Centrul de Resurse Juridice (CRJ) avertizeaza intr-un comunicat asupra "discursului rasist ce a cuprins Romania la nivel inalt" si cere demisia ministrului de Externe, Teodor Baconschi, pentru declaratiile "referitoare la asocierea etniei cu infractionalitatea". De asemenea, CRJ mentioneaza ca discursul sustinut recent de presedintele Traian Basescu pe aceasta tema "este de natura sa confirme stereotipiile cu privire la romi".

Intr-un raport cu tema "Revenirea discursului extremist la nivel inalt, in Romania comunitara ", CRJ aminteste ca "a condamnat ferm afirmatiile ministrului de Externe roman Teodor Baconschi referitoare la asocierea etniei cu infractionalitatea, urmate de explicatii pentru aceasta asociere ce tin de fiziologie si natura, solicitand demisia de onoare a ministrului sau demiterea acestuia".

• "In loc sa-si dea demisia sau sa fie demis, MAE a venit cu o replica ce induce ideea rasismului institutionalizat", se arata in comunicatul CRJ.

CRJ mai sustine ca presedintele Traian Basescu a venit ulterior "sa confirme aceasta idee si sa-l legitimeze pe Ministrul Baconschi".

• "Intr-o originala teorie a drepturilor omului, afisata si de ministrul Baconschi, presedintele a cerut minoritatii rome sa-si asume atat responsabilitatea pentru situatia de saracie in care se afla, cat si responsabilitatea colectiva pentru posibilele infractiuni, individuale, ce ar crea o problema de imagine Romaniei in exterior. Din discursul presedintelui rezulta ca romii sunt o etnie retrograda, care nu ar vrea sa progreseze si sa-si dea copiii la scoala. Mai mult decat atat, presedintele avertizeaza asupra natalitatii pozitive a romilor, care duce la agravarea problemei locuintelor. Nu face, in schimb, nicio referire cu privire la rolul statului, respectiv la incluziunea sociala, termen care nu a trecut dincolo de partea teoretica".
  • "CRJ considera ca astfel de afirmatii sunt de natura sa confirme stereotipiile cu privire la romi, sa adanceasca sentimentele de respingere fata de acestia si sa duca la conflicte interetnice. Mai mult decat atat, intr-o Romanie afectata de criza economica, romii par a fi etnia cea mai pasibila a deveni tapul ispasitor".

Centrul de Resurse Juridice, care documenteaza situatia rasismului si xenofobiei in Romania, sustine ca, in ultimii trei ani, s-a constatat "o crestere a numarului afirmatiilor rasiste la cel mai inalt nivel", de la seful statului, premierul Tariceanu, ministrul Cioroianu, si pana la actualul ministru al Afacerilor Externe, Teodor Baconschi.

• "Toate aceste afirmatii au ramas fara demisii de onoare si nesanctionate la nivelul discursului public si politic. Clasa politica romaneasca, in totala lipsa de respect pentru cei care au murit in interbelic in lagarele regimurilor criminale ce au impanzit Europa, pare ca imbratiseaza atitudini similare celor ce au dus la ororile Holocaustului, fie ca e vorba de uniforma nazista, fie de constatarea ca romii, desi infractori fiziologici, nu sunt idioti. Toti acesti demnitari incalca flagrant legislatia antidiscriminare in materie civila sau penala, romaneasca si europeana. Cu toate acestea, ei au ramas in functie in urma afirmatiilor facute".