Corespondenta din Iasi

Studiu de caz: Cum a aruncat statul jumatate de milion de lei pentru o scoala ce urma sa ramina fara elevi

de Andrei Cucu     HotNews.ro
Luni, 13 septembrie 2010, 13:46 Actualitate | Esenţial


500.000 de lei investiti de statul roman fara un studiu minimal s-au transformat intr-o pierdere neta. Doua sate din judetul Iasi reprezinta studiul de caz despre cum este gestionat banul public. In satul Aroneanu, scoala veche cu pereti mancati de ploaie se pregateste sa primeasca elevii din satul Rediu Aldei, beneficiar al unei scoli nou-noute, dar inutilizabile din cauza ca sint prea putini copii. Si povestea nu se incheie aici: scoala cea darapanata se pregateste si ea de reabilitare, care va avea loc in plin sezon scolar.

Lacat pe o scoala ce a costat statul 5 miliarde de lei vechi

Totul a inceput in anul 2005. In satul Rediu Aldei, autoritatile au construit de la zero o scoala ce a costat 500.000 de lei pentru pentru o clasa de gradinita si doua clase I-IV pentru invatamantul simultan. Banii au venit de la bugetul de stat, printr-o Hotarare de Guvern. Constructia a inceput la sfarsitul anului 2005 si a fost finalizata in vara lui 2007. Si are toate dotarile necesare. Sint doua sali de clasa, o sala pentru gradinita, o sala pentru lapte si corn, sala de sport, cancelarie, un laborator de informatica cu 11 calculatoare si doua bai.

Insa, din toamna, pe scoala s-a pus lacatul. Si asta pentru ca s-au desfiintat cele doua clase simultane existente. Iar elevii sint obligati sa faca naveta in satul vecin, Aroneanu, unde peretii scolii stau sa cada.

Inspectorul scolar general Liliana Romaniuc spune ca situatia in care se regaseste scoala din Rediu Aldei nu este singulara in judetul Iasi. Motivul acestui fenomen il reprezinta tocmai desfiintarea invatamantului simultan, dar si faptul ca in momentul in care s-au construit aceste scoli anterior nu a fost realizat un studiu referitor la populatia scolara din zonele respective.

Directorul scolii din Aroneanu, Irina Lupu, sustine ca desfiintarea celor doua clase de invatamant simultan din Rediu Aldei in beneficiul elevilor.

Scoala cea veche din satul Aroneanu
Foto: Hotnews
“De ce nu i-am lasat pe elevii din Rediu Aldei sa invete intr-un imobil nou si modern? Tocmai pentru a creste calitatea educatiei lor. Nu mi se pare normal sa las aceasta situatie asa. Mai ales ca spatiu sufiecient avem si la scoala din Aroneanu. Acum, clasele vor fi de sine statatoare. Impreuna cu parintii, cu Inspectoratul Scolar Judetean, Consiliul Local si Primaria am hotarat ca se poate face acest lucru si ca avem bani de motorina pentru transportul copiilor”, a declarat Irina Lupu.

Mai mult, in ceea ce priveste suma investita in scoala cea noua si inutila, directorul Irina Lupu sustine ca in perioada in care au fost alocate fonduri pentru ridicarea imobilului, la nivelul intregii tari se desfasura un proiect de renovare si reconstructie a institutiilor din invatamant. Irina Lupu mai spune ca deocamdata nu se poate face mai mult pentru copiii din Rediu Aldei, decat sa ii mute la Scoala din Aroneanu.

O noua scoala se va construi la Aroneanu

Si scoala din Aroneanu, unde invata 230 de copii, este prinsa intr-un program de reconsolidare, program finantat de Banca Mondiala. Lucru confirmat si de primarul comunei Aroneanu, Benoni Moruzi, care sustine ca lucrarile ar trebui sa demareze in lunile octombrie-noiembrie, iar investitia se ridica la 200.000 de lei.

Pe langa faptul ca se va inchide o scoala care a costat 500.000 de lei, deplasarea elevilor dintr-un sat in altul va costa Consiliul Local de trei ori mai mult ca pana acum, de la 3500 de lei pe luna la aproximativ 10.000 de lei.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2838 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    . (Luni, 13 septembrie 2010, 14:07)

    Ivanu [utilizator]

    Dar ce tip de motorina foloseste microbuzul scolar din satul Rediu Aldei astfel incat deplasarea elevilor sa coste 1 miliard pe luna? Cum poate un microbuz scolar sa consume 2222 L de motorina pe luna sau cum poate un microbuz scolar sa mearga 14.800 km pe luna, presupunand un consum de 15 L/100km???
    • +1 (1 vot)    
      . (Luni, 13 septembrie 2010, 14:38)

      .. [anonim] i-a raspuns lui Ivanu

      Simplu. Face 700 km pe zi, 350 dus 350 intors cam cu 50 km pe ora ca drumul e prost. 7 ore la dus? Oare nu intarzie la prima ora?
    • +1 (1 vot)    
      Exact, o aberatie (Luni, 13 septembrie 2010, 14:39)

      Marius [anonim] i-a raspuns lui Ivanu

      Ori ziaristul e pe dinafara ori aia din consilul judetean folosesc microbuzul in scopuri personale. NU are cum sa coste transportul elevilor mai mult de 1200 RON /luna. Altfel, intr-un an costa cat constructia scolii :)
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Luni, 13 septembrie 2010, 14:43)

      george [anonim] i-a raspuns lui Ivanu

      10.000 de lei pe luna adica 100 mil lei vechi, de 10x mai putin decat zici tu, asta in cazul in care nu s-a corectat articolul intre timp :)
    • +1 (1 vot)    
      10.000 x 10000 (Luni, 13 septembrie 2010, 14:58)

      gabriel4west [utilizator] i-a raspuns lui Ivanu

      fac 100 de milioane, nu 1 miliard.
  • 0 (2 voturi)    
    Fara scop dar cu bani in buzunarul prietenilor (Luni, 13 septembrie 2010, 14:09)

    G [anonim]

    Scopul e ca dezvoltatorii sa primeasca sume grase de la stat pe perioada de criza.

    Ca se construiesc lucruri inutile, e egal, atata vreme cat banii publici ajung in buzunarul prietenilor.
  • +1 (1 vot)    
    Primar PNL 2005-2008 (Luni, 13 septembrie 2010, 14:45)

    Responsabilitate [anonim]

    HotNews

    Responsabilizati partidele indiferent ca-i putere sau opozitie, daca tot faceti aceste investigatii.


    Fostii primari PNL din Miroslava, Birnova, Aroneanu si Ciurea au pierdut alegerile in fata unor contracandidati ai PDL sau PSD.

    Surprizele alegerilor locale
    19/06/2008

    http://www.ziaruldeiasi.ro/local/surprizele-alegerilor-locale~ni4qrh
  • 0 (0 voturi)    
    Nu sunt aruncati, ba chiar cheltuiti cu folos! (Luni, 13 septembrie 2010, 14:56)

    D [anonim]

    Cu folosul unor firme "preferate" ce isi platesc (prost) angajatii, fac vanzari la Audi si BMW si restul de bani ii fac donatii la partid. Cea mai mare spalatorie nationala de bani.
    Organele statului detin la ora actuala toate datele pentru a depista asemenea suveici, dar cine isi taie craca de sub picioare? Am mai avea procurori sau inspectori de la Garda Financiara cu vine si gipane?
  • +1 (1 vot)    
    ..vedeti si cazul (Luni, 13 septembrie 2010, 15:31)

    sabo [utilizator]

    ..sat Balta..localitate Filiasi..
    dolj
    E mai lata
  • +1 (1 vot)    
    de neinteles ultima fraza (Luni, 13 septembrie 2010, 15:34)

    io [anonim]

    "Pe langa faptul ca se va inchide o scoala care a costat 500.000 de lei, deplasarea elevilor dintr-un sat in altul va costa Consiliul Local de trei ori mai mult ca pana acum, de la 3500 de lei pe luna la aproximativ 10.000 de lei."

    Ne explica si noua cineva ce inseamna "pana acum", de ce cheltuielile au crescut brusc "de trei ori", si cum se justifica aceasta crestere, cand:
    1. distanta intre cele 2 sate e de 5 km.
    2. prin inchiderea unei scoli se reduc anumite cheltuieli: incalzire, curent, personal etc... ?
  • +1 (1 vot)    
    si in Pascani (Luni, 13 septembrie 2010, 16:14)

    EU [anonim]

    Un lucru similar am gasit si in pascani: O scoala renovata recent si cu cel mai modern laborator de informatica va fi inchisa. Motiv lipsa copiilor. In realitate e vorba de intere ale reprezentantilor locali, de a oferi spatii moca pentru un liceu si o facultate particulara.
  • 0 (0 voturi)    
    drobul de sare... (Luni, 13 septembrie 2010, 17:34)

    nica apetrii [anonim]

    pai in loc sa'i mute p'aia din scoala noua la cea veche, dece nu fac invers. dece trebuie cheltuitzi bani cu reabilitarea celei vechi, cand cu un autobuz se rezolva problema.
    • 0 (0 voturi)    
      postarea ta (Luni, 13 septembrie 2010, 19:13)

      io [anonim] i-a raspuns lui nica apetrii

      imi aduce aminte de o poanta:
      - cum bagi un elefant intr-un frigider?
      - deschizi usa, scoti tot aerul, bagi elefantul si inchizi la loc usa.

      deci, cum bagi 230 de copii intr-un autobuz?

      solutia de a-i duce in comuna este normala.
      asta poate sa-ti confirme orice invatator de simultane.
      problema e constructia scolii, insa si asta e relativ ok din privinta legii, care prin instituirea claselor simultane viza evitarea navetei pentru copiii de gradinita si ciclu primar.
      acuma, ca legea noua nu-i mai lasa, iti imaginezi ce-i in sufletul multor parinti, care-si vor trimite copiii de 3 ani la gradinita cu autobuzul?
      • 0 (0 voturi)    
        actiunea autobuzul (Marţi, 14 septembrie 2010, 12:43)

        panfil [anonim] i-a raspuns lui io

        230 de copii, inclusiv cei din satul cu scoala noua.
        nu totzi intra la clasa la aceiasi ora. nu totzi invatza dimineatza. nu totzi termina orele in acelasi timp.
        nu totzi copii vor folosi autobuzul cei mai din capul satului, cei mai instaritzi, cei mai sportvi nu vor folosi, probabil, autobuzul.
        si distantza este de catziva kilometrii.
        cand vrei, se poate. cu un program/ orar scolar decalat.
        in america sunt adusi copii la scoala de la distantze mai mari.
        daca se concetntreaza invatzamantul in scolile noi sau cele bine dotate, poate aparea o afacere colaterala, companii de autobuze scolare. ca prin alte parti.
        cred ca e mai ieftin decat scoli construite pentru a fi goale.
        nu suntem singuri cu minunatzii, in estul ioropii.
        la polaci s'au facut pietze la catziva km in afara unor orase.
        sau, tot la ei s'a construit un pod peste campie.
  • 0 (0 voturi)    
    Stiti ce este un SF? Cititi in lege definitia! (Luni, 13 septembrie 2010, 19:23)

    Florin [anonim]

    Cred ca nici un ziarist sau comentator n-a citit legislatia referitoare la promovarea investitiilor. Probabil ca-i mai usor sa scrii asa dupa ureche.
    Nu sunt convins ca inspectorul scolar Liliana Romaniuc a motivat asa cum scrie in articol deoarece ar fi trebuit sa cunoasca legislatia.
    HG 28/2008 impune realizarea unui studiu de fezabilitate (SF) inainte de realizrea oricarei investitii. Dupa aprobarea lui de consilieri, de fapt a indicatorilor tehnico-economici, se purcede la intocmirea proiectului tehnic (PT) si punerea lui in opera. Si nu oricum, ci cu respectarea legislatiei referitoare la achizitiile publice (servicii de proiectare/asistenta tehnica si de lucrari).


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by