Mobbing in Romania. Cati dintre angajati sunt hartuiti psihologic la serviciu

de R.P.     HotNews.ro
Marţi, 19 octombrie 2010, 16:35 Actualitate | Esenţial


Stresul la locul de munca
Foto: Agerpres
Jumatate dintre angajatii din Romania sunt stresati la job. Asta arata statisticile recente. 41% dintre angajati asista la scene in care seful sau colegii tipa unii la altii la locul de munca. Dintre acestia, 8% se incadreaza in fenomenul de mobbing. Un concept nou, dar cu radacini vechi in societatea romaneasca, avertizeaza specialistii, care explica ce este mobbing-ul - hartuirea sistematica la locul de munca. Daca esti atacat si stigmatizat de colegi si de sefi prin zvonuri, intimidare, umilire, discreditare sau izolare, atunci ai toate sansele sa fii victima unui astfel de fenomen.
  • Ai fost hartuit la locul de munca, esti tinta ironiilor colegilor sau sefilor? Povesteste-ne aici experienta ta
Consecintele nu sunt deloc de neglijat. Imposibilitatea de a raspunde unor astfel de atacuri, care se intind pe mai mult de sase luni, conduce la depresii, insomnie, scaderea increderii in sine, pierderea eficientei la locul de munca sau la stres acut. O ancheta sociologica realizata de Institutul de Cercetare a Calitatii Vietii si prezentata in cadrul unei conferinte organizate de Asociatia Colfasa arata ca stresul perceput la job este generat, in cele mai multe cazuri, de lucrul peste program.

Situatia angajatilor
Foto: Colfasa
O treime dintre angajatii chestionati au declarat ca raman la serviciu foarte des peste program, in timp ce 17% au declarat ca nu au timp nici sa ia o pauza de masa. Aproape 11% sustin ca li s-a intamplat, in acest context, sa isi piarda concentrarea si puterea de munca. Potrivit datelor, in sectorul privat incidenta acestor cazuri este mai mare decat in sectorul public, iar Bucuresti-Ilfov conduce in topul regiunilor unde angajatii se plang din cauza stresului, a oboselii si a modului de relationare cu colegii si sefii.

Factorul care deranjeaza insa cel mai mult este relationarea profesionala inadecvata. Dincolo de lipsa timpului si de volumul mare de lucru, cei mai multi angajati se plang de faptul ca sunt supusi frecvent unor situatii conflictuale, ca sunt persecutati de sefi sau de colegi sau de faptul ca nu reusesc sa se integreze la locul de munca. Cel mai frecvent, femeile sunt cele care resimt acest fenomen. 62% dintre femei se simt stresate la locul de munca, fata de 53% dintre barbati; iar printre consecintele stresului se numara durerile de cap (acuzate de 59% dintre femei si 45% dintre barbati), insomniile (32% dintre femei si 22% dintre barbati) si oboseala (56% dintre femei si 43% dintre barbati).

Stresul la locul de munca
Foto: Colfasa

In acest context, organizatiile nu au insa proceduri interne de rezolvare a situatiilor conflictuale, majoritatea confruntarilor de la locul de munca rezolvandu-se amical.

Nu orice tachinare sau cearta la locul de munca reprezinta o manifestare a fenomenului de mobbing. Cristina Tomescu, reprezentanta Institutului de Cercetare a Calitatii Vietii, a explicat ca, cel mai adesea, victime ale acestui tip de hartuire la locul de munca sunt persoane cu un inalt grad de calificare profesionala si care sunt foarte muncitoare. Ele sunt rapid identificate de colegii de munca, iar daca refuza sa participe la activitatile informale ale acestora sunt sanctionate si nu pe termen scurt. In final, cei care au de suferit nu sunt numai angajatii, ci si familiile acestora.

Ancheta sociologica a fost realizata in cadrul proiectului "Femeia conteaza!", iar printre obiectivele programului se numara realizarea de centre unde angajatii sa se poata adresa, pentru a-si rezolva problemele. La nivelul Uniunii Europene, 9% dintre angajati, adica 12 milioane de persoane, au declarat ca au fost hartuiti moral la locul de munca. ​


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














12231 vizualizari

  • +7 (9 voturi)    
    Nu faptul ca tipa unii la altii (Marţi, 19 octombrie 2010, 16:42)

    Vasile [anonim]

    Deranjeaza, la mine pe aici nu tipa nimeni. Dar constanta idiotenie a managerilor fosti portari si interminabilele taskuri total ilogice si explicate si prost pe deasupra te macina incet incet. Mai ales cand tot desteptul planetei, stabileste deadline-uri dupa cum bate vantul si evident ca nu-si asuma niciodata responsabilitatea pentru tampeniile pe care le debiteaza ajuta si mai mult la acumularea stresului.

    In Romanica inca ajung in posturi de manageri toti ratatii, iar cand ajung acolo, se poarta ca si cum angajatii sunt doar niste masini la care apesi pe butoane si se face treaba. Deh, sistemul american, nu-ti convine, poti sa pleci.
    • -1 (5 voturi)    
      Te inseli, (Marţi, 19 octombrie 2010, 17:27)

      ionel [anonim] i-a raspuns lui Vasile

      Nu numai in Romania e problema asta. Peste tot in lume e exact la fel. Sunt foarte putini manageri care au ajuns manageri pentru ca stiu ce fac si extrem de multi care au ajuns in posturi de conducere pentru ca stapanesc bine politica de birou. Sunt si destui care sunt acolo din pura intamplare, pentru ca cineva mai sus a decis ca un om cu vechimea/experienta/numar mare la pantofi ar trebui sa ajunga manager.

      Intr-o singura firma am lucrat in care am avut si manager stapan pe situatie (atat profesional, cat si "politicienesc"), numai ca asta insemna ca ce aveam eu de facut era cat se poate de plicticos + platit nu neaparat bine.
      • +1 (1 vot)    
        Corect (Miercuri, 20 octombrie 2010, 12:43)

        Xample [anonim] i-a raspuns lui ionel

        Oriunde in lume exista probleme cu gasirea personalului de calitate si in orice corporatie sunt subalterni care se plang de idiotenia sefilor. Pentru asta exista 2 solutii:
        1. Iti dai demisia si iti cauti in alta parte (sanse mari sa gasesti aceleasi conditii oriunde te duci)
        2. Promovezi. Nu e usor? Eu cred ca e. Daca esti in stare sa iti dai cu parerea despre aptitudinile sefului tau atunci esti in stare si sa faci munca care o face el, chiar un pic mai bine, sau nu?
        Daca nu crezi ca esti indeajuns de pregatit/a sa fii sef atunci poate nu esti calificat/a sa ii faci o evaluare sefului.
        A doua conditie ca sa promovezi (pe langa aptitudini) e SA APLICI pentru o promovare. In corporatia in care lucrez trebuie sa iti exprimi dorinta de a fi promovat. Nu conteaza cat de bun esti in meseria care o faci - daca nu vorbesti cu seful despre o promovare nu vei fi niciodata promovat. Cu rusinea mori de foame!!
        Cel mai mare avantaj al promovarii: cu cat esti mai sus in ierarhie cu atat sunt mai putini sefi deasupra ta -> sansa sa existe mai putini prosti care iti dau ordine.

        Mult noroc.
        • -1 (1 vot)    
          pe bune?! (Joi, 21 octombrie 2010, 9:55)

          me [anonim] i-a raspuns lui Xample

          si imi sspui si mie cum promovezi tu cand sefu tau e fin,nas, cumnat etc cu patronu?
          nu e cazu meu din fericire, dar ipotetic vb. pentru ca am auzit de multe cazuri similare
    • -1 (1 vot)    
      Mare dreptate (Miercuri, 20 octombrie 2010, 12:16)

      Ion [anonim] i-a raspuns lui Vasile

      De 4 ani am intrat si eu in randul fortelor de munca, si ma declar dezamagit de ceea ce intalnesc, cel putin pana acum in aceasta tara. Aparte de pregatirea mea ( master in IT, bursa de studii internationala, premii la olimpiada nationala ) ... ma asteptam ca la nivelul la care lucrez sa intalnesc o situatie mai curata. In schimb sunt lovit de limbaj de santier, deadline-uri date de persoane ce ar putea la fel de bine sa faca management la o turma de oi si decizii luate dupa cum bate vantul. Dupa incercari nereusite, cu 3 companii de renume din Romania ma declar dezamagit si ma las batut. Acum 2 saptamani am aplicat pentru un job IT in Anglia pentru care am primit deja feedback pozitiv, probabil ca sefii vor fi la fel, dar macar pe plan financiar se va vedea o schimbare. Toate cele bune !
      • 0 (0 voturi)    
        nu ne impartasesti... (Joi, 21 octombrie 2010, 9:56)

        me [anonim] i-a raspuns lui Ion

        si noua numele companiilor? :P
        sau macar ce faci in IT
  • +2 (2 voturi)    
    Detaliaza (Marţi, 19 octombrie 2010, 16:42)

    Ciprian [anonim]

    R.P. Citeste si tu asta si apoi explica, dar te rog, foloseste cuvintele tale

    "Potrivit datelor, sectorul privat este mai afectat de aceste fenomene decat sectorul public, iar stresul la job este declarat de un procent dublu de angajati fata de restul tarii. "
    • +3 (3 voturi)    
      Ai dreptate (Marţi, 19 octombrie 2010, 17:00)

      tudor [anonim] i-a raspuns lui Ciprian

      hai sa facem greva !

      Oops .. stai ca la privat nu merge.
      Oh well, macar sunt mandru ca platesc taxe pentru un oras curat, sigur, asistenta medicala de exceptie ...
      • +1 (1 vot)    
        hmmm (Joi, 21 octombrie 2010, 9:57)

        me [anonim] i-a raspuns lui tudor

        legea iti permite sa faci greva... faptul ca se va taia ziua de munca e alta distractie
        si probabil daca face toata firma nu vor fi dati afara decat cei ce au initiat actiunea ;)
  • +3 (5 voturi)    
    am patit-o (Marţi, 19 octombrie 2010, 16:52)

    anna82 [utilizator]

    Din pacate m-am imbolnavit de psoriazis asa. 3 colegi plecasera iar eu le tineam locul. Si aveam un sef care urla non stop. Cand stiam ca trebuie sa vina la birou ma apuca plansul si depresia. Am rezistat vreo 4 luni, aveam mare nevoie de bani. Pana cand nu am mai rezistat si mi-am dat demisia. Din pacate m-am ales cu o boala care incurabila. :(
  • +2 (2 voturi)    
    da,din pacate firma cu renume (Marţi, 19 octombrie 2010, 17:12)

    Liviu [anonim]

    exista un un anumit PM care daca i se spun nemultumirile si se discuta franc cu el e foarte intelegator si binenintentionat ,stie si ca muncesti mult choar la mai multe proiecte in acelasi timp,dar dupa acea discute se schimba total datele probelemei...te verifica din jumatate in jumatate de ora sa vada ce faci,azi vorbeste cu tine si maine te intreaba de ce nu ai venit ieri la serviciu...etc...solutia i-am solicitat o discutie "barbateasca" in care sa imi spuna ce are cu mine ... a incetat temporar, surpriza cea mai amre a fost cand mi-am dat demisia si plecam la o alta companie nu erau proiecte , se freca menta ,se putea ajunge la un acord ca preavizul sa nu fie de 15 zile...a insistat sa vin acele zile,chiar controla log-urile de access card sa vada orele de venire/plecare
    • 0 (0 voturi)    
      este vorba... (Marţi, 19 octombrie 2010, 17:57)

      toro [anonim] i-a raspuns lui Liviu

      de o firma din timisoara?
  • +4 (4 voturi)    
    da' ce şef am eu! (Marţi, 19 octombrie 2010, 17:59)

    nu conteaza [anonim]

    Lucrez la o firmă în domeniul construcţiilor, şeful meu fiind ing constructor. L-am numit "Dementor", cei care au vazut Herry Potter ştiu la ce mă refer...
    Nu l-am auzit vorbind pe NIMENI de bine: toţi sunt(em) nişte târâturi, gunoaie, iar femeile toate curve...
    Care bugetar vrea să facă schimb cu mine? Aştept oferte!
    • +1 (1 vot)    
      stai sa-l vezi pe-al meu!... (Marţi, 19 octombrie 2010, 19:42)

      theo [anonim] i-a raspuns lui nu conteaza

      Tot in constructii lucrez si eu, si de o (prea) buna bucata de vreme... Am avut parte de un sef pe care o sa-l regret toata viata... OM si profesionist pina in virful unghiilor... am avut ce invata de la dinsul... Dar, ca pe toate lucrurile bune, l-a luat Dumnezeu...Acum am un tandem de invidiat: un prost patent, fils a papa ca pregatire, si un ingineras de devize, care e zero in meserie, si care nu stie sa spuna decit" vezi si tu ce faci", ca parca suntem la ciubuc amindoi... Cind le spui ca deciziile lor sunt aiurea sau ilogice, dau din cap si, in spate, spun ca "nenea" nu e maleabil...
  • -2 (4 voturi)    
    Ar trebui sa fi-ti recunoscatori .... (Marţi, 19 octombrie 2010, 22:53)

    AlfredBernhardNobel1896 [utilizator]

    Ar trebui sa fi-ti recunoscatori ca aveti unde lucra. Aveti sindromul tipic angajatului roman . Toata ziua vaicareala , toata ziua la tigara si cafele si jumatate de ora inainte de a se termina programul concentrare maxima ca in blockstartul de 100M viteza pentru ca la fix sa spargeti usa . Ce credeti o sa puteti face .. va spun eu nimic . Care din voi are tupeu dupa ce a facut credite de zeci de mii de euro sa mai comenteze ceva . voi nu ati inteles ca cei fara obligatii sunt omeni liberi si cei cu credite sclavi . ati facut un calcul sa vedeti cati bani ajunjeti sa cheltuiti valoarea muncii voastre . La munca si lasati vaicareala . Cand ai un plasture pe gura si nu ai tupeu sa comentezi ... esti si tampit esti si taratura si curva dupa caz.
    • -1 (1 vot)    
      se putea o pagina de comentarii fara porcaieli? (Marţi, 19 octombrie 2010, 23:25)

      Alin Ionescu [anonim] i-a raspuns lui AlfredBernhardNobel1896

      hum?
      • -1 (1 vot)    
        abn1896 are dreptate (Miercuri, 20 octombrie 2010, 2:25)

        tot va plangetzi [anonim] i-a raspuns lui Alin Ionescu

        pune-ti sefii sau managerii sa lucreze in locul vostru si astfel faceti dovada patronului cat de repede da firma faliment.
    • 0 (2 voturi)    
      da, ar trebui cumva sa formam un cult al firmei (Miercuri, 20 octombrie 2010, 8:17)

      dedeiu [anonim] i-a raspuns lui AlfredBernhardNobel1896

      respective.
      "Toata ziua vaicareala , toata ziua la tigara si cafele si jumatate de ora inainte de a se termina programul concentrare maxima ca in blockstartul de 100M viteza pentru ca la fix sa spargeti usa "

      Cumva platesti orele suplimentare? Daca nu, atunci toti vor sparge usa ca nu sta nimeni sa-ti lucreze de dragul tau. Aici este vorba STRICT de bani si munca. Vreau sa vad si eu care dintre sefi este atat de incompetent sa angajeze oameni care stau toata ziua la cafea si la tigara, ba mai mult care sef tine astfel de oameni.

      Aici vorbeam tocmai despre incompetenta acestor sefi, intelegi matale?
    • 0 (0 voturi)    
      fi-i t-u rec-unos-ca-tor (Miercuri, 20 octombrie 2010, 18:02)

      costamishu [utilizator] i-a raspuns lui AlfredBernhardNobel1896

      noi o sa fi-m recunoscatori dupe ce invet-i sa scri. ;) -greselile sunt intentionate

      Adica pe langa limbajul colorat, mai vezi-ti de treaba si de gramatici.
    • -1 (1 vot)    
      vai tu... (Joi, 21 octombrie 2010, 10:24)

      me [anonim] i-a raspuns lui AlfredBernhardNobel1896

      esti sef pe undeva, nu?
      omule nou muncim ca sa traim si nu invers.
      poti sa-ti faci treaba si daca nu sta nimeni cu biciu pe tine, si daca te mai relaxezi din cand in cand (prin din cand in cand a nu se intelege 40 de minute in fiecare ora!).

      scopul in viata e sa fi fericit nu sa muncesti pana mori ca sa traiasca altu bine pe spinarea ta
  • +2 (2 voturi)    
    Un loc de munca in Romania... (Miercuri, 20 octombrie 2010, 9:05)

    Andrei_75 [anonim]

    Lucrez intr-o companie multinationala de 7 ani si jumatate. La actualul loc de munca totul se indreapta in directia eronata… Sefi ce dau ordine ambigue, bazate pe informatii incomplete sau inexacte, sau care pur si simplu, daca au fost informati in legatura cu o problema serioasa si au trecut cu vederea peste informarea respectiva. Practic, se ocupa mai mult cu condusul masinilor firmei si sedinte imbecile fara vreo finalitate, expunand “concepte” studiate la tot felul de sedinte de training. Am participat si eu la astfel de traininguri iar ceea ce se intampla la astfel de adunari are prea putin a face cu viata reala. Marea majoritate a colegilor sunt niste frustrati care intotdeauna comenteaza orice subiect in sens negativ. In timpul programului comentam ce fac ceilalti din celelalte departamente, in loc sa ne facem treaba pentru care suntem platiti. In acesti 7 ani am obtinut rezultate la care putini se asteptau, in sens pozitiv, iar acest lucru a deranjat, am fost practic marginalizat in cadrul grupului si la absolut orice pas pe care il fac cineva trebuie sa isi dea cu parerea sau sa adauge cate ceva in sens negativ. Ceea ce ma frapeaza este cum persoane fara abilitati de conducere sunt favorizate a prelua functii carora nu le pot face fata, dovedindu-se incompetente in a uni grupul in jurul unui scop comun. Nu este stimulata performanta si evolutia angajatului, ci relatiile de cumetrie si rudenie, barfele prevaland scopului pentru care am fost recrutati in cadrul fimei. As vrea sa plec, insa nu stiu daca cele 3 limbi straine pe care le vorbesc fluent sau faptul ca imi doresc ca la un loc de munca organizarea si disciplina (in sens pozitiv, nu ma refer la urmarirea angajatului si intimidarea acestuia la orice pas) sau faptul ca personal consider ca a fi prieten conteaza mai mult decat a fi superior ierarhic, reprezinta valori in mediul romanesc. Acum va las, colegii mei sunt in continuare pe hotnews :)
    • 0 (0 voturi)    
      Asa este peste tot (Miercuri, 20 octombrie 2010, 15:55)

      gabi [anonim] i-a raspuns lui Andrei_75

      @ eu sunt in Franta de cativa ani, si sunt unele firme in care intradevar cumetria conteaza cel mai mult. Depinde de marimea companiei, departamentului si grupului. Compania mea are 60 de angajati iar faptul ca patronul are o viata sociala sau familala dezechilibrata face ca cei care o au la fel ca el sa fie mai apropiati de el. Din pacate aspectul social conteaza mai mult decat performantele in multe cazuri, mai ales cand sefii isi identifica viata cu slujba. The job feeds you, you do not feed the job.
      Exista presiune la lucru peste tot, depinde de pozitie si responsabilitati. In franta tinerii cresc avand ca scop in viata sa ajunga sa lucreze ca functionari publici: no stress si f multe avantaje pentru ei.
  • +1 (1 vot)    
    Legile lui Murphy (Miercuri, 20 octombrie 2010, 14:03)

    John_Do [anonim]

    1 - Sa nu doresti niciodata moartea sefului.
    2 - Ss faci in asa fel sa si-o doeasca singur.
    Am cunoscut in viata pe unu care aducea la exasperare sefii, cu toate ca nu auzise in acea perioada de legile acestui tembel numit simbolic Murphy.
  • 0 (0 voturi)    
    sclavia ! (Miercuri, 20 octombrie 2010, 14:44)

    McRollies [anonim]

    Am trecut candva printr'o multinationala si regimul era de sclavie . Managerul strain, foarte arogant, jignitor, doritor de munca peste program , neplatita , nu grozav de stralucitor d.p.d.v.profesional dar foarte bun psiholog in ceea ce priveste situatia proasta a locurilor de munca din Romania, specula la maximum aceasta . Destul de bun cunascator al limbii romane folosea cu predilectie doar doua cuvinte in raporturile de munca, si anume : " mai repede, mai repede, mai repede...".Cuvintele preferate !
    Repet :frica oamenilor de a nu'si pierde locul de munca il incuraja sa ingroase obazul si sa exploateze fara nici o rusine ! Practic distrugea si distruge oamenii !
    Satisfactia nuncii = 0, atmosfera de lucru si spirit de echipa = 0 ; colectiv timorat ! paralizat !
  • 0 (0 voturi)    
    comentariu (Joi, 21 octombrie 2010, 14:40)

    mmm [anonim]

    Toti stim ca orice sef isi are seful sau. Pe orice nivel te-ai afla, din cate am vazut, problema se pune identic: este o lupta - unul care vrea sa-i ia banii celuilalt cu munca cat mai putina si celalalt sa-l munceasca cat mai mult de banii pe care ii da. Angajatul sclav nu ar trebui sa existe, asa cum nu am vazut angajatori sclavi. E O PROBLEMA DE MENTALITATE SI DE CONDUITA SOCIALA. Adica este optiunea fiecaruia ce anume accepta sa fie. In toate cazurile trebuie sa te mai duca si capul.
  • 0 (0 voturi)    
    here is an example (Marţi, 4 octombrie 2011, 16:01)

    minime [anonim]

    http://mobbingsoft.wordpress.com/
  • 0 (0 voturi)    
    intimidare (Luni, 2 aprilie 2012, 11:41)

    tomescu laurentiu-george [anonim]

    arma psihologica a fost utilizata si de regimul ceausescu atunci era secret acum este la liber cine are bani poate da in judecata sau pleaca..ideea este ca intre mobbing si spanzurare nu este mare diferenta....personal i-asi impusca pe sefii si psihiatri care folosesc acest instrument de tortura.
  • 0 (0 voturi)    
    Hartuirea- modalitate de a promova (Joi, 16 ianuarie 2014, 19:10)

    fost angajat [anonim]

    Am fost angajata la o firma unde mediul de lucru era cel de a lucra in echipa. Echipa pe naiba, in conditiile in care, toti vor sa ajunga manageri si nu pentru ca ar fi capabili din punct de vedere intelectual ci pt ca sunt capabili sa tipe, sa se rasteasca, sa jigneasca si sa aduca celui mai nou angajat din bransa fel de fel de jigniri mai subtile si mai cu subinteles ce au o recurenta aproape zilnica, cel mult o data la 2 zile. Nu stiu cum superiorii au pretentia ca subordonatii sa ii respecte si sa dea randament cand ei, atunci cand nu sunt pupati in fund de o parte din cei care vor sa ajunga si ei acolo sus, ignora comportamentul aberant aspirantilor la un salariu mai mare. Nu mai spun ca daca te afli printre cei care isi vad de treaba lor si nu te bagi in seama de-aiurea, in momentul cand ceri un favor, parca le ceri luna de pe cer si le mai si iei de la gura.. Stresul pe care angajatii tupeisti il provoaca colegilor este permanent. De fiecare data se gaseau sa comenteze fara rost si nefondat doar pt ca li se parea antipatica persoana. Sau pt o greseala minora facuta o data o repeta timp indelungat de parca s-ar fi intamplat zilnic... In ziua de azi asta fac cei care inafara de locul de munca, alta viata nu au. Cei privati de o viata personala de calitate de obicei se comporta in ultimul hal cu tine. Eu nici macar nu am indraznit sa fac o diferentiere a capacitatilor intelectuale intre mine si ei pentru ca daca m-as fi comportat conform acestei prejudecati, as fi ajuns la acelasi nivel josnic la care colegii mei se afla(cei cu mot desigur, facem abstractie de cei care pur si simplu sunt iddle fata de toti si de toata lumea)


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version