​AUDIO De ce e Romania lanterna rosie a Europei? Pentru ca "romanilor le este rusine sa iasa din rand si scoala nu creeaza lideri."

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Miercuri, 21 iulie 2010, 14:07 Actualitate | Esenţial


Alexandru Manaila si Alexandru Balasescu
Foto: Hotnews
De ce statul roman nu isi respecta promisiunile luate in fata Uniunii Europene? In ce conditii ar intra in politica? Sunt doua dintre intrebarile la care au raspuns Alexandru Balasescu si Alexandru Manaila in studioul Hotnews.

V.M.:
Alexandru Balasescu a plecat din Romania in urma cu 13 ani, indragostit fiind de explorarea unor lumi noi, considerand ca astfel va atinge maturizarea completa. Ati gasit peste hotare maturizarea completa?

Al. Balasescu: In niciun caz si nu inainte de a ma intoarce in Romania. Fiecare asteapta alte lucruri de la viata si de la maturitate.

V.M.: Ati gasit ce cautati acum 13 ani plecand din Romania in Franta sau in Statele Unite?

Al. Balasescu: Dar n-am terminat calatoria, n-am terminat
 
Alexandru Balasescu este doctor in antropologie al Universitatii California Irvine si a predat la Paris, in Statele Unite si in Bahrain. S-a intors de patru ani in Romania.
 
 
carte de vizita
explorarea. E ca si cum intoarcerea in Romania ar fi o definitivare. Cred ca asta este o optica de viata paguboasa: a merge intre doua puncte si a face un sant intre ele. Viata e mai degraba un drum, iar ariile geografice pe care le parcurgi sunt tot atatea posibilitati de deschidere. A te intoarce dupa o serie de locuri explorate, a reveni in locul in care te-ai nascut, nu inseamna ceva definitiv si poti gasi la intoarcere un loc la fel de ciudat ca cele dinainte.
             
V.M.: Alexandru Manaila are o licenta in Economie la Harvard si a plecat din Romania in timpul liceului pentru ca i se rapea libertatea de exprimare in scoala romaneasca. In Statele Unite, patria limbajului corect politic, ati gasit aceasta libertate?

Al. Manaila: Am plecat la 16 ani cu o bursa la un liceu privat. Diferenta cea mai mare intre cele doua sisteme este ca in Romania sistemul este mnemonic. Memorezi ceva si redai la examen. In Statele Unite se incurajeaza foarte mult ideea de discutie libera si asta creeaza adevarati lideri. In momentul in care acorzi de mic sansa unui tanar sa-si exprime parerea, sa fie critic, sa-si contrazica profesorul, il inveti sa-si cladeasca propriile ganduri si-i dai stofa necesara pentru a fi un lider, nu un executant.

"Romania nu stie sa-si creasca lider" (AUDIO):



V.M.: Amandoi ati avut la revenirea in Romania experiente neplacute, probleme cu partenerii alaturi de care ati incercat sa coagulati anumite initiative. In Romania exista aceasta prezumtie de vinovatie care polueaza foarte mult societatea. De unde vine aceasta poluare? De la Basescu? Ceausescu? De la fanarioti? Decebal si Traian?

Al. Manaila: Nu pot spune ca am avut probleme cu partenerii
 
Alexandru Manaila are o licenta in Economie la Harvard University si a lucrat pentru companii de pe Wall Street. De doi ani s-a intors la Bucuresti.
 
 
carte de vizita
de afaceri in Romania. In prezent lucrez cu niste parteneri extraordinari intr-o casa de investitii.

V.M.: Va amintesc de problemele pe care le-ati intampinat in organizarea Targului International al Universitatilor la Bucuresti.

Al. Manaila: Da, se mai intampla intr-adevar ca, printre multele activitati pe care le ai, sa apara si mici neajunsuri. Dar la ora actuala partenerii cu care lucrez sunt extraordinari. Ceea ce e mai greu cand te intorci in Romania este acomodarea la practicile locale, care sunt diferite de cele din Statele Unite. Dar asta nu inseamna ca nu sunt oportunitati. Tocmai pentru ca e mai greu sa faci anumite lucruri in Romania, daca inveti sa navighezi in sistemul actual poti avea un succes mult mai mare decat in Franta sau SUA.

Al. Balasescu: As vrea sa revin la subiectul cresterii liderilor. Cred ca frana aceea nu vine de la fanarioti sau de la Burebista ci de la faptul ca, de la o varsta frageda, oamenii sunt crescuti in sentimentul rusinii. Le este rusine sa faca ceva. Orice. In acelasi timp le este foarte greu sa accepte o judecata de valoare asupra a ceea ce ei fac. Prezumtia de vinovatie vine dintr-un control social difuz care spune “nu iesi din rand”. Daca iesi din rand nu e bine...

V.M.: Domnule Alexandru Balasescu, ati lucrat un an de zile intr-o pozitie importanta in Ministerul Culturii. Vorbiti despre rusinea de a iesi din rand. Este acesta principalul defect al mecanismului de stat din Romania?

Al. Balasescu: Sa va spun o poveste. Dupa patru luni, un functionar public de nivel inalt a venit la mine si mi-a spus: “Domnule Balasescu, dumneavoastra vreti sa schimbati lucrurile aici. Oamenii nu va plac din cauza asta. Si-au dat seama si nu va plac”.
 
In politica as intra doar daca as putea lua decizii care sa schimbe lucrurile.
 
 
Alexandru Manaila


V.M.: Domnule Alexandru Manaila, sunteti un om tanar, aveti o pregatire buna, cunoasteti mediul de afaceri din Romania, nu v-ati gandit sa intrati in politica?

Al. Manaila: La ora actuala poate ca este un pic prematur sa intri in politica pana nu ai o anume experienta. Cred ca e important ca tot mai multi tineri sa intre in politica, dar nu pur si simplu sa obtii o pozitie si, cum spunea Alex inainte, sa nu poti face schimbari. Mi-as dori sa intru in politica doar pe o pozitie de “decision maker”. Sa pot lua decizii si sa pot schimba lucrurile. Daca ma duc doar intr-un rol consultativ sau intr-o functie inalta de la 9 la 17.00 pentru un salariu, nu as face-o.

"Invatam de mici sa incalcam regulile" (AUDIO):



V.M.: Comisia Europeana a afirmat ca Romania isi incalca angajamentele de aderare. De ce credeti ca statul roman incalca angajamente atat de serioase?
 
Invatam de mici ca trebuie sa incalcam regulile si angajamentele.
 
 
Alexandru Balasescu


Al. Balasescu: Romania isi incalca aceste angajamente pentru ca 90% dintre cetatenii romani invata, cand au 3-4 ani, ca singurul mod in care pot alerga dupa un fluture este sa incalce cea ce le spun parintii sa faca. Parintii le spun “nu face aia, nu face aia”. Psihanaliza spune foarte clar ca referinta si raportarea la spatiul legal se formeaza prin raportarea la parinte. Suntem crescuti sa percepem spatiul legal ca fiind un spatiu al interdictiei, nu al comunicarii si dialogului. Evident ca, pentru a ne atinge scopul invatam de mici ca trebuie sa incalcam regulile si angajamentele. Optimismul meu este prezent, dar moderat si observator.

Al. Manaila: Eu cred foarte mult in Romania si, in ciuda crizei, cred ca oportunitatile exista aici. E clar ca va exista foarte multa convergenta in domeniul afacerilor. Suntem una dintre cele mai inapoiate tari din punct de vedere economic in UE. E imposibil sa nu convergem, in urmatorii 5-10-15 ani, catre tarile din UE.

V.M.: Desi nu ne onoram promisiunile.

Al. Manaila: Economic vorbind. Uitati cum erau Portugalia si Spania in 1980 si cum sunt acum.

Al. Balasescu: Grecia e totusi in pragul falimentului.

Al. Manaila: Intr-adevar, dar astfel de probleme sunt prezente in toata lumea. Dar cand te uiti in cursa lunga la PIB-ul per capita, acesta a crescut enorm. E clar ca si in Romania acest PIB se va apropia de UE. Asta inseamna ca vor fi mai multe oportunitati de afaceri, salarii mai mari, locuri de munca.

V.M.: Asadar va construiti viitorul in Romania?

Al. Manaila: Momentan da.
Al. Balasescu: Momentan da. ​








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2754 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Baieti destepti (Miercuri, 21 iulie 2010, 14:53)

    releu [utilizator]

    Balasescu a fost di prin Iran, a scris o carte Paris elegant, teheran incitant.

    Din ce am aflat, in aceea carte Balsescu face o buna reclama sistemului politic din Iran si incearca sa convinga ca ar fi un regim democratic....
    Cam ciudat nu?
    Si mai facea si o mare confuzie intre travestit si transsexual...
    De la discutia pornita am fost contacta atunci si de o d-ra in privat...
    Ciudate anumite pct de vederi, pt ca altfel balasescu si altii ca manaila reprezint viitorul elitei intelectuale in RO..
    Dar cum spun chiar ei: terbuie sa devina lideri. Le-o doresc.
  • 0 (0 voturi)    
    Baieti destepti (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:08)

    Larisa [anonim]

    bravo lor!
  • +1 (1 vot)    
    Daca as fi stiut... (Miercuri, 21 iulie 2010, 15:09)

    blend-amerde [anonim]

    Daca as fi stiut ca se pleaca asa de usor din Romania in timpul liceului daca ti se rapeste libertatea de exprimare.... Prost am fost... Ce ocazie am pierdut...
  • 0 (0 voturi)    
    lideri (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:07)

    ioan [anonim]

    Scolile creaza lideri, si sunt multi tineri cu calitati remarcabile de lideri DAR, acestia nu sunt si nepotii,verii, rudele unor potentati. Mai este ceva, politica de personal in sistemul guvernamental nu doreste promovarea liderilor performanti. Politica actuala promoveaza clientela si liderii slabi, adica santajabili.Acestia raspund prezent la oricare comanda, sunt libidinosi, slugarnici si nu le pasa de asa zise principii ale statuli de drept. Cu ajutorul acestor pseudo lideri si rotitele lor, este jefuita populatia Romaniei!
    Cum va explicati ca nici un beneficiar al bursei guvernului, scoliti in universitati de prestigiu din occident, nu este angajat in sistemul public in ciuda existentei unor contracte ferme ce obligau beneficiarul sa lucreze tip de trei ani, pentru statul roman ?
    Va spun eu nu este loc de clientela! Mai este ca acesti baieti destepti nu se lasa manipulati ei au vazut cum functioneaza societatile occidentale, unde respectul pentru lege si morala este ceva normal. In astfel de societati se fura greu, ori la noi s-a instituit DEZLEGAREA LA FURAT ca si politica tacita aproape oficiala!
  • 0 (0 voturi)    
    Titlul cu lanterna rosie (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:27)

    releu [utilizator]

    e prost ales.
    In UE este asa, o situatie mostenita demult, dar vhandicapul s-a redus evident.
    Fata de 1989, unde doar Albania era mai jos de RO, evident ca RO a depasit multe state foste...

    Nu sunt lideri?
    In Cehia multinationalele au adus in ultimii ani o gramada de manageri romani din Romania, ca sa ii inlocuiasca pe cei de aici....

    Exagerarile astea, lipsa de gandire pozitiva, toti sunt prosti, doar eu desptept...
  • 0 (0 voturi)    
    cam discutabil (1) (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:36)

    crap [anonim]

    eu cred ca nu de lideri duce romania lipsa, ba poate sunt prea multi chiar; desigur, de o calitate execrabila, moralmente vorbind. nu subscriu la nici o observatie facuta de baietii (sau barbatii) astia, am trait suficient afara si am avut experienta directa a unei universitati tari de afara (pe langa cea din tara), ca sa stiu ca se sustin exagerari.

    in primul rand, vorbind de elita, asta provenea in principal din liceele de mate-fizica (ma refer la elita de specialisti), fiind incalecata de o 'elita' politica, ce se mentine si acum, de doi bani in mare; a nu se generaliza in nici o directie, totusi, asta neansemnand ca cea de specialisti ar avea neaparat moralitatea (ca sunt purtatori de caracter adica) si calitatile ptr a fi lideri, sau ca elita politica ar fi toata de doi lei. in orice sistem din lume drumul in politica e conditionat de relatiile pe care le ai, oameni de valoare ajungand cu greu in varf, desi la ei in general sunt preponderent oameni de valoare la varf, pe cand la noi e invers, e aproape pur clientelar.

    nu sunt de acord de loc ca sistemul era mnemonic; oriunde in universitati ai discutii libere la subiectul cursului, si trebuie sa inveti materia predata; aia cu am citit de doua ori si am facut tot dovedeste ori un curs de doi bani, ori un geniu rarisim de care nu m-am lovit niciodata (si oportunitati as fi avut destule). depinde si de calitatea studentului, de calitatea mintii, de intelectul lui. si afara, la cele mai tari, sunt cativa doar care se detaseaza, iar in urma vine plutonul, exact ca la noi. sunt convins de calitatea sistemului romanesc (cel putin la revolutie era teapan), si ca cu toate problemele intampinate, daca se va manifesta prudenta la schimbari majore, vom reveni in varf.
  • +1 (1 vot)    
    cam discutabil (2) (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:36)

    crap [anonim]

    sud-coreenii ajung la performante de varf (practic domina) nu ptr ca au sistemul foarte liber, ci si ptr ca invata de sting, au realizat ca asta le asigura un mare avantaj mai tarziu, exact cum vechiul sistem ne-a asigurat noua, generatiile care au absolvit imediat dupa revolutie, niste avantaje clare cu care am reusit sa ne impunem si sa invingem prejudecatile strainilor care ne-ar fi ingropat daca nu le-am fi dat peste nas cu pregatirea superioara.

    cei doi uita sa spuna ca e mai facil sa prinzi pozitii de varf in romania in momentul in care vii de afara cu studii finalizate la cele mai mari universitati. au niste avantaje teribile, si o viata placuta, ptr ca viata in romania are farmecul ei in momentul in care nu duci grija zilei de maine. intre toata nord-america si romania, daca as putea castiga acasa salariul de aici, as trai fara drept de apel in romania, cu toate neajunsurile ei. trebuie insa sa renunti la superficialitate ptr a vedea exact in ce suntem superiori altora; una se vede din avion: tara de dincolo de negura are zone uitate de timp, al caror farmec este de nereprodus. amenajati cat de cat drumurile si terminati autostrazile o data, si va vor invada business-urile straine. tara e prea frumoasa, chiar daca oamenii sunt asa cum sunt.
  • -1 (1 vot)    
    Un cometariu CENZURAT de mass media (Miercuri, 21 iulie 2010, 16:51)

    Despre America [anonim]

    Un cometariu CENZURAT de mass media, sau ce nu avem voie să aflăm despre America

    gasiti cu google titlul de mai sus, sunt lucrurile care nu se spun despre America.
  • 0 (0 voturi)    
    baieti - scoala creaza lideri dar, (Miercuri, 21 iulie 2010, 21:30)

    warchild [anonim]

    pe langa ei mai creaza cam 1000 de tampiti care nu stiu nimic despre drepturilr lor, daca stiu nu stiu sa-si apere aceste drepturi iar daca stiu, ei bine, aveti dreptate nu au curajul sa iasa din rand. in aceste conditii toti liderii sunt pusi la pamanat si se alege praful de acesti oameni care nu doresc raul nimanui, cu exceptia celor care conduc diversele firme in care nu domneste transparenta si in care afli ca desi te zbati de iti sar capacele tampitul de langa tine castiga mai mult decat tine si atunci iti iei campii si pleci dracu din tara aia!
  • 0 (0 voturi)    
    "Ordinul nu se discuta, se executa!" (Miercuri, 21 iulie 2010, 22:12)

    Cosmin [anonim]

    Tocmai...la noi in urma unui interviu se asteapta tocmai sa fiu un "executant"...Daca ai personalitate nu esti potrivit pentru niciun job...
    • 0 (0 voturi)    
      cred ca e pe invers (Joi, 22 iulie 2010, 1:12)

      crap [anonim] i-a raspuns lui Cosmin

      la noi fiecare se crede mihai viteazu, bun de comentat ce i se spune sa faca si sa'l injure pe superior. asta e diferenta intre noi si nordici;, aia au disciplina muncii si cand i se spune sa faca ceva, fac, ca altfel zboara. la noi, e taman pe invers.. personalitatea, in vest, o ai in scopul jobului doar; pana esti re-evaluat si eventual promovat daca esti valoros.. altfel, daca presonalitatea ta nu se incadreaza cu nivelul la care esti, ajungi imediat in sant.. sa vezi atunci ce 'executant' esti..
  • 0 (0 voturi)    
    scoala creaza ceea ce societatea cere (Joi, 22 iulie 2010, 12:12)

    bozo [anonim]

    Nu de lideri ducem lipsa, societatea romaneasca este guvernata de haos organizatoric si de o scara valorica cel putin indoielnica. Din aceste motive cei ce s-ar preta a fi lideri in anumite domenii de activitate nu-si pot gasi locul firesc in Romania ; a fi bine pregatit nu mai e demult o conditie a promovarii pe scara sociala, altele sunt ‘calitatile’ determinante pentru succes in Romania.
    Marea majoritate a liderilor de la noi sunt la ora actuala creatia unui sistem clientelar si nu al evolutiei lor profesionale spre varf. Vedeti spre exemplificare ce educatie si cariera profesionala au cei din fruntea tarii si marii afaceristi romani.
    In al doilea rand, modelul asta social indeparteaza din ce inc e mai multi tineri de calea educatiei. De ce s-ar mai pregati serios in scoala cand succesul in Romania nu depinde de pregatire? In Romania de azi diplomele de studii superioare, doctorat etc. au devenit banale, orice prost poate sa-si cumpere una pe la diverse fabrici de diplome.
    Cat timp nu se va remedia ceva, vom continua sa producem din ce in ce mai putini oameni de valoare, iar marea majoritate dintre acestia vor incerca sa paraseasca tara cat mai repede pentru a-si putea gasi locul bine-meritat. Marea majoritate a tinerilor de valoare ce raman la ora actuala in tara ori fac compromisuri mari ca sa aiba un trai decent, ori sunt sortiti ratarii.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by