Mugur Isarescu, Guvernator BNR: Mai urma sa imbrac un tricou pe care sa scrie "Romania-No Default"

de DPopa     HotNews.ro
Marţi, 12 octombrie 2010, 21:02 Actualitate | Esenţial


Isarescu crede in economia Romaniei
Foto: AGERPRES
Guvernatorul BNR Mugur Isarescu a acordat un interviu TVR2, in care a vorbit despre  banci, incredere si bani, evocand aspecte ale trecutului sau ca tanar guvernator de banca centrala. "Eram la Londra cand a aparut  ideea de a imbraca un tricou pe care sa scrie "Romania- No default", in sensul ca nu vom intra in incapacitate de plata. Era o perioada grea pentru Romania, in care incercam sa linistim toti partenerii Romaniei ca avem rezerve valutare care sa ne permita rambursarea datoriilor", a explicat Isarescu.

Alte declaratii ale Guvernatorului:

Fără un catalizator ca UE, mobilizarea socială se destramă. Din păcate, după admiterea în UE, a apărut sloganul "dacă eşti în UE, trebuie să trăieşti ca în UE". Eu am repetat că salariile trebuie corelate cu productivitatea, dar un slogan populist e mult mai eficient.

-Nu trebuie să descurajăm munca prin impozite foarte mari. Mă sperie că tinerii nu vor avea cu ce să-mi plătească pensia. Economia are multe capcane, foarte puţini contribuie, iar prin contribuţii foarte mari descurajăm munca.

- Pentru mine a fost o adevărată aventură preluarea functiei de Guvernator. Eram la Washington când am primit această ofertă. Destinul m-a ajutat. Nu se ştia aproape deloc în România ce însemna banca centrală în anii ’90. Era o mare confuzie într-o economie de piaţă şi ce s-a făcut în România în perioada comunistă. Eram cercetător la un Institut care se ocupa cu ce se întâmplă în economia mondială... Atunci aveam obligaţia de serviciu să citesc despre economie, despre politicile monetare.

- Discursul public omite ca lucrurile serioase din economie au fost ţinta criticii. Cred că e rolul acestei instituţii de a trezi respect, trebuie să aducă aminte societăţii că sunt limite financiare în care trăim. Aceste limite financiare îi izbesc apoi foarte tare.

- Nu există conştiinţa faptului că a face bani e o afacere grea. Trebuie să te implici - Prima confuzie. A doua – că mediul acesta de afaceri poate să fie împovărat cu o fiscalitate excesivă. La noi, chiar dacă nivelul impozitelor nu e excesiv, cu excepţia CAS, numărul lor e împovărător.

-Prima confuzie este că a câştiga bani dintr-o afacere este o chestiune simplă. Păi atunci, cine nu ar face bani?! Şi orice eşec în acest domeniu este aruncat în oricare altă parte. Dacă s-ar fi aruncat în direcţia că nu am avut şansă, nu am avut noroc, poate ar fi fost bine. Nu există conştiinţa faptului că a face bani, a face profit, cum s-ar spune, este o treabă grea, o meserie în sine", a afirmat guvernatorul băncii centrale.

-In primul rand, nu trebuie sa descurajam munca prin impozite foarte mari. (...) In momentul in care punem pe firme si pe salariatul roman contributii enorme, fara sa tinem un anumit echilibru pentru a plati un anumit nivel de pensii si ne uitam cu atentie la cifre, ne uitam ca descurajeaza munca, exact ceea ce poate sa asigure pensii mari

-Din experienţa acelei mici vinării aflu câte drumuri trebuie să faci pe la zeci de ghişee şi cum trebuie să te apleci la ghişeu, când ţara este, spun eu, computerizată. De ce multe din informaţii nu se trimit online? De ce trebuie să completăm atâtea hârtii? De ce trebuie să piardă lumea timpul de câteva ori pe lună, de la Drăgăşani la Râmnicu Vâlcea, să ducă trei hârtii şi să le primească cineva la ghişeu numai ca să îşi justifice o activitate, să avem un aparat mai stufos? După ce ai creat acest aparat stufos vezi cât de greu este să revii asupra lui.

Interviul a fost  prezentat în cadrul emisiunii "Joc deschis", prezentată de Oana Popescu.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















6155 vizualizari

  • -11 (23 voturi)    
    bb (Marţi, 12 octombrie 2010, 21:23)

    montreal [anonim]

    ce tot bati apa in piua ? auzim tot timpul ca tu esti salvatorul ,s-o crezi tu !esti cel ce ai pus pe butuci economia cu dobanzile uriase pe care le-ai practicat si le practici
    • +1 (1 vot)    
      DEGEABA TE NUMESTI MOTREAL... (Miercuri, 13 octombrie 2010, 12:02)

      gabriel anastasescu [anonim] i-a raspuns lui montreal

      Ca nu intelegi nimic din economie si din ceea ce a spus Isarescu. Dar ce ma mira.... Totzi astia cu nume de..Montreal, nu stiti decit sa va plingeti, si sa cereti, dar nu stiti ce trebuie sa faceti ca sa primiti.
  • -8 (20 voturi)    
    Cine a distrus economia (Marţi, 12 octombrie 2010, 21:32)

    IMM [anonim]

    Asediul asupra Romaniei este asediul BNR asupra economiei ...LEUL SUS = ADIO EXPORTURI. !! DOBINDA DE REFERINTA SUS, = ADIO FINANTARE a capitalului de lucru SAU PRODUCTIVITATE. AR TREBUI CONDAMNATI CEI RESPONSABILI, care au pus pe butuci toate imm-urile. NU PUTEM FI COMPETITIVI CIND CAPITALUL DE LUCRU SE FINANTEAZA LA PESTE 20 % DIN CAUZA DOBINZII DE REFERINTA MARI !!!!..In UE se finanteaza la 2-3% fiindca dobinzile de referinta sint 1%. S-a trait pe spatele "capsunarilor" care pe linga banii trimisi prin banci , veneau cu buzunarele pline, investitorii care au fost indusi in eroare de rapoartrea salariilor si "veniturile mici" au aflat cu ocazia "nokia" ca de fapt, veniturile in Romania sunt mult peste veniturile celor din UE , ne mai vorbind de alte tari. BNR a distrus economia, prin mentinerea dobinzii de referinta sus si prin politica de mentinere la cote inalte a leului, politici care au omorit total orice export. Inflatia - mentinerea ei sub 'control" nu s-a dovedit eficienta mai ales ca inflatia reala este peste 25% ...orice cumparator simte asta. Statisticile si raportarile oneroase ale reprezentatilor BNR nu mai au credibilitate fiindca fiecare dintre noi simte in buzunar , atit inflatia mare, cit si rezultatul politicii de distrugere a economiei reale.
    • +8 (8 voturi)    
      se pare ca nu prea ai habar economie... (Miercuri, 13 octombrie 2010, 8:05)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui IMM

      Prietene, omul asta chiar are dreptate si faptul ca nu s-a inscris in turma de guvernatori cu rate mici ale dobanzii (dupa modele Keynesianiste idioate) a fost de bun augur pentru Romania...
      Ratele de politica monetara mici si rezervele mici ale bancilor sunt reteta pentru dezastru... Tarile mari precum SUA, UE, care au moneda raspandita pe post de moneda de rezerva pe tot globul se mai pot juca cu asa ceva (si o fac cu riscuri mari), insa noi chiar nu ne permitem asa ceva...
      In plus, la noi nu se intelege ca numai productivitatea poate duce la un nivel de trai mai bun. Dolarul sau Euro, chiar daca sunt monede afectate rau de inflatie, aceasta inflatie este dispersata asupra tuturor tarilor de pe mapamond care fac tranzactii in acele valute, astfel SUA si zona Euro sunt afectate mai putin de inflatie, pentru ca exporta o parte din aceasta inflatie... Tu ce vrei sa faci cu RON-ul? Sa il faci valuta forte pentru Bulgaria si Moldova? Sau ce planuri ai?:)
    • +4 (6 voturi)    
      dupa scris (Miercuri, 13 octombrie 2010, 8:06)

      bula [anonim] i-a raspuns lui IMM

      esti prea tanar sa fi studiat Banci inainte 1989 si rolul Banci Centrale in Comunism ("sa stea drepti" in fata partidului). Deci scrii copiind dupa fituica PSD. Rolul BNR este MONEDA, adica apararea monedei si combaterea inflatiei. Numai PSD vrea inflatie mare ca sa poata da salarii cu multe zerouri si sa cumpere voturi. Cand importi 80% din alimente, cand carburantii sunt calculati in E sau in USD, tu vrei euro la 6 lei? Iai leafa in euro de la PSD?
    • +1 (5 voturi)    
      .... (Miercuri, 13 octombrie 2010, 8:23)

      ... [anonim] i-a raspuns lui IMM

      Din ce spui orice om cu minime cunostinte economice isi da seama ca aberezi la greu.De fapt esti bizonul cocalar cu lant gros la gat care sparge seminte in fata blocului si ca orice bizon se pricepe la orice de la economie , la politica, la fotbal dar absolut la ce.Omul a explicat f clar si pe intelesul tuturor de ce a mentinut dobanile sus si de ce nu le-a putut scadea dar pt asta tb sa ai si neuroni de care tu duci lipsa cu desavarsire.
    • +1 (1 vot)    
      Ineptie (Miercuri, 13 octombrie 2010, 11:41)

      Dragos Margoi [utilizator] i-a raspuns lui IMM

      Nu prea-mi vine sa cred ca un individ cu access la internet a putut scrie o asemenea ineptie.
    • -1 (1 vot)    
      'Eroul' Isarescu (Miercuri, 13 octombrie 2010, 12:15)

      M [anonim] i-a raspuns lui IMM

      Oricata dreptate ai avea, intotdeauna vor exista anonimi care-i vor tine partea (de vina). E in zadar. Si se mai dau si cunoscatori in stiinte economice, financiare...
  • -5 (13 voturi)    
    Curat ca lacrima (Marţi, 12 octombrie 2010, 22:56)

    teddy [anonim]

    E omul masonilor.
    • +10 (14 voturi)    
      iar tu esti omul tampitilor (Marţi, 12 octombrie 2010, 23:53)

      masonus [anonim] i-a raspuns lui teddy

      ce-are masoneria cu prefectura ? Da' oricum sunt multi prosti in tara asta.
  • +8 (24 voturi)    
    Normalitate (Marţi, 12 octombrie 2010, 22:59)

    edi [anonim]

    Eu am vazut emisiunea ... toata, mi spa parut inca odata o dovada de normalitate de la un om care stie despre ce vorbeste; Restul.... lumii, cum sunt cele doua comentarii pe care le-am citit (bb si IMM) bla, bla, bla ... nu argument, nu solutii ... doar vorba goala si "extrem" ..dar "extrem" de productiva; O sa ma spun un singur lucru .. am vazut pana acum atatia trantori care stau 8 ore degeaba la serviciu si au pretentia sa fie platiti ca mi se face greata .... sunt primii la greve, proteste si alte balarii ... cand o sa muncim de-adevaratelea atunci probabil ca o sa se schimbe ceva pana atunci facem ce ne pricepem mai bine sa facem: bla, bla, bla...
    • -3 (9 voturi)    
      bla bla (Miercuri, 13 octombrie 2010, 2:18)

      bb [anonim] i-a raspuns lui edi

      stiu ce vorbesc anii 90 desi faceam productie plateam dobanzi de 140 % . inceputul anului 2005 economia baltea pe un purcoi de euroi .si toti ce mai faceau export au pus lacatul . ramai tu cu bla bla
    • +5 (5 voturi)    
      MUNCA (Miercuri, 13 octombrie 2010, 9:38)

      gaboi [anonim] i-a raspuns lui edi

      Sunt total de acord: doar muncind mai bine si mai mult poti trai mai bine. Probabil ca dispretul pentru munca si mentalitatea de trantor sunt cea mai importanta parte a marelui rau pe care l-a facut comunismul.

      Pana cand romanul n-o sa lase la o parte "sa ne faca" si "sa ne dea" nu va trai mai bine in tara lui.

      Sa spuna cei care au muncit macar 6 luni in afara Romaniei cum se munceste, care e ritmul si ce calitate trebuie sa livrezi dupa 8-10 ore de munca.
    • 0 (0 voturi)    
      A avea habar (Miercuri, 13 octombrie 2010, 12:18)

      A [anonim] i-a raspuns lui edi

      Cum poti afirma ca stie ce vorbeste in conditiile in care, cel mai probabil, nu ai suficiente cunostinte economico-financiare pentru a-i da credit sau a-l combate?
      • 0 (0 voturi)    
        ? (Miercuri, 13 octombrie 2010, 18:30)

        Edi [anonim] i-a raspuns lui A

        Pai de unde ai asumat tu ca nu as avea? Sau e doar sindromul clasic de "jump on conclusions"?
        • 0 (0 voturi)    
          Asumat? (Joi, 14 octombrie 2010, 13:46)

          freddy [anonim] i-a raspuns lui Edi

          Anonimule, fii serios si casca bine ochii la ce scrii.
          "...de la un om care stie despre ce vorbeste"
  • -2 (12 voturi)    
    Demolarea economiei romanesti ... (Marţi, 12 octombrie 2010, 23:29)

    Ioan A. [anonim]

    ... a fost realizata prin asasinarea capacitatilor productive destinate in principal exportului (toata industria de masini unelte, toata industria de camioane, autobuze, tractoare, toata industria usoara, buna parte din industria chimica. Si care daca ar fi functionat astazi ar fi asigurat locuri de munca suficiente, taxe la buget, contributii la sanatate si la fondul de pensii s.a. Cum? Prin cursul controlat magistral de BNR, chipurile pentru tinerea sub control a inflatiei (de fapt tocmai protejarea lipsei de productivitate in diferite zone, complet neproductive, ale economiei nationale, de exemplu serviciile incurajate prosteste, in ciuda lipsei de experienta si traditie generata de economia centralizata!).
    Restul s-a vandut, prin privatizari "de succes", in principal pe spagi grele, care au asigurat externalizarea profiturilor.
    Dl. Isarescu sare, constient sau nu din relatarile sale diferite amanunte esentiale i.e. cine i-a propus sa preia functia de guvernator a BNR (atunci, in '90, cand se afla la Washington ca si ministru consilier, plecat acolo imediat dupa '89 din functia de simplu (?!) cercetator la Institutul de Economie Mondiala (I.E.M. = D.I.E.). Raspuns: Ion Iliescu, saracul etern cel cinstit, dar vizionar, cel care blama tradarea idealurilor socialismului de catre regimul anterior, dar impins de la spate de reformele gorbacioviste atat de la moda in acea perioada.
    Ce nu mai spune deloc dl. Isarescu ? Ca habar nu a avut, inainte de preluarea functiei de guvernator de cum functioneaza (autentic, nu doar in mare teoretic!) o banca, de orice fel, iar una centrala cu atat mai putin. Adica faptul ca n-a avut nicio experienta bancara la preluarea Bancii Nationale. De ce a fost ales? Sa ne spuna el si dl. Iliescu!
    Si atunci? Mai este de mirare ca Romania ajuns azi la semifaliment? Pasul urmator care ar mai fi? Dezmembrarea?
    Romani, cascati ochii !!! Vi se pregateste ceva!!!
    Restul sunt doar perdele de fum ...
    • -1 (5 voturi)    
      Domnule , nu ai dreptate (Miercuri, 13 octombrie 2010, 7:50)

      MIHAI 2 [anonim] i-a raspuns lui Ioan A.

      - In ALMANAHUL SCANTEIA 1988 există un articol pe probleme bancare semnat de Mugur Isarescu
      (era deci ”pe acolo” dinainte de Revolutie).

      - Iliescu o fi avut un rol, nu zic nu, in lansare
      dar sa nu uitam”nationalizarea” depunerilor valutare ale populatiei facuta de Isarescu in cardasie cu Premierul Stolo - cel care respecta valoarea acolo unde o vedea - mai intai la Ilici , acu ...acu la cine ?

      PS. In acelasi Almanah exista si un articol semnat se Seful militiei din Timisoara - un ”star” al represiunii din decembrie 1989.
  • -5 (9 voturi)    
    De (Miercuri, 13 octombrie 2010, 2:02)

    busymind [anonim]

    20 de ani tot asta spune (daca ar fi declarat contrariul se numea demisie). In rahatul in care este Romania "acuma" ar fi mai bine sa sa-si faca treaba si noi sa ne spunem parerile apoi. De vorbe sunt satui romanii... la munca.
  • +5 (5 voturi)    
    Debusolare romaneasca (Miercuri, 13 octombrie 2010, 8:14)

    Pink Panther [anonim]

    Ceea ce spune (si face) d-l Isarescu este de bun simt.

    Se pare ca in afara de fotbal si politica, multi romani se pricep si la economie.

    Sa le luam pe rand:
    - fotbal: rezultate? no comments
    - politica: nu-i nimic de spus
    - economie: poate cel care a salvat (d cateva ori) tara de la faliment este Isarescu. Si lui vreti sa-i dati in cap?

    In 1990 ati votat cu Iliescu, mai apoi cu politicienii trecuti prin "eprubeta" idiotului.
    Aveti macar decenta sa taceti daca de gandit nu puteti.
    • -3 (5 voturi)    
      Solutie (Miercuri, 13 octombrie 2010, 9:19)

      Claude [anonim] i-a raspuns lui Pink Panther

      Sa-l facem politician si in timpul liber antrenor al Nationalei de fotbal.
  • +4 (4 voturi)    
    FMI SI Isarescu (Miercuri, 13 octombrie 2010, 8:42)

    robin_hood [utilizator]

    Il apreciez pe d-nul Isarescu,dar pe de alta parte fara IMPRUMUTL de la FMI eram in Default.De fapt,sintem,pentru ca nu putem sa producem cit cheltuim si atunci imprumutam.Si imprumutam, destul de ptuin : cam 14 miliarde in 2 ani.Si mai vin ai alte mirliarde in urma lor.Ca si furnicile.
    Simplu.
  • -1 (3 voturi)    
    I N F L A T I O N I S T U L ! ! ! (Miercuri, 13 octombrie 2010, 9:01)

    Dan Maxim [anonim]

    PRIMUL este acela ca permite sifonarea masiva de putere de cumparare peste hotare in favoarea speculatorilor straini care investesc pe termen scurt pentru dobanzi mari in contrapartida cu mentinerea cursului de referinta la niveluri mai ridicate fata de cel natural. Efectul unei monezi nationale supra-apreciate este acela de a genera deficite import export masive si supraindatorarea externa a Romaniei pentru balansarea deficitelor, lucru care genereaza efecte dezastroase pe termen mediu si lung.
    AL DOILEA EFECT NEGATIV este ca dobanda de referinta artificial marita datorita inflatiei, este principalul factor al lipsei competitivitatii antreprenorului roman fata de unul vestic. Cum poate un industrias local sa faca competitie unui German daca el ca Roman la achizitionarea unui robot industrial plateste DAE 17% iar un German 2.5%? Daca faceti calculul Romanul chiar daca da salarii de zece ori mai mici celor care administreaza robotul tot ajunge cu un produs mai scump pe piatza. Dobanda mare de referinta a Domnului ISARESCU face ca ori ce achizitie de tehnologie pentru marirea productivitatii si calitatii muncii sa fie NERENTABILA!!!!!!!!!

    CM SA NE DEZVOLTAM CA TARA CU ASTFEL DE CONDUCATORI CARE NE FURA SI NE TAXEAZA PINA LA ROBIE?

    Un singur lucru are dreptate Domnul Isarescu, si anume in ce priveste TAXAREA!!!
    ESTE INADMISBIL CA IN ROMANIA DEMOCRATICA STATUL SA IA UNUI ANGAJAT PESTE 80% DIN CE PRODUCE! Daca tu ca angajat la firma ce plateste toate taxele produci fara nici un alt input 100 de placinte, prin toate obligatiunile de plata asupra salariului, prin TVA, acize si taxe pe proprietate ajungi sa poti cumpara din ceea ce ai produs dupa ce termini serviciul nu mai mult de 10 placinte.. de ce? Pentru ca statul iti ia cam 82, proprietarul iti ia cam 8 si tu ramaii cu 10!!! Stie careva definitia sclavagismului? Ca la ROBI nu ne incadram.. din cite tin eu minte de la istorie ... boierii cei rai nu le luau mai mult de jumatate din ceea ce produceau....
  • 0 (4 voturi)    
    sa fim realisti (Miercuri, 13 octombrie 2010, 9:08)

    raluca [anonim]

    Sa coboram cu picioarele pe pamant macar in ceasul al 12-lea. Sa facem o analiza a ceea ce avem cu adevarat acum si aici, nu cu patima (de care avem din belsug). In primul rand nu mai avem oameni care sa munceasca din pasiune, sa puna suflet, nu mai avem oameni care sa impartaseasca din experienta lor, din pasiunea lor celor tineri. S-a dus boom-ul vanzarilor si al imobiliarelor, acum trebuie sa incepem sa construim afaceri viabile. Ori acesta constructie se poate face numai cu oameni pasionati, consecventi, patrioti. Ce rost are sa consumam energia pe ce a fost acum 20 de ani? Mortul e mort, dus la groapa, noi trebuie sa gasim solutii ca sa ne continuam viata si sa incercam sa o facem putin mai buna pentru cei care vin dupa noi. Sa lasam in urma ceva, nu doar ura si patima.
  • -2 (4 voturi)    
    oh da.... (Miercuri, 13 octombrie 2010, 9:34)

    pisti [anonim]

    poate am fi mai departe daca nu ne-ar fi salvat de atatea ori economia asta care pana la urma tot nu merge cum trebuie...
  • -3 (3 voturi)    
    Reteta longevitatii. (Miercuri, 13 octombrie 2010, 10:36)

    .... [utilizator]

    Dl. Isarescu a ajuns cel mai longeviv guvernator de banca central datorita abilitatii d-sale de a nu-i deranja pe cei aflati la putere. Nu a deranjat nici guvernul Vacaroiu in perioada devalizarii Bancorex-ului (si a altora) si a mentinerii unui curs valutar care nu reflecta nici cum realitatea pietei, nu a deranjat nici guvernele urmatoare. Chiar si iesirile mai curajoase par sa fie cu voie de la stapanire.
    Multi vad o mare chestie in mentinerea cursului de shimb; de fapt asta e mai mult o activitate de broker care urmareste cursul online si vinde sau cumpara Euro pentru a-l aduce acolo unde vrea el, doar ca la bursa ceea ce face BNR s-ar numi manipularea bursei.
    • +1 (3 voturi)    
      Idiot (Miercuri, 13 octombrie 2010, 14:59)

      DamageCase [utilizator] i-a raspuns lui ....

      Mda. Presupun ca n-a deranjat puterea atunci cand spunea ca "domnii politicieni" au mintit in legatura cu varii chestiuni.
      Ma socheaza numarul tampitilor care scot aberatii prin toti porii.
      • -1 (1 vot)    
        Mare noroc are tara cu destepti ca tine!!! (Miercuri, 13 octombrie 2010, 15:53)

        .... [utilizator] i-a raspuns lui DamageCase

        Isarescu doar a ridicat mingea la fileu sultanului cand a aflat ca FMI nu vrea sa se mai ascunda gunoiul sub covor. De altfel a facut-o cu acordul sultanului si la un mod mai mult impersonal ( de genul "s-a mintit" , ca si cum minciunile se spun singure), fara sa puncteze zonele mai sensibile si eventual sa sugereze ceva solutii.
        • +1 (1 vot)    
          iForex pentru toti, sau pentru unul. (Miercuri, 13 octombrie 2010, 17:53)

          DamageCase [utilizator] i-a raspuns lui ....

          Amice, traim in tara tuturor posibilitatilor. Dar dintre toate, cea mai improbabila este aceea ca Isarescu sa fie omul sultanului. Ia gandeste-te tu, reflectand la longevitatea aia a lui in postul de guvernator, pe care o evoci, omul cator sultani a fost, mai mici sau mai mari. Dintre toate motivele pe care le-ai putea avea cand il murdaresti pe un om pe care nici nu-l cunosti si toate motivele pe care le aveau respectivii sultani sa-l mentina, inteligenta si competenta lui sunt la loc de cinste.
  • 0 (0 voturi)    
    din pacate... (Miercuri, 13 octombrie 2010, 16:56)

    capatu` satului [anonim]

    bnr`u avea dreptul si obligatia sa opreasca furturile bancilor, directia de supraveghere au trimis fraierii la anpc; legal directia de supraveghere este singura autoritate ce trebuia sa aprobe si a aprobat furaciunile din banci;
    astfel, daca anterior aparitiei crizei, bnr`u a obligat bancile comerciale prin normele emise in materia creditarii sa accepte un grad maxim de indatorare al persoanelor fizice de 35 %, pt. ca dupa aparitia crizei sa accepte un grad de creditare de 70 - 80 %;
    cum a fost posibil ca nishte profesionishti de talia lui isarescu sa comita astfel de abuzuri ?
    pretu` putem doar sa`l banuim, paradisurile fiscale trebuie sa traisaca ddin ceva depuneri,
    mecanismu` juridic a fost foarte simplu si este reprodus mai jos:
    - prin norma 15/2003 a bnr se introduc mai multe restrictii privind creditul de consum, se accepta un grad de indatorare maxim de 30 % si obligativitatea imprumutatului de a dispune de minim 25 % din suma imprumutata;
    - prin norma 10/2005 a bnr se abroga norma 15/2003 si se prevede un gard maxim de indatorare total de 40 % indiferent de natura creditului (de consum, imobiliar), garantiile imobiliare trebuie sa acopere minim 133 % din valoarea ctreditului;
    - la inceputu` lui 2007apare criza in us, si dorinta bancilor de a specula in tarile unde se mai poate;
    - in martie 2007 bnr, prin regulamentu` nr. 3/2007 abroga normele anterioare ce restrangeau gradul de creditare maxim; de la acest moment bancile pot accepta orice gard de indatorare cu paranteza ca acesta trebuie acceptat in prealabil de bnr - art. 3, alin. 1 din regulament;
    - la inceputu` lui 2008 criza face ravagii in Europa: Spania si Uk sunt atinse, scad sumele trimise din aceste tari catre Romania;
    - abia in luna august a anului 2008 bnr prin regulamenu` nr. 11/2008 inceaca sa faca ordine - bancile comerciale nu au respectat nici una acest regulament, directia de supraveghere si-a facut treaba, sanctiunile acordate au fost modice,
    - avem peste 800.000 de rai platnic


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by