o serie de comentarii pe posturile de tv legate de acest lucru si sigur numarul aproximativ de mii de scoli este exagerat, eu in calitate de presedinte al Societatii Matematice, deplasandu-ma destul de des in scolile din tara
  • olimpiadele, o masura a calitatii invatamantului? (Marţi, 22 februarie 2011, 11:40)

    Luke [anonim]

    Sunt olimpiadele, o masura a calitatii invatamantului?
    Ce importanata acordam in media romaneasca competitilor internationale gen Balcaniade fata de celelalte tari implicate in aceste competitii (cantitativ, calitativ, doar in momente imediat dupa un astfel de eveniment sau constant)?
    De multe ori cand vad un reportaj despre olimpiade am impresia ca se generalizeaza si se trag concluzii despre starea invatamantului de genul cat de super tari suntem dar atunci de ce nu merge invatamantul bine. Gresesc eu in impresia asta sau n-ar trebui sa se discute asa despre invatamant in general?
    • 1 (Miercuri, 23 februarie 2011, 13:56)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Luke

      Categoric, nu! Asa cum ati intreba de ce sportul romanesc se prezinta dezastruos, si totusi la gimnastica feminina sau masculina castigam medalii. Rezultatele acestor copii dotati intelectual si bine pregatiti ne arata ca putem sa facem ceva cu invatamantul romanesc ptr ca avem material, vorbesc despre elevi si pedagogi care sa il faca sa iasa din acest impas.
  • Competenta fara examene.! Nu este absurd???? (Marţi, 22 februarie 2011, 11:43)

    ogi [anonim]

    D-nule profesor

    Eu am terminat liceul pe vremea raposatului .La facultate am intrat dupa citeva incercari tor prin examen.
    De ce acum nu se mai organizeaza examene de admitere la TOATE universitatile ??????
    Acum admiterea chiar si la liceu se face dupa o medie "aritmetico-geometrica" pe care sincer nu o inteleg si nu vreau sa o inteleg.

    Cum se poate face performanta fara examen ???? ( Este ca si la un concurs de atletism in care toti cistiga)
    Lasind la o parte tot felul de reforme stupide si imbecile CIND totusi va fi si la noi performanta in scoli, licee si universitati .

    Cind si copii vor avea manuale bine puse la punct din toate punctele de vedere???
    Ex: LA fizica clasa a VI defineste acc gravitationala altfel decit dex-ul care spune g=9,8m/s2.
    • r (Miercuri, 23 februarie 2011, 14:00)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui ogi

      Sunt perfect de acord cu dvs. Faptul ca evaluarea se face dupa caragialescu Marius Chicos Rostogan prin care copii raspund cu 'Da, d-le profesor" si in care raspund ca la clasa a opta - cand un copil obtine nota 9, parintii fac presiuni imense asupra profesorului si a scolii, inseamna ca avem o problema mare. Nu avem numai noi acest sistem de evaluare la superlativ, a inceput sa intre in traditia multor tari, am vb cu profesori din multe tari care se plang de acelasi fenomen, dar trebuie luate masuri.
  • Chestia cu olimpicii (Marţi, 22 februarie 2011, 12:26)

    Bibicu [anonim]

    Mereu in ultimii 20 de ani s-a tot spus vai ce tari suntem noi romanii ca dam mereu olimpicii cei mai tari, avem cel mai bun invatamant.

    Ne mimtim pe noi insisi:

    1) In primul rand olimpicii sunt exceptii care au si avantajul sa aiba profesori si parinti sufletisti care sa ii ajute. In orice tara se intampla acest lucru, la noi poate e o traditie sau popularitate mai mare chestiunea cu olimpiadele.
    20 de copii super destepti la matematica in Romania nu indica ca ceilalti 1 milion sunt destepti.

    2) Aproape toti olimpicii pleaca dupa liceu in strainatate ceea ce indica faptul ca Romania i-a pregatit degeaba. Nu este un lucru rau dar practic nu contribuie efectiv la ridicarea nivelului invatamantului romanesc acest lucru sau economic ca sa zic asa.
    Eu am fost student bun si am facut studii doctorale in strainatate. Singurul loc de munca oferit in Romania a fost de preparator universitar (un fel de technician/secretara), caci asistentii erau deja fata lu si baiatu lu'. In conditiile in care am un nr de articole echivalent cu un CF1.
    Datorita acestui lucru am plecat definitiv din tara. Un fost coleg olimpic la nivel national care a decis sa ramana in tara a ajuns profesor la....tara.

    3) Nivelul general al invatamantului este foarte scazut, dovada este ca numarul specialistilor romani care emigreaza devine din ce in ce mai mic si aceasta deoarece ies nepregatiti din universitati unde clanurile universitare domina. Sper ca noua lege sa isi faca efectul in 2-3 ani la chestia cu nepotismul.

    4) Cred ca intrebarea de la interviu ar trebui sa fie: ce oportunitati pe baza de COMPETENTA au acesti tineri sau tinerii in general in Romania ?
    • r (Miercuri, 23 februarie 2011, 14:02)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bibicu

      Haideti sa nu exageram. Sigur ca sistemul de invatamant universitar romanesc este inca pastrat fortat in rigiditate, desi legislatia chiar din acest moment permite accesul valorilor in sistemul universitar si chiar la nivelul de profesor cu un minim de vechime. Depinde, deci, extrem de mult de conducatorii acestei institutii. Pot sa va dau exemplu Fac de Automatica si Calculatoare care are profesori universitari si conferentiari de valoare extrem de tineri, in jur de 30 de ani. Daca va veti duce la o universitate mai putin importanta si incatusata de varste pensionabile, nu veti mai intalni acest lucru.
  • Materiale si nu numai (Marţi, 22 februarie 2011, 12:37)

    bogdan71 [anonim]

    1) Cum se pot elimina de pe piata materialele didactice maculatura, aparute pentru a justifica asa-zisa competenta a autorilor si promovate prin politica de scoala ? Un copil sufocat zilnic cu "cinci pagini de exercitii" din astfel de rebuturi nu mai are timpul fizic de a se instrui - si de altfel percepe rezolvarea de probleme ca pe o corvoada, nu ca pe o activitate de fixare a celor invatate la scoala.
    2) In ce masura mai reprezinta Gazeta Matematica actuala calea de urmat pentru cine vrea sa faca performanta in domeniu ? Initiativa realizarii Suplimentului cu exercitii mi se pare foarte buna, pacat ca nu s-a extins si la clasele liceale.
    • 1 (Miercuri, 23 februarie 2011, 14:07)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui bogdan71

      Domnul Bogdan se dovedeste a fi un fost rezolvitor al Gazetei Matematice si poate si actual, ma bucura ca apreciaza suplimentul cu exercitii pe care l-am inaugurat acum 2 ani dupa modelul inaintasilor de la inceputul sec XX si il vom extinde din nr viitor si la clasele liceale, se refera la maculatura ce domina piata materialelor didactice. Nu ma pot referi decat la matematica, unde exista destule rebuturi dar mai ales - si chiar atunci cand stiintific textul este impecabil - sufoca prin cantitatea de notatii si cantitatea de informatie neutila procesului de invatare. Si aici repet un lucru pe care am incercat sa il promovam cu miscarea 2010 - anul matematicii in scoala romaneasca. Principalul obiectiv al matermaticii in scoala nu este de a deveni un instrument ptr viata practica, ci acela de a forma o gandire logica corecta. Si sper - mai ales ca suntem si noi implicati - ca noua curicula ptr matematica, dar si pentru alte obiecte - sa stea in jurul acestui deziderat.
  • manuale (Marţi, 22 februarie 2011, 13:52)

    Miru [anonim]

    Stimate Domnule Profesor,

    Credeti ca exista printre colegii dumneavoastra profesori de matematica (ca sa aleg numai domeniul in care aveti expertiza) vreunul capabil sa iasa din "sistemul de referinta" in care a crescut pana acum si care sa poata realiza un manual care sa invite copiii sa foloseasca formulele si la altceva decat la "Rezolvati exercitiul:"?
    Visez la un liceu in care, in loc de "gimnastica mintii" la matematica sa se invete chiar lucruri practice, pentru viata: sa tii o contabilitate, sa faci un grafic sau o statistica, sa proiectezi o casa (cat de simpla) sa...
    Nu stiu cum este mai departe, dar copiii mei invata, pentru olimpiadele de gimnaziu, sa rezolve exercitii abstracte, prin algoritmi din ce in ce mai abstracti. Ce copii geniali am, ce capabili sunt sa abstractizeze! Si apoi, ce facem, ii facem pe toti matematicieni? Eu le tot spun: matematica este doar o unealta, nu un scop in sine. Poate vreun profesor de mate sa vada lucrurile in felul asta?
    • 1 (Miercuri, 23 februarie 2011, 14:09)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Miru

      Poate ca raspunsul precedent este potrivit si ptr intrebarea dvs. Din pacate, realizez ca dvs credeti ca matematica din scoala este doar o unelata. Ca sa explic mai clar, chiar si exercitiile de matematica "aplicative", care fac referire la aspecte din viata concreta, la obiecte din viata reala, nu au ca prim obiectiv matematica ptr constructia lor, ci exercitiu in sine de gandire, de la concret la abstract si invers. Prin exemple concrete, mintea copilului isi creaza scheme - putem sa le spunem acum subrutine - care vor fi folosite in diverse situatii abstract-echivalente, dar concret diferite. Asta trebuie sa fie educatia matematica in scoala, cel putin pana la varsta de 15 ani, cand se realizeaza aceste scheme mentale.
  • Cine sa reformeze inavatamintul?! (Marţi, 22 februarie 2011, 15:15)

    Sorin [anonim]

    1. Invatamintul este varza, nu are coerenta, coordonare intre materii, legi normale de progres ... inatamintul nostru acum e o barca peticita cu "materiale din strainatate" care ia apa, e in deriva dar nu aruncam nimic, din solidaritate, ne scufundam, Suntem afectati de virusul "Invatamintul Romanesc e cel mai bun". NICI O SANSA DE REABILITARE
    2. Olimpiadele sunt concursuri, atit! Nu ne ajuta chiar daca avem 100 de medaliati cu aur, citi dintre ei ajung sa ne conduca?!, eventual ajuta pe cei din strainatate care stiu sa-i foloseasca. Acesti copii nu sunt genii datorita invatamintului, ei au luat ore particulare, si-au sacrificat copilaria. De multe ori se spune ca invamintul nostru ii creaza .... sa fim seriosi, invatamintul actual distruge nu creaza. Mai sunt "dascali" care isi fac treaba cu brio dar asta doar intimplator si luptandu-se din greu sa reziste. Ei sunt PARIA, intr-un invatamint absurd si grotesc.
    3. Lipsesc modelele, nici profesorii nici alti oameni publici nu se remarca. Media promoveaza nulitatea, Incultura este ceva COOL. Tot ce insemna cultura si arta este pe cale de disparitie. Sa punem in balanta venitul echipei CFR cu salariile Invatamintului Clujan ... Spuneti-mi un singur argument (care sa fie important pentru el) cu ca sa-l conving pe fiul meu ca este important sa invete!
    4. Daca te uiti in maualele scolare ....doar anexe la ceva ce lipseste Ne ajuta sa devenim mai culti, mai logici, mai destepti? .... daca ne uitam la mediile de absolvire a claselor a 8-a sau a 12-a, sunt peste 9, suntem o natie de genii. Stim cu totii ca e fals dar ..... NU FACEM NIMIC, oricum ce putem face?
    5. Toti avem studii, toti vrem sa "stam" intr-un birou, dar ... cine mai munceste? Vrem bani si-i obtinem prin minciuna si smecherii.Promovam profitorii, mincinosii si nesimtitii.
    Incercati sa gasiti CINCI lucruri bune despre Invatamintul romanesc, sau despre Sanatate.
    Cei care sunt in sistem sa se abtina ... NU ESTE ADEVARAT! este doar ca sa va linistiti constiinta
    • 1 (Miercuri, 23 februarie 2011, 14:11)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Sorin

      Putin tendentioasa nemultumirea dvs. Eu nu cred ca eu - ca sa ma laud, si altii ca mine care fac scoala cu drag - suntem niste paria. De acord cu mediile marite, cred ca din ce am spus pana acum am raspuns la intrebarile dvs.
  • viata ulterioara a olimpicilor (Marţi, 22 februarie 2011, 15:24)

    traian [anonim]

    Cum va explicati ca doar un raport redus din olimpicii romani cu rezultate internationale remarcabile au reusit ulterior in cercetarea de nivel inalt?

    Nu ar fi buna o pagina de web (wikipedia) in care sa se vada ce au facut olimpicii dupa terminarea liceului? Pentru olimpicii de la informatica exista o astfel de pagina: http://infoarena.ro/olimpici

    In fine, nu este daunatoare concentrarea (aproape) tuturor olimpicilor din tara intr-un singur liceu (ICHB)?
    • 1 (Miercuri, 23 februarie 2011, 14:14)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui traian

      Pot sa spun ca din statistica euristica pe care o fac, foarte putini - si din motive care nu tin de societate, ci de probelemele personale - nu au reusit sa devina intelectuali de nivel inalt. Pe de alta parte, raspund unor intrebari care mi se pun adesea, care dovedesc ca ptr marea majoritate dotat intelectual si cu promisiuni de viitor stralucit = olimpic. Nu e deloc asa, pot sa va dau ex generatiei mele de absolventi ai Fac de Matematica din Romania, in care intr-un clasament al valorii de cercetare matematica, primii trei nu au avut de-a face cu olimpiada, ci si-au descoperit pasiunea si valoarea in facultate si dupa.
  • invatamantul din Romania (Marţi, 22 februarie 2011, 15:32)

    Pitagora [anonim]

    Vi se pare normal ca la Politehnica 10% din nota la Matematica pierzi daca nu ai cumparat cartile profesorului?

    Am urmat cursuri de Matematica la Politehnica, si imi pun intrebarea de ce sunt atat de seci cursurile, de ce nu ti se spune si la ce poti folosi ce inveti? Studentii isi pierd motivatia daca nu vad scopul.
    • r (Miercuri, 23 februarie 2011, 14:15)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Pitagora

      Sunt profesor la Politehnica, am cateva cursuri tiparite, dar ptr cursurile mele recomand cartile altora, fara sa fi cerut vreodata vreunuia sa cumpere in mod expres o anumita carte. Suntem mereu dispusi sa generalizam cazuri izolate.
  • experienta aproape inutila (Marţi, 22 februarie 2011, 16:01)

    zetzar [utilizator]

    Am participat si eu vreme de 7 ani la olimpiade nationale de fizica, ce-i drept nu m-am calificat niciodata in lotul international. Deci stiu cate ceva despre olimpiade si mai stiu cate ceva despre sistemul de invatamant romanesc dat fiind ca amandoi parintii mei sunt profesori de liceu. Am intrat fara examen la facultate unde am fost coleg cu mai multi fosti olimpici la informatica, fizica si chiar matematica.

    Nu pot vorbi pentru toti olimpicii din generatia mea, dar dintre cei pe care i-am cunoscut doar cativa au devenit doctoranzi sau cercetatori in tara sau strainatate. Majoritatea, ca si mine, s-au angajat din facultate, iar unii nici macar nu au mai absolvit sau au facut-o cu un an doi intarziere. Chiar si dintre cei mai destepti programatori, majoritatea si-au gasit slujbe bine platite pe cont propriu initial in tara si apoi in strainatate. Eu, la randul meu, lucrez in afara tarii acum si pe intreaga durata a facultatii n-am simtit nici un fel de sprijin sau incurajare sau macar ghidare in cariera si cred cu tarie ca aceasta a fost atitudinea fata de majoritatea olimpicilor.

    Imi cer scuze daca nu cumva nu ma incadrez exact in subiectul olimpiadelor de matematica si pentru introducerea lunga, ideea la care voiam sa ajung insa este aceea ca, in afara de faptul ca ne-am dezvoltat capacitatile analitice si forta de munca si am mai avut si unele castiguri modeste din cand in cand, noi olimpicii (nu neaparat si cei de elita) nu am cules aproape nici un rod in urma acestei experiente si a trebuit sa ne descurcam singuri pana la urma in lumea capitalista.

    In concluzie intrebarea este: Exista vreo sansa ca olimpiadele sa se transforme in niste competitii care sa aiba o implicatie reala asupra viitorului tinerilor si care sa-i atraga sa se implice in ciuda decaderii continue a sistemului educational? Sau poate ar fi mai bine sa renuntam sa le organizam nemaifiind potrivite realitatilor economice actuale si sa ne axam mai mult pe incurajarea cercetarii in facultati?
    • 1 (Miercuri, 23 februarie 2011, 14:18)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui zetzar

      In penultima fraza, dvs faceti, dupa parerea mea, o omisiune extrema, cand spuneti ca nu ati cules niciun rod. Sigur ati cules de pe urma acelor experimente, multe noi conexiuni ale creierului care v-au fost utile, chiar atunci cand cautati un loc de munca.
      Recunosc, sunt unul dintre cei care in ultimii ani au gresit atragand fazele de masa ale olimpiadei de matematica spre prea mult profesionalism si formalist, ca lucrul acesta trebuie schimbat si cel putin fazele pe faza si locale ale olimpiadei sa devina moment de bucurie ale copiilor ptr mici, dar importante succese in intelegerea matematicii.
  • Cateva intrebari (Marţi, 22 februarie 2011, 17:12)

    dana [anonim]

    1.De ce se acorda atatea gradatii de merit la majoritatatea directorilor din tara ?
    2. Cum comentati actuala lege a invatamantului in preuniversitar in care sa se dea examen la scoala si nu la nivel national ?
    3. Ce parere aveti despre legea actuala in inavatamatul universitar?
    4. De ce scoala este mereu sub influenta politicului si nu a interesului national ?Totul este politic in aceasta tara , va iesi vreodata scoala de sub incidenta politicului ?
    5.Nu inteleg de ce directorii nu dau un examen national la fel ca in magistratura , in care sa arate ca ei cunosc legea ?
    6.In ultimii ani au intrat in invatamant persoane care s-au titularizat contra unor sume de bani , cum se vor elimina acestea din invatamantul preuniversitar si cel universitar? Cu stima , sper sa-mi raspundeti la intrebarile de mai sus.
    • 1 (Miercuri, 23 februarie 2011, 14:26)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui dana

      Eu as pune intrebarea urmatoare: de ce marea majoritate a sefilor din sistemul bugetar au primit prime sau salarii de merit la sfarsitul anului trecut, cand acest lucru era interzis? Nu avem inca traditia de a face distinctia intre valoare si sefie, chiar daca o simtim inclusiv in colective mari.
      2. In tarile cu traditie, in mod special la nivelul moralei, asa se procedeaza: scoala angajeaza dascalul sau cel mult comunitatea locala. Sincer si personal, cred ca noi nu suntem inca pregatiti.
      3. Legea a fost necesara, structura ei este corecta, este prea stufoasa in parti neesentiale si impune cateva experimente care ar fi trebuit verificate inainte. Sunt de acord, de exp, cu faptul ca dupa o anumita varsta conducerea unitatilor de tot felul nu e normal sa mai fie la indemana acestor persoane, iar valoarea lor - evident, de multe accentuata de varsta si experienta - poate fi folosita pentru pregatirea de specialitate, doctorate si in viata sociala. Nu cred ca vreun profesor universitar pensionabil, de valoare nu va putea cerceta sau va fi dat afara de la poarta universitatii cand va dori sa predea un curs. Neexistand inca metodologii ptr legea in vigoare, nu pot sa ma pronunt mai mult. Sper ca acestea sa mai repare din aspectele ce mie mi se par neadecvate.
      4. Unul din punctele la care ma gandesc cu teama din aceasta lege este pericolul politizarii. Din moment ce Consiliile de Administratie vor putea fi usor dominate de parinti si Primarie, iar profesorii vor fi angajati de scoala, cine ma asigura ca acestia nu isi vor vinde voturile?
      5. E o posibilitate, as vedea asa ceva.
      6.Nu cunosc cazuri concrete, dar am vazut la catedra multi dascali care nu cred ca ar putea obtine mai mult de nota 2 la un examen de titularizare, inclusiv la matematica.
  • oamenii viitorului in Romania ... (Marţi, 22 februarie 2011, 17:20)

    Iulian [anonim]

    Domnule Profesor Radu Gologan,

    Traiesc in strainatate unde lucrez in cercetare. Sistemul de invatamant al tarii de adoptie permite tinerilor ca dupa bacalaureat sa urmeze facultati cu un regim special. Din cate am inteles, in primii ani se fac cursuri (intr-un mod intensiv) la matematica, fizica, chimie, biologie,...aproape la tot ce este in domeniul stiintelor. Dupa o selectie facuta in urma unor examene, acesti tineri sunt recrutati direct in posturi de conducere in firmele de stat sau cu capital de stat. In acest fel statul nu pierde investia sa in educatie (salariile la debutul lor in aceste companii sunt mai mari decat daca ar incepea ca debutant in privat). Bine-nteles, ei nu sunt promovati direct la varful ierarhiei in institutia respectiva, ci sunt subordonati celor mai vechi, insa in 5-10 ani (timp in care sunt trimisi la cursuri de management) ajung sa preia destinele companiilor.
    Acum intrebarile pentru dumneavoastra:

    1. Presupunand ca selectia acestor tineri in Romania se face pe baza olimpiadelor, de ce nu se face aceasta incercare de a promova tinerii exceptionali in functii de conducere al companiilor romanesti (comunicatii, banci, agricultura, medicamente,...daca mai sunt astfel de companii)?

    2. Daca tot ar fi promovati, credeti ca acestia sunt capabili sa lucreze in astfel de companii (functii de conducere), avand in vedere ca ei au competente intr-un singur domeniu (matematica sau fizica de exemplu), pe cand in ziua de astazi se cere un set de competente si o viziune asupra mai multor domenii?

    3. Ce credeti (in opinia dumneavoastra), ca ar trebui facut in Romania, astfel ca tinerii exceptionali care vin in urmatorii ani sa beneficieze de o astfel de optiune?

    Va multumesc.
    • 1 (Miercuri, 23 februarie 2011, 14:30)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulian

      Necunoscand metodologiile de aplicare ale Legile invatamantului, nu stiu cum un sistem similar va fi introdus de aceasta lege.
      1. Nu olimpiadele fac selectia tinerilor de exceptie, sau nu numai ele, iar companiile romanesti - marea majoritate private - isi aleg angajatii la varf pe raspunderea lor.
      2. Cred ca niste tineri care dovedesc pe bancile scolii preuniversitare sau universitare, calitati intelectuale peste medie pot foarte rapid sa se adapteze in domenii aparent diferite de pregatirea lor, dar considerate de varf. Si domnul Sima va poate da, din nou, exemple.
  • posibilitati intelectuale nu mult peste medie (Miercuri, 23 februarie 2011, 1:29)

    cristina [anonim]

    Scoala ineficienta, viitor incert - Sa inteleg ca acest subiect va fi abordat in aceasta discutie doar in ceea ce-i priveste pe "tinerii ​cu posibilitati intelectuale mult peste medie"?

    Cred ca celor care au capacitatea de a excela, nu numai in matematica, le este cel mai usor sa gaseasca (sa fie primiti cu bratele deschise) o scoala eficienta (nu in Romania), care sa le asigure un viitor mai cert.

    Cum ramane cu restul, cu majoritatea?
    Sigur ca e bine sa ne punem problema cum ii gasim pe cei care ar putea excela si sa ne asiguram ca potentialul lor nu este irosit, dar ce facem pentru restul?
    • r (Miercuri, 23 februarie 2011, 15:39)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui cristina

      Am un raspuns influentat de filisofia sistemului american de educatie, care imparte necesitatile de educare in trei categorii: de excelenta, de care se preocupa cu foarte multe valente si posibilitati de dezvoltare, dar e considerat ca reprezentand a 1 la 5 mii din populatie - creatorii de nou. O clasa medie care este corect educata ca sa fie un bun executant - ingineri, medici, tehnicieni de varf si o clasa educata minimal, dar care sa fie capabila in orice moment la reconversie profesionala: omul care sa stie cum functioneaza o banca sa se nu se mire cand introduce in ATM, sa stie cand si cand cum sa faca un credit, sa fie capabil ca dupa cateva saptamani de scolarizare sa treaca din meseria de zugrav in cea de contabilitate primara. Asa vad si sistemul romanesc, dar e optiune strict personala, influentata de sistemul american pe care la incepu l-am considerat naiv. Acum, dupa vreo 20 de ani, il vad altfel.
  • OJM (Miercuri, 23 februarie 2011, 7:27)

    alpha [anonim]

    Domnule Profesor, De ce trebuie ca una dintre problemele date la Olimpiada Judeteana de Matematica sa fie din Gazeta Matematica? Nu sunt astfel obligati elevii sa invete niste rezolvari facute poate de altii si nu este astfel promovata preferential o publicatie de specialitate in defavoarea altora?
    • 1 (Miercuri, 23 februarie 2011, 15:39)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui alpha

      Este un exemplu dintre cele care nu cred ca ar trebui sa fie generalizat si nici nu cred ca e generalizat. Nu ma pronunt concret ptr ca stiu despre ce caz este vorba si asa deveni subiectiv.
  • 2 intrebari (Miercuri, 23 februarie 2011, 8:57)

    Gigel Militaru [anonim]

    legate de exodul de creiere. Unul din motivele pentru care tinerii pleaca din tara este si faptul ca aici le se spune ca nu sunt posturi sau au facut gresala sa lucreze cu un profesor care nu e agreat de sefii unei facultati sau institut. Daca doriti va dau exemple din matematica, domeniu meu cum un sef de promotie, cu peste 10 articole publcate a fost tinut somer in tara din motivul asta.

    1) Ce iti spuneti unui astfel de tanar? Care a fost batjocorit de decani etc doar pentru a plati polite profesorului cu care lucreaza.

    2) ce ii spuneti unui tanar care i se spun ca nu sunt posturi dar profesori din faculati au doua norme: si la facultate si la insitut?
    • 1 (Miercuri, 23 februarie 2011, 15:40)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Gigel Militaru

      am raspuns mai sus...cunosc acest caz si nu vreau sa ma pronunt public ptr ca am o parerea de mult formata.
  • Intrebari si raspunsuri (Miercuri, 23 februarie 2011, 9:30)

    BX [utilizator]

    "Cum este sustinuta excelenta in Romania?"
    Nu este sustinuta. E chiar penalizata. Daca esti mai bun, esti un pericol pentru icompententii de deasupra si esti legat, starpit, eliminat, inlaturat.


    "Cum sunt selectati tinerii ​cu posibilitati intelectuale mult peste medie, in licee si facultati?"
    Nu ii selecteaza nimeni. Iar targurile si site-urile de joburi sunt o gluma. Multi spun pe fata ca fara cotizatii sau relatii n-ai ce cauta sa fi angajat.


    "Ce oportunitati au in tara?"
    Vor fi respinsi in mod continuu destructurile corupte. Pana la urma vor ajunge de partea rea a baricadei si se vor apuca de activitati nu tocmai legale. Din nefericire este inevitabil asa ceva.


    "Cati dintre ei aleg strainatatea?"
    Foarte multi. Chiar daca in multe alte tari tot sclavie e, macar la aia e sclavie platita.
    La noi salariul ajunge de paine si sare. Statul ne opreste 4/7 din banii cuveniti. Apoi ne mai ia taxe abuzive la tot pasul, asigurari obligatorii neconstitutionale si alte bonus-uri la tot pasul.

    Deci cu ce ramanem ?
    Cu regretul ca am muncit moca 12h/zi si ca nu suntem cu un IQ suficient de mic sa ne bucuram de maneaua vecinului la 3 noaptea.


    Intrebarea mea este una singura: unde ar trebui sa se prezinte in tara asta cineva intr-adevar capabil si cu calitati exceptionale ca sa poata avea parte de un job cat de cat bine platit si pe masura posibilitatilor ?
    • 1 (Miercuri, 23 februarie 2011, 15:42)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui BX

      Intram in pesimismul care este asociat in permanenta dupa una, doua, poate zece insuccese. Ar trebui sa invatam din experienta celor care din nimic au construit in 200 de ani o tara care domina actualmente lumea. Sa fim sincer, nu este chiar totul negru in tara asta.
  • Non-excelenta? (Miercuri, 23 februarie 2011, 10:21)

    Claudia [anonim]

    Stiu ca in aceasta discutie este vorba de excelenta, dar adevarul este ca marea majoritate a elevilor si studentilor nu sunt "mult peste medie", ci normali. Ce facem cu ei, cum ii sustinem, cum ii motivam sa invete ceva?

    Am facut liceul acum multi ani pe vremea comunista. Profii de mate si fizica se ocupau mult de cei buni, eram pregatiti pentru olimpiade si am si fost la cateva. Dar dupa aceea am inceput sa-mi pun intrebarea: oare n-ar fi mai important ca invatamantul sa se ocupe si de cei multi, sa le dezvolte si acestora dorinta si dragostea de invatatura? In Germania, unde sunt in prezent, nu se insista asa de mult legat de "excelenta", ci legat de marea majoritate. Si ca urmare Germania nu-si pierde cei mai buni intelectuali cum se intampla cu Romania!
    • 1 (Miercuri, 23 februarie 2011, 15:44)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Claudia

      In toate tarile din Occident, excelenta in scoala nu este atat de vizibila in mass -media. Nici macar nu e nevoie, ptr ca sunt niste societati care functioneaza de multi ani, iar pentru noi a demonstra valente de excelenta ptr anumite segmente ale scolii fac sa ne pastram optimismul si sunt necesare astfel de motivatii. Nu inseamna ca scoala trebuie sa uite adevaratul ei scop: educarea marii mase a cetatenilor sai.
  • Reevaluarea totala a bazei invatamantului românesc (Miercuri, 23 februarie 2011, 11:49)

    Cristescu Mihai [anonim]

    Stimate Domnule Profesor Radu Gologan,

    Ca profesor de matematica ,avand peste 30 ani vechime,sunt foarte nemultumit de majoritatea elevilor care imi sunt repartizati prin computer dupa clasa a VIII a !
    Intr-un an am preluat o clasa de a VII a,eu avand numai clase de liceu. La sfarsit de an scolar am avut o medie de 10,cateva medii de 8 si 9,dar si 4 medii de 5 si cativa corigenti. La inceputul clasei a VIII a ,directorul scolii discuta cu mine si cu 3 doamne(parinti a 3 elevi slabi la invatatura). Una dintre doamne zice: -Dna Ddirector,noi stim ca dl profesor este foarte corect in notarea elevilor,dar pe noi ne intereseaza ca elevii nostri sa ia numai note de 9 si 10,INDIFERENT CE STIU LA TABLA SAU IN LUCRARI !!! Ca vin elevi de la tara numai cu 10 si le i-au locurile fiicelor noastre !?! Am ramas stupefiat in momentul in care mi s-a propus sa dau clasa unei alte colege,care le putea indeplini dorinta odraslelor lor....Nu am avut de ales! Exigenta universitatii iesene mi-a format un standard la care nu pot renunta! Acum intelegeti de ce a decazut invatamantul românesc? Trebuie urgent reintroduse scolile profesionale,pentru ca ,in prezent,in licee intalnim multi elevi foarte slabi la invatatura,fortati sa urmeze un liceu....
    Intrebare: Ce metode propuneti de revigorare a invatamantului gimnazial ?
    Cum trebuie reevaluati invatatorii si profesorii ?
    Ce trebuie schimbat in manualele scolare?
    Ce masuri ar trebui luate impotriva elevilor violenti,scapati de sub control de familie?
    Astept raspunsurile ! Va multumesc!
    • r (Miercuri, 23 februarie 2011, 17:07)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristescu Mihai

      Problemele pe care le ridicati caracterizeaza punctele grave ale sistemului. Cred ca trebuie sa reformam principiile de evaluare si locul acesteia in societate.
      Mai cred ca universitatile ce produc dascali sa se aplece mai mult asupra acelor aspecte ale domeniului ce sunt cerute de programele scolare iar educatia didactica si metodica a viitorilor profesori sa fie facuta de specialisti in ambele domenii.
      Iar cel putin pentru o perioada sa se introduca prin lege sanctiuni aspre pentru furtul de orice tip la evaluare si evident la examene.
  • Admitere Politehnica. (Miercuri, 23 februarie 2011, 11:59)

    roxana [anonim]

    Eu am o intrebare foarte punctuala si sper sa mi se raspunda.Admiterea la Automatica de anul acesta este in continuare la matematica si fizica , cu variante de raspuns sau rezolvari complete?
    PS:Eu nu voi putea viziona in timp real interviul asa ca sper ca il incarcati pe site dupa .
    • x (Miercuri, 23 februarie 2011, 17:08)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui roxana

      Deocamdata a ramas la fel si nu cred ca va fi curand schimbat.
  • Avem un guvern si o clasa polictica submediocre (Miercuri, 23 februarie 2011, 12:24)

    Costica [anonim]

    1. Care sunt masurile pe care ar trebui sa le ia guvernul Romaniei pentru a opri plecarea "creierelor" din Romania?
    Baiatul meu (olimpic la matematica si informatica) mi-a spus ca va pleca din tara dupa terminarea liceului, pentru a urma cursurile unei universitati din afara, pentru ca nu doreste sa ramana in tara si sa fie condus de niste submediocri (din guvern, parlament, etc).
    2. Cati dintre copiii care pleaca sa studieze in afara tarii se mai intorc sa lucreze in Romania? Va rog sa nu-l includeti aici si pe actualul ministru educatiei - dl. Funeriu (care asteapta sa i se sufle cand este intrebat ceva la vreo conferinta de presa).
    • r (Miercuri, 23 februarie 2011, 17:54)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Costica

      Va rog cititi raspunsurile la intrebarile similare cu fuga creierelor.
      Cred ca pe copilul dumneavoastra il incurajati un pic si din familie cu plecatul afara iar pentru ei competitia cu ceilalti care pleaca e mai importanta decat adevarata intelegere a motivelor dorintei de plecare. De obicei ii sfatuiesc pe elevi sa amane decizia dupa primii ani de facultate cand au oportunitatea unui doctorat afara mult mai important decat studiile undrgraduate de la o mare universitate si cand maturitatea le permite o judecata neinfluentata.
      Iar pentru ca am fost mereu bombardat cu intrebari legate de cat de bine se realizeaza in alte parti si cat de rau se studiaza aici, poate nu ar strica sa vorbim si despre procentul destul de mare de esecuri al studentiolr roani afara. Iar atunci e garv pentru ca nu au familia altuiri.
  • Congresul matematicienilor (Miercuri, 23 februarie 2011, 12:50)

    Anton [anonim]

    Domnule profesor,
    Care sunt relatiile scolii de matematica cu fostii olimpici? Se face ceva concret pentru a-i implica in viata scolara, de cercetare din tara?
    Pun aceasta intrebare deoarece, recent, am vazut anuntul despre al 7-lea Congres al Matematicienilor; uitandu-ma pe lista participantilor am vazut ca fostii olimpici ( cu putine exceptii, prea putine fata de numarul celor ce activeaza in afara si care au adus odata medalii tarii) lipsesc. Am scris unui fost coleg de liceu, fost olimpic international, acum profesor intr-o prestigioasa universitate europeana. Mi-a raspuns ca habar nu are de acest congres, nu a fost nici contactat, nici invitat, nici macar anuntat vreodata ( nu este primul congres de acest fel organizat in tara), nici el si nici alti fosti colegi cu care tine legatura, si ei prin diverse universitati din lume. Este o exceptie sau o regula?
    Care este adevarul? Nu sunt invitati sau refuza sa vina? Nu se doreste sa fie implicati sau ei nu doresc sa se implice?
    Aveti exemple de oameni ce au fost invitati si au refuzat? Mi se pare interesant de cunoscut aceasta relatie tara-afara, mai ales ca ministrul Funeriu bate campii cu revenirea in universitati si institute de cercetare a celor plecati.
    • r (Miercuri, 23 februarie 2011, 17:13)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anton

      Asa cum se obisnuieste la orice congres stiintific exista o lista de invitati speciali ai organizatorilor si una de participanti ce se inscriu. Comitetul de organizare al Congresului Matematicienilor Romani ce va avea loc la Brasov la sfarsitul lui iulie a alcatuit o lista de personalitati din cercetarea romaneasca din strainatate special invitate. Printre acestia se numara foarte multi fosti olimpici: Victor Nistor, Daniel Tataru, Sorin Popa, Andrei Moroianu, s.a. A nu primi invitatie expresa nu inseamna desconsiderarea; e vorba si de bani la mijloc.
      Iar Institutul de Matematica este un exemplu de urmat in ceea ce inseamna colaborarea pe toate planurile cu va;lorile romanesti de afara.
  • matematica va avea un rol important (Miercuri, 23 februarie 2011, 13:21)

    math [anonim]

    Un lucru este cert, in domeniul matematicii exista o efervescenta si copiii exceptionali au numeroase ocazii sa se afirme. As da numai doua exemple, in afara traditionalei Olimpiade: site-ul "Viitori Olimpici" si concursul Lumina Math unde au participat 43,000 de copii din clasele V-VIII. Cred ca saptamanal se organizeaza concursuri foarte serioase la nivel regional. Cred ca si Dl. Gologan are un rol aici. Tot respectul si pentru profesorii care pun suflet, de multe ori in mod benevol.

    Mai departe insa, cum sunt ajutati, si eventual incurajati sa ramana in tara si sa aduca un aport in economie/stiinta, poate ne spune Dl. Gologan. Nu este deloc evident ca exista o strategie in acest sens, cum nu este deloc evident ca in scoli ar exista un sistem de apreciere justa, atat pentru elevi cat si pentru profesori. Totul se face inca la gramada, important este, asa cum spunea un profesor mai sus, sa fie notele cat mai mari si nu cumva sa avem corijenti/repetenti care vor crea probleme tuturor..... Daca sunt exceptii printre profesori (si din fericire SUNT) acestia doar confirma regula si foarte probabil nu au viata usoara. Cat despre copiii ne-exceptionali, cred ca intre 25-50% nu ar trebui sa repete ceva clase de gimnaziu. La matematica, acestia nu au nici macar notiunile de baza din clasele III-V, si au sanse neglijabile sa recupereze la liceu. Evident ca nu vor intelege niciodata mare lucru din subiectele economice, financiare. Mai tarziu va fi de vina guvernul ca nu le ofera locuri de munca platite ca in Germania?? Cum comentati dle profesor ?
    • r (Miercuri, 23 februarie 2011, 17:48)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui math

      Si vreau sa facem mai mult decat am realizat cu viitoriolimpici.ro in asa fel incat sa apropiem matematica de copii.
      Legat de ramanerea sau revenirea in tara, mai adug un aspect altul decat cele din raspunsurile de mai sus. Poate exemplul il descrie cel mai bie: pana acum 2 ani dupa o perioada de vreo 4 in care Institutul de Matematica a putut angaja cu salarii decente tineri, la concursurile organizate pe pozitiile libere erau extrem de multi candidati romani cu studii afara. Unii sunt acum colegii nostri. Cum criza a loivit si in fondurile de cercetare in ultimii 2 ani nu au mai venit altii.
      Cat despre ultima parte a textului dumneavoastra: pentru media educatilor e important sa invete putinul necesr dar bine. Degeaba vorbim despre proprietati formale si sofisticate daca sunt inabordabile pentru majoritate.
  • Olimpiada de matematica (Miercuri, 23 februarie 2011, 14:30)

    Baleanu [anonim]

    1. De ce la faza judeteana sa da o problema din G.M. - B?

    2. Cum apreciati ca fiind pretul publicatiei G.M.?

    3. Ce parere aveti despre introducerea la Olimpiada Nationala a doua zile de concurs (astfel ar fi mai multe probleme propuse si departajarea ar fi mai apropiata de nivelul pregatirii lor)?

    4. Cum apreciati rezultatele proiectului -2010, anul matematicii in scoala romaneasca - Dupa parerea mea, a fost o idee frumoasa, un proiect frumos , dar care a avut o serie de scapari ( ar fi putut fi si mai fain ).

    Felicitari pt tot ce faceti pentru scoala romaneasca. Va asteptam cu noi proiecte, mai eficiente, realizate impreuna cu profesori ce isi iubesc meserie. Salutari din partea unui elev pasionat de matematica.
    • x (Miercuri, 23 februarie 2011, 17:19)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Baleanu

      1. Propunerea a venit de la membri SSMR si a adus o revigorare a calitatii problemelor din GMB si a tirajului gazetei.
      2. Pretul minim ce ni-l putem permite ca sa rezistam. Pot sa va spun ca avem acum posibilitatea printr-un proiect castigat sa imbunatatim calitatea grafica si multe altele fara a mari pretul.
      3. Ar fi ideal; din pacate asta inseamna bani in plus pe care ar trebui sa-i dea Ministerul.
      4. A avut un impact mai mare decat ma asteptam; un procent insemnat din societate si-a corectat parerea despre rolul educatiei matematice in scoala. Pentru urmatoarea actiune de acest tip am castigat experienta si sigur va iesi si mai bine.
      Multumesc pentru gandurile bune. Fac ceea ce mi-am dorit din copilarie cu ardoare.
  • 1 (Miercuri, 23 februarie 2011, 15:46)

    Radu Gologan [hotnews.ro]

    Multumesc pentru participarea la aceasta intalnire online, in curand voi raspunde tuturor intrebarilor pe care le-ati postat pe site.
  • unde ne duce matematica (Miercuri, 23 februarie 2011, 16:26)

    Ovidiu M. [anonim]

    Stimate Domnule Profesor Gologan,

    Am avut sansa sa imi fiti profesor(la FILS-Politehnica) si acum, lucrand intr-o banca in SUA, pot sa va spun ca am un mic regret ca nu am participat 100% din cursurile dvs.
    In Franta si in SUA, matematicienii se orienteaza spre cercetare, dar o buna parte sunt atrasi de amestecul de IT si aplicarea conceptelor matematice in domeniul finantelor complexe si instrumentelor derivate.
    Am auzit foarte putin despre asta in Romania, intrebarea mea este de ce nu se incurajeaza si promoveaza mai mult studiul in acest domeniu?
    Cu multumiri si cu amintiri frumoase,
    Ovidiu
    • x (Miercuri, 23 februarie 2011, 17:23)

      Radu Gologan [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ovidiu M.

      Draga Ovidiu,
      Ma bucura ca ai reusit si ca undeva, chiar chiulind mult, ai ramas cu ceva de la dascalul ce sunt.
      Incercam si se incearca o astfel de interdisciplinaritate in curricula scolara. Sa speram ca vom reusi sa facem softurile de matematica analogice, aplicatiile matematice in finante si economie mai vizibile si in scoala. Cred insa ca nu ne putem indeparta prea mult de ceea ce am repetat mai sus: principalul obiectiv al matematicii in scoala este gandirea; de aici va veni si flexibilitatea de a o folosi in orice domeniu aplicativ
  • carente (Miercuri, 23 februarie 2011, 19:19)

    adelina [anonim]

    raspunsul Domnului Gologan la intrebarile lui Ovidiu dovedesc din nou faptul ca scoala romaneasca este lovita de o inertie desavarsita.
    da, matematica te ajuta sa gandesti. PUNCT.
    si vorbesc dpdv al unui elev care a trecut prin mai multe facultati romanesti. am avut, intr-adevar, sansa sa incep cu o facultate tehnica, ceea ce m-a ajutat sa gandesc. dar nu am facut nimic practic, niciodata in vreo facultate romaneasca. (nici in liceu)
    si cred ca prima problema a invatamantului nostru o reprezinta profesorii. pur si simplu 99% dintre ei sunt total depasiti de ceea ce se intampla azi dpdv tehnic. primul obiectiv al scolii ar trebui sa fie sa ajute elevul sa se descurce in viata Domnule Profesor! daca discutati cu elevi de liceu din afara Romaniei veti afla cu surpindere ca sunt invatati nu numai sa gandeasca, ci si sa se exprime si sa foloseasca aplicatii software. si punctajul maxim nu il iau doar daca rezolva problema ci daca stiu de asemenea sa foloseasca acel soft si mai ales sa explice ce au demonstrat.
  • scoala romaneasca de matematica (Miercuri, 23 februarie 2011, 23:14)

    anca [anonim]

    Am urmat cursurile fac de matematica din Iasi. Am avut niste profesori extraordinari, cu o conduita morala ireprosabila, carora acum le multumesc mult. Chiar daca se invata multe notiuni abstracte, acestea ajuta la formarea gandirii logice corecte.
    Aproape la toate obiectele am avut aplicatii software practice. Nu inteleg de unde atata nemultumire. Profesorii nostri sunt mai mult decat dotati si la curent cu ce se intampla in lume, problema vine din partea studentilor mult prea lenesi sa vina la un curs.
    E adevarat ca multe oportunitati nu prea sunt la noi, insa cine vrea cu adevart, poate. Ca fost student nu am ce reprosa profesorilor mei, ca fost profesor am putut observa dedicarea fostilor mei colegi. Eu personal m-am implicat enorm in formarea elevilor cu vointa si stimularea celor cu interes scazut.
    Intrebarea mea este de fapt o propune: studentii si elevii ar trebui sa fie un pic mai responsabili vis a vis de viitorul lor, se face carte si in Romania nu trebuie sa fugim in afara!! de altfel nu trebuie sa dam vina pe statul roman, reforma sau pe profesorul care l-am avut pentru esecurile personale si profesionale.
  • realitatea utilitatii matematicii (Joi, 24 februarie 2011, 12:55)

    Bibicu [anonim]

    Vreau sa adaug un punct pentru "adelina".
    "Da, matematica te ajuta sa gandesti. PUNCT."

    Dar daca un elev care a terminat liceul nu poate sa faca calculul la cat la suta dai bancii daca iti imprumuta 100 lei cu 50% dobanda anuala, inseamna ca matematica cu care a iesit din liceu este buna de sters pe jos.
    Degeaba stii sa rezolvi integrale si ecuatii diferentiale daca in viata nu poti aplica cat de cat matematica.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by