Brand-ul turistic al Romaniei, cu sloganul "Explore the Carpathian garden", a fost lansat oficial, joi la pranz, la Expozitia Mondiala de la Shanghai, anunta Mediafax. In paralel, cu doar cateva zeci de minute inaintea lansarii oficiale de la Shanghai, pe mai multe blog-uri romanesti a aparut informatia ca logo-ul de tara al Romaniei seamana izbitor cu cel al companiei britanice Change Transport (informatie aparuta in premiera pe blogul Piticu.ro si preluata rapid de presa). In replica, Elena Udrea a declarat ca produsul a fost achizitionat "in urma unei licitatii publice de la o mare firma de brand". Firma se numeste THR-TNS, iar Udrea a subliniat respectabilitatea firmei argumentand ca aceasta are contracte cu tari precum Spania, Grecia, SUA, Cuba.

Frunza - exemplu de "includere accidentala"Foto: Hotnews

Brandul a fost lansat la Shanghai in prezenta catorva sute de persoane, majoritatea romani. Lansarea imaginii si logo-ului brandului a fost precedata de un concert al naistului Gheorghe Zamfir, care si-a inceput recitalul cu doua piese din repertoriul international, "Lonely Shepherd" si "El condor pasa". Dupa acestea au urmat cateva doine, fara acompaniament, recitalul incheindu-se cu "Ciocarlia".

"In acest moment, nu cred ca exista o persoana mai emotionata ca mine, mai mandra de cetatenia ei si mai increzatoare in tara pe care o reprezinta", a afirmat Elena Udrea, in discursul care a precedat lansarea brandului.

Logo-ul britanic

Logo-ul britanic

Foto: Change Transport

La lansarea brand-ului de tara au fost prezenti si ministrul Afacerilor Externe, Teodor Baconschi si fostii mari sportivi NadiaComaneci, Gheorghe Hagi si Ilie Nastase.

In paralel, in jurul scenei, erau prezenti cativa tineri chinezi imbracati in costume medievale, doi dintre ei purtand si cate o coroana de genul celei cu care apare in picturi Stefan cel Mare.

Brandul invita la explorarea "gradinii carpatice" in culori vii, predominant nuante de verde, dar si albastru, galben si portocaliu.

Logo-ul Romaniei

Logo-ul Romaniei

Foto: Hotnews

In centrul logoului apare scris "Romania" intr-un font rotund, parca scris de mana, fiecare litera fiind colorata in doua-trei nuante de verde. Semnul diacritic al literei "a" este colorat cu nuante de galben si portocaliu. Deasupra brandului, in partea dreapta, apare un element grafic asemanator unei frunze de-a lungul unei ape curgatoare.

Sloganul "explore the Carpathian garden" este plasat in partea de jos a imaginii, scris intr-un font mai comun, de culoare verde si inclinat spre dreapta. Fundalul este alb, fara alte elemente distinctive. Brandul a fost lansat cu ocazia zilei nationale a Romaniei la Expozitia Mondiala 2010, organizata la Shanghai.

Pagina de internet a firmei Change Transport prezinta doar logo-ul companiei si un cronometru care sustine ca mai sunt 30 de zile pana la lansare.

  • Elena Udrea: Brand-ul turistic e facut de o firma internationala, cotata intre primele in lume. E cel mai serios demers de acest tip realizat in tara noastra

"Nu ma pricep la branduri", a spus, joi, ministrul Elena Udrea intrebata despre asemanarea logoului cu cel al companiei de transport britanice Change Transport. "Am achizitionat acest produs in urma unei licitatii publice de la o mare firma de brand", a indicat ea firma THR-TNS. Achizitionarea brandului a costat 800.000 de euro, potrivit ministrului turismului.

Udrea a subliniat respectabilitatea firmei argumentand ca aceasta are contracte cu tari precum Spania, Grecia, SUA, Cuba.

"Ne-au fost predate toate drepturile de autor cu garantia ca si cel care l-a creat are toate drepturile asupra lui", a vrut sa asigure ministrul turismului. Ea a adaugat, in plus, ca in contractul cu firma de brand, este articolul 14 prin care prestatorul de servicii garanteaza ca nu ar trebui sa existe probleme privind drepturile de autor si ca elementele sunt originale si ca nu incalca drepturile de autor.

"Cred ca ministerul e intr-o situatie legala, nu pot sa spun cum s-a lucrat la acest brand. Avem garantia de la cei care au lucrat la el si ca suntem in legalitate", a incheiat Udrea.

Elena Udrea a acuzat inca de miercuri, pe blogul personal, o parte a presei de faptul ca ar fi pornit "o adevarata campanie impotriva brand-ului turistic": "Ma aflu la Shanghai, in China, unde maine se va lansa brandul turistic al Romaniei. Am aflat ca, in tara, Realitatea Tv si Antena 3 au pornit o adevarata campanie impotriva brandului turistic. In aceste conditii, ma simt datoare cu cateva precizari pentru a contracara comentariile tendintioase care au aparut inca inainte de lansarea brandului turistic", scrie ministrul Turismului.

"Realitatea Tv a incercat sa simuleze impartialitatea, cerand din partea PDL un nume de invitat care sa participe la un talk-show pe aceasta tema. Li s-au facut doua propuneri nepolitice: Dragos Anastasiu, fost presedinte al ANAT, si Peter Jansen, presedinte al Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania. Este vorba de doi experti, primul in turism, celalalt in advertising. Amandoi sunt indreptatiti sa vorbeasca despre valoarea si calitatile brandului turistic. Temandu-se probabil ca vor aparea si pareri favorabile, producatorul de la Realitatea Tv a schimbat strategia: a refuzat cele doua nume si a cerut un cantaret sau un actor care sa-si dea cu parerea.

De cealalta parte, Antena 3 a purces la atac pentru ca, spun ei, m-as . se fac ca uita un lucru pe care l-au repetat chiar ei de zeci de ori: e vorba de fonduri europene, bani care nu pot fi utilizati decat in acest sens. Problema lor adevarata sunt tocmai . Sunt convinsa insa ca, daca banii ar fi intrat in buzunarele lui Voiculescu sau Vantu, atunci brandul turistic ar fi fost cel putin ", adauga Elena Udrea.

"Antena 3 a mers chiar pana acolo incat sa spuna ca trebuia sa ramanem cu . Au dat dovada de maximum profesionalism, omitand ca acesta este numele unei campanii de promovare a Romaniei si nu un brand turistic. Brandul turistic al Romaniei este cel mai serios demers de acest tip realizat pana acum in tara noastra. El este facut de o firma internationala, cotata intre primele in lume, si, cel mai important, cu fonduri provenite de la Uniunea Europeana. In beneficiul Romaniei. Ce nu inteleg Realitatea Tv si Antena 3 este ca brandul turistic nu este al Elenei Udrea si ca, dupa ce voi pleca din fruntea MDRT, nu-l voi lua acasa. El reprezinta inceputul unei campanii de promovare de succes. E un prim pas catre o industrie turistica profesionista. Brandul ne ajuta sa promovam turismul romanesc, dar nu rezolva problemele structurale ale domeniului. Pe acestea nu le putem solutiona decat impreuna", incheie ministrul Dezvoltarii Regionale si Turismului.