Bucuresti si Bruxelles - doua capitale europene; Metrorex si STIB - doua companii de transport public care servesc, zilnic, 700.000 de clienti. Angajatii Metrorex sunt in greva pentru marirea salariilor - angajatii STIB au salariile inghetate pe termen nelimitat. HotNews.ro a facut o comparatie intre cele doua sisteme de transport in comun, similare si, in acelasi timp, foarte diferite.

Societatea Transporturilor Intercomunale in Bruxelles (STIB) detine 4 linii de metrou, 20 linii de tramvai, 50 de linii de autobuz si 17 linii de autobuz de noapte. Societatea functioneaza pe baza de contract de gestiune cu regiunea si, desi are o anumita autonomie, nu poate lua decizii privind modificarile de preturi sau de retea fara avizul autoritatilor locale.

Analiza nivel de salarizare:

Romania:

  • salariu minim net la nivel national: 600lei/luna(160 ore de lucru) => 3,75lei/ora
  • salariu mediu angajat Metrorex: 2.600 lei/luna + calatorii gratuite in reteaua Metrorex (varianta Ministerului de Transporturi) sau 1.600 lei/luna (varianta sindicatelor)

Belgia:

  • salariu minim net la nivel national (2009): 1100euro/luna (152 ore de lucru) => 7,23euro/ora
  • salariu mediu angajat STIB: 1.500 euro/luna + calatorii gratuite in reteaua STIB

Concluzii:Salariul unui angajat STIB este 1,4 ori mai mare decat salariul minim net, in Belgia, iar salariul unui angajat Metrorex este de 4 ori mai mare decat venitul minim in Romania, conform cifrelor Ministerului Transporturilor sau cel putin triplu, dupa declaratiile angajatilor.

Angajatii societatii belgiene au salariile inghetate pe termen nedeterminat, din cauza crizei. "Asta este situatia, nu stim cat o sa dureze. Nu ni se intampla doar noua, toata lumea incearca sa faca economii", a declarat, pentru HotNews.ro, unul dintre salariatii STIB.

Analiza tarife:

Romania: un abonament Metrorex + RATB (toate liniile) = 75 ron

Belgia: un abonament STIB + De Lijn(toate liniile de tramvai si autobuz) = 44 euro

Concluzii: Raportat la salariul minim net, un belgian trebuie sa lucreze 6 ore pentru a-si cumpara un abonament complet, in timp ce un roman trebuie sa lucreze 20 de ore pentru aceleasi servicii.

Analiza servicii:

Ce are Belgia in plus:

  • automate de bilete in fiecare statie
  • posibilitate de cumparare bilete/abonamente de orice tip on-line
  • panouri de afisaj al intervalelor la care vin trenurile
  • orarul trenurilor (sunt mentionate orele exacte la care trenurile de pe o anumita linie trebuie sa ajunga in statie)
  • radio cu muzica buna, anii '80-'90
  • in 2009 s-au adaugat inca doua magistrale pe harta Bruxelles-ului si au fost renovate aproape toate statiile
  • controale pentru verificarea posesiei unui titlu de calatorie valid
  • o voce feminina, placuta, care anunta statiile in ambele limbi oficiale (franceza si flamanda) si in engleza (doar pe cele cu conexiuni speciale - tren, pre-metro)

Ce are Belgia in minus:

  • bariere de trecere la metrou
  • angajati la ghiseu in fiecare statie (exista o cabina speciala, unde se difuzeaza imaginile preluate de camerele de luat vederi, insa rareori este cineva inauntru)
  • conductori (fiecare tren este condus de o singura persoana)
  • angajati de la firme de securitate
  • televiziune special creata pentru calatorii cu metroul  
  • interdictia de a face fotografii       
  • peroane pe partea stanga (toate peroanele sunt pe partea dreapta)

Mai multe despre STIB, gasiti aici.

Detalii despre Metrorex gasiti aici.