Alegerile din Republica Moldova au fost marcate, atat pentru publicul basarabean, cat si pentru cel romanesc interesat de subiect, de un incident pe care putini l-ar fi anticipat. Un sondaj de opinie facut la iesirea de la urne si difuzat de Publika tv sugera o victorie zdrobitoare a fortelor pro-occidentale in fata comunistilor. Nu a fost asa in cele din urma situatia indicand o victorie inconclusiva a PCRM care lasa optiunile deschise pentru aproape orice fel de tip de coalitie de guvernare. Desi nu a fost singura cercetare eronata data publicitatii aseara in Republica Moldova, eroarea sondajului de opinie afisat de Publika tv aseara este una dintre cele mai mari intalnite vreodata

Vasile DancuFoto: captura B1 TV

Cum a fostposibila o diferenta atat de mare intre sondaj si rezultatele comunicate de autoritati? Este intrebarea pe care i-am adresat-o sociologului Vasile Dancu de la IRES, institutul care a realizat controversatul exit-poll .

Asculta aici interviul cu Vasile Dancu

Extrase

  • Cu aceasta echipa am facut multe exit-polluri si nu ne-am plasat in afara marjei de eroare. Am facut si la Chisinau,  acum trei luni, un exit-poll si rezultatul ne-a incurajat (sub 0,5 % marja de eroare). Am pregatit foarte atent aceasta cercetare stiind ca e o miza foarte mare. Am lucrat cu 700 de oameni de aici, vorbitori de rusa si vorbitori de romana. Am avut un esantion foarte bun, este perfect reprezentativ pentru populatia din Republica Moldova.
  • Avem doar cateva explicatii pe care le studiem in acest moment. Prima este legata de campania puternica impotriva acestui exit-poll pe care au facut-o timp de mai bine o luna comunistii. Au vorbit despre Publika TV si IRES ca avand in spate Romania intreaga. Aceasta diabolizare a noastra a produs efecte privind sinceritatea subiectilor. "Dezirabilitate sociala" - oamenii spun ceea ce cred ca este "normal" sa se auda. Am vazut ca si un exit-poll de aici a avut vreo 8 procente diferenta la estimarea legata de comunisti.
  • A contribuit si campania puternica pro-romaneasca pe care au facut-o unele partide, care mai mult a atatat aceasta amenintare a Romaniei care anexeaza Republica Moldova.
  • A fost, apoi, o puternica campanie civica legata de Europa pe care Alianta a facut-o foarte bine in ultima vreme si care a provocat o reactie din partea electoratului comunist care s-a organizat pe retele sociale. Comunistii au facut comunicare door-to-door mai mult decat sa fie prezenti in mass-media. Aceste lucruri au produs o surpriza la aceste alegeri: Partidul Liberal al presedintelui Ghimpu a pierdut capitala, partidele din Alianta, cu exceptia PLDM care si-a dublat scorul, au regresat. A fost si o rasturnare spectaculoasa in ziua votului pe care nu a prevazut-o nimeni.
  • A fost un razboi intre Rusia si Europa care s-a terminat nedecis. S-a pastrat echilibrul de dinainte de alegeri.
  • Nu a existat un moment cheie al campaniei electorale insa in a doua parte a campaniei partidele din AIE au marsat pe ideea pro-europeana foarte puternic si asta a consolidat electoratul lui Filat dar a si radicalizat electoratul conservator al PCRM care nu avea o intentie mare de a merge la vot. In ziua votului, marea mobilizare din strainatate in favoarea Aliantei (vizibila la tv), a creat un activism mult mai puternic in zona comunistilor.

Citeste si comenteaza pe Contributors.ro