Ministerul Transporturilor si Infrastructurii va lansa pana la sfarsitul anului viitor proiecte cu finantare europeana de 5,57 miliarde euro, vizand printre altele constructia a 289 kilometri de autostrada si modernizarea a 166 km de cale ferata, a anuntat duminica ministrul Anca Boagiu, potrivit Mediafax.

"Folosim 5,5 miliarde euro din Programul Operational Transporturi si din bugetul ministerului de anul viitor 72%, adica 8,3 miliarde de lei, vor fi cofinantari pentru aceste proiecte", a afirmat Boagiu intr-o conferinta de presa.

In septembrie rata de absorbtie a fondurilor UE era de 1,7%. Intrebata ce rata de absorbtie va fi in 2011, Boagiu a raspuns "vom vedea".

MTI va lansa pana la finele anului viitor licitatii pentru constructia a 288 km de autostrada, cu o valoare totala de 2,5 miliarde euro, pe cinci tronsoane - Nadlac-Arad (38,8 km, 234 milioane euro), Orastie-Sibiu (82 km, 693 milioane euro), Deva-Orastie (32,8 km, 355 milioane euro), Timisoara-Lugoj (35,6 km, 217 milioane euro) si Lugoj-Deva (99,5 km, 1,02 miliarde euro).

Termenul de finalizare pentru aceste tronsoane este anul 2013, mai putin Lugoj-Deva, care urmeaza sa fie finalizat in 2015.

In prezent, Romania are 314 km de autostrada, respectiv Campia Turzii-Gilau (52 km), Bucuresti-Pitesti (111 km) si Bucuresti-Cernavoda (151 km). In constructie sunt 243 km, acestia urmand sa fie finalizati in 2011 si 2012, valoarea totala fiind de 2,5 miliarde euro.

Referitor la sectorul de autostrada Cernavoda - Constanta, Boagiu a spus ca in vara anului viitor acesta va fi dat in folosinta, fara a fi finalizat insa in totalitate.

Alte proiecte vizeaza constructia a 11 sosele de centura (Sacuieni, Carei, Bacau, Tecuci, Tg Mures, Brasov, Craiova sud-est, Alexandria, Caracal, Mihailesti si Bucuresti), in lungime totala de 138,7 kilometri si o valoare de 539,38 milioane euro.

Totodata, ministerul are in plan sa modernizeze 943 kilometri de drumuri nationale, cu o valoare de 848,45 milioane euro, asigurati printr-un credit BEI.

Pentru transportul pe calea ferata, institutia are ca proiect prioritar modernizarea Coridorului IV si va lansa licitatii pentru trei tronsoane, respectiv Curtici-Simeria, Simeria-Coslariu si Coslariu-Sighisoara, in lungime totala de 166,3 km, cu o valoare de 1,88 miliarde euro, si modernizarea a 21 de gari, investitia fiind de 227 milioane euro, din care in urmatoarele doua saptamani vor fi lansate la licitatie 16 gari, iar in ianuarie restul de 5.

Boagiu a afirmat ca toate companiile feroviare se afla intr-o situatie financiara proasta si au nevoie sa fie restructurate "pentru ca au fost jefuite", iar institutiile abilitate trebuie sa se pronunte in aceasta privinta.

"Toate companiile de cai ferate stau prost. In 2007-2008 au functionat fara bugetul aprobat si toate trebuie restructurate pentru ca au fost jefuite, de la executari silite de vagoane pana la un management prost", a afirmat Boagiu intr-o conferinta de presa.

Intrebata cine sunt jefuitorii, Boagiu a afirmat ca la aceasta intrebare trebuie sa dea raspunsuri "institutiile abilitate ale statului".

Ea a reluat ideea potrivit careia CFR Marfa va fi privatizata cand conditiile pietei vor fi favorabile.

Vezi in atasament hartile detaliate ale proiectelor ministerului.