Avocatul Costel Gilca, specialist in dreptul muncii a discutat online cu cititorii despre modificarile aduse Codului Muncii

de Dan Popa     HotNews.ro
Joi, 27 ianuarie 2011, 15:39 Actualitate | Esenţial


Costel Gilca
Foto: AGERPRES
Dupa discutii aprinse care au culminat cu proteste si iesiri in strada, versiunea finala a Codului Muncii este aproape de a fi livrata Guvernului. Negocierile Guvernului cu Patronatele si sindicatele sunt pe punctul de se incheia, noul Cod al Muncii urmand sa aduca armonia invocata de sindicate, spune ministrul Botis.

Avocatul Costel Gilca, specialist in dreptul muncii a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre modificarile aduse Codului Muncii, despre impactul acestora asupra relatiei angajat-angajator si despre cum sta Romania fata de alte state la acest capitol.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 teo

    am lucrat 10 ani ca redactor radio, as vrea sa stiu daca pot sa-mi fac o I.I.(intrep ind) sa scot un saptamanal local, si mai ales daca pot sa angajez pe baza de conventie (ma refer la colaboratori); sa fie platit dupa numarul de articole publicate;

    • Costel Gilca

      Va puteti face o intreprindere, iar plata personalului poate fi facuta in temeiul unui contract de cesiune a drepturilor de autor, la numarul de articole publicate

  • Întrebarea nr. 2 Andreea

    E normal ca firma sa nu iti aprobe cererea de concediu pentru o perioada mai mare de 5 zile consecutive? Lucrez cu carte de munca, avand contract pe perioda nedeterminata.

    • Costel Gilca

      Raspunsul difera in functie de situatia concreta. Angajatorul are obligatia de a planifica concediile anuale ale tuturor salariatilor la finalul anului pentru anul urmator. In masura in care au fost acordate cele 15 zile consecutive prevazute de Codul Muncii, angajatorul are dreptul sa nu aprobe cererea de concediu pe o perioada mai mare de 5 zile.

  • Întrebarea nr. 3 STAN PATITU

    Daca sindicatele se impaca cu patronatele, eu nu inteleg pe cine reprezinta guvernul? Reprezinta cumva patronatul supranationalelor? Nu vi se pare straniu? Am auzit pe la radio (in trecere) ca ministrul nu a foste acord cu nu stiu ce... Daca sindicatele spun "da" si patronatele spun "da", cum poate ministrul muncii sa spuna "nu" ??? Pe cine reprezinta el? (Pe mine nu cred!)

    • Costel Gilca

      In materia emiterii actelor normative, rolul Guvernului este fundamental. Practic, el este cel care face politica sociala in Romania. In materia contractelor colective de munca, Guvernul nu are niciun rol. In situatia actuala, Guvernul urmareste o pace sociala. De aceea a invitat la masa discutiilor pe tema Codului Muncii atat sindicatele cat si patronatele.

  • Întrebarea nr. 4 Iulia

    la intrarea in concediu de ingrijire copil pe postul meu a fost angajata o persoana cu contract pe perioada nedeterminata. Peste 2 luni intentionez sa ma intorc la serviciu (companie privata) si sefa mea imi spune ca nu stie cum sa faca, ca e doar un post in organigrama si poate vreau eu sa ma mut la alt departament...Este obligata prin lege sa imi dea postul inapoi? ce drepturi am eu in aceasta situatie? Multumesc

    • Costel Gilca

      Persoana care a fost angajata in locul Dvs. are contract de munca pe durata determinata, pana la intoarcerea din concediu a titularului postului, adica Dvs. Solutia este simpla: Dvs. va reluati locul de munca si inceteaza contractul de munca al inlocuitoarei.

  • Întrebarea nr. 5 mircea

    1. Cum poate Codul Muncii sa dea voie unei firme sa restructureze un post intr-o zi si sa-l reinfiinteze a doua zi? E un nonsens economic din moment ce restructurarea unei firme presupune analize pe termen de jumatate de an sau un an.

    2. Cum poate noul Cod al Muncii sa dea voie unei firme sa dea afara un angajat caruia nu-i poate imputa absolut nimic si de a doua zi sa aduca pe altul in loc? Vrea Romania sa ofere conditii de munca mai proaste ca in China?

    • Costel Gilca

      Codul muncii se doreste a fi un instrument in vererea reglemantarii raporturilor dintre capital si forta de munca. IN masura in care capitalul (societatea) trece prin perioade dificile din punct de vedere financiar, atunci trebuie sa aibe un instrument pentru a depasi aceasta situatie. De asemenea, in masura in care societatea contracteaza, la scurt timp, noi contracte trebuie sa aibe la indemana un instrument de a angaja forta de munca. Situatia la care va referiti vizeaza abuzul angajatorului de acest instrument. IN sine instrumentul nu este rau, ci doar uneori aplicarea lui.

  • Întrebarea nr. 6 elisa muresan

    Sint situatii d-le avocat pe care Coduri ale Muncii nu le-a reglementat si care afecteaza pe toti cei implicati .Si angajati si angajatori.Cauza sistemul juridic pe nimeni nu vrea sa-l aduca cu picioarele pe pamint.
    EX:
    >>un angajat fura de la o firma particulara unde lucreaza .Este prins , filmat cu camerele de luat vederi, vine politia care intocmeste actele , judecatoarea nu-l sanctioneaza dar culmea decide ca angajatorul sa-l angajeze pe hot .Ce poate face angajatorul.Nimic .Tace si vorbeste singur.
    >> hipermarketurile care cica au facut investitii majore , creaza locuri de munca .. etc DE CE ANGAJEAZA PERSONAL CU 1/2 NORMA ADICA 300 lei pe CM si plateste orele suplimentare la valoarea salariului adica 300 lei .Statul ce face
    >> un angajator isi concediaza in bataie de joc un angajat .Acest angajat da in judecata angajatorul si cistiga procesul DAR PIERDE PE TERMEN LUNG in sensul ca alti angajatori nu angajeaza persoane care au actionat in instanta un alt angajator.Deci va ramane somer mult timp desi poate muncii foarte bien si e ff bun profesionist in domeniul lui.
    >>

    V-am dat 3 exemple despre viata reala si nu de cea din birou.
    Si codul vechi si cel nou este de partea ambelor dar in sensul negativ nu in un sens pozitiv pt ca societatea noastra sa mearga inainte.De ce nu putem sa avem si noi un cod care sa reflecte realitatea de azi ??
    Ex
    >>te-am prins ca angajezi la negru ti-am inchis firma.
    >> Nu ti-ai platit contributiile la stat ti-am inchis firma
    >> un somer cica nu-si gaseste de lucru 6 luni .Cam mult NU .Dar el in tot acest timp cere negatii de la firme.
    >> Un somer are vila , masina de teren si statul ai da ajutor de somaj.Dar de ce??

    De ce sistemul nostru juridic nu se poate reforma cu adevarat ??? Este principial vorbind tot sistemul vechi dar modelat dupa cel frantuzesc.
    Chiar sint curioasa de raspunsul dvs.

    • Costel Gilca

      IN primul exemplu dat de Dvs. este vorba de o situatie concreta. Sunt de acord ca uneori lucrurile nu sunt vazute asa cum trebuie. Pe de alta parte, aici nu este vorba de lipsuri ale Codului Muncii ci de interpretarea acestuia de catre judecator. Eu il prezum pe judecator ca a analizat in concret speta si ca din piesele aflate la dosar a pronuntat o solutie corecta.
      Cu privire la somerul pe termen lung, din experienat proprie pot sa va sun ca nu este asa. SUnt multe persoane care s-au judecat cu fostul angajator iar acum lucreaza la alti angajatori.
      Cu privire la solutia propusa de Dvs., nu ai platit contributii inchid firma, cred ca este putin radicala. Ce facem cu cei 2000 de angajati daca inchid firma? II facem someri? Nu mai bine inchid pe cel care nu a platiti? Sau cel care a dat ordin sa nu plateasca?

  • Întrebarea nr. 7 sorin

    buna ziua
    1. ref la perioda determinat a de max 36 luni - cum se impedica abuzul angajatorului de a refuza contractul nederminat angajatului care termina perioada de proba de 36 luni , fara nici un motiv ; cum previne codul muncii ca acelasi angajator sa ofere inca o perioda de 36 luni , poate in conditii mai proaste si cum poate angajatul sa-si apere drepturile in fata instantei atunci cand contractul lui este declarat nul !
    2. despre criterii de peformabnta : cum protejazeaza codul muncii importiva criteriilor de performanta aberante sau jignitoare la demnitatea anjaaturlui ;
    2.1 cum reglementeaza codul muncii obligatia angajatorului de a asigura conditii adevarate pentru realizarea criteriilor de performanta pe care le cere
    2.2 cum se poate apara angajatul cand se invoca lipsa de performanta fata de criterii dar angajatorul nu a a sigutra conditii - este stiut ca angajatului este f gru sa aduca in instanta probe care sa demonstreze ca angajatul nu asigura logistica necesara

    • Costel Gilca

      1. Aveti dreptate. Am spus-o si o supun in continuare: aceste modificari pot conduce la precarizarea locurilor de munca. In discutiile pe care le-am avut la Minister, cu privire la perioada de 36 de luni mi s-a argumentat ca este necesara deoarece exista contracte europene care se incheie pe o perioada de 36 de luni. In aceste conditii s-ar impune marirea perioadei contractelor. Propunerea mea a fost in sensul pastrarii actualei formei si a introducerii unui nou alineat, care sa reglementeze situatia de exceptie si anume: "pentru proiecte speciale se pot incheia contracte pe durata determinata de pana la 36 de luni" IN aceste conditii cred ca am rezolva toate problemele. Acum ramane de vazut daca Guvernul la lua in considerare aceasta propunere.
      2. Codul muncii creaza, asa cum am spus mai sus, un instrument. In masura in care acest instrument nu este folosit conform socpului creat, atunci statul a creat instrumentul contestarii de catre cel interesat a acestor masuri. Nu trebuie sa uitam ca pentru prima data Codul muncii vorbeste de dreptul al demnitate al salariatului. Pe cale de consecinta exista instrumente juridice in apararea demintatii salariatului prin acets obiective.
      2.1 Acelasi raspuns. Salariatul are la indemana ale instrumente. Codul muncii nu poate reglementa toate posibilele abuzuri, ci doar creaza instrumente atat pentru angajator cat si pentru salariat.
      2.2 In aceasta situatia angajatorul nu poate proba obiectiv lipsa de persormanta, astfle incat in lipsa criteriilor nu poate exista nici sanctiune.

  • Întrebarea nr. 8 Georgiana Draghici

    Daca ma intorc la munca din concediul de crestere al copilului inainte de implinirea celor doi ani, conform art 17 din vechiul CCMUN as avea dreptul la o reducere cu doua ore a programului normal de lucru de 8 ore fara a fi afectat salariul de baza si vechimea in munca.Din cate am vazut acest articol nu a fost modificat in proiectul noului CCMUN. Intrebarea mea este: voi beneficia de aceasta prevedere daca eu ma reintorc la locul de munca zilele acestea cand nu este practic in vigoare nicio varianta de CCMUN ?

    • Costel Gilca

      IN acest moment nu este in vigoare nici un CCM la nivel national, astfel incat nu veti beneficia de reducerea programului de munca. Chiar ieri am intrabat factorii implicati in acest demers si mi-au spus ca una din Confederatiile patronala a contestat incheierea acstui CCM l anivel national.

  • Întrebarea nr. 9 cetatean

    Ati putea sa ne spuneti daca noul Cod este mai curand european decat non-UE? Preveferile care se doresc introduse re regasesc si in alta tari? E la fel situatia in Franta, Germania samd?
    Multumesc

    • Costel Gilca

      Am vrea noi sa fie ca in Franta. Forma actuala a Codului muncii este de clara inspiratie eurpeana (de altfel daca ne gandim la directivele europene transpuse in dreptul intern, rezulta clar ca sunte pe drumul european). Prima varianta a modificarilor Codului muncii, era clar de inspiratie americana sau no-UE. Ultima varianta de modificare a Codului muncii, nu se indeparteaza de ceea ce este reglementat in acest moment, modificariel fiind in marea majoritate tehnice. Se asemenea se transpune o directiva europeana si se elimina dubla reglementare. O schimbare cat de cat, dar in limita directivei europene, o constitue contractul de munca pe durata determinata.

  • Întrebarea nr. 10 dorel pantea

    Care e argumentul cresterii perioadei de proba de la 30 la 45 de zile? Cum flexibilizeaza aceasta masura codul muncii? De ce 454 de zile si nu 50 sau 60?

    • Costel Gilca

      Probabil s-a simtit nevoia unei mai mari perioade de proba in ceea ce priveste nu atat competenta profesionala, cat adaptarea lucratorului la organizatie. O persoana poate fi un bun profesionist, insa un caracter dificil. IN Franta sunt pana la 6 luni perioade de proba. Nu pledez pentru astfel de perioade, deoarece mi se par foarte lungi, insa cred ca este rezonabil.
      Subliniez ca proiectul vorbeste de perioade de pana la 45 de zile, ceea ce inseamna ca pot fi si mai mici, Eu sfatuiesc salariatii sa negocieze inclusiv aceasta clauza.

  • Întrebarea nr. 11 mirela vastan

    Potrivit art 33, Angajarea succesivă a mai mult de trei persoane pe perioade de probă pentru acelaşi post este interzisă.
    In situatia mea, am angajat pe un post abia o a patra perseoana. Prima ma furase dupa 5 zile de la angajare, a doua era un alcoolic care se "tinuse" sa nu bea o saptamana si a treia mi-a spus ca si-a gasit un alt loc de munca si pleaca. Cu noul cod, as fi obligat sa angajez pe unul din cei 3. E corect?

    • Costel Gilca

      Proiectul de Cod flexibilizeaza mai mult angajarea pe perioada determinata. Riscul aici il constituie abuzul pe care angajatorii l-ar putea face prin angajarea succesiv pe "perioada de proba". Acest risc vizeaza in primul rand personalul cu o slaba calificare si angajatorii cu un numar mic si foarte mic de salariati. O companie medie si mare nu isi permite riscul de a schimba des personalul. Tine de profesionalism.

  • Întrebarea nr. 12 costi mandeal

    Care este argumentul care a dus la cresterea perioadei de preaviz de la 15 la 20 de zile in cazul angajatilor din executie si la 45 de zile (de la 30) pentru cei din conducere?

    • Costel Gilca

      . Teoretic ca angajatorul sa aiba mai mult timp sa recruteze un nou salariat de pe piata fortei de munca. Din perspectiva managementului resurselor umane este demonstrat stiintific faptul ca un salariat care demisioneaza este nemotivat, iar randamentul lui este aproape de minumul posibil. Din practica stiu insa ca de cele mai multe ori angajatorul renunta la termenul de preaviz si inceteaza contractul prin acordul partilor, tocmai pentru ca salariatul sa nu mai fie in companie.

  • Întrebarea nr. 13 catalina mandru

    Aveti o solida experienta in zona pietei muncii. Care sunt principalele 3 tipuri de conflicte-cele mai des intalnite- dintre angajati si angajatori? Le adreseaza noul CM pe acestea?

    • Costel Gilca

      Conflicte personale care tin de orgoliu, de lipsa de comunicare suficienta. Exista insa si conflicte reale, legate de nerespectarea disciplinei in munca sau nerespectarea drepturilor si obligatiilor asumate prin contractul de munca. Personal cred ca legislatia muncii, inclusiv Codul muncii, creaza suficiente instrumente in vederea mentinerii unui echilibru intre cele doua parti. Propunerea de modificare nu aduce decat modificari de nuanta, fiind o varianat infinit mai buna decat prima varianat de modificare, cea care precariza locul de munca.

  • Întrebarea nr. 14 marius trenache

    Stiu ca in Franta de exemplu, Codul Muncii este mult mai "nisat". Reglementeaza drepturile copiilor folositi in reclame, acorda concedii celor ai caror parinti sunt pe moarte pentru a sta la capataiul lor (inafara concediului de odihna) samd. Cum apreciati sub raportul general al dreptului, noul Cod al nostru? Este el complet? Mai poate fi imbunatatit? Unde anume?
    Va multumesc

    • Costel Gilca

      Franta este ea insasi o societate mult mai complexa decat Romania. Pe cale de consecinta si relatiile de munca sunt reglementate la un nivel mult mai complex. Exista foarte multe institutii juridice in codul muncii francez care nu se regasesc in legislatia muncii din ROmania. Codul muncii trebuie mult imbunatatit , sunt foarte multe aspecte insa din societatea franceza care nu se regasesc in acets moment in societatea romana. Daca ar fi sa modific ceva atunci as insista ca deciziile de concediere/sanctiune sa nu mai aiba acest formalism exagerat.

  • Întrebarea nr. 15 marin spelbea

    Domnule avocat, intotdeauna cand se discuta modificari la Codul Muncii, lucrurile se isterizeaza. Politicieni sau lideri sindicali afiliati sentimental unor partide (de regula de stanga fiindca sindicalismul e orientat catre stanga) fac presiuni pentru a accepta/a respinge anumite prevederi.
    Care e solutia pentru evitarea implicarii politicului in promovarea Codului? Exista "costuri politice" ale muncii?

    • Costel Gilca

      Imi place intrebarea Dvs. Si anume, ultimele propuneri de modificare a Codului muncii sunt 90% tehnice, care nu fac altceva decat mici reglaje tehnice. Insa am vazut si eu aparitii mai mult sau mai putin vocale.
      In ceea ce priveste, de principiu, costurile politice acestea sunt enorme. Astfel, o reglementare ultra protectiva a capitaluilui atrage implicatii sociale foarte mari. O reglementare ultraprotectiva a resursei umane, atrage implicatii economice enorme. Asadar, Codul muncii este unul dintre cele mai importante instrumente de reglare a unei paci sociale, a unei dezvoltari durabile si armonioase a unei societati.

  • Întrebarea nr. 16 Ion

    Ne puteti da detalii despre modul cum lista COR a fost "improspatata" de cei de la min. muncii si cum se poate ca multe ocupatii (liberale/nu - ex. trainer, etc) nu mai sunt de gasit lasand loc la interpretari pentru organele fiscale care de altfel cred ca si asta au urmarit respectiv, impunerea unor profesii care nu se regaseau in prevederile Codului Fiscal rasmodificat si a normelor la acesta.
    Va multumesc!

    • Costel Gilca

      Modalitatea privin inscrierea unor profesiuni in COR este prevazuta printr-un act normativ. In masura in care considerati ca trebuie adaugate alte profesii, trebuie trimis Ministerului o adresa iar acesta va analiza propunerea si o va include sau nu in functie de criteriile pe care le au.

  • Întrebarea nr. 17 cornel apostu

    Modificarile Codului le avantajeaza mai degraba pe sindicate, rolul lor in a lua parte la decizii de tip economic in cadrul companiilor fiind mai mare sau ii avantajeaza mai degraba pe angajator? Cine pierde si cine castiga din noul Cod al Muncii?

    • Costel Gilca

      In forma actuala, se castiga mai mult in claritatea textelor de lege, deoarce sunt modificari mai degraba tehnice. Singura modificare esentiala o constituie majorarea contractelor de munca pe durata deteminata. IN rest sunt modificari mici de nuanta. Prima forma a modificarilor era cu adevarat "revolutionara". Acum insa lucrurile s-au mai temperat.

  • Întrebarea nr. 18 maria dragoman

    Ce neajunsuri lasa descoperite noua varianta a CM? Daca ati fi ministrul Muncii, ce ati schimba in primul rand? Puteti oferi 3 exemple? Multumesc

    • Costel Gilca

      Formalismul excesiv al deciziei de concediere/sanctionare.

  • Întrebarea nr. 19 dan popeanga

    Legat de stabilirea criteriilor de performanta, cine le va face? Angajatorul de unul singur? Nu lasa acest fapt, loc de abuzuri? In zona Educatiei de pilda, care ar putea fi criteriile? Promovabilitatea? Ar duce la tolerarea prostilor pentru ca profesorul sa fie "performant" Dar in cazul premierului? Cine ii stabileste criteriile de performanta?

    • Costel Gilca

      Angajatorul. Acesta este singurul care trebuie sa stabileasca directia pe care trebuie sa mearga societatea. IN masura in care aceste criterii sunt abuzive atunci s-ar putea teoretic contesta. Cred ca ar trebui sa fie stabilite prin consultarea sindicatului respectiv a reprezentantilor salariatilor.

  • Întrebarea nr. 20 Dana Puiu

    Stiti cumva cand o sa apara varianta oficiala a CCMN 2011-2014?
    Operam modificarile de salariu pentru luna ianuarie 2011, cu toate ca nu a aparut varianta oficiala?

    • Costel Gilca

      Nu se stie cand va aparea. Sfatul meu este sa nu operati nimic pana nu apare publicat in Monitorul oficial. In acest moment nu avem CCM la nivel national.





5649 vizualizari

  • presa scrisa (Joi, 27 ianuarie 2011, 16:37)

    teo [anonim]

    am lucrat 10 ani ca redactor radio, as vrea sa stiu daca pot sa-mi fac o I.I.(intrep ind) sa scot un saptamanal local, si mai ales daca pot sa angajez pe baza de conventie (ma refer la colaboratori); sa fie platit dupa numarul de articole publicate;
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 10:55)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui teo

      Va puteti face o intreprindere, iar plata personalului poate fi facuta in temeiul unui contract de cesiune a drepturilor de autor, la numarul de articole publicate
  • concediu (Joi, 27 ianuarie 2011, 17:02)

    Andreea [anonim]

    E normal ca firma sa nu iti aprobe cererea de concediu pentru o perioada mai mare de 5 zile consecutive? Lucrez cu carte de munca, avand contract pe perioda nedeterminata.
    • 2 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 10:58)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andreea

      Raspunsul difera in functie de situatia concreta. Angajatorul are obligatia de a planifica concediile anuale ale tuturor salariatilor la finalul anului pentru anul urmator. In masura in care au fost acordate cele 15 zile consecutive prevazute de Codul Muncii, angajatorul are dreptul sa nu aprobe cererea de concediu pe o perioada mai mare de 5 zile.
  • CARE ESTE ROLULGUVERNULUI? (Joi, 27 ianuarie 2011, 18:15)

    STAN PATITU [anonim]

    Daca sindicatele se impaca cu patronatele, eu nu inteleg pe cine reprezinta guvernul? Reprezinta cumva patronatul supranationalelor? Nu vi se pare straniu? Am auzit pe la radio (in trecere) ca ministrul nu a foste acord cu nu stiu ce... Daca sindicatele spun "da" si patronatele spun "da", cum poate ministrul muncii sa spuna "nu" ??? Pe cine reprezinta el? (Pe mine nu cred!)
    • 3 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:00)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui STAN PATITU

      In materia emiterii actelor normative, rolul Guvernului este fundamental. Practic, el este cel care face politica sociala in Romania. In materia contractelor colective de munca, Guvernul nu are niciun rol. In situatia actuala, Guvernul urmareste o pace sociala. De aceea a invitat la masa discutiilor pe tema Codului Muncii atat sindicatele cat si patronatele.
  • concediu (Joi, 27 ianuarie 2011, 18:35)

    Iulia [anonim]

    la intrarea in concediu de ingrijire copil pe postul meu a fost angajata o persoana cu contract pe perioada nedeterminata. Peste 2 luni intentionez sa ma intorc la serviciu (companie privata) si sefa mea imi spune ca nu stie cum sa faca, ca e doar un post in organigrama si poate vreau eu sa ma mut la alt departament...Este obligata prin lege sa imi dea postul inapoi? ce drepturi am eu in aceasta situatie? Multumesc
    • 4 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:03)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulia

      Persoana care a fost angajata in locul Dvs. are contract de munca pe durata determinata, pana la intoarcerea din concediu a titularului postului, adica Dvs. Solutia este simpla: Dvs. va reluati locul de munca si inceteaza contractul de munca al inlocuitoarei.
  • Intrebari (Joi, 27 ianuarie 2011, 18:39)

    mircea [anonim]

    1. Cum poate Codul Muncii sa dea voie unei firme sa restructureze un post intr-o zi si sa-l reinfiinteze a doua zi? E un nonsens economic din moment ce restructurarea unei firme presupune analize pe termen de jumatate de an sau un an.

    2. Cum poate noul Cod al Muncii sa dea voie unei firme sa dea afara un angajat caruia nu-i poate imputa absolut nimic si de a doua zi sa aduca pe altul in loc? Vrea Romania sa ofere conditii de munca mai proaste ca in China?
    • 5 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:07)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui mircea

      Codul muncii se doreste a fi un instrument in vererea reglemantarii raporturilor dintre capital si forta de munca. IN masura in care capitalul (societatea) trece prin perioade dificile din punct de vedere financiar, atunci trebuie sa aibe un instrument pentru a depasi aceasta situatie. De asemenea, in masura in care societatea contracteaza, la scurt timp, noi contracte trebuie sa aibe la indemana un instrument de a angaja forta de munca. Situatia la care va referiti vizeaza abuzul angajatorului de acest instrument. IN sine instrumentul nu este rau, ci doar uneori aplicarea lui.
  • Codul Muncii cel vechi, cel nou ,o bataie de joc (Joi, 27 ianuarie 2011, 18:44)

    elisa muresan [anonim]

    Sint situatii d-le avocat pe care Coduri ale Muncii nu le-a reglementat si care afecteaza pe toti cei implicati .Si angajati si angajatori.Cauza sistemul juridic pe nimeni nu vrea sa-l aduca cu picioarele pe pamint.
    EX:
    >>un angajat fura de la o firma particulara unde lucreaza .Este prins , filmat cu camerele de luat vederi, vine politia care intocmeste actele , judecatoarea nu-l sanctioneaza dar culmea decide ca angajatorul sa-l angajeze pe hot .Ce poate face angajatorul.Nimic .Tace si vorbeste singur.
    >> hipermarketurile care cica au facut investitii majore , creaza locuri de munca .. etc DE CE ANGAJEAZA PERSONAL CU 1/2 NORMA ADICA 300 lei pe CM si plateste orele suplimentare la valoarea salariului adica 300 lei .Statul ce face
    >> un angajator isi concediaza in bataie de joc un angajat .Acest angajat da in judecata angajatorul si cistiga procesul DAR PIERDE PE TERMEN LUNG in sensul ca alti angajatori nu angajeaza persoane care au actionat in instanta un alt angajator.Deci va ramane somer mult timp desi poate muncii foarte bien si e ff bun profesionist in domeniul lui.
    >>

    V-am dat 3 exemple despre viata reala si nu de cea din birou.
    Si codul vechi si cel nou este de partea ambelor dar in sensul negativ nu in un sens pozitiv pt ca societatea noastra sa mearga inainte.De ce nu putem sa avem si noi un cod care sa reflecte realitatea de azi ??
    Ex
    >>te-am prins ca angajezi la negru ti-am inchis firma.
    >> Nu ti-ai platit contributiile la stat ti-am inchis firma
    >> un somer cica nu-si gaseste de lucru 6 luni .Cam mult NU .Dar el in tot acest timp cere negatii de la firme.
    >> Un somer are vila , masina de teren si statul ai da ajutor de somaj.Dar de ce??

    De ce sistemul nostru juridic nu se poate reforma cu adevarat ??? Este principial vorbind tot sistemul vechi dar modelat dupa cel frantuzesc.
    Chiar sint curioasa de raspunsul dvs.
    • 6 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:13)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui elisa muresan

      IN primul exemplu dat de Dvs. este vorba de o situatie concreta. Sunt de acord ca uneori lucrurile nu sunt vazute asa cum trebuie. Pe de alta parte, aici nu este vorba de lipsuri ale Codului Muncii ci de interpretarea acestuia de catre judecator. Eu il prezum pe judecator ca a analizat in concret speta si ca din piesele aflate la dosar a pronuntat o solutie corecta.
      Cu privire la somerul pe termen lung, din experienat proprie pot sa va sun ca nu este asa. SUnt multe persoane care s-au judecat cu fostul angajator iar acum lucreaza la alti angajatori.
      Cu privire la solutia propusa de Dvs., nu ai platit contributii inchid firma, cred ca este putin radicala. Ce facem cu cei 2000 de angajati daca inchid firma? II facem someri? Nu mai bine inchid pe cel care nu a platiti? Sau cel care a dat ordin sa nu plateasca?
  • Alba-neagra din contracte pe perioada de proba (Joi, 27 ianuarie 2011, 19:42)

    mircea [anonim]

    Noul Cod al Muncii nu este cumva Legiferarea Alba-Neagra cu slujbele angajatilor? Ce altceva inseamna eliminarea interdicţiei de a angaja mai mult de trei persoane pentru acelaşi post în perioada de probă?

    Adica un angajator este asa naiv incat dupa multiple interviuri de fiecare data nu gaseste angajati capabili pentru post? E ridicol! Si legiferarea asta pare o prostie daca nu ar fi ceva foarte grav: lipsa securitatii locului de munca, abuzuri asupra angajatilor, compromisuri, si acceptarea incalcarii programului de munca din moment ce angajatorul te poate da afara oricand pe motiv ca ai lucrat doar 8 ore si nu 12.
  • coduluncii (Joi, 27 ianuarie 2011, 21:42)

    sorin [anonim]

    buna ziua
    1. ref la perioda determinat a de max 36 luni - cum se impedica abuzul angajatorului de a refuza contractul nederminat angajatului care termina perioada de proba de 36 luni , fara nici un motiv ; cum previne codul muncii ca acelasi angajator sa ofere inca o perioda de 36 luni , poate in conditii mai proaste si cum poate angajatul sa-si apere drepturile in fata instantei atunci cand contractul lui este declarat nul !
    2. despre criterii de peformabnta : cum protejazeaza codul muncii importiva criteriilor de performanta aberante sau jignitoare la demnitatea anjaaturlui ;
    2.1 cum reglementeaza codul muncii obligatia angajatorului de a asigura conditii adevarate pentru realizarea criteriilor de performanta pe care le cere
    2.2 cum se poate apara angajatul cand se invoca lipsa de performanta fata de criterii dar angajatorul nu a a sigutra conditii - este stiut ca angajatului este f gru sa aduca in instanta probe care sa demonstreze ca angajatul nu asigura logistica necesara
    • 7 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:25)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui sorin

      1. Aveti dreptate. Am spus-o si o supun in continuare: aceste modificari pot conduce la precarizarea locurilor de munca. In discutiile pe care le-am avut la Minister, cu privire la perioada de 36 de luni mi s-a argumentat ca este necesara deoarece exista contracte europene care se incheie pe o perioada de 36 de luni. In aceste conditii s-ar impune marirea perioadei contractelor. Propunerea mea a fost in sensul pastrarii actualei formei si a introducerii unui nou alineat, care sa reglementeze situatia de exceptie si anume: "pentru proiecte speciale se pot incheia contracte pe durata determinata de pana la 36 de luni" IN aceste conditii cred ca am rezolva toate problemele. Acum ramane de vazut daca Guvernul la lua in considerare aceasta propunere.
      2. Codul muncii creaza, asa cum am spus mai sus, un instrument. In masura in care acest instrument nu este folosit conform socpului creat, atunci statul a creat instrumentul contestarii de catre cel interesat a acestor masuri. Nu trebuie sa uitam ca pentru prima data Codul muncii vorbeste de dreptul al demnitate al salariatului. Pe cale de consecinta exista instrumente juridice in apararea demintatii salariatului prin acets obiective.
      2.1 Acelasi raspuns. Salariatul are la indemana ale instrumente. Codul muncii nu poate reglementa toate posibilele abuzuri, ci doar creaza instrumente atat pentru angajator cat si pentru salariat.
      2.2 In aceasta situatia angajatorul nu poate proba obiectiv lipsa de persormanta, astfle incat in lipsa criteriilor nu poate exista nici sanctiune.
  • CCMUN Capitolul1 ART17 (Joi, 27 ianuarie 2011, 23:34)

    Georgiana Draghici [anonim]

    Daca ma intorc la munca din concediul de crestere al copilului inainte de implinirea celor doi ani, conform art 17 din vechiul CCMUN as avea dreptul la o reducere cu doua ore a programului normal de lucru de 8 ore fara a fi afectat salariul de baza si vechimea in munca.Din cate am vazut acest articol nu a fost modificat in proiectul noului CCMUN. Intrebarea mea este: voi beneficia de aceasta prevedere daca eu ma reintorc la locul de munca zilele acestea cand nu este practic in vigoare nicio varianta de CCMUN ?
    • 8 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:27)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Georgiana Draghici

      IN acest moment nu este in vigoare nici un CCM la nivel national, astfel incat nu veti beneficia de reducerea programului de munca. Chiar ieri am intrabat factorii implicati in acest demers si mi-au spus ca una din Confederatiile patronala a contestat incheierea acstui CCM l anivel national.
  • intrebare (Vineri, 28 ianuarie 2011, 4:40)

    cetatean [anonim]

    Ati putea sa ne spuneti daca noul Cod este mai curand european decat non-UE? Preveferile care se doresc introduse re regasesc si in alta tari? E la fel situatia in Franta, Germania samd?
    Multumesc
    • 8 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:31)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui cetatean

      Am vrea noi sa fie ca in Franta. Forma actuala a Codului muncii este de clara inspiratie eurpeana (de altfel daca ne gandim la directivele europene transpuse in dreptul intern, rezulta clar ca sunte pe drumul european). Prima varianta a modificarilor Codului muncii, era clar de inspiratie americana sau no-UE. Ultima varianta de modificare a Codului muncii, nu se indeparteaza de ceea ce este reglementat in acest moment, modificariel fiind in marea majoritate tehnice. Se asemenea se transpune o directiva europeana si se elimina dubla reglementare. O schimbare cat de cat, dar in limita directivei europene, o constitue contractul de munca pe durata determinata.
  • pt dl avocat (Vineri, 28 ianuarie 2011, 4:45)

    dorel pantea [anonim]

    Care e argumentul cresterii perioadei de proba de la 30 la 45 de zile? Cum flexibilizeaza aceasta masura codul muncii? De ce 454 de zile si nu 50 sau 60?
    • 9 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:35)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui dorel pantea

      Probabil s-a simtit nevoia unei mai mari perioade de proba in ceea ce priveste nu atat competenta profesionala, cat adaptarea lucratorului la organizatie. O persoana poate fi un bun profesionist, insa un caracter dificil. IN Franta sunt pana la 6 luni perioade de proba. Nu pledez pentru astfel de perioade, deoarece mi se par foarte lungi, insa cred ca este rezonabil.
      Subliniez ca proiectul vorbeste de perioade de pana la 45 de zile, ceea ce inseamna ca pot fi si mai mici, Eu sfatuiesc salariatii sa negocieze inclusiv aceasta clauza.
  • pt dl avocat (Vineri, 28 ianuarie 2011, 4:49)

    mirela vastan [anonim]

    Potrivit art 33, Angajarea succesivă a mai mult de trei persoane pe perioade de probă pentru acelaşi post este interzisă.
    In situatia mea, am angajat pe un post abia o a patra perseoana. Prima ma furase dupa 5 zile de la angajare, a doua era un alcoolic care se "tinuse" sa nu bea o saptamana si a treia mi-a spus ca si-a gasit un alt loc de munca si pleaca. Cu noul cod, as fi obligat sa angajez pe unul din cei 3. E corect?
    • 6 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:39)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui mirela vastan

      Proiectul de Cod flexibilizeaza mai mult angajarea pe perioada determinata. Riscul aici il constituie abuzul pe care angajatorii l-ar putea face prin angajarea succesiv pe "perioada de proba". Acest risc vizeaza in primul rand personalul cu o slaba calificare si angajatorii cu un numar mic si foarte mic de salariati. O companie medie si mare nu isi permite riscul de a schimba des personalul. Tine de profesionalism.
  • pt dl. Gilca (Vineri, 28 ianuarie 2011, 4:55)

    costi mandeal [anonim]

    Care este argumentul care a dus la cresterea perioadei de preaviz de la 15 la 20 de zile in cazul angajatilor din executie si la 45 de zile (de la 30) pentru cei din conducere?
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:44)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui costi mandeal

      . Teoretic ca angajatorul sa aiba mai mult timp sa recruteze un nou salariat de pe piata fortei de munca. Din perspectiva managementului resurselor umane este demonstrat stiintific faptul ca un salariat care demisioneaza este nemotivat, iar randamentul lui este aproape de minumul posibil. Din practica stiu insa ca de cele mai multe ori angajatorul renunta la termenul de preaviz si inceteaza contractul prin acordul partilor, tocmai pentru ca salariatul sa nu mai fie in companie.
  • intrebare pt dl. avocat (Vineri, 28 ianuarie 2011, 4:58)

    catalina mandru [anonim]

    Aveti o solida experienta in zona pietei muncii. Care sunt principalele 3 tipuri de conflicte-cele mai des intalnite- dintre angajati si angajatori? Le adreseaza noul CM pe acestea?
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:48)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui catalina mandru

      Conflicte personale care tin de orgoliu, de lipsa de comunicare suficienta. Exista insa si conflicte reale, legate de nerespectarea disciplinei in munca sau nerespectarea drepturilor si obligatiilor asumate prin contractul de munca. Personal cred ca legislatia muncii, inclusiv Codul muncii, creaza suficiente instrumente in vederea mentinerii unui echilibru intre cele doua parti. Propunerea de modificare nu aduce decat modificari de nuanta, fiind o varianat infinit mai buna decat prima varianat de modificare, cea care precariza locul de munca.
  • intrebare (Vineri, 28 ianuarie 2011, 5:10)

    marius trenache [anonim]

    Stiu ca in Franta de exemplu, Codul Muncii este mult mai "nisat". Reglementeaza drepturile copiilor folositi in reclame, acorda concedii celor ai caror parinti sunt pe moarte pentru a sta la capataiul lor (inafara concediului de odihna) samd. Cum apreciati sub raportul general al dreptului, noul Cod al nostru? Este el complet? Mai poate fi imbunatatit? Unde anume?
    Va multumesc
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:52)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui marius trenache

      Franta este ea insasi o societate mult mai complexa decat Romania. Pe cale de consecinta si relatiile de munca sunt reglementate la un nivel mult mai complex. Exista foarte multe institutii juridice in codul muncii francez care nu se regasesc in legislatia muncii din ROmania. Codul muncii trebuie mult imbunatatit , sunt foarte multe aspecte insa din societatea franceza care nu se regasesc in acets moment in societatea romana. Daca ar fi sa modific ceva atunci as insista ca deciziile de concediere/sanctiune sa nu mai aiba acest formalism exagerat.
  • intrebare (Vineri, 28 ianuarie 2011, 5:21)

    marin spelbea [anonim]

    Domnule avocat, intotdeauna cand se discuta modificari la Codul Muncii, lucrurile se isterizeaza. Politicieni sau lideri sindicali afiliati sentimental unor partide (de regula de stanga fiindca sindicalismul e orientat catre stanga) fac presiuni pentru a accepta/a respinge anumite prevederi.
    Care e solutia pentru evitarea implicarii politicului in promovarea Codului? Exista "costuri politice" ale muncii?
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:55)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui marin spelbea

      Imi place intrebarea Dvs. Si anume, ultimele propuneri de modificare a Codului muncii sunt 90% tehnice, care nu fac altceva decat mici reglaje tehnice. Insa am vazut si eu aparitii mai mult sau mai putin vocale.
      In ceea ce priveste, de principiu, costurile politice acestea sunt enorme. Astfel, o reglementare ultra protectiva a capitaluilui atrage implicatii sociale foarte mari. O reglementare ultraprotectiva a resursei umane, atrage implicatii economice enorme. Asadar, Codul muncii este unul dintre cele mai importante instrumente de reglare a unei paci sociale, a unei dezvoltari durabile si armonioase a unei societati.
  • Lista Ocupatiilor din Romania (Vineri, 28 ianuarie 2011, 7:45)

    Ion [anonim]

    Ne puteti da detalii despre modul cum lista COR a fost "improspatata" de cei de la min. muncii si cum se poate ca multe ocupatii (liberale/nu - ex. trainer, etc) nu mai sunt de gasit lasand loc la interpretari pentru organele fiscale care de altfel cred ca si asta au urmarit respectiv, impunerea unor profesii care nu se regaseau in prevederile Codului Fiscal rasmodificat si a normelor la acesta.
    Va multumesc!
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:59)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ion

      Modalitatea privin inscrierea unor profesiuni in COR este prevazuta printr-un act normativ. In masura in care considerati ca trebuie adaugate alte profesii, trebuie trimis Ministerului o adresa iar acesta va analiza propunerea si o va include sau nu in functie de criteriile pe care le au.
  • pentru dl Gilca (Vineri, 28 ianuarie 2011, 8:51)

    cornel apostu [anonim]

    Modificarile Codului le avantajeaza mai degraba pe sindicate, rolul lor in a lua parte la decizii de tip economic in cadrul companiilor fiind mai mare sau ii avantajeaza mai degraba pe angajator? Cine pierde si cine castiga din noul Cod al Muncii?
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 12:09)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui cornel apostu

      In forma actuala, se castiga mai mult in claritatea textelor de lege, deoarce sunt modificari mai degraba tehnice. Singura modificare esentiala o constituie majorarea contractelor de munca pe durata deteminata. IN rest sunt modificari mici de nuanta. Prima forma a modificarilor era cu adevarat "revolutionara". Acum insa lucrurile s-au mai temperat.
  • intrebare (Vineri, 28 ianuarie 2011, 8:53)

    maria dragoman [anonim]

    Ce neajunsuri lasa descoperite noua varianta a CM? Daca ati fi ministrul Muncii, ce ati schimba in primul rand? Puteti oferi 3 exemple? Multumesc
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 12:10)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui maria dragoman

      Formalismul excesiv al deciziei de concediere/sanctionare.
  • intrebare (Vineri, 28 ianuarie 2011, 8:56)

    dan popeanga [anonim]

    Legat de stabilirea criteriilor de performanta, cine le va face? Angajatorul de unul singur? Nu lasa acest fapt, loc de abuzuri? In zona Educatiei de pilda, care ar putea fi criteriile? Promovabilitatea? Ar duce la tolerarea prostilor pentru ca profesorul sa fie "performant" Dar in cazul premierului? Cine ii stabileste criteriile de performanta?
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 12:12)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui dan popeanga

      Angajatorul. Acesta este singurul care trebuie sa stabileasca directia pe care trebuie sa mearga societatea. IN masura in care aceste criterii sunt abuzive atunci s-ar putea teoretic contesta. Cred ca ar trebui sa fie stabilite prin consultarea sindicatului respectiv a reprezentantilor salariatilor.
  • CCMN 2011-2014 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 9:05)

    Dana Puiu [anonim]

    Stiti cumva cand o sa apara varianta oficiala a CCMN 2011-2014?
    Operam modificarile de salariu pentru luna ianuarie 2011, cu toate ca nu a aparut varianta oficiala?
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 12:13)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dana Puiu

      Nu se stie cand va aparea. Sfatul meu este sa nu operati nimic pana nu apare publicat in Monitorul oficial. In acest moment nu avem CCM la nivel national.
  • Pensia (Vineri, 28 ianuarie 2011, 9:27)

    Mihai [anonim]

    De ce nu se gândeşte nimeni la o limitare a pensiei atât la nivelul minim cât şi la cel maxim?
    Indifertnt de cât ai cotizat atunci când ieşi în pensie să ai pensia fixă (ex. minim 450lei, maxim 1500lei rămâne de discutat dar să nu fie diferenţa mai mare de 3-4 ori).
    Să nu potă exista pensie mai mare de 1500 dar nu mai mult. Cine a are un salar mare nu are dacât să îşi plătească o pensie privată.
    Aşa cred eu că nu vor mai exista diferenţe foarte mai şi cred eu vor fi şi bani suficienţi pentru toată lumea.
    Vă mulţumesc. Şi vă rog să apăreţi cât mai mult la televizor că avem ce învăţa de dumneavoastră.
    Noi tineri suntem viitorul acestei ţări.
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 12:18)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihai

      In lume exista diverse scheme de pensii care cuprind printre altele si ceea ce spuneti Dvs. De altfel in Raportul Bancii Mondiale privind sistemele de pensii din 1993, cel care a stat la baza reformarii inclusiv a sistemului roman de pensii, prin Legea 19/2000, se prevedeau trei niveluri: o pensie plafonata, pensia de baza care sa asigur un trai decent tututor locuitorilor unui stat, un sistem de pensii ocupational care sa aduca fiecarui salariat o pensie in plus in raport cu salariul ep care l-a avut si o pensie privata. Deci teoreie avem....ramane de pus in practica de catre state. Nici acum pensiile private la noi nu sunt functionale. Sa speram ca acest 2% care se transmite din foncul public de pensii in fondul pensiilor private (adica firme private) nu se vor pierde si vom beneficia de banii nostri peste 30 de ani.
  • Sporul de vechime (Vineri, 28 ianuarie 2011, 9:52)

    dan jieanu [anonim]

    Buna ziua

    Sunt angajat la o companie privata. Am peste 20 de ani vechime. In CCM la nivel de societate sporul de vechime se acorda daca nu este inclus in salariu. In CIM nu se specifica ca acest spor este inclus in salariu si nici un act aditional nu exista in privinta asta. Am dreptul la spor de vechime in munca?

    Multumesc.
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 12:18)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui dan jieanu

      Da. Daca nu se prevede in mod expres ca este inclus in salariul avut de Dvs.
  • Intoarcere din Concediu Parental (Vineri, 28 ianuarie 2011, 10:03)

    dan jieanu [anonim]

    Am fost in concediu parental. M-am intors la munca si mi s-a spus ca voi fi disponibilizat prin reducerea postului. Munca mea a fost preluata de alt coleg inca din perioada concediului. In acelasi departament s-au facut angajari fara ca eu sa fiu informat si sa pot participa la concurs. Este corect?
    Ce trebuie sa fac?
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 12:21)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui dan jieanu

      Nu este corect moral in primul rand si din nefericere este o practica generala. Acum, Dvs ar trebui sa va intoarceti pe locul de munca avut. COmpania este obligata sa va reangajeze si sa inceteze contractul cu inlouitorul Dvs. Va urma disponibilizarea, adica desfiintarea locului de munca pentru motive economice. Daca veti primi o decizie de concediere in termen de 30 de zile va trebui sa o contestati la tribunalul din orasul Dvs. Eu cred ca aveti sanse mari de castig.
  • Spor vechime in campul muncii (Vineri, 28 ianuarie 2011, 10:30)

    Dragos [anonim]

    Cu referire la sporul de vechime in campul muncii, prevazut in CCMUNN, am urmatoarea nelamurire:
    Daca in CIM, la capitolul salarizare, este trecut salariul brut, fara sa fie facute alte mentiuni, iar in CCM la nivel de unitate scrie "Salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, primele, sporurile si alte adaosuri.", trebuie inteles ca in salariul meu brut este inclus si sporul de vechime in campul muncii?
    Acest spor de vechime nu apare mentionat separat nicaieri - nici in CIM, nici in CCM la nivel de unitate, nici in ROi si nici pe fluturashul de salariu.
    Multumesc anticipat pentru lamurire/raspuns!
    Dragos
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 12:25)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dragos

      CCM la nivel national nu mai este in vigoare. Daca in CCM la nivel de unitate nu aveti trecut si nivelul sporului de vechime atunci pentru viitor nu mai aveti dreptul la acest spor.
      Pentru ultimii trei ani, in masura in care sporul de vechime de 5% prevazut in CCM unic la nivel national nu se regaseste evidentiat in mod expres sau sub sintagma scrisa in CIM "sporul de vechime este inclus in salariu" atunci rezulta cu claritate ca aveti dreptul la acest spor de vechime, insa numai pentru trecut sau incepand cu data de la care va fi publicat noul CCM la nivel national.
  • Contuarea activitatii (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:10)

    Alexa Mihai [anonim]

    Sunt cercetator stiintific gr.1 in activitate
    Indelinesc conditiile de pensionare pe 24.02.2011
    Conform legii 319/2010, art.36, al.2 am obtinut avizul Consiliului Stintific pentru continuarea activitatii pentru inca un an.
    Conform legii 49/2010 cu referire la legea 53/2003 la art.IV - contractul individual de munca inceteaza de drept la indeplinirea conditiilor de pensionare.
    Intrebare:
    Pot sa-mi continui activitatea inca un an ?
    Va multumesc.
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 12:40)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexa Mihai

      Este o problema complexa cu solutii diferite in tara. Unele instante au admis cumulul pensiei cu salariul altele nu l-au admis. Faptul ca aveti acordul Consiliului Stiintific nu echivaleaza cu modificarea legii. Modificarea este foarte clara, CIM inceteaza la data indeplinirii conditiilor de pensionare.
  • CIM cu un angajator strain (Vineri, 28 ianuarie 2011, 11:17)

    Tina [anonim]

    Codul muncii ofera posibilitatea salariatilor romani de a incheia contracte de munca cu angajatori starini care nu au prezenta fizica/fiscala in Romania?

    Daca raspunsul e pozitiv, cum se asigura respectarea drepturilor lor? Cine le plateste contributiile si impozitul pe venit? Cine si in ce mod este responsabil de sanatatea si securitatea in munca si cui ii revine obligatia de a tine Revisal-ul?
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 12:38)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tina

      Codul muncii nu prevede posibilitatea incheierii unui CIM cu o entitate care nu are personalitate juridica in RO. Acesta se poate incheia in tara respectiva se poate detasa in ROmania iar in aceasta situatia se va supune legii romane in parte si legii statului strain in partea contractuala, mai favrabila pentru alte situatiie.
  • intrebare (Vineri, 28 ianuarie 2011, 12:26)

    militar [anonim]

    Sunt unul dintre pensionarii militari din Romania. As dori sa va intreb unde imi pot introduce actiunea in justitie pentru a-mi putea recupera pensia? Va multumesc.
    • 1 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 12:36)

      Costel Gilca [hotnews.ro] i-a raspuns lui militar

      Coform dispozitiilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii, cererile indreptate impotriva hotararilor Comisiilor de contestatii care functioneaza in cadrul Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor si Serviciului Roman de Informatii se contesta la instanta in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau sediul paratul (a se vedea art. 151 coroborat cu art. 154 din Legea nr. 263/2010).
      Aceasta inseamna ca toate cele 11 000 de cereri vor fi solutionate de catre Tribunalul Bucuresti sectia a VIII-a conflicte de munca si asigurari sociale. Avand in vedere ca se intentioneaza introducerea a doua actiunii, ar inseamna ca 22 000 de actiuni sa se judece la o singura instanta, ceea ce practic ar insemna paralizarea acestei instante sau acordarea unor termene de jduecata incepand cu anul 2014, adica la 3 ani de la data introducerii cererii.
      DIn nefericire aceasta este interpretarea riguros exacta a textului de lege (art. 154 alin. 1) care prevede ca: Cererile indreptate impotriva CNPP, a caselor teritoriale de pensii sau impotriva caselor de pensii sectoriale se adreseaza instantei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul ori sediul reclamantul.
      Cum Dvs. nu atacati nici hotararea CNPP nici o decizie a casei de pensii sectoriala, ci contestati hotararea COmisiei de contestatie rezulta ca va incadrati in alin 2 al arrt. 154 si anume : elelalte cereri se adreseaza instantei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau sediul paratul.
      IN concluzie, in masura in care nu se modifica nimic, Tribunalul Bucuresti sectia a VIII-a va fi paralizat.
  • intrebarea nr4 (Vineri, 28 ianuarie 2011, 18:32)

    iulia [anonim]

    dupa cum am precizat in mesaj, persoana respectiva a fost angajata cu contract pe perioada NEDETERMINATA, fara ca in organigrama sa apara un post nou...deci este pe postul meu
  • Demisie in alb (Vineri, 28 ianuarie 2011, 19:04)

    Bianca [anonim]

    Ce pot face daca angajatorul ma obliga sa-mi scriu demisia in alb si sa renunt prin aceasta cerere de demisie la eventualele drepturi de natura salariala?
  • Ma poate da in judecata? (Marţi, 1 februarie 2011, 15:26)

    Florica Boangher [anonim]

    Lucrez la o firma de ditributie, ca agent vanzari. Acum cateva luni am vandut marfa la o un client (pe baza de factura) cu plata la 30 zile scadenta.Nici pana in ziua de azi nu am primit un ban, iar clientul este de negasit..Patronul ma ameninta ca sa fac rost de bani, nu il intereseaza cum. Salariu nu mai imi da. As vrea sa-mi dau demisia. Se poate? Poate sa ma dea in judecata patronul?
  • spor de vechime (Joi, 17 februarie 2011, 7:07)

    Anca Cernea [anonim]

    buna ziua va rog sa ma ajutati si pe mine cu un raspuns
    Am lucrat pana in sept.2010 intr-o unitate din octombrie 2003.( 7 ani) Cand s-au implinit 3 ani am primit spor de vechime 5% si apoi din 2006 ( dupa 5 ani) am primit 10%. Am luat acest spor pana in toamna lui 2009 cand implinisem 6 ani de munca .Din toamna lui 2009 timp de 1 an pana am fost disponibilizata nu am mai beneficiat de acest spor. Am cerut explicatii si mi-au zis ca l-au inclus in salariu dar pe fluturas apare spor vechime 0%. desi la celelalte colege este trecut. Apoi cand le-am mai spus mi-au zis ca se va reglementa . Va rog sa-mi spuneti cum ii pot actiona in instanta si in baza carui articol.Va multumesc!
  • hartuire morala la locul de munca (Duminică, 6 decembrie 2015, 23:11)

    dade [anonim]

    in cazul cand cineva este hartuit moral la locul de munca de catre un coleg ,ce demersuri legali poti face pentru a inceta aceasta agresiune? si pentru a avea sigur castig in acest demers?
  • litigii munca (Luni, 18 aprilie 2016, 11:46)

    Marius [anonim]

    Buna ziua,un angajator are dreptul sa restructureze postul tau (fara motiv ) si sa-ti ofere altul cu un salariu la jumatate ,motivand ca e in reorganizare si acel post e ptr aceasi pregatire ?


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by