Guvernul Romaniei are o datorie de 100 de milioane de euro fata de compania americana Bechtel, care a finalizat, marti, primii 42 de km ai Autostrazii Transilvania, denumita A3, potrivit ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, transmite NewsIn. Acesta a mai afirmat ca, in opinia sa, proiectul Autostrazii Transilvania necesita si in 2010 o alocare bugetara asemanatoare cu cea din 2009, adica “in jurul a 400 de milioane de euro”.

“Acum trebuie sa prindem din urma niste plati si o sa incercam sa facem si acest lucru. Sunt niste facturi care cred ca sunt undeva la 70-80 de milioane de euro si probabil ca o sa mai fie finalizarea asta, deci cred ca suntem undeva in zona lui 100 de milioane de euro, poate undeva peste. Noi am primit o datorie foarte mare de anul trecut si probabil ca o sa ramana niste bani care sa fie platiti si in ianuarie”, a spus ministrul Transporturilor, adaugand ca fiecare factura emisa se va plati la o luna dupa emiterea ei, deci pana in luna ianuarie 2010 datoriile catre Bechtel vor fi achitate.

Berceanu a spus ca, spre deosebire de o autostrada construita la campie, care costa 6 milioane de euro pentru fiecare kilometru, Autostrada Transilvania a avut costuri de 11 milioane de euro pe km, fara sa fie incluse sumele pentru exproprieri.

Intrebat daca ministerul va pune taxa soferii care vor foloseasca A3 Berceanu a raspuns: “Cand o sa fie gata de la Brasov la Bors, da”.

  • Autostrada de la Targu Mures pana la granita cu Ungaria

Ministrul Transporturilor a mai afirmat ca intentia Guvernului este ca pana in 2012 sa existe autostrada de la Targu Mures pana la granita cu Ungaria, iar in acest sens, la mijlocul lunii ianuarie 2010 oficialii Ministerului Transporturilor vor relua discutiile cu firma constructoare Bechtel pentru a gasi metode de finantate alternative finantarii exclusive de la bugetul de stat a Autostrazii Transilvania.

“Ideea este de a unifica (n.red. – tronsonul 2B Campia Turzii – Gilau, care are 54 de km si tronsonul 3C Suplacul de Barcau – Bors, care are 64 de km), astfel incat, pana in 2012, sa existe autostrada de la Targu Mures pana la granita si discutiile noastre cu Bechtel merg in directia de a gasi o solutie comuna pentru a putea finanta altfel decat de la bugetul de stat – de unde e clar ca nu vom avea suficienti bani – portiunea Brasov – Targu Mures. Discutam despre posibilitatea ca dumnealor sa vina cu o formula de credit-furnizor, cu o formula de concesiune, ceva de genul asta. Ne-am propus ca dupa jumatatea lunii ianuarie sa reluam aceste discutii pe care le-am evocat asa, la inceputul anului acesta”, a spus Berceanu.

Intrebat cum comenteaza afirmatia fostului ministru de Interne Ioan Rus – cel care a inaugurat in 2004 lucrarile la Autostrada Transilvania – ca daca Guvernul Nastase ar fi ramas in functie si ar fi continuat proiectul toata autostrada era gata in 2012, asa cum era prevazut, Berceanu a raspuns scurt: “Rusii cu rusii si transilvanenii cu transilvanenii”.

  • Parapeti antiorbire si cabine de telefon

In alta ordine de idei, Berceanu a precizat ca pe sectiunea Turda – Gilau a Autostrazii Transilvania, inaugurata marti, vor fi montati parapetii antiorbire urmatoarele trei-patru saptamani si ca nu peste tot e nevoie de acesti parapeti.

„Parapetii antiorbire o sa le punem in anumite zone. Nu exista mai niciodata, pe proiectele initiale partea aceasta, cu lucruri care in general se vad in primele luni de utilizare. Eu cred ca sunt cel putin 3-4 curbe unde trebuie pusi parapeti antiorbire. Avem niste parapeti antiorbire, in anumite zone o sa punem in urmatorele 2-3 saptamani si o sa vedem daca este necesar in alte parti”, a afirmat Berceanu la nodul N Gilau al autostrazii Transilvania, sau autostrada A3, adaugand ca nu exista pericol pentru siguranta pasagerilor masinilor care circula de autostrada.

In ceea ce priveste cabinele de telefon pentru apelurile de urgenta, ele nu vor fi montate decat in momentul in care intregul tronson 2B Campia Turzii – Turda va fi finalizat in vara anului viitor, in functie de conditiile meteo.

“Nu putem face telefonia pe o portiune atat de scurta. Vom intra si cu lucrarea asta de telefonie, odata cu finalizarea intregului tronson, incercam sa mergem pe tronsoane. Deja e pregatita o documentatie pentru licitatie pentru asa ceva, insa noi am vrea sa gasim o formula in care sa nu facem lucrarile de telefonie, de exemplu, pe portiunea asta cu o firma, adica o licitatie, pe urma cand terminam alta portiune, alta licitatie, pentru ca s-ar putea sa castige altcineva si sa avem 7 feluri de instalatii care vor fi si foarte greu de intretinut”, a precizat Berceanu.

Ministrul a adaugat ca de intretinerea autostrazii se va ocupa Directia Regionala de Drumuri si Poduri Cluj.