Delfinii - a doua specie ca inteligenta, dupa oameni

de Alina Neagu     HotNews.ro
Marţi, 5 ianuarie 2010, 14:57 Actualitate | Esenţial

Delfinii au fost declarati a doua specie ca inteligenta din lume, dupa oameni. Este concluzia la care a ajuns o echipa de cercetatori care sustine ca delfinii sunt atat de inteligenti, incat ar trebui etichetati ca "persoane diferite de oameni", scrie TimesOnline. Delfinii au fost considerati mult timp unele dintre cele mai inteligente specii, insa erau etichetati ca fiind inferiori cimpanzeilor, despre care unele studii arata ca pot ajunge la inteligenta unui copil de trei ani.

Studiile privind comportamentul delfinilor au aratat cat de similara este comunicarea dintre reprezentantii acestei specii cu aceea specifica oamenilor, dar si faptul ca inteligenta lor o depaseste pe cea a cimpanzeilor. Concluziile studiului sunt sustinute si de cercetarile anatomice care demonstreaza cum creierul delfinilor prezinta numeroase caracteristici asociate cu inteligenta.

Autorii studiului mai spun ca, avand in vedere inteligenta acestei specii, este inacceptabil, din punct de vedere moral, ca reprezentantii ei sa fie tinuti captivi in parcurile de distractii sau sa fie ucisi pentru hrana sau accidental, de catre cei care pescuiesc. Statisticile arata ca in jur de 300.000 de delfini si orci sunt ucise anual in acest fel.

"Multi delfini au creierul mai mare decat oamenii, iar in ceea ce priveste masa, creierul delfinilor este depasit doar de creierul uman, ca pondere din dimensiunea corporala", a afirmat Lori Marino, zoolog la Universitatea Emory din Atlanta. El a folosit rezonanta magnetica pentru a cartografia sistemul cerebral al speciilor de delifin si a-l compara cu al primatelor.

Delfinii au fost considerati mult timp unele dintre cele mai inteligente specii, insa erau etichetati ca fiind inferiori cimpanzeilor, despre care unele studii arata ca pot ajunge la inteligenta unui copil de trei ani. Recent, o serie de studii comportamentale sugereaza faptul ca delfinii pot fi mai inteligenti decat primatele. Studiile demonstreaza ca delfinii au personalitati distincte, un grad ridicat de constientizare a sinelui si pot gandi în perspectiva.

Concluziile studiului vor fi prezentate luna viitoare, in cadrul unei conferinte ce va avea loc la San Diego, California. Profesorul de etica Thomas White, de la Universitatea Loyola Marymount din Los Angeles, sustine ca "studiile sugereaza ca delfinii sunt persoane diferite de oameni, care se califica pentru a fi considerati indivizi din punct de vedere moral".

creier, nu gluma (Marţi, 5 ianuarie 2010, 15:08)

dr. brain [anonim]

eu zic ca hipopotamul e cea mai persoana si cea mai inteligenta..... cata creier are!!!!
      Da elefantule, ai dreptate, asa este ... (Marţi, 5 ianuarie 2010, 15:16)

Marean [anonim] i-a raspuns lui dr. brain

... sau in acest caz, al marimii creierului, "cel mai" este elefantul nu hipopotamul? ...

Conteaza care "e cea mai persoana si cea mai inteligenta"?
    Creieri si oameni (Marţi, 5 ianuarie 2010, 15:15)

Eu, gramaticu' [anonim]

"Multi delfini au creierul mai mare decat oamenii". Este posibil asa ceva? Adica, un om sa fie mai mic decit creierul unui delfin? Sau un creier de delfin sau fie mai mare decit un om? Sau sa fie vorba de un creier al delfinului mai mare decit cel al unui om?
    lege (Marţi, 5 ianuarie 2010, 15:19)

hm [anonim]

Din motivele de mai sus, de acum incolo CNP-ul femeilor o sa incepa cu 3. Delfinii au urcat pe locul 2...
      lege abrogata (Marţi, 5 ianuarie 2010, 21:21)

zigzag [anonim] i-a raspuns lui hm

mai, pandele, te fac un solitaire? (hai sa-ti si explic gluma: o femeie inteligenta nu este interesata de un barbat prost iar discriminarea este semn clasic de prostie)
    aroganta oamenilor. (Marţi, 5 ianuarie 2010, 15:36)

Ovidiu [anonim]

Ma intreb daca vom fi destul de maturi sa recunoastem ca poate sunt mai inteligenti decat noi. Pana una alta, noi amenintam sa ne distrugem planeta. Nu stiu daca asta intra in categoria inteligenta.
      aha - ai venit de la film ! (Marţi, 5 ianuarie 2010, 16:04)

multumim [anonim] i-a raspuns lui Ovidiu

cica sunt pe alta planeta niste indivizi albastri cu cap mare si codita care nu sunt neaparat mai destepti, dar au suflet mai bun
        abia am gasit bilete (Marţi, 5 ianuarie 2010, 21:23)

zigzag [anonim] i-a raspuns lui multumim

sunt inalti, e frumos sa fii inalt
    Oameni (Marţi, 5 ianuarie 2010, 15:37)

yo [anonim]

Dar cine a zis ca oamenii sunt fiinte inteligente?
    Oamenii stabilesc standardele inteligentei. Cred ca se uita delfinii si cimpanzeii la noi si rad la "inteligenta noastra". (de cele mai multe ori plang!)
      A person is smart... (Marţi, 5 ianuarie 2010, 15:44)

gaspy [utilizator] i-a raspuns lui yo

E o vorba - "a person is smart but people are stupid" = un om e destept dar oamenii sunt prosti.
    eliade (Marţi, 5 ianuarie 2010, 15:50)

daniel [anonim]

Eu as sugera "grupului de cercetatori" (formularea e facuta celebra la noi de tabloide) sa il citeasca mai intai pe Eliade. Li s-ar lamuri o serie de chestii precum diferenta intre "omul foloseste unelte" si "maimuta foloseste unelte". In felul asta ar descoperi (si altfel decat privind in oglinda) ca intre a sesiza inteligenta si a-i atribui afecte or calitati morale e o prapastie pe care nici-un experiment nu o poate acoperi.

Imi plac delfinii, mi se par si mie de o inteligenta uluitoare, dar de aici si pana la concluzia profesorului de etica de mai sus e mult. Simt o repulsie fizica fata de uciderea lor, dar nu din motivele de mai sus, cum ca, fiind mai inteligenti, e imoral sa ii ucizi. In extenso, prostii sunt mai "ucigabili" decat desteptii. Asta nu este decat un mod de gandire al unui "destept".
      in extremis, in extremis (Miercuri, 6 ianuarie 2010, 21:47)

niv [utilizator] i-a raspuns lui daniel

cum lucrurile sunt foarte rele, vezi si esecul conf. de la Copenhaga, o conferinta care a fost bine ocolita de oarece interes public romanesc, ca tot era campanie prezidentiala, li se permite acestor cercetatori sa accentueze, pentru nesabuitii si hamesitii care ucid delfinii cu aceeasi ocazie cu care si saracesc Oceanul Planetar de vietuitoarele sale branhiate, in felul asta, chiar! dovada e ca "se discuta" iar!
    So long, and thanks for all the fish (Marţi, 5 ianuarie 2010, 16:15)

finlandezul [anonim]

Nici o surpriza :).
    Noi, cei care am citit "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy" si restul cartilor lui Douglas Adams, stiam de mai demult ca delfinii sint chiar mai inteligenti decit oamenii :)
      da' ce crezi (Marţi, 5 ianuarie 2010, 16:20)

hmm [anonim] i-a raspuns lui finlandezul

cichician il bate pe bruzli ? zice in cartea aia ceva ?
    Pai avand in vedere ca nu se omoara intre ei... (Marţi, 5 ianuarie 2010, 16:28)

Vorbe goale [anonim]

... ar putea trece lejer pe primul loc.
    toate animalele cu sange cald, incepand cu pasaril (Marţi, 5 ianuarie 2010, 16:46)

huhurezu [anonim]

au suficienta inteligentza. noi nu putem intzelege capacitatea lor de intzelegere, din lipsa de comunicare.
    am patru caini, si de multe ori raman uimit ca ei ne intzelg mai usor pe noi...uneori di priviri, di gesturi. sunt mult mai atentzi ca noi, mai putzin superficiali....
    daca noi suntem mai inteligentzi, n'ar fi mai usor sa fie invers ?
    sau ei sunt mai bine integratzi in mediu...
    caci, animale, de diferite specii, se intzeleg mai usor intre ele, desi nu dispun de limbaj comun.
    tare mi'e teama ca, noi, cei mai inteligentzi, nu mai suntem in stare sa intzelegem si sa comunicam cu natura mama.....
      the fish (Marţi, 5 ianuarie 2010, 17:07)

if0014 [utilizator] i-a raspuns lui huhurezu

"The fish doesn't think; the fish knows everything."
        Ai dat-o-n bara. (Marţi, 5 ianuarie 2010, 17:39)

robert [anonim] i-a raspuns lui if0014

Delfinul e mamifer, nu peste.
          S (Marţi, 5 ianuarie 2010, 20:42)

cosmin [anonim] i-a raspuns lui robert

Nu asta era ideea...
            thanks (Luni, 11 ianuarie 2010, 14:05)

if0014 [utilizator] i-a raspuns lui cosmin

Dupa numarul de voturi, imi dau seama ca oamenii au cam uitat de "Arizona Dream"...
    analiza (Marţi, 5 ianuarie 2010, 17:00)

s3xs1 [anonim]

Pana acum, doar "daniel" a avut o pozitie de normalitate.

Dreptul la viata apartine tuturor speciilor. Omul s-a vazut mai feroce decat toate celelalte si gaseste orice justificare pentru a ucide.

Colectiv, suntem un virus care va distruge planeta si toate vietuitoarele. E nevoie sa ne salvam si tot ce se mai poate salva.

Am decazut la "maimute evoluate". Spiritul s-a pierdut, tot ce e mai bun din existenta l-am negat si avem doar dispret.

Omul va deveni specie inteligenta cu certificat cu tot atunci cand va apara viata, in toate formele ei.
      just! prin stomacul (Miercuri, 6 ianuarie 2010, 22:00)

niv [utilizator] i-a raspuns lui s3xs1

oamenilor au trecut toti pestii dar si toate turmele de bovine, cabaline, ovine si alte ierbivore terestre mari si mici, asadar oamenii au ingurgitat in lungul istoriei lor tone, giga, terratone de carnuri de animale de toate speciile, au adus prapadul Planetei asteia, s-au lacomit evident si la cetacee, mamiferele acvatice care, ca toate vietuitoarele salbatice (ori domesticite) nu datoreaza nimic aparitiei omului pe Pamant, doar previzibila lor extinctie...
    lol (Marţi, 5 ianuarie 2010, 17:01)

liviu_ [utilizator]

se stia de mult...
    desi eu as spune ca sunt mai inteligenti decat oamenii (ei nu se omoara intre ei, nu profita de delfinii mai amarati ca ei, nu se urasc intre ei, nu fac razboaie sau poluare prin care distrug planeta etc etc etc)...
    bine dupa criteriile astea cred ca si steaua de mare e mai inteligenta ca noi...
      Serios? (Marţi, 5 ianuarie 2010, 18:00)

Cristi [anonim] i-a raspuns lui liviu_

Stii de specia de delfini numita dintr-o prostie "balena ucigasa"? Ne este nici o balena ucigasa, sunt delfini care omoara balene. Faptul ca nu se omoara intre ei nu inseamna ca sunt mai inteligenti, poate mai toleranti.
    Nu inteleg... (Marţi, 5 ianuarie 2010, 17:32)

Tiberiu [anonim]

Ce este inteligenta?
    in tema (Marţi, 5 ianuarie 2010, 19:10)

porky [anonim]

prostanacu, cric si organ pe ce trepta sunt?
      n+1, n+2, n+3 (Marţi, 5 ianuarie 2010, 22:09)

dan63 [utilizator] i-a raspuns lui porky

unde n tinde la infinit
    ma bucur (Marţi, 5 ianuarie 2010, 20:53)

gg [anonim]

inca o dovada impotriva teoriei evolutiei!
      What ! (Marţi, 5 ianuarie 2010, 22:41)

max [anonim] i-a raspuns lui gg

Pe asta de unde ai scos-o? Te-ai gindit mult? Vrei sa dezvolti ideea un pic?
    Va multumesc. Tutulora! (Miercuri, 6 ianuarie 2010, 11:47)

Laur006 [anonim]

Articol de weekend, comentarii si schimburi de replici destepte... Va multumesc, celor care ati comentat acest articol pentru ca m-ati binedispus pt cateva minute. (Si imi multumesc si mie ca am avut rabdarea sa citesc si articolul si comentariile.)