Cum vrea Ministerul Justitiei sa reformeze sistemul juridic din Romania

VIDEO: Capitolul “mica reforma”: termene procesuale de 24 de ore, recunoasterea vinovatiei, competente modificate la Curtea Suprema

de Attila Biro     HotNews.ro
Marţi, 20 aprilie 2010, 19:24 Actualitate | Esenţial


Catalin Predoiu prezinta "mica reforma a justitiei"
Foto: HotNews.ro
Ministerul Justitiei a prezentat marti 20 aprilie cateva din schimbarile prevazute in Strategia de Dezvoltare a Justitiei ca Serviciu Public. Este vorba de capitolul “mica reforma” si care prevede simplificarea procedurilor de citare, instituirea obligatiei judecatorului de a fixa termene procedurale scurte, chiar de la o zi la alta, simplificarea procedurilor la nivelul ICCJ, recunoasterea vinovatiei. Ministrul Catalin Predoiu a declarat ca aceste schimbari vor fi adoptate printr-un proiect de lege adoptat in regim de urgenta pana in toamna acestui an. Vezi in text video cu cele mai importante schimbari explicate de specialistii MJ.

Ministrul Catalin Predoiu si secretarul de stat Lidia Barac au prezentat primul set de modificari care vor fi implementate de Guvern prin Strategia de Dezvoltare a Justitiei ca Serviciu Public.

VIDEO Principalele declaratii ale ministrului Catalin Predoiu:



Cele mai importante declaratii ale ministrul Catalin Predoiu

  • Printre cele mai importante masuri propuse de proiect mentionez simplificarea procedurilor de citare, instituirea obligatiei judecatorului de a fixa termene procedurale scurte, chiar de la o zi la alta, simplificarea procedurilor la nivelul ICCJ, recunoasterea vinovatiei, eliminandu-se astfel proceduri care au devenit in timp greoaie si inutile pentru stabilirea adevarului.
  • Acest proiect va fi adoptat prin proiect de lege si vom cere adoptarea lui in regim de urgenta. Aceasta reforma reprezinta o pregatire a adoptarii viitoarelor coduri de procedura.
  • Magistratii trebuie sa se implice mai mult in indicarea de solutii tehnice, sa nu se limiteze doar la aratarea cu degetul a problemelor.
  • Este adevarat ca avem deficit de personal in Justitie, dar resursele umane existente nu sunt folosite la maximum in unele instante si parchete. Indicatorii de eficienta s-au diminuat sever in partea finala a anului 2009.


VIDEO Principalele declaratii ale ministrului Catalin Predoiu:


  • Durata medie a proceselor s-a redus in ultimii ani. Din cate stiu sub 5% din cauze au o durata mai mare de trei ani.
  • Sper ca acest proiect sa devina lege pana la jumatatea acestui an sau pana in toamna. In partea a doua a anului vom mai angaja judecatori si grefieri.
  • Poate in doi-trei ani o sa rezolvam problema deficientei de personal in cadrul sistemului. Estimarile CSM arata ca 1.000 – 1.500 de magistrati si grefieri ar fi necesari pentru a acoperi acest deficit.
  • Principiul recunoasterii vinovatiei prevede recunoasterea de catre inculpat a faptelor retinute in actul de sesizare a instantei. Aceasta procedura raspunde la nevoia de eficienta si rapiditate in desfasurarea procedurilor.
  • Inspectia Judiciara si-ar face mai bine treaba daca ar fi in afara CSM-ului. M-am gandit la o tutela, la o protectie si am propus Parlamentul drept tutela. Daca aceasta solutie nu este gasita inspirata eu sunt gata sa ascult si alte solutii.

In conferinta de presa de marti 20 aprilie MJ a prezentat o parte din schimbarile popuse in Strategia de Dezvoltare a Justitiei ca Serviciu Public 2010-2014. Ministrul Catalin Predoiu a mentionat ca aceste propuneri sunt supuse dezbaterii publice si ca pot fi amendate de membrii sistemului judiciar, asociatiile profesionale din sistem si de catre societatea civila prin ONG-uri.
Schimbarile propuse de MJ au fost prezentate de catre secretarul de stat Lidia Barac.
VIDEO: Modificarile propuse explicate de secretarul de stat Lidia Barac





VIDEO: Modificarile propuse explicate de secretarul de stat Lidia Barac







VIDEO: Modificarile propuse explicate de secretarul de stat Lidia Barac






Citeste mai multe despre   


















2746 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    o mica observatie (Marţi, 20 aprilie 2010, 19:33)

    Johnny [anonim]

    Eu stiu ca se intampla uneori ca unii inculpati care stiu diverse alte particularitati ale sistemului de drept romanesc (contopire pedepse, etc., cine e in domeniu stie ce vreau sa zic) sa vina sa spuna "Da, dom'ne, io-s ala !", desi nu sunt ei...
    Masura e buna, daca judele, in cazul in care are dubii asupra probelor de la urmarire penala, poate totusi sa judece cauza.
  • +4 (4 voturi)    
    WTF? (Marţi, 20 aprilie 2010, 19:53)

    Claudia [anonim]

    Nu-s mandra sa recunosc ca stiu mult mai bine sistemul american de justitie din filme decat pe cel romanesc cu care sper sincer sa nu ma intalnesc in viata mea.

    Am ramas masca la asta cu NOUTATEA recunoasterii vinovatiei. Nu ca ar trebui sa ma mire, suntem experti la a ne face viata cat mai complicata si la stufarisuri si incalcituri din care mai pica cate un furtisag, cate-o ocazie, cate ceva... Dar tot mi se pare mirobolant ca in Romania nu poti sa apari pur si simplu in fata judecatorului si sa spui: "Da, dom'ne, io-s ala!" eventual pentru o sentinta mai usoara sau pentru a ajuta la prinderea complicilor, etc.

    Daca ar face cineva un Law and Order romanesc ar iesi o comedie al dracului de neagra.
    • 0 (0 voturi)    
      In conditiile (Marţi, 20 aprilie 2010, 20:23)

      alex [anonim] i-a raspuns lui Claudia

      in care baietii te bagau la beci si te bateau pana recunosteai pana si ca esti Papa de la Roma numai sa te lase in pace, in conditiile astea am fost condamnati la cedo pt batai la militie, iti explici de ce recunosterea in Romania e o proba ca oricare alta, insuficienta. Apoi, ce s-a gandit ministrelul, sa puna Inspectia Judiciara sa fie controlata de Parlament, ca sa vada ei cine si cum pronunta hotarari in legatura cu ei...Ce i-ar fi placut lui Voicu sa mai aiba inca un instrument de presiune numit "Inspectia Judiciara". Cum i-o fi venit in minte lui Predoiu exact chestia asta?
      • +2 (2 voturi)    
        Multumesc (Marţi, 20 aprilie 2010, 20:59)

        Claudia [anonim] i-a raspuns lui alex

        Multumesc pentru... normalitatea comentariului. Da, e logic ceea ce spui, probabil ca 21 de ani si vreo 3 ani de UE mi s-au parut totusi cam mult ca asta sa fie o noutate absoluta dar... who am I kidding.

        Da... asta cu separarea puterilor in stat e o durere mare atata timp cat indivizi penali (in cel mai jegos sens al cuvantului) ca Voicu sunt arbitrii acetor mecanisme fundamentale pentru stat.
    • 0 (2 voturi)    
      Law and Order (Marţi, 20 aprilie 2010, 20:26)

      alex [anonim] i-a raspuns lui Claudia

      chiar e o "comedie" si pentru americani...nu tre' sa iei drept litera de lege ce vezi prin filmele alea,chiar asa de creduli suntem?Justitia e ceva mai complicata decat povestile de pe acolo.
      • 0 (0 voturi)    
        Uite de-asta e reclama la Unirea geniala (Marţi, 20 aprilie 2010, 20:53)

        Claudia [anonim] i-a raspuns lui alex

        "Las-o asa... lasa la punctul mort..."

        "Ce-ai ma, nu-ti ajunge strada?"...

        Hop si al doilea roman. Daca spuneam The Practice sau The Wire sau The Good Wife sau The Firm, tot asa sareai cu expertiza?

        Nu frate, intre timp am mai citit cate ceva despre organizarea sistemului, am si fost pe la Curtea Suprema de Justitie, am vizitat, ma rog... doar la nivel de amator, evident, mi s-au parut chestii interesante pentru ca tin de buna functionare a statului.

        Bineinteles ca ce zice Alex e logic, doar ca nu ma asteptam sa mai avem problema asta ca membrii ai UE dupa numeroase experiente cu CEDO. Au trecut totusi 21 de ani.

        Mi-am exprimat necunoasterea si mirarea (e neromanesc sa recunosti ca nu te pricepi la ceva, e adevarat), amintindu-mi de un tanar din nu stiu ce tara care tot asa a confundat militia de la el din tara cu ce vedea el in The Practice si a cerut sa i se citeasca drepturile.
    • -2 (2 voturi)    
      ce zici? (Marţi, 20 aprilie 2010, 20:33)

      coacaza [anonim] i-a raspuns lui Claudia

      tu te-ai uitat la Law and Order si te crezi avocat?
      • +1 (1 vot)    
        Ai probleme de citire? Sau de nervi? (Marţi, 20 aprilie 2010, 20:47)

        Claudia [anonim] i-a raspuns lui coacaza

        ?

        Cam cat de frustrat trebuie sa fii sa sari ca bolovanul la atac. De unde si pana unde ai tras tu concluzia ca m-as da drept avocat sau expert. Am spus doar ca ma surprinde ca recunoasterea vinovatiei nu e un mecanism curent si in Romania pentru ca nu ma pricep la sistem si am presupus pur si simplu ca exista.

        Iar tu trebuie sa sari cu gura pe tema asta?
    • -1 (1 vot)    
      Nu-i chiar asa (Marţi, 20 aprilie 2010, 20:46)

      Anonymous Coward [anonim] i-a raspuns lui Claudia

      Eu am de-a face cu sistemul acesta din Romania si pot sa spun ca sunt probleme mari, dar treaba merge cat de cat. Evident ca se poate si mai bine dar in momentul de fata situatia e una acceptabila (poate usor sub limita acceptabilului in unele cazuri).

      Recunoasterea vinovatiei e un lucru bun, se taraganeaza mult din cauza lipsei acestei proceduri si nu numai. Eu personal m-am mirat din cauza unor lucruri care desi erau de bun simt nu erau stipulate in lege si trebuiau luate pe ocolite - si aceasta procedura de recunoastere a vinovatiei probabil ca e un exemplu de acest fel.

      Exista legi in alte tari care depasesc barierele absurdului si cand spun asta ma refer la tari vazute bine (relativ la Romania) precum Anglia, Franta, Spania, Elvetia, Germania - asa ca hai sa vedem si parteile bune ale lucrurilor ca poate asa mai ne bucuram si noi de viata si nu stam sa criticam mereu.

      E bine ca se incearca ceva - sper sa nu se arunce cu namol aiurea si totodata sper sa se realizeze macar o parte din promisiuni.

      Nu te mai uita la filme americane ... e mult mai haos decat ce vezi acolo si la ei. Orice justitie are probleme ... nu trebuie sa ne consideram inferiori cand nu e cazul.
      • +2 (2 voturi)    
        Ramanem cea mai corupta tara din UE totusi (Marţi, 20 aprilie 2010, 21:49)

        Claudia [anonim] i-a raspuns lui Anonymous Coward

        De ce sa nu ma uit la filme, americane sau de aiurea? Chiar nu am probleme in a separa fictiunea de realitate si am invatat o groaza de lucruri interesante.

        Am avut o profesoara de engleza venita din SUA care profesase ca procuror timp de vreo 15 ani si ne-a explicat pe larg ca desi de cele mai multe ori se apeleaza la "scurtaturi" in filme (se mai ard etapele plicticoase sau zilele in care se asteapta dupa proceduri), in general astea de specialitate au un om platit care e jurist de meserie si se ocupa cu pastrarea unei doze serioase de realism in limitele constrangerilor de timp. Unele mai mult ca altele.

        Cine n-a vazut The Wire nu poate comenta de exemplu pe marginea nerealismului sau din moment ce nu stie despre ce vorbeste. Eu cel putin imi recunosc ignoranta si unde nu stiu, intreb.

        Nu contest ca sunt si lucruri care merg, ca se mai rezolva treburi. E excelent daca oamenii din sistem simt o oarecare aerisire si imbunatatire a situatiei. Bravo. Habar n-am care e incidenta condamnarilor pentru crime violente dar suntem din punctul asta de vedere o zona comparativ mai linistita cu alte tari. Problema la noi e cu furatul, mult mai neviolent fizic dar la o scara infioratoare. La coruptie la nivel mare chiar avem de ce sa ne facem complexe de inferioritate.
  • +5 (5 voturi)    
    termen de o zi (Marţi, 20 aprilie 2010, 20:23)

    darthmaul [anonim]

    Termenele de o zi sunt bune daca ti-ai uitat CI sau alt document acasa. Daca trebe sa aduci un extras CF nu ajunge o zi.
    Ar fi mult mai bine daca Min Justitiei ar informatiza mai mult relatia justitiei cu cetatenii. Sa poti depune prin e-mail documente, sa poti primii sentintele prin e-mail, recursuri, apeluri, cereri de definitivare prin e-mail.
  • 0 (2 voturi)    
    Simt o schimbare de generatie? (Marţi, 20 aprilie 2010, 22:01)

    Cititor [anonim]

    Dl. Ministru Predoiu este de departe un semn bun pt Romania. Aud un limbaj profesional, realist, de bun simt, civilizat, responsabil.

    Ma bucur ca in Romania se schimba generatia cu probabil ultima si singura generatie pe care Romania se poate baza.

    Sa dea D-zeu ca cei ca dl. Predoie sa ia incet incet fraiele conducerii si sa ne duca pe toti acolo unde poate meritam, in Europa.


    Justitia e vitala pt purificarea societatii si pt stimularea altor domenii, de aceea este sansa Romaniei de a avea un om vizionar si diplomat la Justitie. Sa vedem cum politicienii si ceilalti membri inca nepatati ai Justitiei vor ajuta la schimbarea pre bine si nu vor sabota bunele intentii. Aveti o sansa, demonstrati de ce sunteti in stare.

    Eu vad un viitor mare pt dl. Predoiu, construit caramida cu caramida si num-ar mira sa il vad prim-mistru si presedinte al Romaniei mai tarziu, spre bine Romaniei. Sper ca oamenii sa descotoroseasca incet incet de generatia Iliescu, Roman, Nastase, Ponta (asta e ala care aprins gustul la cascaval), Prostanacul, Orban, Antonescu, Stoica, samd si sa vina decreteii scoliti si cu spiritul dreptatii, cei care l-au dat jos pe Ceausecu si vor face inca o revolutie tranquila la 20 de ani distanta. Sper ca cazul Voicu si caracatita sa fie doar inceputul purificarii.

    Felicitari si succes!
    • -1 (1 vot)    
      Interesant.... (Miercuri, 21 aprilie 2010, 8:16)

      Popa Mihail Ioan [anonim] i-a raspuns lui Cititor

      E interesant cum in "generatia" Iliescu, Roman, Nastase, ponta, Orban , Antonescu, Stoica si altii nu intra Blaga, Videanu, Udrea, Berceanu, Stolojan, in frunte cu taticul lor.

      Dar sa trecem de evidenta simpatie politica, poate chiar o sursa de venit, si sa analizam situatia in clar: schimbarile propuse de dl. Predoiu suna bine la nivel declarativ, insa pentru cei care stiu ce se intampla in sistem si cum functioneaza el, importanta este forma pe care o vor imbraca aceste modificari, adica textul de lege adoptat, nu o declaratie de prostit prostii, ca multe altele.

      Termenele extrem de scurte (o zi este un termen extrem de scurt) sunt si bune si rele, depinde de conditiile in care pot fi aplicate. Pe langa asta, un termen de o zi inseamna ca un judecator va intra in sedinta de cel putin doua ori intr-o saptamana, poate chiar mai mult, ceea ce nu se intampla in prezent si este de inteles, nimeni n-are vreo tragere de inima sa steai jumatate de zi sau mai mult intr-o sala plina de idioti in mare parte, care se basesc de nu poti respira, care nu se spala si din care cel putin jumatate bat campii cand le vine randul, cu sau fara avocat.

      Pe langa toate astea, angajarea a 1.500 de magistrati, desi iarasi suna bine declarativ, este in realitate o mare capcana, pentru ca e putin probabil ca in decurs de cateva luni/1 an sa reusesti sa gasesti 1.500 de magistrati, pe care sa-i si formezi profesional cat de cat, asa incat sa poata intra in sedinte cu o minima doza de profesonalism. A mai fost o perioada in care s-au admis magistrati pe banda rulanta, iar consecintele se vad si in prezent, majoritatea au facut carierea si sunt stazi in tribunale si curti de apel, desi sunt niste indivizi mediocri, care habar nu au sa scrie 3 randuri. EU am citit unele hotarari judecatoresti la care am ramas cu gura cascata, ma bate gandul sa fac o colectie de astfel de cretinisme, pe care sa o public apoi, sa inteleaga toata lumea ce specimene salasuiesc prin instantele din Romania.
  • +1 (1 vot)    
    se vor opune (Miercuri, 21 aprilie 2010, 8:40)

    prudent [anonim]

    toti politicienii care au treaba cu justitia! Ei trag de termene ca sa se prescrie -CINCI ANI-.
  • -2 (2 voturi)    
    urgenta?! (Miercuri, 21 aprilie 2010, 8:55)

    BROD [anonim]

    pai, daca este atat de urgent (si chiar e!), de ce asteapta toamna, spre a se promova prin ordonanta de urgenta?! or fi ei smecheri, dar nici in romania nu sunt atatia prosti pe cat spera ei sa-i creada...cu tot sictirul cuvenit!!!
  • +1 (1 vot)    
    partial de acord (Joi, 22 aprilie 2010, 12:01)

    sorin [anonim]

    Sunt de acord cu unele modificari dar unele reglementari sunt practic inadmisibile.Ce sa caute de exemplu, Inspectia Judiciara la Parlament????Ati auzit de separatia puterilor in stat????Ce sa inteleg, d-nii parlamentari, care se simt cu musca pe caciula, multi dintre ei avocati-care reprezinta mari interlopi sau corupti-, cei care se substituie instantei de judecata si nu vor sa dea aviz de cercetare penala pentru semenii lor, vor acum sa aiba un instrument de verificare/manipulare/dirijare a magistratilor????Si nu sunt de acord nici cu propunerea de modificare a Constitutiei conform careia presedintele Romaniei sa numeasca trei membri ai CSM...Dar unele propuneri sunt benefice si merita aplicate, faciliteaza celeritatea procesului penal...
    • 0 (0 voturi)    
      Este o propunere (Marţi, 19 octombrie 2010, 20:19)

      kiope [anonim] i-a raspuns lui sorin

      Predoiu chiar subliniază că sînt propuneri pentru dezbaterea publică și așteaptă comentarii, ceea ce lumea și face.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version