Mirel Palada, director CCSB:" Ce i-ar scoate pe tineri la vot? Un essor de tip Obama. Autenticitate, limbaj pe intelesul lor, lipsa de crispare"

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 7 februarie 2011, 16:39 Actualitate | Esenţial


Mirel Palada
Foto: Hotnews
Sondajele de opinie - se adapteaza statistica realitatii sau invers? Cum se imparte piata institutiilor de sondare si de unde apar diferentele uneori consistente intre diferitele poll-uri? Cat  adevar e in sloganul: “cine comanda un sondaj isi comanda si rezultatele?” Cum a  modificat criza comportamentul social?

Despre sondaje si teorii sociale sau despre cine si cum ne “modeleaza” socialmente, Mirel Palada (alias Turambar), partener al Companiei de Cercetare Sociologica si Branding (CCSB), a discutat online cu cititorii HotNews.ro.
  • Intalnirea s-a incheiat
  • Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 viorel

    cateva neclaritati: daca un fenomen este observat si daca acel fenomen stie asta, atunci isi schimba comportamentul: caz aplicat -> fac un studiu politic si public rezultatele, cat de mult pot sa modifice rezultatele optiunile initiale ? (de exemplu: nehotarari sa migreze etc).

    • Mirel Palada

      OK. Incep prin a-mi cere scuze pt eventualele greseli de tastare, sint la un calc nou si o sa-mi ia ceva timp sa ma acomodez cu usoara diferenta de tastatura (I'm keyng fast, therefore plenty of typos sometimes if it's not my keyboard)

      Deci. Incepem.

      "daca un fenomen este observat si daca acel fenomen stie asta, atunci isi schimba comportamentul"

      Este una din limitarile fundamentale ale cunoasterii sociale. Faptul ca subiectul este constient de faptul ca este observat. Profetii autoindeplinite, legea lui Thomas, gasiti sub mai multe nume fenomenul. In cazul punctual al sondajelor de opinie (aplicare / cunoastere a rezultatelor), din fericire, functioneaza in ambele sensuri: si ca factor motivant, si ca factor demotivant. Astfel, sint din cei care stiind rezultatul, sa se demotiveze, fie considerind ca partidul sta prea bine (se culca pe o ureche), fie ca sta prea prost (disperare, la ce bun, oricum se duce de ripa totul). Din contra, sint altii care se motiveaza. Unii voteaza cu partidele care stau bine in sondaje din conformism (se aduna in spatele cistigatorului, bandwagon), ceilalti, in cazul partidelor care stau mai slab, se motiveaza sa voteze pt a evita primejdia.

      Per ansamblu, efectele in mare masura se anuleaza. Din cite stiu eu, cercetarile au aratat ca doar aprox. 2% din electorat este cu adevarat influentat de rezultatele sondajelor.

      Efectele cunoasterii sondajelor sint mult mai mari in cazul altor categorii: activistii de partid, respectiv finantatorii.

  • Întrebarea nr. 2 gigi n

    Buna ziua,
    As vrea sa va intreb daca Dvs.ati participat la realizarea de sondaje de opinie-comandate sau nu- ale caror intrebari sa fi fost astfel ”ajustate”incat sa se obtina un rezultat in sensul dorit anterior sondajului.Va multumesc.

    • Mirel Palada

      Nu, nu am participat la astfel de sondaje.

  • Întrebarea nr. 3 ion

    Buna ziua,
    daca se poate sa ne faceti si noua o trecere in revista a pietei de sondaje, principalii actori si cele mai recente legende urbane de apartenenta/afiliere politica

    • Mirel Palada

      Hmmm. Complicat raspuns. Nu stiu daca o sa ma pot incadra in 2000 de semne, cit accepta aceasta casuta :). Sa spunem, in linii generale, ca piata de cercetare a urmat in mare soarta economiei romanesti in general. Principalii actori? Sint domenii diferite de specializare. Unii sint vizibil predominant pe zona de cercetare de piata comerciala (marketing). Altii, dimpotriva, sint vizibil mai degraba in zona de cercetare socio-politica. Chiar e complicat de raspuns in citeva vorbe si nu vreau sa jignesc prin omisiune pe nimeni, caci e o piata mare, cu multi actori.

      Legende urbane? Hmmm. Aici mai degraba as vorbi despre apetenta publicului pentru stereotipuri. M-am uitat asa in fuga peste celelalte intrebari si am vazut ca exista o aplecare spre asocierea institutelor cu anumite partide politice. Sa stiti ca mai toate institutele care realizeaza cercetari socio-politice au drept clienti mai toate partidele politice. Avem de-a face cu un peisaj complex, in schimbare, cu diferente intre zonele centrale si locale de comanda a cercetarilor. Nici in acest caz nu se poate da un raspuns simplu.

  • Întrebarea nr. 4 Dan C

    Buna ziua,
    As vrea sa incep cu un comentariu. In toate tarile civilizate atunci cand o firme de sondare a opiniei publice o da in bara se intampla de obicei urmatoarele lucruri: un reprezentant al companiei iese in presa si isi cere scuze in caz contrar concurentii au grija sa afle toata lumea de tarasenie si firma respectiva isi pierde reputatia si clientii. Totusi la noi in tara toata lumea a facut front comun in cazul Dancu-Moldova.
    Chiar nu mai are nimeni coloana vertebrala in breasla aceasta?
    Zilele trecute PSD si PNL se intreceau in sondaje unul arata PSD la 40% si PNL la 20% iar celalalt exact pe dos. Ambele sondaje fiind realizate in aceasi perioada, aceasi metoda de esantionare si colectare a datelor si aceasi populatie. Din cate stiu eu acest lucru e aproape imposibil sa se intample. Asa ca raman doua explicatii 1 fie cei care au realizat sondajele sunt prosti de da in gropi fie au fost prezentate publicului niste cifre trucate (pana si Vanghelie si-a dat seama de asta).
    Repet intrebarea de mai sus: Chiar nu mai are nimeni coloana vertebrala in breasla aceasta? Chiar nu poate nimeni sa iasa si sa ii acuze de minciuna pe cei care manareasc cifrele?

    • Mirel Palada

      Diferentele intre sondaje pot fi date de mai multe cauze. Sondajul este o masurare aproximativa, doar pe un esantion de subiecti, nu pe toata populatia. Iata prima si principala cauza a variatiilor: marja de eroare. Alta cauza o reprezinta momentele uneori diferite de realizare a cercetarilor. Alta cauza o reprezinta maniera schimbatoare a firii oamenilor.

      Analogia mea preferata este cea cu fotograful / fotografii care fac poze suprafetei marii. In functie de cit de linistita sau de zbuciumata este marea, pozele pot aparea miscate. In functie de citi pixeli are aparatul foto (in cazul sondajelor, nr de subiecti), cu atit mai clara este fotografia.

      Coloana vertebrala? Zvirliti cu cuvinte tari... Daca va uitati pe evolutiile sondajelor, veti vedea ca cifrele sint comparabile, modulo marja de eroare. Cum am spus de atitea ori: puneti prea multa patima in diferente de citeva puncte procentuale, inevitabile atunci cind vorbim de masurare prin sondaj, si va uitati mai putin la poza mare, la evolutiile de durata. In asta consta puterea sondajelor.

  • Întrebarea nr. 5 ungar

    aam vizitat blogul dvs si am vazut o postare despre o cercetare pe grupe de varsta a disponibilitatii de amerge la vot..

    As dori sa comentati putin cauzele si circumstantele lipsei de dorinta a tinerilor de a vota.

    Si 2:
    cum mai e perceputa coruptia si anticoruptia in Romania, daca aveti la indemana date recente?

    • Mirel Palada

      Analiza pe care ati vazut-o pe blog vorbeste despre un lucru foarte simplu: oamenii au nevoi diferite in etape ale vietii diferite. Stiu: in fond o banalitate, pe care o tot vehiculam in cunoasterea comuna. Lipsa de apetenta a tinerilor pentru vot se datoreaza faptului ca sint intr-o etapa a vietii in care nevoile lor nu intra - inca - in legatura / conflict cu zona de gestionare publica a resurselor, recte statul, recte politica si alegerea clasei politice prin vot. Pina spre 25 - 30 de ani sint ceva mai putin preocupati de obtinerea resurselor (atentie! nu spun deloc). Temele lor de preocupare tin mai degraba de domeniul vietii private. De-abia de la 30-35 de ani incepe interesul pt politica. Nu e neaparat un lucru rau, e pur si simplu un fapt social. Nu va faceti griji: vor deveni din ce in ce mai interesati de acest subiect, pe masura ce trece timpul. E una din "legile" sociale destul de bine documentate in diverse societati.

      Coruptia? In continuare este una din principalele teme de preocupare a romanilor. Nu atit de intensa precum acum citiva ani, insa in continuare o tema semnificativa. Din pacate, scriu de la alt calculator, in consecinta nu am sondajul recent realizat care a masurat acum citeva saptamini preocuparile romanilor in aceasta privinta. Daca o sa cautati "Sondaj CCSB Schengen SNSPA", probabil veti gasi raportul care cuprinde si raspunsurile la aceasta intrebare. Daca nu, reveniti pe blog, dati un semn si-l voi posta acolo.

      BTW: mersi pt lectura blogului. arigato gozaimashita, ungare :)

  • Întrebarea nr. 6 Vlad C

    Salut,
    Care sunt in acest moment principalele firme de sondare ce functioneaza la noi in tara?
    Cu ce firme lucreaza in general partidele politice? Au fiecare partid cate o firma preferata sau migreaza de la una la alta?
    Pe piata studiilor de piata de unde vin cei mai multi bani din zona politica sau mediul privat?
    Firmele din ce domenii sunt mai interesate sa cerceteze piata?
    Ce forme de cercetare sunt preferate de aceste cele cantitative sau cele calitative?
    Ce preturi se practica in Romania la ora actuala pentru un studiu de piata?

    • Mirel Palada

      Waw. Alta intrebare pe aceeasi tema.

      Principalele firme de sondare? Hmmmm. Sint mai multe. Nu as vrea sa jignesc pe nimeni prin vreo involuntara omisiune. Uneori e o diferenta intre ierarhia dupa cifra de afaceri si ierarhia dupa vizibilitatea comunicarii.

      Dupa cum spuneam, v-ar surprinde sa aflati ca lucrurile nu sint atit de clear cut in privinta legaturii dintre partide si firme precum se vehiculeaza in spatiul public. Este mai degraba un stereotip care, o data fixat, se sterge cu greu. In general, partidele prefera sa nu-si puna toate ouale in acelasi cos, sa nu depinda prea mult de informatia venita de la o singura sursa de masurare. Ca si in cazul ziaristilor, se prefera triangulatia, ori de cite ori sint resurse disponibile pentru asta.

      Din zona politica sau din mediul privat? Clar din cea privata. Nu confundati vizibilitatea cu cifra de afaceri ;)

      Din ce domenii? Cam din toate domeniile. Nu conteaza atit de mult domeniul, ci marimea firmei si preocuparea acesteia pentru componenta de marketing. Cu cit este mai mare firma, cu atit merg mina in mina cele doua tendinte, dar nu este o regula de fier.

      Cantitativ sau calitativ? Si si. Sint complementare. Calitativul iti asigura cunoasterea initiala, cunoasterea in profunzime, motivatii, acordul fin. Cunoasterea cantitativa iti asigura exactitate, puterea de analiza comparativa, pe diverse subgrupuri, la diverse momente din timp. E o discutie mai lunga.

      Preturi? Hmmm. Depinde. Pe de o parte, de maniera de obtinere a informatiei. Daca se fac sondajele in teren, e un pret, daca pe telefon, e alt pret, mai nou daca pe Internet, alt pret. Daca la nivel national ori local. Cit de complex e chestionarul. Carui univers i se adreseaza: unul general, usor de accesat, sau unul dificil de atins. Raspunsul nu poate fi dat atit de usor nici in acest caz. E ca si cum m-ati intreba cit costa o masina. Ce fel de masina? Nano sau Lamborghini? Hummer sau Trabant?

  • Întrebarea nr. 7 xy

    cui si la ce folosesc sondaje gen IRES cu intrebari gen "dati-va cu parerea care sunt tarile dusmane Romaniei"? dupa asa ceva, nu pot sa-mi imaginez decat ca urmeaza alte sondaje gen "ia spuneti, pe cine urati mai mult - a) tigani, b) evrei, c) unguri, d) masoni"!

    • Mirel Palada

      Intrebarile nu sint chiar atit de inutile ori rauvoitoare precum va inchipuiti. E important pentru factorii decidenti care se ocupa de politica externa a Romaniei sa stie perceptia populatiei la adresa acestui subiect. E unul din domeniile de interes ale statului si, in consecinta, informatia este utila.

      Acum doi ani, de exemplu, Franta statea foarte bine in perceptia publica, in schimb Italia era inamicul public nr 1, datorita incidentelor din acea perioada cu imigrantii romani.

      Continuarea intrebarii cu evreii, ungurii, masonii si serpilienii o trec la "intrebari rautacioase" si o tratez in consecinta. With a shrug :) :wink:

  • Întrebarea nr. 8 Ilie Stanculescu

    1.ce inseamna concret "partener al CCSB"?
    2. care este influenta familiei Voiculescu in ceea ce inseamna administrarea firmei? dar in ceea ce reprezinta rezultatele sondajelor puse la dispozitia mass-media?

    • Mirel Palada

      ce inseamna "partener al CCSB"? Probabil ca gazdele de la Hotnews au folosit termenul vehiculat de obicei in cazul firmelor de avocati (mama lor de avocati, alta categorie profesionala bombanita de toata lumea si la adresa carora se vehiculeaza stereotipuri). Sint actionar minoritar la CCSB (15% din actiuni) si director executiv. Ceilalti actionari sint Camelia Voiculescu cu 66% si Mihai Motoc cu 18%. Da, stiu: da 99%. Restul consta in rotunjirea de virgule :)

      influenta familiei Voiculescu? Din punct de vedere managerial, nu exista influenta. Eu si cu Mihai gestionam afacerile firmei. Ca si oricare actionar majoritar, Camelia isi doreste profit de la aceasta firma. Nu exista influenta asupra rezultatelor sondajelor, desi se vehiculeaza napraznic aceasta ipoteza.

  • Întrebarea nr. 9 Dan

    pareti un om serios, cult. De ce nu va luati un job serios, stiut fiind faptul ca toate (TOATE) firmele de sondare a opiniei publice inclina balanta spre cel ce plateste sondajul.

    • Mirel Palada

      Mersi pt apreciere. Si dumneavoastra pareti un om serios si cult. De ce nu puneti intrebari serioase, stiut fiind ca toate (TOATE) afirmatiile categorice si transante sint inevitabil patimase? :) :wink:

  • Întrebarea nr. 10 quetelet

    Cum se impaca din punct de vedere metodologic sondajele de opinie (bazate pe o statistica de tip gauss) cu realitatea opiniei publice, care de cele mai multe ori este surprinzatoare si neregulata si in consecinta capricioasa? Ma gandesc, ca una e distributia erorilor intr-o masuratoare a unei marimi fizice si alte e distributia "ororilor" in mintea subiectiva a omului. Sunteti siguri ca aveti uneltele necesare sa "masurati" opinia publica? In final, care este valoarea adaugata a unui sondaj, ma refer aici la sondajele politice?

    Procust si patul lui

    • Mirel Palada

      Intrebarea dvs. reflecta o preocupare cit se poate de vie in cadrul comunitatii stiintifice privind validitatea cunoasterii prin intermediul sondajelor de opinie. Nu sinteti nici primul si, cu siguranta, nici ultimul care sa-si puna o asemenea intrebare. Dinspre partea mai putin placuta a lucrurilor, sa spunem ca exista cu siguranta o limitare a cunoasterii sociale. Exista un curent de opinie bine reprezentat in literatura de specialitate in aceasta privinta. Dinspre partea mai placuta, sa spunem ca instrumentele de cunoastere cantitativa s-au dezvoltat pe parcursul timpului, ca si in orice alt domeniu de cunoastere.

      Analogia, dupa cum spuneam si mai sus, este cu fotograful care surprinde marea zbuciumata. Faci poza acum, obtii o imagine. Intre timp, valurile se misca si daca o faci imediat dupa, obtii o cu totul alta poza. In schimb, cind marea este linistita, masurari repetate, chiar si cu un instrument ceva mai putin sofisticat, iti ofera aproximativ aceeasi imagine.

      Da, sintem destul de siguri ca instrumentele pe care le avem la dispozitie surprind suficient de bine realitatea sociala. Dupa cum observati, accentul cade pe latura probabilistica / aproximativa a cunoasterii. Asta este limitarea intrinseca a acestui tip de cunoastere. Insa acest 'aproximativ' s-a dovedit pe parcursul timpului suficient de bun. Altminteri nu ar mai comanda nimeni sondaje :) Sint suficient de multe cazuri, atit in Romania cit si in alte tari, in care masurarea cantitativa sa fie validata pe alte cai.

      Valoarea adaugata a unui sondaj? Aceeasi cu valoarea adaugata a oricarui alt sondaj. Se afla informatii in avans, se verifica ipoteze, scenarii, se maximizeaza reusite ori se minimizeaza costuri, esecuri, conflicte. Altminteri nu s-ar mai face sondaje. Si credeti-ma, se fac sondaje... :)

  • Întrebarea nr. 11 fly-half

    PDL e acum intre 15-18%. Cam care ar putea fi maximumul pe care-l pot atinge pana la mijlocul anului 2011 ca efect al bipolarizarii?

    P.S. si cine va castiga 6 nations anul acesta ? ;-)

    • Mirel Palada

      Sa incepem cu ce ne place. Anul asta cred ca Six Nations Cup va fi cistigata de Anglia. Dupa cum stim, noi astia care sintem preocupati de lucrurile cu adevarat importante numite rugby ;), stim ca cele mai bune echipe anul acesta sint Anglia si Franta. Amindoua echipele imi sint nesuferite, desi le respect priceperea de joc. Stii ca tin cu echipele celtice, alea care tot timpul pierd, cind ti-e lumea mai draga. Echipa mea de suflet din acest turneu este Tara Galilor, care sta prost anul acesta. Atunci, faute de mieux, sa cistige Anglia, ca pe francezi chiar nu-i suport de nici un fel.

      Ti-am spus ca mi-am cumparat un tricou pe care scrie "I side with two teams. With Wales and with whomever plays against England"? In cazul meu se aplica, cu o singura exceptie: cind joaca Anglia cu Franta, tin cu Anglia. In rest.... :)

      PDL? 15? 18? Cui ii pasa, dupa ce-am discutat despre rugby?

      OK, ok. Joke aside. Conteaza f mult de evolutia economica a acestui an. Dupa parerea mea, PDL se confrunta cu trei scenarii. Un scenariu optimist, in care sa obtina la alegerile parlamentare bine peste 20. Hai, in jur de 25. Daca va fi asa, vor bea si se vor veseli. Un scenariu mediu spre mediocru, in care sa obtina in jur de 20, usor sub 20. 18 ar fi o masura a acestei rezistente fara stralucire. Si, in cele din urma, scenariul "fugiti, ne maninca!" in care vor obtine max 15. Si atunci jale si suspin va fi, and a gnawing of teeth and a crunching of bones. Biblic, nu? :wink:

  • Întrebarea nr. 12 marcu

    cum va explicati marele mister al rezultatelor sondajelor de la ultimele prezidentiale? Toate institutele (CCSB, Inomar, Curs) il dadeau victorios pe cel care in final a pierdut. A fost manipulare din partea lor? Au fost "furate" alegerile?

    • Mirel Palada

      Marele mister nu prea e mare mister, tinind cont de scorul strins, in jurul lui 50%. Toate institutele au facut masuratori pe populatia cu drept de vot din Romania. In consecinta, daca vei face comparatie intre cifrele de exit poll (CURS 50,6, CCSB 51 INSOMAR 51,2 parca - correct me if i'm wrong) si cele oficiale obtinute de Geoana in Romania, repet, in Romania (50,3 - din nou, cifra din minte, ne putem uita pe site-ul BEC pt a face calculul, Excel-ul cu rezultatele votului sectie cu sectie inca este acolo), vei vedea ca diferenta este una cit se poate de farmaceutica.

      Intr-adevar, institutele de care mentionezi, y compris nous, au ignorat / subestimat efectul votului din strainatate. Dupa ce noi la turul I am incercat sa tinem cont de el si mai rau ne-am indepartat de rezultat (rezultatele EP CCSB tur 1 obtinute pe Romania erau mai apropiate de rezultatul final decit cele in care am introdus si estimarea efectului votului din strainatate), am hotarit ca nu il putem introduce in calcul. Mare mister... :blink:

      Manipulare? Furt? Hmmm. Nu pot decit sa vintur si eu stereotipurile deja vinturate. Pina nu avem dovezi, emitem vorbe. Tot ce pot sa spun este ca, daca s-a furat in tara, sa stii ca s-a furat cam parte in parte si s-a anulat, de vreme ce rezultatele exit pollurilor au fost atit de apropiate de cele oficiale :). Dar asta este a far fetched thought, asemanator cu ce a spus Victor Ponta pe scarile sediului PSD, in a doua zi dupa :)

  • Întrebarea nr. 13 bonomul

    D-le Palada, de 20 de ani luam nota de faptul ca existe sitatii in care institutele de sondare fac sondaje nu foarte riguroase, date peste cap de realitate. Ni se explica apoi stiintific de ce si unde anume se poate grei, cu toate ca la mijloc ar putea sta foarte bine o alta explicatie, infinit mai banala: manipularea. In fond, toate acete institute au un sef care la randul lui are simpatii politice, daca nu cumva e chiar membru important al unui partid.
    Intrebarea mea vine din aceasta directie. Verifica cineva corectitudinea acestor sondaje? Pentru ca aici nu opereaza acelasi concept ca un cazul supermarketului, de la care nu mai cumperi odata ce ai luat marfa expirata. La un institut te vei duce intotdeauna (ca partid) sa iti comanzi "marfa" tocmai ca sa iesi bine.Asadar, cine verifica rigoarea si corectitudinea sondajelor? Va multumesc

    • Mirel Palada

      Mda. Neext!

  • Întrebarea nr. 14 marian

    Care e cel mai interesant proiect in zona de cercetare sociala la care ati lucrat?
    Care e proiectul de cercetare sociala pe care v-ati gandit cu cea mai mare placere sa-l faceti vreodata?

    • Mirel Palada

      Interesant? Cele referitoare la migratie si la etnicitate. Cele referitoare la masurarea "ratingurilor" la metrou si pt outdoor. Dar asta tine de marotele mele metodologice :)

      Un proiect ideal ar fi cel in care sa pot masura gradul de autenticitate in populatie, autenticitatea fiind o idee la care tin mult. Din pacate, cred ca e foarte greu de facut o asemenea cercetare :) Pina una alta, cel mai placut din zona proiectelor fezabile ar fi cel referitor la schimbarea de valori (World Values Survey, teoria lui Inglehart).

  • Întrebarea nr. 15 mioara stamatiad

    s-au facut cercetari pe tema polarizarii sociale in Romania? Daca da, care sunt rezultatele?
    Multumesc

    • Mirel Palada

      Hmmm. Polarizare sociala? Un pic cam vag. Hai sa tastam, pe repede inainte: clivaje sociale, tensiuni sociale, indicele Gini, clase sociale. Excluziune sociala. Stigma. Masurarea evolutiilor acestor tendinte se poate face in mod felurit. In unele cazuri vorbim de indicatori macro-economici. Vezi, de ex, indicele Gini. In alte cazuri vorbim de masurarea opiniilor publice. Diverse institute, in diverse cercetari, ating cu siguranta acest domeniu de preocupare. Fac din nou o analogie: e ca si cum m-ai intreba daca sint firme care fac masini. Iar eu vin si te intreb: ce fel de masini?

  • Întrebarea nr. 16 presedintele de partid

    Domnule Palada, cu siguranta ca experienta Dvs si accesul la informatii va permite sa comensurati diferitele orientari ale romanilor, atat in materie de consum electoral, cat si in zona preferintelor de consum in zona sociala (gen de emisiuni urmarite cu orecadere, lecturi, samd). Daca ati vrea sa atrageti segmentul de varsta 20-30 de ani, care ar fi mesajul electoral cu care v-ati adresa acestora?

    • Mirel Palada

      In acest caz, un sfat sensibil pentru partidele politice ar fi mai degraba de fidelizare a acestui segment de virsta in asa fel incit sa se produca socializarea primara politica intru valorile si fidelitatea fata de acel partid si nu fata de altul, urmind sa culeaga roadele peste ceva ani, cind tinerii se apropie de zona de interes politic (30-35+). Stiu, e un fenomen de durata. In general la noi se gindeste pe termen scurt, nu lung, cu consecintele de rigoare.

      Ce i-ar scoate pe tineri la vot? Hmmm. Un essor de tip Obama. Autenticitate, limbaj pe intelesul lor, lipsa de crispare / seriozitate imbufnata. Greu, greu. Victor incearca ceva zilele astea. Ca si Crin de altminteri.

  • Întrebarea nr. 17 curios

    ati factorizat influenta diasporei? o modificare a modalitatii de vot ar aduce 2-3 milioane de diasporeni la vot si acestia nu par a fi de stanga.

    • Mirel Palada

      Nu, nu inca. Chiar acum lucrez la o analiza in aceasta privinta. Soon...

  • Întrebarea nr. 18 adrian

    cine sunt actionarii firmei pe care o reprezentati si cum asigura ei obiectivitatea masuratorilor si a prelucrarilor statistice utilizate de firma? Insomar este comandat de vantu si da rezultate la comanda lui, Dvs cum garantati seriozitatea rezultatelor firmei Dvs? De ce am crede ca sunteti obiectivi?

    • Mirel Palada

      In privinta actionariatului, am raspuns ceva mai sus: Camelia Voiculescu 66%, Mihai Motoc 18%, eu 15%. Da, stiu, nu da 100%. Principala grja a celor care citesc procente, sa vineze greselile provocate de rotunjirea numerelor :) :wink:

      De unde stiti ca dam rezultate la comanda?

      Atita timp cit v-a intrat in cap ca nu sintem obiectivi, din pacate este destul de greu sa va schimbam aceasta impresie. Obiectivitatea / profesionalismul / perceptia publica, IMHO, se construiesc in timp, mai ales prin comparare cu rezultatele oficiale cit si, in cazul beneficiarilor cercetarilor, prin estimarea utilitatii informatiei pusa la dispozitie.

  • Întrebarea nr. 19 FIONA

    Oare atat de iesita din comun este societatea romaneasca incat toate sondajele publicate sa aiba erori atat de mari incat mai bine nu le faceai, ca tot aia era?

    • Mirel Palada

      Bine, Fiona. Bravo. Next.

  • Întrebarea nr. 20 Alin

    Va rog faceti o scurta prezentare a ceea ce inseamna sondajul de opinie, comparativ cu o ancheta pe baza de chestionar, astfel incat lumea sa poata intelege care este nivelul la care ar trebui sa perceapa toate informatiile provenite din sondaje. De asemenea, cred ca nu multi percep diferentele intre opinie si atitudine; va rog clarificati si acest aspect.

    • Mirel Palada

      Hmmm. Ma tem ca nu avem timp sa facem aici un curs de metodologie, combinat cu unul de statistica. Ar depasi cu mult timpul si spatiul acordat acestei interactiuni. Nu exista raspunsuri simple. Recurg din nou la o analogie. E ca si cum mi-ai pune intrebarea: va rog sa-mi explicati pe scurt ce inseamna analiza matematica si care este diferenta dintre analiza matematica si algebra, eventual spune-ti-ne si domeniile de suprapunere.

  • Întrebarea nr. 21 Alioaie

    Va rog sa ne spuneti si noua cine alimenteaza bugetul firmelor de sondaje sociologice si cat de mare este dependenta de aceste finante pentru a inclina balanta in favoarea subiectivitatii?

    • Mirel Palada

      Am raspuns mai sus la aceasta intrebare.

  • Întrebarea nr. 22 Ovidiu

    Care sunt informaţiile minime privind metodologia unui sondaj care ar trebui să însoţească publicarea oricăror date, conform normelor profesionale acceptate naţional şi internaţional? În afară de minimul necesar, recomandaţi să fie publicate şi alte informaţii suplimentare?

    • Mirel Palada

      Institut. Perioada. Metoda de culegere a datelor. Volumul esantionului. Maniera de constructie a esantionului. Marja de eroare asociata, la un nivel de incredere general acceptat (cel mai des 95%). Ponderarile folosite. Beneficiarul. Limitarile de cunoastere asociate metodei folosite. In plus fata de minimul necesar? Chestionarul.

  • Întrebarea nr. 23 Ghideon

    In cazul exit-pollului din Moldova, chiar nu poti spune ca Dancu nu s-a explicat. Gasesti pe blogul lui o postare detaliata in legatura cu ce s-a intamplat acolo, ai o analiza pertinenta asupra spatiului politic moldovean etc. Cat despre frontul comun, n-am vazut pe nimeni sa ii ia apararea.

    • Mirel Palada

      La momentul respectiv am avut si eu un punct de vedere in aceasta privinta

      http://turambarr.blogspot.com/2010/11/nu-l-mai-injurati-ca-nu-doar-el-e-de.html

  • Întrebarea nr. 24 bulz-al-arab

    Felicitari ca nu participati la sondaje cu final cunoscut!
    Cat mai are Nati Meir in sondaje? Acum un an jumate avea 1.5% intr-un sondaj CCSB.

    • Mirel Palada

      Bulz-al-arab, esti rautacios.

      Da, am facut in vara lui 2009 un sondaj pt Nati Meir. Dorea sa candideze la Presedintie. Rezultatele sint publice, provided your version of Google is proficient enough :wink:






2683 vizualizari

  • relevanta (Luni, 7 februarie 2011, 17:32)

    viorel [anonim]

    cateva neclaritati: daca un fenomen este observat si daca acel fenomen stie asta, atunci isi schimba comportamentul: caz aplicat -> fac un studiu politic si public rezultatele, cat de mult pot sa modifice rezultatele optiunile initiale ? (de exemplu: nehotarari sa migreze etc).
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 11:04)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui viorel

      OK. Incep prin a-mi cere scuze pt eventualele greseli de tastare, sint la un calc nou si o sa-mi ia ceva timp sa ma acomodez cu usoara diferenta de tastatura (I'm keyng fast, therefore plenty of typos sometimes if it's not my keyboard)

      Deci. Incepem.

      "daca un fenomen este observat si daca acel fenomen stie asta, atunci isi schimba comportamentul"

      Este una din limitarile fundamentale ale cunoasterii sociale. Faptul ca subiectul este constient de faptul ca este observat. Profetii autoindeplinite, legea lui Thomas, gasiti sub mai multe nume fenomenul. In cazul punctual al sondajelor de opinie (aplicare / cunoastere a rezultatelor), din fericire, functioneaza in ambele sensuri: si ca factor motivant, si ca factor demotivant. Astfel, sint din cei care stiind rezultatul, sa se demotiveze, fie considerind ca partidul sta prea bine (se culca pe o ureche), fie ca sta prea prost (disperare, la ce bun, oricum se duce de ripa totul). Din contra, sint altii care se motiveaza. Unii voteaza cu partidele care stau bine in sondaje din conformism (se aduna in spatele cistigatorului, bandwagon), ceilalti, in cazul partidelor care stau mai slab, se motiveaza sa voteze pt a evita primejdia.

      Per ansamblu, efectele in mare masura se anuleaza. Din cite stiu eu, cercetarile au aratat ca doar aprox. 2% din electorat este cu adevarat influentat de rezultatele sondajelor.

      Efectele cunoasterii sondajelor sint mult mai mari in cazul altor categorii: activistii de partid, respectiv finantatorii.
  • sondaje trucate? (Luni, 7 februarie 2011, 18:43)

    gigi n [anonim]

    Buna ziua,
    As vrea sa va intreb daca Dvs.ati participat la realizarea de sondaje de opinie-comandate sau nu- ale caror intrebari sa fi fost astfel ”ajustate”incat sa se obtina un rezultat in sensul dorit anterior sondajului.Va multumesc.
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 11:05)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui gigi n

      Nu, nu am participat la astfel de sondaje.
  • 1 intrebare (Luni, 7 februarie 2011, 18:51)

    ion [anonim]

    Buna ziua,
    daca se poate sa ne faceti si noua o trecere in revista a pietei de sondaje, principalii actori si cele mai recente legende urbane de apartenenta/afiliere politica
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 11:11)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui ion

      Hmmm. Complicat raspuns. Nu stiu daca o sa ma pot incadra in 2000 de semne, cit accepta aceasta casuta :). Sa spunem, in linii generale, ca piata de cercetare a urmat in mare soarta economiei romanesti in general. Principalii actori? Sint domenii diferite de specializare. Unii sint vizibil predominant pe zona de cercetare de piata comerciala (marketing). Altii, dimpotriva, sint vizibil mai degraba in zona de cercetare socio-politica. Chiar e complicat de raspuns in citeva vorbe si nu vreau sa jignesc prin omisiune pe nimeni, caci e o piata mare, cu multi actori.

      Legende urbane? Hmmm. Aici mai degraba as vorbi despre apetenta publicului pentru stereotipuri. M-am uitat asa in fuga peste celelalte intrebari si am vazut ca exista o aplecare spre asocierea institutelor cu anumite partide politice. Sa stiti ca mai toate institutele care realizeaza cercetari socio-politice au drept clienti mai toate partidele politice. Avem de-a face cu un peisaj complex, in schimbare, cu diferente intre zonele centrale si locale de comanda a cercetarilor. Nici in acest caz nu se poate da un raspuns simplu.
  • Intrebare (Luni, 7 februarie 2011, 19:49)

    Dan C [anonim]

    Buna ziua,
    As vrea sa incep cu un comentariu. In toate tarile civilizate atunci cand o firme de sondare a opiniei publice o da in bara se intampla de obicei urmatoarele lucruri: un reprezentant al companiei iese in presa si isi cere scuze in caz contrar concurentii au grija sa afle toata lumea de tarasenie si firma respectiva isi pierde reputatia si clientii. Totusi la noi in tara toata lumea a facut front comun in cazul Dancu-Moldova.
    Chiar nu mai are nimeni coloana vertebrala in breasla aceasta?
    Zilele trecute PSD si PNL se intreceau in sondaje unul arata PSD la 40% si PNL la 20% iar celalalt exact pe dos. Ambele sondaje fiind realizate in aceasi perioada, aceasi metoda de esantionare si colectare a datelor si aceasi populatie. Din cate stiu eu acest lucru e aproape imposibil sa se intample. Asa ca raman doua explicatii 1 fie cei care au realizat sondajele sunt prosti de da in gropi fie au fost prezentate publicului niste cifre trucate (pana si Vanghelie si-a dat seama de asta).
    Repet intrebarea de mai sus: Chiar nu mai are nimeni coloana vertebrala in breasla aceasta? Chiar nu poate nimeni sa iasa si sa ii acuze de minciuna pe cei care manareasc cifrele?
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 11:17)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan C

      Diferentele intre sondaje pot fi date de mai multe cauze. Sondajul este o masurare aproximativa, doar pe un esantion de subiecti, nu pe toata populatia. Iata prima si principala cauza a variatiilor: marja de eroare. Alta cauza o reprezinta momentele uneori diferite de realizare a cercetarilor. Alta cauza o reprezinta maniera schimbatoare a firii oamenilor.

      Analogia mea preferata este cea cu fotograful / fotografii care fac poze suprafetei marii. In functie de cit de linistita sau de zbuciumata este marea, pozele pot aparea miscate. In functie de citi pixeli are aparatul foto (in cazul sondajelor, nr de subiecti), cu atit mai clara este fotografia.

      Coloana vertebrala? Zvirliti cu cuvinte tari... Daca va uitati pe evolutiile sondajelor, veti vedea ca cifrele sint comparabile, modulo marja de eroare. Cum am spus de atitea ori: puneti prea multa patima in diferente de citeva puncte procentuale, inevitabile atunci cind vorbim de masurare prin sondaj, si va uitati mai putin la poza mare, la evolutiile de durata. In asta consta puterea sondajelor.
  • participarea la vot (Luni, 7 februarie 2011, 20:04)

    ungar [anonim]

    aam vizitat blogul dvs si am vazut o postare despre o cercetare pe grupe de varsta a disponibilitatii de amerge la vot..

    As dori sa comentati putin cauzele si circumstantele lipsei de dorinta a tinerilor de a vota.

    Si 2:
    cum mai e perceputa coruptia si anticoruptia in Romania, daca aveti la indemana date recente?
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 11:26)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui ungar

      Analiza pe care ati vazut-o pe blog vorbeste despre un lucru foarte simplu: oamenii au nevoi diferite in etape ale vietii diferite. Stiu: in fond o banalitate, pe care o tot vehiculam in cunoasterea comuna. Lipsa de apetenta a tinerilor pentru vot se datoreaza faptului ca sint intr-o etapa a vietii in care nevoile lor nu intra - inca - in legatura / conflict cu zona de gestionare publica a resurselor, recte statul, recte politica si alegerea clasei politice prin vot. Pina spre 25 - 30 de ani sint ceva mai putin preocupati de obtinerea resurselor (atentie! nu spun deloc). Temele lor de preocupare tin mai degraba de domeniul vietii private. De-abia de la 30-35 de ani incepe interesul pt politica. Nu e neaparat un lucru rau, e pur si simplu un fapt social. Nu va faceti griji: vor deveni din ce in ce mai interesati de acest subiect, pe masura ce trece timpul. E una din "legile" sociale destul de bine documentate in diverse societati.

      Coruptia? In continuare este una din principalele teme de preocupare a romanilor. Nu atit de intensa precum acum citiva ani, insa in continuare o tema semnificativa. Din pacate, scriu de la alt calculator, in consecinta nu am sondajul recent realizat care a masurat acum citeva saptamini preocuparile romanilor in aceasta privinta. Daca o sa cautati "Sondaj CCSB Schengen SNSPA", probabil veti gasi raportul care cuprinde si raspunsurile la aceasta intrebare. Daca nu, reveniti pe blog, dati un semn si-l voi posta acolo.

      BTW: mersi pt lectura blogului. arigato gozaimashita, ungare :)
  • Mai multe intrebari (Luni, 7 februarie 2011, 20:20)

    Vlad C [anonim]

    Salut,
    Care sunt in acest moment principalele firme de sondare ce functioneaza la noi in tara?
    Cu ce firme lucreaza in general partidele politice? Au fiecare partid cate o firma preferata sau migreaza de la una la alta?
    Pe piata studiilor de piata de unde vin cei mai multi bani din zona politica sau mediul privat?
    Firmele din ce domenii sunt mai interesate sa cerceteze piata?
    Ce forme de cercetare sunt preferate de aceste cele cantitative sau cele calitative?
    Ce preturi se practica in Romania la ora actuala pentru un studiu de piata?
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 11:35)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vlad C

      Waw. Alta intrebare pe aceeasi tema.

      Principalele firme de sondare? Hmmmm. Sint mai multe. Nu as vrea sa jignesc pe nimeni prin vreo involuntara omisiune. Uneori e o diferenta intre ierarhia dupa cifra de afaceri si ierarhia dupa vizibilitatea comunicarii.

      Dupa cum spuneam, v-ar surprinde sa aflati ca lucrurile nu sint atit de clear cut in privinta legaturii dintre partide si firme precum se vehiculeaza in spatiul public. Este mai degraba un stereotip care, o data fixat, se sterge cu greu. In general, partidele prefera sa nu-si puna toate ouale in acelasi cos, sa nu depinda prea mult de informatia venita de la o singura sursa de masurare. Ca si in cazul ziaristilor, se prefera triangulatia, ori de cite ori sint resurse disponibile pentru asta.

      Din zona politica sau din mediul privat? Clar din cea privata. Nu confundati vizibilitatea cu cifra de afaceri ;)

      Din ce domenii? Cam din toate domeniile. Nu conteaza atit de mult domeniul, ci marimea firmei si preocuparea acesteia pentru componenta de marketing. Cu cit este mai mare firma, cu atit merg mina in mina cele doua tendinte, dar nu este o regula de fier.

      Cantitativ sau calitativ? Si si. Sint complementare. Calitativul iti asigura cunoasterea initiala, cunoasterea in profunzime, motivatii, acordul fin. Cunoasterea cantitativa iti asigura exactitate, puterea de analiza comparativa, pe diverse subgrupuri, la diverse momente din timp. E o discutie mai lunga.

      Preturi? Hmmm. Depinde. Pe de o parte, de maniera de obtinere a informatiei. Daca se fac sondajele in teren, e un pret, daca pe telefon, e alt pret, mai nou daca pe Internet, alt pret. Daca la nivel national ori local. Cit de complex e chestionarul. Carui univers i se adreseaza: unul general, usor de accesat, sau unul dificil de atins. Raspunsul nu poate fi dat atit de usor nici in acest caz. E ca si cum m-ati intreba cit costa o masina. Ce fel de masina? Nano sau Lamborghini? Hummer sau Trabant?
  • fantezii tabloide (Luni, 7 februarie 2011, 20:49)

    xy [anonim]

    cui si la ce folosesc sondaje gen IRES cu intrebari gen "dati-va cu parerea care sunt tarile dusmane Romaniei"? dupa asa ceva, nu pot sa-mi imaginez decat ca urmeaza alte sondaje gen "ia spuneti, pe cine urati mai mult - a) tigani, b) evrei, c) unguri, d) masoni"!
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 11:39)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui xy

      Intrebarile nu sint chiar atit de inutile ori rauvoitoare precum va inchipuiti. E important pentru factorii decidenti care se ocupa de politica externa a Romaniei sa stie perceptia populatiei la adresa acestui subiect. E unul din domeniile de interes ale statului si, in consecinta, informatia este utila.

      Acum doi ani, de exemplu, Franta statea foarte bine in perceptia publica, in schimb Italia era inamicul public nr 1, datorita incidentelor din acea perioada cu imigrantii romani.

      Continuarea intrebarii cu evreii, ungurii, masonii si serpilienii o trec la "intrebari rautacioase" si o tratez in consecinta. With a shrug :) :wink:
  • Curiozitati personale (Luni, 7 februarie 2011, 22:00)

    Ilie Stanculescu [anonim]

    1.ce inseamna concret "partener al CCSB"?
    2. care este influenta familiei Voiculescu in ceea ce inseamna administrarea firmei? dar in ceea ce reprezinta rezultatele sondajelor puse la dispozitia mass-media?
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 11:44)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ilie Stanculescu

      ce inseamna "partener al CCSB"? Probabil ca gazdele de la Hotnews au folosit termenul vehiculat de obicei in cazul firmelor de avocati (mama lor de avocati, alta categorie profesionala bombanita de toata lumea si la adresa carora se vehiculeaza stereotipuri). Sint actionar minoritar la CCSB (15% din actiuni) si director executiv. Ceilalti actionari sint Camelia Voiculescu cu 66% si Mihai Motoc cu 18%. Da, stiu: da 99%. Restul consta in rotunjirea de virgule :)

      influenta familiei Voiculescu? Din punct de vedere managerial, nu exista influenta. Eu si cu Mihai gestionam afacerile firmei. Ca si oricare actionar majoritar, Camelia isi doreste profit de la aceasta firma. Nu exista influenta asupra rezultatelor sondajelor, desi se vehiculeaza napraznic aceasta ipoteza.
  • get a job (Luni, 7 februarie 2011, 22:31)

    Dan [anonim]

    pareti un om serios, cult. De ce nu va luati un job serios, stiut fiind faptul ca toate (TOATE) firmele de sondare a opiniei publice inclina balanta spre cel ce plateste sondajul.
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 11:46)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan

      Mersi pt apreciere. Si dumneavoastra pareti un om serios si cult. De ce nu puneti intrebari serioase, stiut fiind ca toate (TOATE) afirmatiile categorice si transante sint inevitabil patimase? :) :wink:
  • average man (Luni, 7 februarie 2011, 22:51)

    quetelet [anonim]

    Cum se impaca din punct de vedere metodologic sondajele de opinie (bazate pe o statistica de tip gauss) cu realitatea opiniei publice, care de cele mai multe ori este surprinzatoare si neregulata si in consecinta capricioasa? Ma gandesc, ca una e distributia erorilor intr-o masuratoare a unei marimi fizice si alte e distributia "ororilor" in mintea subiectiva a omului. Sunteti siguri ca aveti uneltele necesare sa "masurati" opinia publica? In final, care este valoarea adaugata a unui sondaj, ma refer aici la sondajele politice?

    Procust si patul lui
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 11:55)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui quetelet

      Intrebarea dvs. reflecta o preocupare cit se poate de vie in cadrul comunitatii stiintifice privind validitatea cunoasterii prin intermediul sondajelor de opinie. Nu sinteti nici primul si, cu siguranta, nici ultimul care sa-si puna o asemenea intrebare. Dinspre partea mai putin placuta a lucrurilor, sa spunem ca exista cu siguranta o limitare a cunoasterii sociale. Exista un curent de opinie bine reprezentat in literatura de specialitate in aceasta privinta. Dinspre partea mai placuta, sa spunem ca instrumentele de cunoastere cantitativa s-au dezvoltat pe parcursul timpului, ca si in orice alt domeniu de cunoastere.

      Analogia, dupa cum spuneam si mai sus, este cu fotograful care surprinde marea zbuciumata. Faci poza acum, obtii o imagine. Intre timp, valurile se misca si daca o faci imediat dupa, obtii o cu totul alta poza. In schimb, cind marea este linistita, masurari repetate, chiar si cu un instrument ceva mai putin sofisticat, iti ofera aproximativ aceeasi imagine.

      Da, sintem destul de siguri ca instrumentele pe care le avem la dispozitie surprind suficient de bine realitatea sociala. Dupa cum observati, accentul cade pe latura probabilistica / aproximativa a cunoasterii. Asta este limitarea intrinseca a acestui tip de cunoastere. Insa acest 'aproximativ' s-a dovedit pe parcursul timpului suficient de bun. Altminteri nu ar mai comanda nimeni sondaje :) Sint suficient de multe cazuri, atit in Romania cit si in alte tari, in care masurarea cantitativa sa fie validata pe alte cai.

      Valoarea adaugata a unui sondaj? Aceeasi cu valoarea adaugata a oricarui alt sondaj. Se afla informatii in avans, se verifica ipoteze, scenarii, se maximizeaza reusite ori se minimizeaza costuri, esecuri, conflicte. Altminteri nu s-ar mai face sondaje. Si credeti-ma, se fac sondaje... :)
  • cat va creste PDL? (Luni, 7 februarie 2011, 23:55)

    fly-half [anonim]

    PDL e acum intre 15-18%. Cam care ar putea fi maximumul pe care-l pot atinge pana la mijlocul anului 2011 ca efect al bipolarizarii?

    P.S. si cine va castiga 6 nations anul acesta ? ;-)
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:00)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui fly-half

      Sa incepem cu ce ne place. Anul asta cred ca Six Nations Cup va fi cistigata de Anglia. Dupa cum stim, noi astia care sintem preocupati de lucrurile cu adevarat importante numite rugby ;), stim ca cele mai bune echipe anul acesta sint Anglia si Franta. Amindoua echipele imi sint nesuferite, desi le respect priceperea de joc. Stii ca tin cu echipele celtice, alea care tot timpul pierd, cind ti-e lumea mai draga. Echipa mea de suflet din acest turneu este Tara Galilor, care sta prost anul acesta. Atunci, faute de mieux, sa cistige Anglia, ca pe francezi chiar nu-i suport de nici un fel.

      Ti-am spus ca mi-am cumparat un tricou pe care scrie "I side with two teams. With Wales and with whomever plays against England"? In cazul meu se aplica, cu o singura exceptie: cind joaca Anglia cu Franta, tin cu Anglia. In rest.... :)

      PDL? 15? 18? Cui ii pasa, dupa ce-am discutat despre rugby?

      OK, ok. Joke aside. Conteaza f mult de evolutia economica a acestui an. Dupa parerea mea, PDL se confrunta cu trei scenarii. Un scenariu optimist, in care sa obtina la alegerile parlamentare bine peste 20. Hai, in jur de 25. Daca va fi asa, vor bea si se vor veseli. Un scenariu mediu spre mediocru, in care sa obtina in jur de 20, usor sub 20. 18 ar fi o masura a acestei rezistente fara stralucire. Si, in cele din urma, scenariul "fugiti, ne maninca!" in care vor obtine max 15. Si atunci jale si suspin va fi, and a gnawing of teeth and a crunching of bones. Biblic, nu? :wink:
  • intrebare (Marţi, 8 februarie 2011, 5:23)

    marcu [anonim]

    cum va explicati marele mister al rezultatelor sondajelor de la ultimele prezidentiale? Toate institutele (CCSB, Inomar, Curs) il dadeau victorios pe cel care in final a pierdut. A fost manipulare din partea lor? Au fost "furate" alegerile?
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:07)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui marcu

      Marele mister nu prea e mare mister, tinind cont de scorul strins, in jurul lui 50%. Toate institutele au facut masuratori pe populatia cu drept de vot din Romania. In consecinta, daca vei face comparatie intre cifrele de exit poll (CURS 50,6, CCSB 51 INSOMAR 51,2 parca - correct me if i'm wrong) si cele oficiale obtinute de Geoana in Romania, repet, in Romania (50,3 - din nou, cifra din minte, ne putem uita pe site-ul BEC pt a face calculul, Excel-ul cu rezultatele votului sectie cu sectie inca este acolo), vei vedea ca diferenta este una cit se poate de farmaceutica.

      Intr-adevar, institutele de care mentionezi, y compris nous, au ignorat / subestimat efectul votului din strainatate. Dupa ce noi la turul I am incercat sa tinem cont de el si mai rau ne-am indepartat de rezultat (rezultatele EP CCSB tur 1 obtinute pe Romania erau mai apropiate de rezultatul final decit cele in care am introdus si estimarea efectului votului din strainatate), am hotarit ca nu il putem introduce in calcul. Mare mister... :blink:

      Manipulare? Furt? Hmmm. Nu pot decit sa vintur si eu stereotipurile deja vinturate. Pina nu avem dovezi, emitem vorbe. Tot ce pot sa spun este ca, daca s-a furat in tara, sa stii ca s-a furat cam parte in parte si s-a anulat, de vreme ce rezultatele exit pollurilor au fost atit de apropiate de cele oficiale :). Dar asta este a far fetched thought, asemanator cu ce a spus Victor Ponta pe scarile sediului PSD, in a doua zi dupa :)
  • pt dl. Palada (Marţi, 8 februarie 2011, 5:27)

    mariana zamfirescu [anonim]

    Cum va explicati diferenta mare dintre noi si occidentali in privinta creditarii electorale a partidelor ecologiste, intr-o perioada in care tot ce e "verde", e pe val?
  • intrebare (Marţi, 8 februarie 2011, 5:51)

    bonomul [anonim]

    D-le Palada, de 20 de ani luam nota de faptul ca existe sitatii in care institutele de sondare fac sondaje nu foarte riguroase, date peste cap de realitate. Ni se explica apoi stiintific de ce si unde anume se poate grei, cu toate ca la mijloc ar putea sta foarte bine o alta explicatie, infinit mai banala: manipularea. In fond, toate acete institute au un sef care la randul lui are simpatii politice, daca nu cumva e chiar membru important al unui partid.
    Intrebarea mea vine din aceasta directie. Verifica cineva corectitudinea acestor sondaje? Pentru ca aici nu opereaza acelasi concept ca un cazul supermarketului, de la care nu mai cumperi odata ce ai luat marfa expirata. La un institut te vei duce intotdeauna (ca partid) sa iti comanzi "marfa" tocmai ca sa iesi bine.Asadar, cine verifica rigoarea si corectitudinea sondajelor? Va multumesc
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:08)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui bonomul

      Mda. Neext!
  • intrebare (Marţi, 8 februarie 2011, 5:56)

    marian [anonim]

    Care e cel mai interesant proiect in zona de cercetare sociala la care ati lucrat?
    Care e proiectul de cercetare sociala pe care v-ati gandit cu cea mai mare placere sa-l faceti vreodata?
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:11)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui marian

      Interesant? Cele referitoare la migratie si la etnicitate. Cele referitoare la masurarea "ratingurilor" la metrou si pt outdoor. Dar asta tine de marotele mele metodologice :)

      Un proiect ideal ar fi cel in care sa pot masura gradul de autenticitate in populatie, autenticitatea fiind o idee la care tin mult. Din pacate, cred ca e foarte greu de facut o asemenea cercetare :) Pina una alta, cel mai placut din zona proiectelor fezabile ar fi cel referitor la schimbarea de valori (World Values Survey, teoria lui Inglehart).
  • polarizare sociala (Marţi, 8 februarie 2011, 6:18)

    mioara stamatiad [anonim]

    s-au facut cercetari pe tema polarizarii sociale in Romania? Daca da, care sunt rezultatele?
    Multumesc
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:17)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui mioara stamatiad

      Hmmm. Polarizare sociala? Un pic cam vag. Hai sa tastam, pe repede inainte: clivaje sociale, tensiuni sociale, indicele Gini, clase sociale. Excluziune sociala. Stigma. Masurarea evolutiilor acestor tendinte se poate face in mod felurit. In unele cazuri vorbim de indicatori macro-economici. Vezi, de ex, indicele Gini. In alte cazuri vorbim de masurarea opiniilor publice. Diverse institute, in diverse cercetari, ating cu siguranta acest domeniu de preocupare. Fac din nou o analogie: e ca si cum m-ai intreba daca sint firme care fac masini. Iar eu vin si te intreb: ce fel de masini?
  • ceva banal (Marţi, 8 februarie 2011, 6:31)

    presedintele de partid [anonim]

    Domnule Palada, cu siguranta ca experienta Dvs si accesul la informatii va permite sa comensurati diferitele orientari ale romanilor, atat in materie de consum electoral, cat si in zona preferintelor de consum in zona sociala (gen de emisiuni urmarite cu orecadere, lecturi, samd). Daca ati vrea sa atrageti segmentul de varsta 20-30 de ani, care ar fi mesajul electoral cu care v-ati adresa acestora?
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:23)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui presedintele de partid

      In acest caz, un sfat sensibil pentru partidele politice ar fi mai degraba de fidelizare a acestui segment de virsta in asa fel incit sa se produca socializarea primara politica intru valorile si fidelitatea fata de acel partid si nu fata de altul, urmind sa culeaga roadele peste ceva ani, cind tinerii se apropie de zona de interes politic (30-35+). Stiu, e un fenomen de durata. In general la noi se gindeste pe termen scurt, nu lung, cu consecintele de rigoare.

      Ce i-ar scoate pe tineri la vot? Hmmm. Un essor de tip Obama. Autenticitate, limbaj pe intelesul lor, lipsa de crispare / seriozitate imbufnata. Greu, greu. Victor incearca ceva zilele astea. Ca si Crin de altminteri.
  • dispora nu conteaza? (Marţi, 8 februarie 2011, 8:31)

    curios [anonim]

    ati factorizat influenta diasporei? o modificare a modalitatii de vot ar aduce 2-3 milioane de diasporeni la vot si acestia nu par a fi de stanga.
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:24)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui curios

      Nu, nu inca. Chiar acum lucrez la o analiza in aceasta privinta. Soon...
  • actionari (Marţi, 8 februarie 2011, 9:05)

    adrian [anonim]

    cine sunt actionarii firmei pe care o reprezentati si cum asigura ei obiectivitatea masuratorilor si a prelucrarilor statistice utilizate de firma? Insomar este comandat de vantu si da rezultate la comanda lui, Dvs cum garantati seriozitatea rezultatelor firmei Dvs? De ce am crede ca sunteti obiectivi?
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:28)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui adrian

      In privinta actionariatului, am raspuns ceva mai sus: Camelia Voiculescu 66%, Mihai Motoc 18%, eu 15%. Da, stiu, nu da 100%. Principala grja a celor care citesc procente, sa vineze greselile provocate de rotunjirea numerelor :) :wink:

      De unde stiti ca dam rezultate la comanda?

      Atita timp cit v-a intrat in cap ca nu sintem obiectivi, din pacate este destul de greu sa va schimbam aceasta impresie. Obiectivitatea / profesionalismul / perceptia publica, IMHO, se construiesc in timp, mai ales prin comparare cu rezultatele oficiale cit si, in cazul beneficiarilor cercetarilor, prin estimarea utilitatii informatiei pusa la dispozitie.
  • cum dau chix sondajele (Marţi, 8 februarie 2011, 9:42)

    FIONA [anonim]

    Oare atat de iesita din comun este societatea romaneasca incat toate sondajele publicate sa aiba erori atat de mari incat mai bine nu le faceai, ca tot aia era?
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:28)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui FIONA

      Bine, Fiona. Bravo. Next.
  • explicatii sondaje de opinie (Marţi, 8 februarie 2011, 10:26)

    Alin [anonim]

    Va rog faceti o scurta prezentare a ceea ce inseamna sondajul de opinie, comparativ cu o ancheta pe baza de chestionar, astfel incat lumea sa poata intelege care este nivelul la care ar trebui sa perceapa toate informatiile provenite din sondaje. De asemenea, cred ca nu multi percep diferentele intre opinie si atitudine; va rog clarificati si acest aspect.
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:31)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alin

      Hmmm. Ma tem ca nu avem timp sa facem aici un curs de metodologie, combinat cu unul de statistica. Ar depasi cu mult timpul si spatiul acordat acestei interactiuni. Nu exista raspunsuri simple. Recurg din nou la o analogie. E ca si cum mi-ai pune intrebarea: va rog sa-mi explicati pe scurt ce inseamna analiza matematica si care este diferenta dintre analiza matematica si algebra, eventual spune-ti-ne si domeniile de suprapunere.
  • Veniturile din sondaje (Marţi, 8 februarie 2011, 10:49)

    Alioaie [anonim]

    Va rog sa ne spuneti si noua cine alimenteaza bugetul firmelor de sondaje sociologice si cat de mare este dependenta de aceste finante pentru a inclina balanta in favoarea subiectivitatii?
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:32)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alioaie

      Am raspuns mai sus la aceasta intrebare.
  • informaţii minime privind metodologia (Marţi, 8 februarie 2011, 10:54)

    Ovidiu [anonim]

    Care sunt informaţiile minime privind metodologia unui sondaj care ar trebui să însoţească publicarea oricăror date, conform normelor profesionale acceptate naţional şi internaţional? În afară de minimul necesar, recomandaţi să fie publicate şi alte informaţii suplimentare?
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:35)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ovidiu

      Institut. Perioada. Metoda de culegere a datelor. Volumul esantionului. Maniera de constructie a esantionului. Marja de eroare asociata, la un nivel de incredere general acceptat (cel mai des 95%). Ponderarile folosite. Beneficiarul. Limitarile de cunoastere asociate metodei folosite. In plus fata de minimul necesar? Chestionarul.
  • @Dan C (Marţi, 8 februarie 2011, 11:58)

    Ghideon [anonim]

    In cazul exit-pollului din Moldova, chiar nu poti spune ca Dancu nu s-a explicat. Gasesti pe blogul lui o postare detaliata in legatura cu ce s-a intamplat acolo, ai o analiza pertinenta asupra spatiului politic moldovean etc. Cat despre frontul comun, n-am vazut pe nimeni sa ii ia apararea.
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:36)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ghideon

      La momentul respectiv am avut si eu un punct de vedere in aceasta privinta

      http://turambarr.blogspot.com/2010/11/nu-l-mai-injurati-ca-nu-doar-el-e-de.html
  • Felicitari! (Marţi, 8 februarie 2011, 12:00)

    bulz-al-arab [anonim]

    Felicitari ca nu participati la sondaje cu final cunoscut!
    Cat mai are Nati Meir in sondaje? Acum un an jumate avea 1.5% intr-un sondaj CCSB.
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:37)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui bulz-al-arab

      Bulz-al-arab, esti rautacios.

      Da, am facut in vara lui 2009 un sondaj pt Nati Meir. Dorea sa candideze la Presedintie. Rezultatele sint publice, provided your version of Google is proficient enough :wink:
  • doua... (Marţi, 8 februarie 2011, 12:14)

    Radu [anonim]

    telefonic sau face-to-face?ce ai alege si care ar fi riscurile unei astfel de alegeri? :)

    daca maine ar veni la tine un tip pe nume ...Sebi L. (randome selection...), sa iti ceara un sondaj pentru o entitate politica noua, pe nume ...Cenusareasa, cat i-ai cere pentru 1.100 CATI? :)
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:43)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui Radu

      Telefonic sau Face-To-Face? Evident ca sint limitari in ambele variante, atit metodologice cit si logistice. Sint situatii in care e mai potrivita cercetarea telefonica (chestionar mic / mediu, nevoia de rapiditate, restringeri de buget). Sint alte situatii in care evident e mai potrivita cercetarea F2F, daca nu chiar singura (subtargeturi specifice, chestionar mare).

      Sebastian L.? Ahaa! Cre' ca'l stiu. Sebastian Lazarescu, cel care a jucat in Moartea domnului Lazarescu. Saracul, ai vazut ce l-au purtat dintr-o parte in alta a orasului? Of, Doamne, ce ti-e si cu doctorii astia...

      :rofl:

      Joke aside: Ca sa fiu chitibusar, asa cum te dovedesti si tu de altminteri, iti voi raspunde cu o obiectie: brieful nu e complet. Nu stiu dimensiunea chestionarului. Nu stiu universul cercetarii.

      Rautacism aside: presupun ca-l vrei national. Chestinarul mediu spre mare, cit poate sa duca un sondaj telefonic. 1100. Raspunsul: 8000 plus tevea. Daca-mi arati si chestionarul si descopar ca, totusi, nu e chiar atit de mare, discutam intre 7000 si 7500. plus tevea :)
  • analogia cu fotograful (Marţi, 8 februarie 2011, 12:24)

    quetelet [anonim]

    Spuneati mai sus:

    "Analogia, dupa cum spuneam si mai sus, este cu fotograful care surprinde marea zbuciumata. Faci poza acum, obtii o imagine. Intre timp, valurile se misca si daca o faci imediat dupa, obtii o cu totul alta poza. In schimb, cind marea este linistita, masurari repetate, chiar si cu un instrument ceva mai putin sofisticat, iti ofera aproximativ aceeasi imagine. "

    "Analogia mea preferata este cea cu fotograful / fotografii care fac poze suprafetei marii. In functie de cit de linistita sau de zbuciumata este marea, pozele pot aparea miscate. In functie de citi pixeli are aparatul foto (in cazul sondajelor, nr de subiecti), cu atit mai clara este fotografia."

    Analogia este foarte buna, insa intrebarea este cat de linistita este mare cand o fotografiem? Este opinia publica "linistita"? BTW, o fotografie buna/clara a unui obiect in miscare nu are legatura neaparat cu rezolutiie i.e. numarul de pixeli, ci cu timpul de expunere care trebuie sa fie foarte mic i.e. shutter speed.

    Have fun cu pozele/sondajele si va urez vreme frumoasa!
    • r (Marţi, 8 februarie 2011, 12:51)

      Mirel Palada [hotnews.ro] i-a raspuns lui quetelet

      :) txs for your kind thoughts, quetelet. Ca sa continuam analogia: uneori marea e agitata. alteori este inselator de linistita. Depinde de la caz la caz. Daca te uiti aici

      http://turambarr.blogspot.com/2011/01/evolutia-votului-politic-in-romania.html

      vei vedea ca uneori marea a fost linistita, alteori au fost maree puternice, alteori a fost furtuna. de la caz la caz, dupa cum stie orice marinar :) ;) :wink:


      Da, ai dreptate in privinta timpului de expunere. Aici analogia ar fi cu perioada cit mai scurta in care sa se desfasoare sondajul, in asa fel incit sa nu fie afectata de evenimente semnificative si sa inceapa sondajul cal si sa se termine magar, cum ni s-a intimplat in unele cazuri, cind evenimente care au cazut ca fulgerul bum! au afectat raspunsurile.

      Cind spuneam pixeli ma gindeam la numarul de subiecti, la volum. Cu cit ai un esantion mai mare, cu atit poti sa faci "zoom" si sa analizezi suficient de exact categorii din ce in ce mai specifice, aflate la intersectia mai multor caracteristici.

      Exact precum intr-o poza poti sa te duci cu zoom-ul in adincime, ca in Blade Runner, in functie de rezolutie. Si aici tensiunea este asemanatoare: vrei o rezolutie mai mare? ai nevoie de un aparat foto mai scump, semi-pro sau pro, si te costa :)

      Altminteri, sa stii ca unul din lucrurile care nu prea sint spuse despre sondaje este felul in care variaza marja de eroare cu volumul si ca nu prea sint mari diferente intre 800, 900, 1000 si 1100. Doar niste stereotipuri ca are trei zerouri in coada. Ca un soi de prag psihologic. Nothing more.

      :wink:
  • tineti minte cifra asta 60 (Marţi, 8 februarie 2011, 20:02)

    Kofru [anonim]

    Concluzia e ca USL castiga alegerile cu minimum 60 la suta fara redistribuirea proportionala a resturilor. Funny:)))))


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by