Presedintele Traian Basescu sustine, intr-o replica data sefului FMI, Dominique Strauss-Kahn, ca varianta propus de Fond - cresterea TVA la 24%, majorarea cotei unice la 20% si reducerea salariilor in sectorul bugetar - nu ar fi eliminat cancerul din bugetul de stat al Romaniei. "Mandatul FMI e (...) scris: daca dl. Strauss Kahn are dubii, ii trimit personal documentul", a spus Basescu.

Pe de alta parte, presedintele a atacat liderii sindicali, afirmand ca acestia sunt "caraghiosi" atunci cand vorbesc de coruptia politicienilor. "Nu as vrea sa-l intreb pe dl. Marica ce stie de coruptia din vami", a afirmat Basescu, adaugand ca sindicatele au o responsabilitate atunci cand apara fara rezerve functionari publici care "vamuiesc" proiectele europene.

"Va reamintesc mandatul cu care a venit FMI la Bucuresti: cresterea TVA la 24%, cresterea cotei unice la 20% si reducerea salariilor in sectorul bugetar cu 20%. Mandatul e scris, iar daca dl. Strauss-Kahn are dubii, ii trimit personal documentul (...) Am respins aceasta varianta, pentru ca era varianta care nu trata problema, adica repartitia cheltuielilor bugetului de stat. Varianta FMI mentinea cancerul din bugetul de stat al Romaniei", a spus seful statului.

Presedintele Traian Basescu a sustinut marti o declaratie de presa la Palatul Parlamentului, dupa consultarile avute in cursul zilei de marti cu grupurile parlamentare din coalitia de guvernare pe marginea masurilor economice de austeritate angajate in acordul cu FMI.

Iata cele mai importante declaratii ale presedintelui Traian Basescu:

  • Am avut o serie de intalniri cu grupurile parlamentare care sustin Guvernul si cu comunitatea oamenilor de afaceri italieni
  • Tema intalnirilor cu grupurile parlamentare a fost legata de scrisoarea catre FMI si catre UE si s-au discutat de asemenea foarte multe variante, solutii propuse de grupuri
  • As vrea sa intelegeti de ce am considerat ca e bine sa dau curs invitatiei parlamentarilor care sustin Guvernul, de a avea o discutie cu domniile lor si sa le dau niste explicatii, lucru pe care l-as fi facut si cu grupurile de opozitie, daca ar fi existat interes
  • Am considerat ca e o chestiune de responsabilitate a sefului statului in raport cu situati in care se afla tara
  • Am plecat de la premisa care a dominat si abordarile pe care le-am avut in perioada cat FMI, UE si BM au facut evaluarea finantelor tarii pentru acordarea transelor urmatoare si premisa de la care am plecat a fost concluzia discutiilor avute cu Guvernul si cu BNR inainte de a stabili o pozitie unitara legata de ce este de facut in continuare
  • Vreau sa intelegeti foarte bine ca nu mi-a facut deloc placere sa anunt masurile care trebuiesc luate, care implica reducerea salariilor si a pensiilor, dar asa cum va spuneam e o chestiune de responsabilitate
  • Nu de multe ori ai situatii in care trebuie sa ai atitudini, pozitii impotriva cetatenilor tai, cel mult aparent
  • Eu sunt intr-o asemenea situatie, datorita crizei, si am considerat ca trebuie sa am o pozitie responsabila
  • Am informat care e situatia reala in care ne aflam, dincolo de efortul considerabil pe care il fac unele mijloace de informare, care prezinta criza ca o chestiune de incompetenta
  • Numele mai nou pe care eu imi permit sa il dau este "criza datoriilor suverane a statelor"
  • E o criza care apasa tot mai tare toate statele UE, inclusiv Romania
  • Romania are sansa de a avea o datorie publica mult mai mica decat alte state membre ale UE, si am considerat ca avem obligatia sa actionam acum si nu mai tarziu pentru a ne reduce dependenta de imprumuturi externe
  • Ne aflam intr-o situatie dificila, dar nu mai dificila decat a altor state
  • Daca luam aceste masuri avem sanse sa valorificam in favoarea noastra momentul in care cresterea economica va fi posibila

Replica data sefului FMI, Dominique Strauss-Kahn

  • Plec de la a va reaminti mandatul cu care a venit FMI, UE si BM la Bucuresti, si cu aceasta ocazie ii dau o replica si lui Strauss-Kahn
  • Mandatul FMi e urmatorul, si e scris: daca dl. Strauss Kahn are dubii, ii trimit personal documentul
  • Mandatul FMI e acesta: cresterea TVA la 24%, cresterea cotei unice la 20% si reducerea salariilor in sectorul bugetar cu 20%
  • De ce am respins aceasta varianta: pentru ca era varianta care nu trata problema, adica repartitia cheltuielilor bugetului de stat
  • In plus, dupa toate analizele, cresterea TVA de la 19 la 24% ar fi generat o inflatie care in mod cert s-ar fi scris cu doua cifre, minim 10%, fata de obiectivul de circa 4-4,5%
  • Ar fi fost un transfer de cheltuieli supliementare pe zona economica, zona care in linii mari a parcurs un proces de restructurare in 2009, cu celebrele exceptii din zonele de stat. Acest lucru nu s-a intamplat cu cheltuielile statului
  • Din aceste motive, noi toti am stabilit sa respingem varianta propusa de Fond
  • Aceasta varianta avea dezavantajul ca mentinea cancerul din bugetul de stat al Romaniei. Ce inseamna acest cancer:
  • Salariile sunt 27% din buget
  • Cheltuieli sociale plus pensii sunt 36% din buget
  • La acestea se adauga o cheltuiala de 3% contributia la bugetul UE
  • In total, 66% din buget e cu cheltuieli salariale, sociale plus cotizatia la bugetul UE
  • Diferenta este destinata cheltuielilor materiale din spitale, din scoli, cheltuielilor cu armata, MAI si alte institutii care trebuie sa functioneze
  • Cheltuielile din aceste sectoare nu se pot incadra in doar 34% din buget si atunci se duc in deficit
  • Fara niciun fel de masuri de rationalizare a chletuielilor cu aparatul bugetar si a cheltuielilor sociale, deficitul in 2010 ar fi minim 9,1% din PIB
  • Acest lucru inseamna ca statul trebuia sa imprumute 11,7 mld euro pentru a-si acoperi cheltuielile de functionare
  • Am decis sa restructuram propriile noastre cheltuieli: cele sociale, inclusiv pensiile, si cheltuielile cu salariatii de la buget: reducere 25% la cheltuielile cu salariatii bugetari si de 15 % pentru cheltuieli sociale
  • Acest lucru ne permite un deficit de 6,8%, ceea ce inseamna aproape 8 mld de euro
  • Si acest deficit implica imprumuturi de pe piata libera in afara de banii de la UE si FMI in acest an
  • Primim cam jumatate din bani, restul, circa 4 mld, trebuie sa-i imprumutam
  • Oricum este mult, v-as ruga sa va uitati ce s-a intamplat cu Spania, care a iesit pe piata libera. Nu a reusit sa adune niciun euro
  • Daca exista o opozitie insuportabila, o presiune sociala insuportabila, sigur ca nimeni nu paote deveni dusmanul propriului lui popor si nu avem decat sa nu realizam cele ce ne-am angajat, reduceri de cheltuieli bugetare, si sa incercam sa ne finantam de pe piata libera
  • Convingerea mea e ca nu vom reusi sa o facem, datorita realitatilor pietelor financiare, iar lipsa unui acord cu FMI nu poate fi decat o condamnare la nefinantare a Romaniei
  • De aceea optiunea mea, plecand de la responsabilitatea pe care o am, e sa insist ca scrisoarea catre FMI sa plece exact in termenii in care a fost negociata, avand convingerea ca aceasta solutie e mult mai buna, in care facem controlat reducerile de venituri. Le facem controlat avand certitudinea finantarii a ceea ce am stabilit ca putem plati
  • Situatia in care am ajuns nu e nici extrem de dificila si fara iesire si nu e nici rezultatul unei guvernari de patru luni
  • Stiu ca se fac eforturi formidabile de decridibilizare, uitandu-se ca atunci cand Guvernul trebuia sa ia decizii pentru reducerea cheltuielilor bugetare, au fost partide care au considerat ca nu trebuie sa avem guvern

Evolutiile viitoare

  • Daca nu am lua masuri de restructurare a bugetului, la terminarea actualului acord, si daca mergeam strict pe cresterea fiscalitatii, in martie ar fi trebuit sa angajam un nou imprumut
  • Obiectivul este ca Romania sa nu mai fie dependenta la consum pentru imprumuturi si eventual daca mai facem imprumuturi sa le facem pentru investitii
  • Angajarea unui nou imprumut, la capatul urmatorilor trei ani, ar face ca Romania sa ajunga la 67% datorie publica din PIB
  • Ar fi extrem de greu de justificat neluarea masurilor acum si amanarea lor pentru 2013, cu un nivel de indatorare mult mai mare si cu bani angajati pentru a-i consuma
  • Am apreciat ca, indiferent de costul politic si de imagine, am obligatia sa le prezint romanilor situatia si sa sustin solutiile corect
  • De ce nu construim autostrazi: pentru ca toti banii pe care ii produce economia romaneasca se afla in bugetul de stat, precum si banii pe care ii imprumutam in ultimii zece ani se utilizeaza pentru acoperirea consumului si nu pentru investitii
  • Se lasa o bruma pentru investitii si restul se duc toti in consum, generat de decizii electorale
  • Multe ajutoare sociale nejustificare, multe cresteri de salarii, multe dublari de pensii au fost facute pentru voturi si nu pentru binele tarii, iar cele mai multe derapaje s-au facut in 2007 - 2009
  • In timpul campaniei am spus ca fondul de pensii e in colaps. As aduce aminte amatorilor de minciuna ca tot timpul in campanie am vorbit de nevoia restructurarii aparatului bugetar
  • A continua sa consumam mai mult decat producem inseamna sa sacrificam investitille, degeaba avem bani de la UE daca noi nu suntem capabili sa co-finantam
  • Am constat in discutii marele deficit de comunicare dintre guvern si grupurile parlamentare si cred ca ministrii trebuie sa dea atentie mult mai mare dialogului si informarii
  • In procesul de restructurare pe care Guvernul il va demara, sper sa nu fie aplicate standarde duble, adica ministrii influenti raman baieti buni si nu fac restructurari, iar cei mai putin buni fac restructurari. Toti ministrii trebuie sa faca acelasi lucru, acelasi lucru trebuie sa-l faca si primarii
  • Ministerele trebuie sa inteleaga ca procesul de descentralizare e unul necesar
  • Daca se cer populatiei sacrificii prin reduceri de salarii si pensii, o conditie esentiala e ca austeritatea si transparenta sa se manifeste si la nivelul institutiilor publice
  • La intalnirea cu gurpul PDL am cerut ministerelor ca in cel mai scurt timp sa afiseze pe site veniturile salariatilor din ministere, din agentii si din regii. Daca nu o fac isi asuma responsabilitatea de a fi in disputa publica cu mine

"Demagogia sindicatelor"

  • E timpul sa terminam cu demagogia publica a sindicatelor legata de salarii. Realitatea veniturilor e cu totul alta decat cea a salariilor
  • Am cerut grupului PDL, premierului si ministrilor o selectare corecta a personalului in procesul de restructurare, bazata pe competenta si nu pe clientela politica
  • Am cerut si sindicatelor ca impreuna cu administratia sa elaboreze criterii de evaluare a personalului din minister
  • Eu nu am ce sa pierd si nu am de ce sa nu le spun liderilor sindicali ca sunt caraghisosi atunci cand vorbesc de coruptia politicienilor
  • Nu as vrea sa-l intreb pe dl. Marica ce stie de coruptia din vami sau pe seful politiei din Frontiera ce stie de coruptia din frontiera.
  • Nu ministrii fac proiectele si le tin la aprobare pana ori isi iau spaga ori resping proiectele, ci functionarii pe care domnii din sindicate ii reprezinta
  • Cei care vamuiesc proiectele sunt functionarii ori aici trebuie facuta curatenie radicala
  • Nu avem alta varianta decat sa privim acest moment al adevarului cu responsabilitati din partea  fiecaruia
  • Am vazut abordari ca nu e treaba sindicatelor sa descopere coruptia. Nu spune nimeni ca e treaba lor, dar nici statul nu poate plati un politisit sau un procuror pentru fiecare functionar. Si ei au responsabilitate pentru cei pe care ii apara fara rezerve
  • La grupuri am aflat ca domnii de la unitatile de management al proietelor cer 10-20% din valoarea proiectelor pentru a da aviz. Toti, politicieni si reprezentanti sindicali, trebuie sa inteleaga ca nu mai merge cu minciuna

Evaziunea fiscala

  • In mod categoric, trebuie intarite consistent masurile de combatere a evaziunii fiscale
  • Pare ca evaziunea fiscala a devenit panaceu universal
  • Am vazut aprecieri de la oameni care se pretind mari manageri si care spun ca 40 de mld reprezinta evaziune fiscala.
  • Sigur ca exista, si se stiu si domeniile. Agricultura, alcoolul, tiagarile reprezinta zone de mare evaziune. Sigur, legumele, care au o adevarata retea de aducere in tara, nu as lasa nementionate florile. Carne de porc si de pasare vine etichetata ca fiind din UE si constatam ca e din Argentina. De prea multe ori primim din UE banane si ananas
  • Toti se plang de controale. Aceste zone sunt in responsabilitatea ministrului de Finante si de interne
  • Romania isi va lua propriile masuri in ceea ce priveste evaziunea fiscala
  • Astept si eu ca guvernul dupa adoptarea scrisorii sa adopte si un minimal program de stimulare a economiei, pentru ca Romania nu dispune de fonduri cu care sa faca investitii si sa stimuleze reluarea cresterii economice
  • Bruma de fonduri trebuie concentrata pe anumite obiective
  • Banii pentru investitii trebuiesc pusi langa banii europeni pentru stimularea dezvoltarii sau aparitiei de IMM-uri
  • Toate solutiile sper sa fie prezentate de Guvern probabil nu maine, probabil joi

Concluzii

  • Solutia pe care Guvernul, eu, BNR o propunem Romaniei - as vrea sa fac precizarea ca BNR nu are responsabilitati, dar ne-am consultat cu ei - este o solutie dura, extrem de dura, dar necesara
  • Amanarea acestor solutii de restructurare nu face decat sa mareasca factura cu fiecare luna cu care amanam aceste masuri
  • Daca amanam pentru la anul, ajustarile ar trebui sa fie mai dure decat anul acesta. Este un lucru pe care nu imi place sa-l fac dar din pacate un lucru pe care trebuie sa-l fac

HotNews.ro a transmis LIVE TEXT declaratiile presedintelui