Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a lansat in dezbatere publica un nou proiect de ordonanta care prevede obligativitatea echiparii autovehiculelor cu anvelope de iarna in sezonul rece si estimeaza ca statul va incasa TVA de 445 milioane euro din vanzarile de cauciucuri, informeaza Mediafax.

Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a prezentat in luna noiembrie un proiect potrivit caruia posesorii tuturor categoriilor de vehicule vor fi obligati sa echipeze masinile cu anvelope de iarna, prevedere la care s-a renuntat ulterior, iar masura a ramas sa se aplice doar in cazul transportatorilor.

Conform proiectului actual, conducatorii vehiculelor care nu sunt dotate cu anvelope de iarna in sezonul rece vor fi penalizati cu 9 pana la 20 de puncte, amenda si retinerea certificatului de inmatriculare sau inregistrare al masinii.

In cazul vehiculelor cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si al celor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, masina trebuie echipata cu anvelope de iarna pe axele de tractiune si/sau sa aiba montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate.

Statul ar incasa 445 milioane euro din vanzarea anvelopelor

In nota de fundamentare a proiectului se precizeaza statul ar putea incasa 445 milioane euro reprezentand TVA din vanzarea anvelopelor.

"In Romania este inmatriculat un parc de 5,38 milioane de vehicule, din care aproximativ 1,1 milioane nu necesita echiparea cu anvelope speciale (remorci, tractoare, troleibuze, mopede etc). Prevederile ordonante urmeaza sa fie aplicate pentru aproximativ 4,28 milioane vehicule, din care 70.000 reprezinta parcul aflat in dotarea institutiilor publice, Diferenta de 4,21 milioane autovehicule care apartin diverselor persoane fizice si juridice ar reprezenta un efort de 1,85 miliarde euro, din care ar reveni bugetului de stat numai din TVA incasat suma de 445 milioane euro, ceea ce inseamna venituri suplimentare la bugetul de stat si nu cheltuieli", se arata in nota de fundamentare.

Suma necesara echiparii parcului auto care apartine institutiilor statului a fost evaluata la aproximativ 28 milioane euro.

Soferii ar putea ramane fara placutele de inmatriculare daca masina are defectiuni tehnice periculoase

O alta prevedere stabileste ca in cazul utilizarii unui vehicul care prezinta defectiuni tehnice majore si/sau periculoase se suspenda dreptul de utilizare a masinii prin retinerea placutelor cu numarul de inmatriculare, a certificatului de inmatriculare si prin anularea inspectiei tehnice periodice, aplicandu-se si sanctiunea contraventionala. Actele si placutele de inmatriculare se restituie, la cerere, dupa prezentarea dovezii privind efectuarea unei noi inspectii tehnice.

In caz de accident, soferii ar putea plati distrugerile provocate pe drum

In cazul accidentelor rutiere care au avut drept consecinte degradarea si/sau distrugerea elementelor care fac parte integranta din drum, asiguratorul vehiculului si proprietarul vor suporta costurile interventiei de reparare.

"Soferii nu sunt obligati sa aiba anvelope de iarna, dar daca vor provoca un accident, vor derapa sau vor bloca drumul vor plati amenzi, precum si cheltuielile de degajare a drumului. Amenzile sunt inttre 4 milioane si 20 de milioane de lei vechi. Totodata, in cazul deteriorarii masinii intr-un accident, proprietarii nu vor mai fi despagubiti de companiile de asigurare daca nu au masinile echipate corespunzator", declara la sfarsitul anului trecut Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu.

Totodata, daca operatorii rutieri utilizeaza vehicule neomologate, iar aceasta are drept consecinta blocarea unui sector de drum, operatorul va fi obligat sa suporte costurile interventiei de degajare a sectorului de drum afectat, potrivit noului proiect.