Oamenii de stiinta au descoperit cu surprindere, dupa ce au asamblat scheletul fosilizat al unui velociraptor descoperit in Romania, ca se afla in fata unei noi specii de dinozaur carnivor, care a trait in Europa in urma cu 70 - 80 de milioane de ani, potrivit unui studiu publicat luni si citat de AFP.

"Asteptam acest lucru de mult timp si aceasta asteptare a produs o surpriza interesanta", explica Mark Norell, presedintele diviziei de paleontologie a Muzeului american de istorie naturala si unul dintre co-autorii studiului publicat de Analele Academiei Nationale Americane a Stiintelor (PNASS).

Acest dinozaur biped, botezat "Balaur bondoc", era 'indesat' si avea o pereche de gheare la membrele posterioare, cu care prindea prada. Animalul ar fi putut atinge o dimensiune de 1,80 - 2,10 metri, cu tot cu coada.

"Balaurul reprezinta o noua specie de dinozaur pradator care este diferita de tot ceea ce cunosteam noi", spune Stephen Brusatte, cercetator la Universitatea Columbia (New York).

"Anatomia sa arata ca cel mai probabil isi vana prada de o maniera diferita de verii sai velociraptori mai punit musculosi", adauga el.

Cercetatorul crede ca Balaurul Bondoc nu era un sprinter si putea ucide, ca si carnivorele de astazi, animale mult mai mari decat el. Membrele anterioare ale dinozaurului sunt mai putin dezvoltate decat cele posterioare.

"Balaurul ar fi putut fi unul dintre cei mai mari pradatori din acel ecosistem european, in conditiile in care paleontologicii nu au descoperit un singur dinte mare de dinozaur in Romania, dupa peste un secol de cercetari", adauga Zoltan Csiki, de la Universitatea Bucuresti, co-autor al studiului.

"Resturile fosile ale Balaurului sunt cunoscute de peste zece ani dar nu aveam nicio idee cum sa le asamblam pana acum, din cauza mrofologiei sale atat de stranii", spune el.

Scheletul a fost descoperit de geologul Matyas Vremir in apropierea orasului Sebes.

Caracteristicile morfologice ale fosilei "releva o fauna deosebita a Europei, in ultimii ani ai erei dinozaurilor", intr-un moment in care continentul era in mare parte acoperit de ape, uscatul fiind format doar din cateva insule.

Dinozaurii au disparut in urma cu aproximativ 65 de milioane de ani, cel mai probabil in urma impactului Pamantului cu un asteroid.

In straturile geologice in care se afla Balaurul Bondoc au fost descoperite si alte fosile, precum cele ale unor sauropode miniaturale, de talia unei vaci, sau dinozauri foarte mici, denumiti "cioc de rata.