VIDEO Activitatea caselor de asigurari de sanatate din tara, suspendata pana luni din cauza blocarii sistemului informatic

de V.M.     HotNews.ro
Miercuri, 12 ianuarie 2011, 14:16 Actualitate | Esenţial


Activitatea caselor de asigurari de sanatate din tara a fost suspendata pana luni, masura fiind dispusa, miercuri, de presedintele CNAS, Lucian Duta, pentru remedierea problemelor aparute la sistemul informatic.

Potrivit Mediafax, sute de persoane care doreau sa-si achite contributiile au luat cu asalt Casa de Asigurari de Sanatate Bucuresti, dupa ce sistemul SIUI s-a blocat, activitatea institutiei fiind suspendata pana luni, pentru organizarea a inca cinci ghisee.

Presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS), Lucian Duta, a declarat, miercuri, ca in acest moment Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) nu este functional.

"Cauza acestei situatii nu se datoreaza nici CNAS, nici partenerilor cu care s-a construit sistemul. Defectiunea este la nivel structural si a fost comunicata firmei-mama din SUA in cursul noptii. Am primit o solutie pe care o vom testa", a precizat presedintele CNAS.

Si directorul general al CNAS, dr. Dorin Ionescu, a precizat, pentru Agerpres, ca problemele tehnice la sistemul informatic sunt de la software-ul mama al Companiei Oracle din America si Australia si nu de la Sistemul Unic Integrat al Casei de Asigurari. Acesta a precizat ca specialistii companiei Oracle lucreaza la remedierea defectiunii, insa nu se poate aprecia cat mai dureaza.

Lucian Duta a mai spus ca la nivelul Casei de Asigurari de Sanatate a Municipiului Bucuresti sunt 50.000 de persoane care ar trebui sa-si plateasca obligatiile la sanatate in aceasta perioada, respectiv 600 de persoane pe zi.

"600 de persoane ar trebui sa plateasca, zilnic, in aceasta perioada, contributiile la sanatate. Avem cinci ghisee. Aceste persoane ar mai avea doua alternative de plata respectiv prin virament sau la CEC, dar ei refuza metodele alternative", a sustinut Duta.

Potrivit acestuia, chiar si daca SIUI ar functiona perfect, tot ar fi bine ca oamenii sa obisnuiasca sa utilizeze solutiile alternative.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2716 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    V-a bagat Siveco in cacao (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 14:48)

    denvarel [utilizator]

    Uite cum inconstienta unora face ca indiferent cati bani cheltui pentru un sistem informatic acesta sa aduca potentiale pierderi si mai mari decat daca nu exista deloc. Nu spun ca nu este necesar dar el trebuie insa construit si cu cap nu numai cu paraindarat.
    Cati bani costa sistemul? Eu am auzit de costuri totale de 103 milioane Euro!
    De e-learning nu se plange nimeni ca nu e critica aplicatia dar cand vine vorba de aplicatii la care nu sunt permise erori nu ar trebui sa mearga cu acceptante semnate pe genunchi.
    Aviz semnatarilor ca nu se stie de unde sare iepurele.
    • +1 (1 vot)    
      zivego.. (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 16:11)

      pehash [anonim] i-a raspuns lui denvarel

      600 de tranzactii pe zi este mult prea mult pentru un sistem construit de cativa studenti platiti la negru.

      Siveco a fost si va ramane o companie prin care fostii securisti/comunisti/pcristi dau tunuri prin ministere cu proiecte informatice de zeci milioane de euro.
    • 0 (0 voturi)    
      foarte scump acest sistem (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 16:59)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui denvarel

      Ce face acest sistem de 103 milioane?
      Cum este posibil ca numai la 600 de tranzactii sa se blocheze?
      este facut cu picioarele?

      Eu am proiectat sisteme care au tranzactii de sute de mii pe zi si nu se blocheaza. Si a costat 2 lei fata de sumele acordate acelei firme care la proiectat.
      Cereti sprijinul, la cei care au facut sisteme functionale
      • 0 (0 voturi)    
        Pai... (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 23:26)

        Lucian [anonim] i-a raspuns lui Andrei

        Cel mai bun supercalculator din lume ( http://en.wikipedia.org/wiki/Tianhe-1A ) a costat 88 de milioane. Si ... pai e o comparatie intre serverele alea si Tianhe ca intre o furnica si un elefant.

        Asta e romania
  • +4 (4 voturi)    
    Normal (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 14:51)

    bastos [anonim]

    Cand ceva merge bine in Romania trebuie schimbat, astfel incat sa mearga prost.
    De cinci ani se depun documente on-line, totul era pus la punct, cu parole, procedura de depunere ulterioara a documentelor etc.
    Anul asta fara niciun avertisment au schimbat procedura. Cei 50.000 de agenti economici sunt rugati sa vina la ghiseu. Mirific.Mirobolant.
    Mai exista varianta trimiterii prin posta desi e nesigura si scumpa, daca ai multe declaratii de depus.
    Romania plai cu boi !!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Normal.... (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 15:06)

    igor [anonim]

    noua nu ne trebuie hackeri ca sa blocheze sistemele informatice. Ele sunt prost concepute de la inceput. Sa va dau un exemplu. stateam la rand al Casa nationala asigurari de sanatate sa iau o adeverinta. Imbulzeala, harmalaie, agitatie, miros de transpiratie, fara aer conditionat..va puteti imagina....si imprimanta nu functiona. intr-un sfarsit a venit un octogenar ramasita a vechilor oficii de calcul care d'abia isi taraia nadragii si normal ca nu a rezolvat problema. Am plecta urmand sa revin a doua zi...Jarnic.
  • -1 (3 voturi)    
    E problema Oracle, fratilor (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 15:19)

    dragoshion [utilizator]

    Cei de la Oracle lucreaza la remedierea defectiunii, deci se va rezolva cat de curand. E un sistem urias si probabil ca americanii nu se asteptau sa fie asa de folosit!!!
    • +1 (1 vot)    
      Buna asta cu Oracle (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 15:48)

      denvarel [utilizator] i-a raspuns lui dragoshion

      Deci bazele de date Oracle au ceva probleme si de aia nu merge softul buletproof facut de Siveco. E vina americanilor ca nu se indexeaza corect baza. Trebuia automat sa faca niste indexari suplimentare celor cerute de soft ca nu se stie, eventual sa se autoindexeze dupa toate campurile, in toate tabelele.

      Hotnews a prevazut asta: http://economie.hotnews.ro/stiri-telecom-7504184-cum-risca-intre-colaps-sistem-informatic-care-statul-roman-platit-deja-45-milioane-euro-studiu-caz-sistemul-care-asigura-decontarea-serviciilor-medicale-dezvoltat-siveco-sts.htm

      Astazi s-a intamplat inevitabilul. Ce e asa de greu de inteles? Credea cineva ca sistemul va functiona? Prin mana lui Dumnezeu sau cum?
      • +1 (1 vot)    
        Nu-i doar baza de date (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 16:41)

        CezarN [utilizator] i-a raspuns lui denvarel

        Nu-i vorba doar de baza de date. Sunt sigur ca avem si un application server pe acolo, Java cat cuprinde, etc.

        Desigur, complexitatea arhitecturii software nu scuza lipsa de proceduri serioase de testare si de acceptanta a sistemului, astfel incat situatii de blocaj sa apara in perioada de testare nu imediat ce l-au pus in productie.

        Si faptul ca nu merge, ca pur si simplu s-a blocat este raul cel mai mic pe langa ce talmes-balmes poate face in datele introduse un sistem prost proiectat. Sa ne inchipuim nu ca sistemul s-a blocat, ci ca datele introduse de un contribuabil sunt atasate altui contribuabil, sau ca informatii pe care cineva le-a sters sau corectat sunt in continuare in sistem, sau ca anumite inregistrari "au disparut", s-au volatilizat din sistem, etc. Urmeaza contestatii, verificari, paraverificari, timp, nervi, bani. Banii cui? Ai statului, bineinteles, pentru ca cei care nu au proiectat bine, nu au verificat corespunzator si cei care au acceptat ca primarii un sistem cel mult in versiune beta vor fi fiind acoperiti cu hartii si nu vor fi pusi la plata.
    • 0 (0 voturi)    
      Ca doar nu om fi noi de vina .... (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 15:58)

      Lucian [anonim] i-a raspuns lui dragoshion

      Normal ca e de vina ala care nu poate fi tras la raspundere :). Ca implementatorul si clientul final, adica CNAS, habar nu aveau saracii cat de complex este sistemul de asigurari de sanatate de la noi. Aaa, si mai sunt de vina rusii, cu a lor Perestroika :)
      In mod normal ar trebui sa pice niste capete de la CNAS iar implementatorul pt greselile facute taxat financiar.
    • 0 (0 voturi)    
      Se asteptau sa iasa mult mai multi din sistem? (Joi, 13 ianuarie 2011, 4:56)

      .... [utilizator] i-a raspuns lui dragoshion

      Zile sa incerce si cu cianura si atunci uriasul sistem o sa faca fata.
  • 0 (0 voturi)    
    si asta-i doar inceputul (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 15:31)

    Adi [anonim]

    Cu acest sistem informatic se doreste realizarea ordinii in sistem?! Pai sa vedem cand se vor introduce cardurile de sanatate si o sa-ti spuna doctorul: "nu va suparati dar sistemul nu functioneaza si calitatea d-voastra de asigurat nu poate fi confirmata". Deci consultatia si tot ce decurge de aici, investigatii, retete vor fi suportate de asigurat, ca doar e platitor de dari la stat. Sau poate renunta la consultatie si se duce la tratament in Austria (ca tot e la moda). Oare n-ar trebui ca parlamentarii si guvernantii sa fie obligati sa foloseasca serviciile de sanatate din tara, ca doar ei le reglementeaza cu atata competenta.
  • 0 (0 voturi)    
    Intrebare (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 15:37)

    Liv [anonim]

    Plateste CASMB penalizarile de intarziere la plata asigurarilor?
    • 0 (0 voturi)    
      plateste furnizorul... (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 16:59)

      Mircea [anonim] i-a raspuns lui Liv

      In mod normal plateste furnizorul serviciilor informatice. Orice contract de servicii IT are (sau trebuie sa aiba) un SLA (Service Level Agreement) aplicat pentru toate aspectele critice ale sistemului (comunicatie, aplicatii specifice, suport, mentenanta etc). Dar de la a incalca un astfel de SLA si pana la plata unor penalitati e cale lunga. Am vazut rar sisteme atat de bine implementate incat in cazul unui litigiu sa nu existe interpretari privind incalcarea parametrilor optimi de functionare.
  • 0 (0 voturi)    
    Ex (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 16:56)

    Aaaa [anonim]

    Am vazut cu ochii mei, acum ceva timp, cum un om cu accident vascular cerebral astepta sa se repare sist. inf. ca sa se poata interna. Statea pe holul SUUB impreuna cu nevasta si nu se uita nimeni la el pt ca nu avea o hartie.
  • 0 (0 voturi)    
    Problema este Siveco, nu Oracle... (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 17:03)

    Stefan [anonim]

    Atata timp cat companiile romanesti implementeaza dupa metode balcanice soft-uri testate cu succes in alte parti, astfel de probleme sunt ceva normal.

    Este normal ca oameni din conducerea CNAS sa nu dea vina pe "prietenii" cu care au cheltuit sume importante. Chiar ma mira ca au folosit o baza de date precum Oracle, in conditiile in care firma Siveco obisnuieste sa foloseasca produse gratuite, netestate, fara suport de la vreun producator. Un astfel de exemplu este serverul de aplicatii de o calitate indoielnica folosit la SIUI, si anume JBoss.

    Si CNAS nu este un caz singular, asteptam momentul in care vor pica si alte sisteme nationale critice implementate de Siveco pe aceeasi reteta: APIA, Ministerul Educatiei...
  • +2 (2 voturi)    
    Inteleg (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 17:21)

    CezarN [utilizator]

    Inteleg ca ziaristii sa scrie nodocumentat, dar sa facem asta si noi, ce dreaqu? :)

    http://www.redhat.com/

    Aici vei gasi suport CALIFICAT pentru JBoss, care a fost CUMPARAT de redhat cu 1 miliard de USD. Si nimeni nu da 1 miliard de USD pe un produs cum spui tu.

    Problema la noi este ca la noi nu se doreste plata acestor servicii de suport. Mai bine folosesti acesti bani pentru stim noi ce. Sau oferim noi suport de proasta calitate, etc. Exista, ce-i drept, si o versiune open source de JBoss, insa, daca vrei suport si toate cele, Redhat te ajuta. Pe bani, se intelege.
  • 0 (0 voturi)    
    DEMISIA (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 21:57)

    DEMISIA [anonim]

    Responsabili sistemului in frunte cu presedintele CNAS sa isi dea demisia !!!

    Incredibil cata mediocritate. Nimeni nu e vinovat !
    • 0 (0 voturi)    
      Zhivago (Joi, 13 ianuarie 2011, 10:37)

      nomemory [utilizator] i-a raspuns lui DEMISIA

      "Mediocritate" e cuvant de lauda in cazul asta .


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by