Firma Romelectro a remis redactiei un drept la replica pentru articolul "Oficiul European de Lupta Antifrauda ancheteaza o afacere cu baieti destepti din energie. Cum risca Romania sa piarda 22 de milioane de euro si sanctiuni de la Bruxelles dupa model bulgaresc". Puteti citi mai jos dreptul la replica.

In atentia domnilor: D.Tapalaga, I.Morovan

Referitor la materialul publicat in data de 17 martie 2010, intitulat “Oficiul European de Lupta Antifrauda ancheteaza o afacere cu baieti destepti din energie. Cum risca Romania sa piarda 22 de milioane de euro si sanctiuni de la Bruxelles dupa model bulgaresc”, va transmitem punctul nostru de vedere.

Introduceti in materialul dumneavoastra, evident tendentios la adresa firmei

noastre, o serie de elemente de suspiciune atat prin afirmatii incomplete si

lipsite de obiectivitate fata de proiectul in cauza cat si prin preluarea unor

informatii aparute anterior in diverse publicatii centrale si judetene.

Dorim sa subliniem de la inceput ca apreciem ca pozitiva interventia oricarei

autoritati (de genul OLAF) tocmai pentru a face intr-un cadru adecvat dovada

justetii afirmatiilor noastre.

Fara a fi considerat un punct de vedere al Consortiului Idreco-Insigma-Romelectro,

al carui lider este firma Insigma, si fata de care Alstom a inaintat plangerea sa,

pentru o buna informare a cititorilor dumneavoastra va rugam sa luati nota de

urmatoarele informatii esentiale aduse de compania Romelectro, ce pot fi probate

si verificate fara echivoc:

1) Criteriul de evaluare la lucrarea mentionata de dumneavoastra nu l-a

reprezentat cel mai mic pret, ci cea mai buna oferta tehnico-economica, evaluata

pe baza unei formule de punctaj, care ia in calcul o serie de criterii tehnice si de

performanta. Conform acestei formule diferenta de punctaj este infima, chiar in

conditiile in care oferta Alstom este incompleta si neconforma. Evident, criteriul

esential de evaluare este si ramane respectarea cerintelor caietului de sarcini.

2) Ofertantul ALSTOM la care faceti referire in mod generic este firma ALSTOM

POWER ITALIA s.p.a., acelasi care a semnat contractul pentru instalatiile de

desulfurare la Complexul Energetic Rovinari in anul 2008, in competitie cu

Consortiul Idreco-Insigma. Pretul Alstom Power Italia s.p.a. a fost cu cca 27

milioane euro mai mare decat pretul Consortiului, dar celelalte elemente de

selectie (termen de executie, consumuri tehnologice, etc.) au determinat

beneficiarul sa ia decizia sus-mentionata. In ce masura angajamentele Alstom Power Italia s.p.a. luate in analiza pentru adjudecarea licitatiei au fost pastrate sau

infirmate pe parcursul executarii contractului poate fi un subiect de analiza care

insa nu face subiectul preocuparilor noastre. Din informatiile publice rezulta ca

termenul de executie angajat (mai scurt cu 6 luni decat cel solicitat prin caietul de

sarcini) a fost un element important in evaluare dar din pacate acest termen este in

prezent depasit cu peste 12 luni. Oricum, termenul de “Contract generos”

folosit pentru lucrarea de la Craiova ar trebui corelat cu valoarea de peste

3 ori mai mare a contractului de la CEN Rovinari unde Consortiul Idreco-

Insigma, cu o valoare ofertata sensibil mai mica, nu a intreprins actiuni similare

firmei Alstom Power Italia s.p.a. la pierderea licitatiei.

3) In legatura cu decizia CNSC din 27 iulie 2009, mentionam ca aceasta

expliciteaza in mod exact motivul pentru care oferta Alstom Power Italia s.p.a. a

fost declarata neconforma. Astfel, desi prin documentatia de atribuire si raspunsul

la clarificari transmis tuturor ofertantilor s-a precizat in mod expres ca “solutia cu

patru ventilatoare booster pe langa cele mentionate trebuie respectata; alta

varianta nu se va accepta”, Alstom a modificat numarul de ventilatoare prevazut in

specificatia tehnica a caietului de sarcini, utilizand in oferta sa numai doua

ventilatoare si incalcand astfel dispozitiile legale prin care “ofertantul are obligatia

de a elabora oferta in conformitate cu documentatia de atribuire”. Pe langa faptul

ca oferta devine pe baza prevederilor legale neconforma, nerespectand cerintele

minime prevazute in caietul de sarcini, modificarea propusa de catre Alstom Power

Italia s.p.a. avea un impact direct si asupra pretului final ofertat, mai mic decat

celelalte oferte care au respectat intocmai specificatiile caietului de sarcini.

Consideram ca o studiere atenta a deciziilor CNSC va poate elucida in privinta

obiectivitatii, impartialitatii si legalitatii deciziei de descalificare a firmei Alstom

Power Italia s.p.a., companie a carei prezenta pe unele piete din vestul Europei a

fost restrictionata ca urmare a implicarii personalului sau in procese internationale

pentru dare de mita si coruptie, personal pentru care exista hotarari judecatoresti.

4) Este adevarat faptul ca beneficiarul proiectului risca pierderea unei finantari

europene BERD de aproximativ 22 milioane de euro, insa motivul real este acela al

intarzierii incheierii contractului cu mai mult de 10 luni, din cauza actiunilor de

tergiversare declansate de Alstom Power Italia s.p.a.. Acestia au solicitat inca din

faza de ofertare o extindere a termenului de depunere a ofertei cu 3 luni, inca de

pe parcursul desfasurarii procedurii de atribuire au facut contestatii la CNSC, ca

apoi, dupa reevaluarea ofertelor de catre CEN Craiova (iulie 2009) in baza deciziei

CNSC sa formuleze atat cerere de chemare in judecata impotriva deciziei de

atribuire, cat si plangere la Curtea de Apel impotriva deciziei CNSC. Dupa

stramutari si amanari succesive provocate de catre Alstom, justitia a respins, pana in prezent, toate actiunile initiate de Alstom ca fiind nefondate. In mod evident

scopul acestor tergiversari este unul singur: anularea licitatiei si reluarea acesteia

in detrimentul clientului si Statului Roman, care va pierde o finantare de 22

milioane de euro, compania Alstom Power Italia s.p.a. fiind constienta ca nu are

nicio sansa de castig in procedura prezenta. Mai mult, in cazul nefinalizarii

proiectului in termen (decembrie 2010), consecintele ar putea fi si mai grave, in

sensul retragerii din operare a unei centrale cu o importanta deosebita pentru

sistemul energetic din Romania si pentru orasul Craiova caruia ii furnizeaza

agentul termic pentru incalzire. Precizam ca, din punct de vedere al

termenului de executie ofertat, oferta consortiului Idreco-Insigma-

Romelectro este singura care, daca nu ar fi existat aceste tergiversari

nejustificate, ar fi condus la respectarea termenului de conformare.

5) Investigatia OLAF la Maritza Est 2, este un act de procedura administrativa care

nu a fost demarata in mod independent ci isi are originea intr-o plangere realizata

de acelasi ofertant perdant, Alstom Power Italia s.p.a., care, pentru acelasi proiect

a oferit un pret cu aproximativ 20 de milioane de euro mai mare decat consortiul

Idreco-Insigma. ALSTOM nu a acceptat niciodata decizia oficiala a tuturor

autoritatilor din Bulgaria si nici a BERD de a incredinta contractul castigatorului

legitim.

6) Tinand cont de mentiunile privind “transferul bizar de la stat la privat “ al

domnului Ditescu, dorim sa precizam ca decizia initiala a CE Craiova a fost de

atribuire a contractului in favoarea firmei Alstom si nu in favoarea Romelectro, iar

numai prin decizia CNSC, asupra careia domnul Ditescu nu avea putere de

influenta, a fost constatata neconformitatea ofertei Alstom, caz in care, in mod

natural dupa descalificarea acestora, contractul a fost atribuit firmei cu cea mai

avantajoasa oferta tehnico-economica conforma. De asemenea, dupa luna

octombrie 2009, luna din care domnul Ditescu este angajat al Romelectro,

instantele de judecata au solutionat favorabil firmei noastre toate contestatiile si

litigiile initiate de Alstom si alti competitori ai nostri. Proiectul de investitie a fost

gandit cu mult inaintea numirii dlui Corneliu Ditescu in functia de Director General

al Complexului Craiova, investitia fiind necesara si obligatorie fata de

angajamentele de protectie a mediului si termenele de conformare. Prezenta dlui

Ditescu in calitate de membru al comisiei de licitatie ii dadea dreptul la un singur

vot, ceea ce nu putea influenta decizia Comisiei. Dar si asa, decizia prin care

Alstom a fost declarata cu oferta castigatoare a fost luata in unanimitate, ceea ce

inseamna ca si dl. Ditescu a votat pentru Alstom. In calitate de Director al

Sucursalei Craiova a Romelectro, dl. Ditescu are atributiuni doar de natura operativa pentru derularea contractelor din zona Olteniei, nu si de natura unui

administrator.

7) Aduceti in discutie atat reclamatiile Alstom la adresa firmei Insigma, cat si

elemente culese (si neverificate) din presa cu referire la Romelectro. Nu intelegem

relevanta referirilor dumneavoastra la fostul ministru Dan Ioan Popescu si la

legaturile posibile ale acestuia cu “paravanele Securitatii” si “organele opresive ale

PCR”. Este evident ca aceste referiri cat si introducerea fotografiei domnului Dan

Ioan Popescu in cadrul acestui articol, nu au niciun fel de relevanta, nici in legatura

cu activitatea firmei Romelectro si cu atat mai putin cu proiectul in cauza.

Mentionam ca actionariatul Romelectro (si al firmelor din grup) este exclusiv

romanesc, transparent, fara firme off-shore si cu indeplinirea integrala a tuturor

obligatiilor fiscale. Mai mult, rugam a va documenta pentru a ajunge la concluzia

ca, datorita specificului activitatilor noastre, toate lucrarile au fost adjudecate ca

urmare a parcurgerii unor proceduri de licitatii publice si nu ca urmare a “primirii”

lor prin incredintare directa. Nu exista persoane, firme, interese sau alte entitati in

spatele firmei. De asemenea, consideram neonoranta pentru dvs. utilizarea

expresiei de “baieti destepti” la adresa unei companii care nu are niciun fel de

legatura cu persoanele si cu practicile celor carora le era destinata aceasta

expresie (rugam a verifica absenta oricarui contract cu energie electrica produsa

din surse hidro).

Consideram de fapt ca acest articol, ca si celelalte care au servit ca sursa de

inspiratie, nu reprezinta altceva decat atacuri concertate la adresa singurelor firme

romanesti din domeniul energetic ramase inca active in ciuda tuturor eforturilor de

a fi eliminate de pe piata de energie. Ele reprezinta de asemenea, si o forma

evidenta de presiune la adresa justitiei si a institutiilor statului. Toate contractele

finalizate de compania noastra (in tara si in strainatate) s-au incheiat cu

demonstrarea deplina a parametrilor tehnici impusi si cu implicarea maxim posibila

a resurselor romanesti.

8) Nu cunoastem elementele care justifica afirmatia dvs. privind interventia

Ministerului Economiei, dar, evident, ea a fost probabil facuta in favoarea CEN

Craiova, si in concordanta cu pozitia altor autoritati nationale, cum este CNSC.

Consideram ca ea ar putea avea la baza exact pericolele sesizate referitor la

punerea in imposibilitatea de a mai functiona a centralei termoelectrice CRAIOVA

II dupa data de 01.01.2011.

Va rugam in acest sens ca in virtutea deontologiei profesiei dumneavoastra, sa

relatati fapte obiective si informatii corecte, complete si verificate, fara a introduce

alte opinii vadit tendentioase care au scopul de a servi alte interese decat

cele ale cititorilor.

Viorel Gafita

Presedinte

SC ROMELECTRO SA