Romania n-a mentinut ritmul reformelor stabilit in mai 2009 - reforma sistemului judiciar este limitata, iar in lupta anticoruptie sunt intarzieri mari in cazurile de coruptie la nivel inalt, se arata in comunicatul Comisiei Europene.

Referitor la reforma judiciara, Comisia remarca faptul ca aceasta a inregistrat rezultate modeste:

  • In ceea ce priveste situatia dificila a resurselor umane din sistemul judiciar, nu s-a observat nicio imbunatatire efectiva, capacitatea sistemului judiciar fiind in continuare pusa la incercare printr-o pierdere neta de personal
  • Din cauza perioadei electorale din a doua jumatate a anului trecut, s-a amanat dezbaterea in Parlament a proiectelor de lege privind Codul de procedura civila si Codul de procedura penala
  • Romania continua sa adopte masuri menite sa amelioreze consecvența jurisprudenței; cu toate acestea, nu s-a procedat inca la publicarea generala si continua a tuturor hotararilor judecatoresti
  • Au fost lansate, in schimb, alte inițiative menite sa sporeasca eficiența procedurilor judecatorești printr-o mai buna repartizare a volumului de munca al judecatorilor și prin transferarea sarcinilor administrative funcționarilor din sistemul judiciar, insa deocamdata nu au putut fi inregistrate rezultate concrete in acest sens. 

"Rezultate concrete nu pot fi inca demonstrate", este concluzia enuntata de Mark Gray, purtator de cuvant al Comisiei, referitor la acest capitol al evaluarii.

In lupta anticoruptie, Comisia Europeana noteaza intarzieri continue legate de judecarea cazurilor de coruptie la nivel inalt, la care se adauga inconsecventa si clementa de care dau dovada instantele in ceea ce priveste sanctiunile impuse. Ele sunt, in continuare, provocari majore pentru Romania.

  • Raportul apreciaza rezultatele inregistrate de Direcția Naționala Anticorupție privind investigarea și judecarea cazurilor de corupție la nivel inalt, rezultate care sunt in continuare convingatoare.
  • Comisia observa o consolidare continua a rezultatelor inregistrate de Agenția Naționala de Integritate in urmarirea administrativa a incompatibilitaților, a conflictelor de interese și a averilor nejustificate.
  • Combaterea coruptiei la nivel local - Datele arata o crestere semnificativa a activitații desfașurate de organele locale de urmarire penala.
  • Ca raspuns la recomandarile formulate de Comisie, Romania a intreprins cateva masuri menite sa consolideze coordonarea și monitorizarea strategiei naționale anticorupție pentru sectoarele vulnerabile și pentru administrația publica locala.
  • In prezent, practicienii din domeniul juridic poarta discuții referitoare la un prim proiect al unui ghid destinat instanțelor, care sa imbunatațeasca consecvența, proporționalitatea și caracterul disuasiv al sancțiunilor aplicate in cazurile de corupție.

Comisia solicita Romaniei sa confere o importanta nationala stabilirii unei cooperari stranse si constructive intre diversii actori politici si sistemul juridic pentru a sprijini reformele necesare, a spus purtatorul de cuvant al Comisiei.

Inainte de urmatoarea evaluare din vara, Comisia indeamna Romania sa isi intensifice, in special, eforturile menite sa asigure adoptarea rapida a proiectelor privind Codul de procedura civila si Codul de procedura penala, precum si legislatia de punere in aplicare si studiile de impact care se impun.

Gray a spus ca nu poate preciza cat timp va mai continua mecanismul, pentru ca reformele care trebuie facute nu tin de Comisia Europeana - al carei rol este de a le evalua - ci de guvernele celor doua state.

In privinta fondurilor europene, structurile de administrare a lor in Romania sunt stabilite si in ordine, spune oficialul european, subliniind importanta intaririi capacitatii administrative, pentru a evita coruptia in domeniul administrarii fondurilor. "Pentru Romania nu sunt retinute sau inghetate fonduri", a precizat Gray.

Perioada in care se putea activa clauza de salvgardare pe justitie - trei ani - a trecut, a mai spus Mark Gray in conferinta de presa de la Bruxelles.

Iata, pe scurt, evaluarea Comisiei Europene pe cele patru obiective de referinta (benchmark):

Obiectivul de referinta 1: asigurarea unei proceduri judiciare mai transparente si mai eficiente, in special prin consolidarea capacitatii si raspunderii CSM. Raportarea si monitorizarea efectelor noilor coduri de procedura civila si de procedura penala

  • Discutiile privind Codul de Procedura Civila au inceput la nivel de comisie in Parlament, insa progresele au stagnat din octombrie 2009 si au fost reluate de abia in februarie 2010, concomitent cu initierea dezbaterii privind Codul de Procedura Penala
  • Romania raporteaza progrese in curs in unificarea jurisprudentei ca urmare, in parte,a reuniunilor periodice privind practica juridica neunitara, organizate la nivel național. Procedura pentru recursuri in interesul legii la Inalta Curte de Casatie si Justiție (ICCJ), prin care se stabilește jurisprudența cu forța juridica obligatorie, este in continuare greoaie
  • Deși Inalta Curte de Casație și Justiție publica in continuare textul integral și rezumatele unei selecții de decizii pe site-ul sau internet, precum și buletinele trimestriale ale casației, iar alte instanțe publica anumite decizii, in intervalul cuprins intre vara anului 2009 și luna ianuarie 2010, pe portalul internet național  (Jurindex) nu au mai fost adaugate alte decizii judecatorești
  • De la jumatatea anului 2009, nu s-a putut nota nicio imbunatațire efectiva in ceea ce privește situația dificila a resurselor umane in sistemul judiciar. (...)
    Protestele judiciare din septembrie au acutizat intarzierile și se considera ca au contribuit la creșterea semnificativa a numarului de cazuri pendinte
  • Inspectorii judiciari au fost recrutați de la inceputul anului 2009 in urma procedurilor de recrutare revizuite pentru a asigura o mai buna reprezentare geografica. Procedura de recrutare pentru inspectori a fost, cu toate acestea, contestata in instanța de catre Procurorul General pe motiv ca nu ar fi suficient de obiectiva și ca, prin urmare, ar compromite independența inspectoratului. Activitatea de revizuire a actelor normative privind inspecția judiciara este in desfașurare, ca și pregatirea unui buletin de jurisprudența privind deciziile disciplinare. Mai mult, CSM și-a asumat angajamentul de a publica, de la inceputul acestui an, toate deciziile disciplinare in momentul emiterii.

Obiectivul de referința nr. 2: infiintarea si functionarea ANI

  • Rezultatele incurajatoare ale Agenției Naționale de Integritate (ANI) au continuat in a doua jumatate a anului 2009. Instanțele au confirmat constatarile privind averile nejustificate in doua cazuri, dispunand confiscarea unor bunuri importante. (...) Agenția a trimis un numar important de cazuri procurorilor in vederea urmaririi penale, precum și diferitelor autoritați pentru demersuri disciplinare. In instanțe, ANI a aparat, in mod consecvent, constatarile sale cu privire la incompatibilitați sau conflicte de interese.
  • In prezent, agenția și-a stabilit nivelul interimar de personal și ar trebui sa fie deplin operaționala de indata ce sistemul informatic de prelucrare a declarațiilor de avere și interese va fi complet implementat in 2010. Toate declarațiile de avere și interese primite in 2009 sunt accesibile publicului prin intermediul unui portal de pe site-ul internet al ANI.

Obiectivul de referința nr. 3: combaterea coruptiei la nivel inalt

  • DNA și-a menținut rezultatele bune in ceea ce privește anchetele imparțiale in cazurile de corupție la nivel inalt. Aceste rezultate incep sa se regaseasca și la nivelul instanțelor, numarul total al condamnarilor definitive crescand cu o treime in 2009 comparativ cu 2008. S-a emis o condamnare in prima instanța impotriva unui actual membru al Parlamentului și fost secretar de stat. S-a luat o decizie finala de condamnare impotriva unui primar și a unui fost primar adjunct pentru luare de mita. Aceștia iși vor ispași pedeapsa in inchisoare.
  • Din 22 mai 2009 pana in 4 ianuarie 2010, ANI a finalizat 769 de verificari și a trimis 174 de dosare suplimentare instituțiilor competente pentru a aplica sancțiuni sau pentru a incepe urmarirea penala. Din aceste 174 dosare, doua dosare au fost trimise instanțelor in vederea confiscarii averilor nejustificate, 60 de dosare au fost trimise organismelor disciplinare pentru confirmarea constatarilor ANI cu privire la incompatibilitați sau conflicte de interese, iar 112 dosare au fost transmise procurorilor pentru anchetarea suspiciunilor de declarații false sau alte infracțiuni.
  • Sancțiunile aplicate de instanțe pentru cazurile de corupție la nivel inalt, in ansamblu, par in continuare prea ușoare și nedisuasive, ca in perioadele precedente: in jumatate din hotararile finale de condamnare s-a aplicat pedeapsa minima, iar in trei sferturi din acestea sancțiunile sunt suspendate.
  • In ceea ce privește durata procedurii in instanța, procesele in cazurile mediatizate sunt in continuare indelungate. In toate cazurile in care erau implicați acuzați de la nivel inalt, s-au ridicat cel puțin o data excepții de neconstituționalitate. Deși pana in prezent Curtea Constituționala a respins practic toate aceste cereri, multe cazuri au fost amanate cu peste 6 luni, timp in care procesul a fost suspendat in așteptarea deciziei privind excepțiile de neconstituționalitate.
  • De la jumatatea anului 2009, Parlamentul a permis inceperea urmaririi penale, la cererea procurorilor, intr-un caz in care era implicat un fost ministru, care este membru al Parlamentului.
  • Definirea sferei fondurilor publice intr-un caz la nivel inalt, cu privire la presupusul abuz in serviciu și incalcarea legii privind achizițiile publice intr-o societate de stat cauzeaza ingrijorare cu privire la acțiunile juridice inițiate intr-o serie de cazuri similare de fapte presupuse de corupție la nivel inalt, care sunt in curs de anchetare sau care au ajuns in instanța.

Obiectivul de referința nr. 4: adoptarea unor masuri suplimentare de prevenire și de lupta impotriva corupției, in special in administrația locala

  • Strategiile locale de combatere a corupției pregatite de parchetele județene par a da rezultate, inregistrandu-se o creștere a numarului de trimiteri in judecata și a anchetelor inițiate ex-officio.
  • Pentru prima data, bugetul Ministerului Public prevede crearea unui fond pentru efectuarea de operațiuni sub acoperire de catre parchetele județene.
  • Activitatea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici de revizuire și consolidare a rolului consilierilor pe probleme de etica din cadrul instituțiilor publice este in desfașurare, estimandu-se ca proiectul de legislație va fi inaintat in curand Parlamentului.