Cladire de 37 de metri peste banca Marmorosch Blank din Centrul Istoric. Din cladirea veche ramane doar o coaja si cateva camere
„Pentru a defini cladirea noastra, cel mai important este sa creem o relatie bine structurata cu zona Bancii Nationale. Facand masuratori in zona, am constatat ca exista doua registre de registre de cornisa si o inaltime maxima. Toate cladirile din perioada interbelica adica Blocul Adriatica, Banca Nationala, au o inaltime de 37 m. Cornisa principala a Bancii Nationale si cornisa principala a Bancorex sunt tot asa la o inaltime de 29 de metri. Am incercat sa vedem cum putem prelua aceste inaltimi. Ca atare, am propus doua regimuri de inaltime. Spre zona Bancii Nationale si spre Eugeniu Caranda am constatat ca se simte cel mai bine cornisa de 29 de m, dar se simte si aceasta inaltime de 37 de metri. Din motive compozitionale am constat necesar sa le preluam”, a spus in prezentarea proiectului arh. Bogdan Branescu.
La parterul cladirii vor fi spatii publice unde pietonii vor avea acces, iar in fata BNR, o piata publica. „Am propus crearea a unui atrium urban spre Calea Victoriei si Pasajul Villacrosse, realizandu-se astfel un flux pietonal prin fostul hol de ghisee, ca sa punem in valoare acest loc unic”, a mai spus arhitectul. Ca si functiuni, proiectantii au propus aici realizarea fie a unei cladiri de birouri, fie a unui hotel cu galerii comerciale.
Intrebat de ce proprietarul doreste o astfel de interventie pe o cladire monument, Bogdan Branescu spune ca, desi cladirea arata foarte bine la exterior, interiorul nu este functional. In plus, proiectantul spune ca la baza acestei solutii sta un studiu istoric facut de arhitectul Nicolae Lascu.
Majoritatea membrilor Comisiei nu a fost de acord cu aceasta varianta de proiect, fiind de parere ca o astfel de cladire fie se pastreaza, fie se demoleaza. Asta deoarece, pastrandu-se doar o parte atat de mica, isi pierde valoarea. Concluzia a fost ca proiectul sa revina.
Cine este in spatele afacerii
Proiectul este realizat de firma Western Outdoor, la care este actionar chiar presedintele Comisiei Tehnice de Urbanism si Amenajarea Teritoriului, Sorin Gabrea. Proprietarul cladirii vechi si a terenului este firma Doamnei Imobiliare cu urmatorul actionariat: Bejenaru Andrei Mihai, 1 la suta, Tatika Investments Limited, 66 la suta si Blandon Enterprises Ltd, 33 la suta.
Numele lui Andrei Mihai Bejenaru a intrat in atentia opiniei publice anul trecut, fiind implicat in scandalul judiciar „Baneasa Shopping Center”, soldat cu arestarea omului de afaceri Puiu Popoviciu si a sefului Directiei Generale de Informatii si Protectie Interna a MAI, Cornel Serban. In actul de acuzare intocmit de procurorii DNA se mentiona ca semnatura lui Bejenaru aparea pe controversatul contract de asociere in participatiune a dezvoltatorilor imobiliari cu Universitatea Agronomica. In baza acelui contract, ferma Baneasa a Universitatii Agronomice a fost pusa la dispozitie pentru construirea complexului imobiliar din nordul Capitalei. Celelalte doua firme actionare ale Doamnei Imobiliare sunt societati off-shore din Cipru.
Despre Marmorosch Blank
Banca Marmorosch, Blank & Co este o banca din Romania, infiintata in 1848 de catre Iacob Marmorosch. Acesta s-a asociat cu Mauriciu Blank la 1 ianuarie 1864 si au pus bazele noii banci, cu numele consacrat. A avut sediul in Palatul Bancii Marmorosch Blank din Bucuresti. Este cunoscuta pentru importanta pe care a avut-o la inceputul anilor 1920, pentru implicarea in politica romaneasca, dar si pentru rasunatorul ei faliment din 1931. A fost desfiintata in 1948.
Sediul bancii, de pe strada Doamnei nr. 2-4 a fost construit intre anii 1915-1923, dupa planurile arhitectului Petre Antonescu. Edificiul are mai multe stiluri arhitecturale: bizantine, gotice, moldovenesti. In interior, palatul este decorat in stilul Art Nouveau si Art Deco de catre Cecilia Cutescu Storck.

Povestea tinerei din Bacău care ține spectacole de stand-up comedy în Europa în patru limbi diferite și l-a făcut pe Seinfeld să râdă
INTERVIU Vestea bună și vestea proastă despre tulpina SARS-CoV2 din Africa de Sud, confirmată în premieră în România: Cât de ușor se transmite și cât de eficiente sunt vaccinurile împotriva ei?
Noua LISTĂ a țărilor din zona galbenă / Republica Moldova, Italia, Spania, Franța sau Marea Britanie, pe listă
Unul din cei doi pacienți din România infectați cu tulpina africană a SARS-COV2, fosta jurnalistă Liana Alexandru, povestește aventura sa COVID-19: cum s-au încurcat rezultatele testelor și cum voluntarii au salvat situația
CDC-ul american are un ghid cu sfaturi în cazul unei apocalipse zombi / Dr. Seuss, în topul vânzărilor Amazon după ce a fost acuzat de rasism / Nou film Star Trek, nou serial Terminator, confirmate
FOTOGALERIE Primăria Capitalei a montat anul trecut 500 de stații STB noi, de aproape 10.000 de euro bucata. Deși nu le-a plătit încă, o parte au fost deja vandalizate
http://www.paris-en-photos.fr/agence-centrale-societe-generale/
http://www.flickr.com/photos/dpc/4156907225/
pe afara o cladire nu foarte veche, probabil din nesuferita perioada haussmann-iana. cred ca este o dovada ca pot exista cladiri vechi si functionale. ele pot fi facute functionale si fara modificarea completa a aspectului exterior. de altfel, majoritatea oamenilor percep exteriorul cladirii si aspectul general al zonei. haideti sa incepem sa-i respectam. si sa ne proiectam imaginatia in zone neconstruite in momentul prezent...
Si da, vreau sa stiu de o sistematizare ampla a orasului in perioada ante si interbelica? Nu 3 bulevarde si multe planuri. Cladirea in principal e neoromanesc cu de toate, si bizantine si ceva gotic si ce o mai avea.
Legat de subiect . . . una doua cladiri pitite in spatele fatadei merg, per cartier, insa valul acestor cladiri a luat-o tare inainte si ma cam scarbeste, nu e aceeasi Marie cu alta palarie, e o Marie grasa, cu ceafa lata si egoista care se ridica pana la cer si a aruncat pe jos cu palaria bunica-siiiiii.
muhahahaha.
ha.
doar visam la 'spatiile publice' din Bucuresti.
Si cum acolo NU mai e loc, solutia e IN cladire.
In plan sint prevazute spatii de parcare SUFICIENTE?
PS.
Despre rest nu mai comentez.
Ati observat ca noi comentam, si afacerile trec mai departe.
Ca sa nu deranjeze slabul echilibru din prezent.
(Daca ti se pare neclar ce e scris, posteaza o intrebare pentru lamurire.
Nu te grabi cu categorisirile.
Tura asta ai greSHIT nepermis.
Chiar pari un impertinent, si nu unul oarecare.)
O BIJUTERIE !
copacii sunt inca in picioare. si acolo mafia trage cu pusca, nu cu spritzu
La noi mafia NU ARE NEVOIE sa traga cu pushca, se rezolva totul cu shpagutza ...
asteptam ca toti bulangii care isi dau cu pararea sa moara ca de facut nu au facut nimica. nu mai aveti draptul moral sa va dati cu pararea. pa
Mi se pare insa interesant cum vin baietii astia cu mare tupeu sa beleasca cladiri de prima mana in Romania. Eu zic sa distruga pe interior Wall Street si sa lase doar fatada dorica.
Noapte buna.
Pe de alta parte: cum au pus mana doua offshore-uri din Cipru mana pe cladirea bancii Marmorosh-Blank?
daramat si reconstruit ceva modern.
vreau minusuri garla .... d'al dracului.
Cladirea NU este deloc darapanata !
Este probabil mai frumoasa decat ai vazut in viata ta, si probabil chiar mai frumoasa decat poti tu sa intelegi.
Daca cineva vrea sa faca vreo actiune de demonstratie EU PARTICIP! Sa anuntati pe aici pls.
Vreti sa traiti intre ruine si gunoaie ca asta va place.
Ca sa nu mai zic ca daca oricare dintre sustinatorii arhitecturii vechi ar avea o asemenea cladire ar darma-o chiar el noaptea cu ciocanul in aviditatea dupa bani.
Macar nu mai comentati aiurea!
Ei acum ce se intampla??? Totul se intampla la fel ca inainte, bine, pastrand proportiile.
Tot Bucurestiul devine un mare chich, un conglomerat de prost gust, sticla si panouri de aluminiu.
De ce toti magnatii actioneaza numai si numai dupa principiul "ca paduchele in frunte"? De ce trebuie sa construiasca in buricul tirgului? Sa construiasca in afara centrului unde vor. Doamne, chiar nimic nu ii poate opri?!
Gata cu nesimtirea si cu nepasarea.Daca noi ii lasam, ei vor continua.Trebuie sa isi dea seama ca ei sunt acolo, in functiile alea pentru noi.
nu-i nevoie sa fii avocat sau jurist, e de ajuns ca la fiecare cateva luni sa-i dea cineva in judecata pe orice motiv dar sa se incadreze la oprirea temporara a lucrarilor. se trage de timp 2-3 termene si apoi ii da altcineva in judecata
stiu un caz in Paris si de peste 3 ani nu s-a miscat o caramida din cladirea care avea deja autorizatie de demolare
ah, si daca nu ai pretentii materiale, taxa de timbru e pana in 20 de lei. apoi scoti un certificat de grefa si-l depui la primarie si la inspectia de stat in constructii, sa se asigure aia ca nu se fac lucrari pana nu se termina procesul. mai costa 5 lei
Tot ce putem sa facem e sa purtam doliu si sa ingropam ruinele
Imi pare rau ca acest neam o data mai maret ca "Roma"... a decazut datorita celor care incearca il alunge de pe acest pamant
Putem face ceva?... intrebarea nu este daca putem ci daca vrem sa facem ceva si daca suntem capabil sa actionam pe baza acestei dorinte... de a mai pastra viu macar un colt din istoria noastra...
Asa ca va intreb!
cat veti mai suporta sa fiti "ciopartiti" pana nu va mai ramane nimic din ceea ce ne face mandrii ca sunteti urmasi ai Dacilor?
depinde doar de noi... altii nu vor lupta pt. noi...
ganditiva la asta!!!
Nu stiu ce faceti voi, dar eu acum incerc sa vb cu un cunoscut care este in asociatia arhitectilor si care sa ma sfatuiasca cum putem stopa si PEDEPSII nesimtirea asta.
Am creat http://cladireveche.wordpress.com ,
va astept acolo sa vedem cum stopam mizeriile astea.
in mod sigur la maxim un an de la darea in folosinta o sa se inchida pentru public si sa se "deschida" pt inchiriere spatii comerciale
identic cu parcarea din spatele magazinului Unirea care pe masura ce trec anii se transforma dintr-o parcare pt public in spatii de inchiriat
pacat.
Cladirea asta arata mai bine decat blocul trist in care stam marea majoritate, probabil si tu.
Iar daca cladiri monument istoric au devenit ruine este din cauza proprietarilor care au preferat sa le lasa sa de darame ca sa poata sa faca altceva "frumos" decat sa pastreze ceea ce aveau deja.Un bob de praf de istorie.
esti cu labutzele murdare...
credinta ta ca pentru progres si innoire trebuie sacrificate valori recunoscute si inlocuite cu sifoane gen piata charles de gaulle sau piata scanteii (a presei libere este o blasfemie) sau alte, din pacate prea multe asemenea, opere de doua parale marca de prestigiu, este, cu regret: O DOVADA DE PROSTIE!
doar o coaja si cateva camere.
Se poate reconstitui cladirea originala. Asa s-ar fi facut intr-o capitala cu adevarat europeana.
Dar motivele adevarate nu se vor comunica publicului...
Ce nevoie avem noi de cladiri istorice?mai ales de banci care ne-au mancat sufletul cu dobanzile lor.
Noi vrem firme de comert si restaurante de tip fast-food care sa aduca bani la buget sau poate o biblioteca pentru tinerii astia handicapati care ies din scoala mai prosti decat au intrat.
hahahahah....f*t*-va-n gura de hoti si de banditi!
avetzi macar unu' din voi, indignatzi patriotzi romani verzi, idee despre cum arata cladirea despre care scrietzi ?!
v'atzi uitat o clipa macar la ce se propune?!?!
suntetzi avizatzi sau suntezi doar "postatzi strategic sub un felinar" cu domnishoara "am fost tarfa pentru o noapte".
suntetzi doar turma de comentatori buimaci, pensionari inainte de vreme, care vorbesc doar de dragu' de a se vedea pe un site shi a se lauda cu 'uite ce le'am facut io!!!!'
daca nu va documentatzi, macar ridicatzi privirea din pamant!!!
privitzi!!!
ganditzi!!!
incercatzi sa'ntzelegetzi!!!
GandeSC. Si ma ia cu fiori cand vad turnul BRD in spatele Muzeului Antipa
InTEleg. Ca cineva castiga foooooarte mult de pe urma cladirii grotesti de pe coltul Lacul Tei cu Barbu Vacarescu.
Ma gandesc insa ca dumneata faci parte din turma de arhitecti care au facut posibile toate acestea si nu pot decat sa spun "Iarta-i Doamne ca nu stiu ce fac"
ganditzi? probabil ca de'acolo fiorii...
...dar va impartashesc parerea despre turnul brd...
intzelegetzi ca din TOATE constructiile cashtiga cineva, indiferent ca va plac dvs. sau nu
cat despre ultima fraza, nu shtiu ce pregatire avetzi(psihologie probail...daca atzi trecut de momentul bacalaureatului) dar cred ca va recunosc...de la adapat cred...
Succes la adapat, probabil ca in acel mediu dumneata te simti cel mai bine.
din pacate, studiile pe care pretindetzi cu modestie ca le'azti avea nu va ajuta la nimik...in primul rand facetzi aprecieri simpliste despre subiecte pe care nu le stapanitzi nici teoretic nici la nivel 'simpatic'.
simtul estetic se moshteneshte sau se educa-restul este doar o apreciere profana pe care o poate face shi 'vanzatoarea de la cocor'.
in al doilea rand, legat tot de bun simtz....cercetatzi semnificatzia cuvantului 'turma' shi incercatzi sa deslushitzi in ce moment atzi sarit 'calu''.
cu simpatie shi indulgentza
Autorul clădirii BRD este domnul Dan Marin, un arhitect implicat în apărarea monumentelor şi zonelor protejate (printre altele autorul,celebrului PUZ Zone Construite Protejate) şi premiat de către UAR pentru sediu UAR (fosta casa Paucescu, sediul direcţiei 5 a SS din piaţa revoluţiei).
Autorul clădirii din Lacul Tei este domnul Dorin Ştefan, unul dintre cei mai buni arhitecţi romani distins în 2003 cu Premiul Ordinului Arhitecţilor Bucureşti, autorul celui mai bun pavilion al României la o Expoziţie internaţionala (2005, Aichi, Japonia) etc.
Cei trei arhitecţi menţionaţi mai sus pe care tu ii pui sub acuzaţie, sunt în top 10 arhitecţi din România, scriu cărţi şi articole în reviste de specialitate, unii predau, sunt extrem de apreciaţi atât în mediul profesional cât şi în mediul cultural. Faptul ca gesturile lor arhitecturale nu iti satisfac gusturile şi preferinţele culturale nu înseamnă ca sunt greşite la nivel, cultural urban şi de viata. Cu atât mai puţin ca sunt parte a unei "turme" şi, prin consecinţă nişte animale "dobitoace". Totuşi, reprimând dezgustul fata de aprecierile deplasate pe care le faci, tot pot sa iţi spun ca dacă modul tău de a gandi ar fi corect, lumea ar fi fost văduvită de Tour Eiffel, de tot ce înseamnă Art Nouveau de la staţiile de metrou ale lui Guimard, "Majolicahaus" a lui Otto Wagner de la Viena pana la superbele case ale lui Gaudi de la Bracelona. Dacă vreuna din operele de arhitectura mai sus amintite iţi place, cred ca totuşi ar trebui sa te întrebi dacă chiar ai dreptate, dacă chiar eşti documentată şi informată şi, în consecinţă, dacă privesti si gandesti cum ar trebui.
Inteleg ipocrizia, dar totusi, nu ti-se pare ca ai sarit calul cu comparatiile... Saracul Gaudi!!!!!! Te rog revino si ne lumineaza... care din ei este "perechea"!?
Să vedem un proiect din Bucureşti premait la nivel internaţional şi mai vorbim după aceea.
In ceea ce priveste regretabilele comparatii cu Gaudi, Wagner si Art Nouveau, nu denota decat lipsa simtului estetic, fie el dobandit sau cultivat... Acolo e vorba de stiluri arhitectonice diferite, nu de aruncarea unor bucati de otel si sticla inalte de zeci de metri in mijlocul unui spatiu de perioada interbelica sau precedenta (Calea Victoriei, zona veche a Bucurestiului etc). Gaudi a murit in anonimat, batran, singur si sarac, calcat de tramvai, nu pentru ca a facut bani cu orice pret, ci pentru ca a fost un geniu al arhitectecturii, neinteles la timpul lui, ca mai toate geniile.
Nu cred ca cineva contesta neaparat piesa arhitectonica ca atare, referindu-ma aici la cele mentionate de mine si la multe altele, ci la pozitionarea ei. Cred ca doar in Romania vom vedea o centrala nucleara in mijlocul unei rezervatii naturale, in ritmul in care arhitectii si edilii nostri vor continua sa isi bata joc de orice, fara scrupule si doar in scopuri oneroase.
Amplasarea Tour Eiffel la intrarea expoziţiei universale 1889 (în buricul târgului, pe Champ de Mars, in fata Scolii de Razboi Saint Cyr) a stârnit oroare intre parizieni, elita şi proletariat asemenea http://en.wikipedia.org/wiki/Eiffel_Tower
LoosHaus, amplasata in Michaelerplatz la intrarea în palatul imperial, a starnit critici ale intregii capitale imperiale de la opinca si pana la Kaizerul Franz Iosef insusi si a fost asemuita cu o gura de canal http://de.wikipedia.org/wiki/Looshaus
Casa Milla de Gaudi aflata pe Passeig de Gràcia (unul din bulevardele importante din Barcelona), şi multe dintre operele lui nu au fost acceptate în epoca,(http://en.wikipedia.org/wiki/Antonio_Gaudi#Popularity) şi doar faptul ca a întâlnit un mecena de talia intelectuala a lui Eusebi Güell a făcut posibil ca dvs. sa admiraţi după 100 de ani operele lui (comisia expoziţiei din 1888 de la Barcelona l-a refuzat pe Eiffel atunci când a propus ca turnul sa se construiască acolo).
Astfel d-na Maria vă răspund la comentariul dvs. despre contestarea localizării "piesei arhitectonice". In fapt este vorba de însuşirea unei lecţii de istorie: acceptare şi altui demers arhitectural decât cel general acceptat în epocă.
@ haxpiu nu am făcut comparaţia de care ma acuzaţi, doar am făcut aprecieri asupra calităţilor autorilor exemplelor pomenite de Maria şi mi-am exprimat dezacordul cu privire la atitudinea prea inflexibila pe care o are, după părerea mea.
@ doar arhitect, ai lipsit la cursurile de istoria arhitecturii, altfel ai fi ştiut exemplele pe care le-am dat şi ai fi înţeles demersul meu. Modul în care pui problema confirma faptul ca eşti atât de arhitect precum sunt toţi pietonii care trec pe lângă şcoala lui Cherchez sau prin porticul lui Filipeanu&Beldiman. Si da, ştiu cine este PA, mult mai bine ca tine.
Simpla plasare a monstruozităţilor mercantile din Bucureşti în context Eiffel şi Gaudi este absurdă.
shi ce vad?!
cladirea monumentala despre care, avizat vorbitzi, se reduce la o fatzada ramasa din proiectul initzial(la care va rog sa aruncatzi o privire shi sa va extaziatzi)
http://images.google.ro/imgres?imgurl=http://ic2.pbase.com/t1/06/507706/4/117807795.137xd5bv.jpg&imgrefurl=http://www.pbase.com/lgr/romania_2009&usg=__ryyW9QImey0603y24ZwFbtpkdoc=&h=120&w=160&sz=9&hl=ro&start=50&um=1&tbnid=rIv-4Gwf2TbmQM:&tbnh=74&tbnw=98&prev=/images%3Fq%3Dstrada%2Bdoamnei%26ndsp%3D21%26hl%3Dro%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26sa%3DN%26start%3D42%26um%3D1
, un calcan 'monumental' intradevar shi o plomba noua, discutabila...
grozav!!!
recunosc, am gresit...va urez o seara extraordinara in continuare
sau doar ţi-ai pus un nick aici pe forum doar ca sa creezi confuzie şi sa manipulezi?
cum spunetzi dvs. dle...doar arhitect :-)))))
noroc ca existatzi shi ca postatzi gandurile dvs., exista doua trei domnishoare care dorm mult mai linishtite acum. :-)))))
in rest...la mine pe ulitza continua demolarea shi se'ndeasa valuta prin capitze.
va urez alles gute unde vieles mehr
...poate mai ieshitzi din capitala dvs. europeana shi ajungetzi shi pe ulitzele noastre sa vedetzi aici demolari!!!
Ar fi mai bine sa abandonati tonul acesta ultra-ironic, atita timp cit nu puteti urmari macar firul ideilor expuse de cei care va contesta.
V-as recomanda sa va abtineti de la orice raspuns pentru citeva zile, timp in care ati putea sa meditati mai profund la ceea ce inseamna civilizatie, privire, intelegere... Poate ca mai gresiti si dumneavoastra... Nu??!
e plin bucurestiul de plombe de otel si sticla care ocupa tot spatiul pe care inainte era un bloc/casa cu o curte inverzita, care musca din spatiul public cativa metri (cativa cm x tot frontonul) samd.
nenorocitii astia din comisiile de la primarii si inspectoratele de constructii ce pazesc?
dar nenorocitii si nefericitii de noi, astialalti, care trecem sau traim pe langa mediocritatile astea invadatoare? injuram printre dinti si mai bem o bere.
La baza PUZ a stat un studiu istoric aprobat de Comisia Naţionala a Monumentelor Istorice, întocmit la cererea BRD, înaintea vânzării clădirii, care decelează părţile cu valoare de monument ale clădirii, care sunt obligatorii de restaurat şi conservat, de părţile şi corpurile de clădire care, lipsite fiind de valoare pot fi modificate sau îndepărtate. Avizul CNMI este un act administrativ asumat de statul român, prin instituţia competentă, şi ale cărui urmări juridice, administrative sau de alta speţă trebuiesc respectate de către proprietari, proiectanţi şi autorităţi.
Scopul PUZ este de a stabili condiţiile de construire pentru parcela în cauza, atât.
Prin propunerea de reglementare făcută proiectantul a încercat sa remedieze imaginea creata de corpul de clădire cu faţadă cortina a băncii şi de calcanul clădirii iniţiale care nu era vizibil fiind ascuns de alta clădire (http://www.muzeuldefotografie.ro/2009/12/bucuresti-1916-1918-rara-vedere-aeriana/) şi sa reglementeze posibilitate construirii unei faţade spre Calea Victoriei, care sa înlocuiască succesiune de calcane din momentul de faţa. De asemenea, proiectul limitează înălţimea maxima a clădirii la 37 de metri (înălţimea maxima a Băncii Naţionale) şi limitează înălţimea maxima a faţadei (la cornişă) în zona Băncii Naţionale la 29 de metri. Toate aceste reglementari sunt făcute în spiritul şi litera concluziilor studiului istoric mai sus menţionat.
Asteptam, toti fraierii care mai credem in onestitatea demersului profesional al arhitectului, dezbaterea publica a proiectului.
Multumesc arhitectului pe care, personal, mi-l doresc onest si talentat si mult mai putin arogant...
Cu respectul cuvenit... Colega
Probabil ca si arta moderna vi se pare o tampenie si probabil tot ce a urmat dupa anii '20 in arhitectura ( de Le
Courbusier ati auzit? ce parere aveti va place?) E mai greu de digerat perioada modernista decat clasicismul , este adevarat. Va trebuie un mimim de scoala de specialitate pentru asta. Ce parere aveti de Horia Creanga, Marcel Iancu.... etc? Arhitectura in ziua de azi nu se poate gandi mimand modelele vechi. Spatiul nu-mi permite sa tin cursuri aici, dar puteti incepe cu perioada Bauhaus, Le Corbusier... etc... cand ati terminat ... mai vorbim!
In primul rind, daca va intereseaza intr-adevar o alta opinie decit a dumneavoastra, v-as ruga pe toti sa renuntati la tonul acesta superior. Din capul locului, el nu anunta nimic bun, ci doar o suficienta infatuata. Cred ca, intr-adevar, nu e cazul sa tineti aici un curs. Daca ma invitati pe mine sa ma mai luminez, va invit si eu pe dumneavoastra sa zguduiti un pic arborele cu certitudini sub care va adapostiti. Acesta e inceputul adevaratului progres.
Nu sint, desigur, o specialista. Dar, fiti sigura, de Le Corbusier si Bauhaus am auzit si, mai mult decit atit, imi provoaca oroare. Pe Le Corbusier il socotesc o adevarata pacoste pentru cultura moderna. Nu as spune acelasi lucru despre Gaudi. Fara sa am studii de specialitate, as dori sa va asigur ca privesc cu multa atentie edificiile mai vechi sau mai noi, de aici si din alte parti. In incercarea inutila de a va convinge ca nu sint chiar atit de obtuza cum va par, va voi spune ca pot pretui anumite productii - izolate, de obicei - ale arhitecturii moderne. Le pot recunoaste un anumit farmec, dar, desigur, intr-un anumit context si nu plantate aiurea in zone arhitecturale care impun alte reguli. Iata, va marturisesc ca imi place chiar New York-ul, privesc cu oarecare interes zona Defense, la Paris, sau zona noua a Londrei sau zgirie-norii din Dubai sau ce mai vreti dumneavoastra. Inca o data: acord un anumit gir oricaror experimente, atita timp cit ele nu distrug un mai vechi spirit al locului care a comunicat deja ceva pretios omenirii.
Pretuiesc si anumite reusite ale artelor plastice contemporane in genere.
Dar o sa va rog sa va ginditi foarte serios asupra faptului ca arhitectura contemporana nu reuseste sa exprime nici pe departe atit de mult cit reusea cea traditionala.
Ce sa mai vorbim de faptul ca, de fapt, ceea ce se face la noi in materie de arhitectura moderna nici macar nu se face din dorinta dezinteresata de a crea ceva cu adevarat important si deosebit. Cei mai multi dintre colegii dumneavoastra se pliaza fara sa clipeasca in fata prostului gust si mitocaniei comanditarilor, din dorinta nebuna de cistig. Aici nu cred ca ma poate contrazice nimeni. Imi pare rau, nu doresc sa culpabilizez in bloc o breasla intreaga. Cu siguranta ca exista si exceptii. Ele sint, din pacate, foarte, foarte putine.
Nu va grabiti sa imi raspundeti ca sa ma puneti la punct si sa ma trimiteti sa studiez. O fac si fara indemnul dumneavoastra. Ginditi-va un pic mai mult. Prejudecatile nu sint numai cele care exalta valori ale trecutului. Si progresul poate fi, din cind in cind, o prejudecata.