Intr-un interviu acordat saptamana trecuta postului Radio Romania Actualitati, dl Basescu a sustinut ca problema lipsei autostrazilor este una falsa daca discutam despre dezvoltarea turismului, din moment ce 70% dintre turistii straini sosesc in tara cu avionul, nu cu masina.

Cu alte cuvinte, in opinia presedintelui, starea execrabila a drumurilor nu reprezinta o problema prea mare pentru turistii straini din moment ce acestia calatoresc mai mult cu avionul decat cu masina, o problema mai mare reprezentand-o probabil taximetristii care isi fac veacul prin aeroporturi si care isi jupoaie clientii practicand tarife exorbitante. Sa vedem cum stau lucrurile in realitate.

Cu ce mijloace de transport intra turistii straini in Romania

Conform INS, in 2008 au existat un numar de aproximativ 8,8 milioane de intrari ale strainilor in Romania, din care 6,9 milioane de intrari s-au realizat cu mijloace de transport rutiere (78% din total), 1,46 milioane intrari s-au realizat cu avionul (16% din total), la care se adauga cate 250.000 de intrari cu trenul, respectiv mijloacele de transport navale, datele in graficul de mai jos, click pentru marire.

Cu ce mijloace de transport intra turistii straini in Romania
Cu ce mijloace de transport intra turistii straini in Romania
Foto: Khris.ro

Dupa cum se poate observa, desi din 1990 si pana in 2008 numarul intrarilor cu avionul a crescut cu 440%, de la 271.000 la 1,42 milioane, anul trecut ponderea acestui tip de transport in total intrari a fost de doar 16%, foarte departe de cele 70 de procente mentionate de Presedinte.

Transportul rutier se afla de departe pe locul I, iar realitatea este ca lipsa autostrazilor pune serioase piedici nu numai dezvoltarii turismului, cat, mai ales, dezvoltarii economice a tarii. Oare de unde si-o fi luat dl Basescu informatiile?

Cu ce mijloace de transport ies turistii romani din tara

Cand discutam despre dezvoltarea turismului, nu trebuie sa ne gandim doar la turistii straini care vin in Romania, ci si la turistii romani care pleaca in strainatate, ambele categorii de turisti avand nevoie de autostrazi.

Anul trecut, au existat 13 milioane de plecari in strainatate, numar dublu fata de 2004 si ma intreb cati dintre turistii romani prefera sa isi petreaca concediul in strainatate (si sa isi cheltuiasca banii acolo) din cauza lipsei autostrazilor si a starii proaste a infrastructirii turistice in general?

Din cele 13 milioane de iesiri, 79% s-au realizat pe sosea, 18% cu avionul, 2% cu trenul si 0,2% cu mijloace de transport navale. Cu 19 ani in urma, in 1990, ponderile erau altele: 74% cu auto, 22,4% cu trenul, 2,3% cu avionul si 1% cu nave maritime sau fluviale.

Cu ce mijloace de transport pleaca turistii romani in strainatate
Cu ce mijloace de transport pleaca turistii romani in strainatate
Foto: Khris.ro

Doua concluzii se desprind din cele spuse mai sus:

1. Contrar perceptiei multora, cresterea transportului aerian s-a realizat in dauna transportului feroviar, si nu in dauna celui auto.

2. Dl Basescu ar face bine sa recunoasca faptul ca lipsa autostrazilor si in general starea precara a drumurilor ne afecteaza imaginea de tara si mai mult, ne pune in situatia de a rata investitii importante cum a fost cea a Daimler, care a ales Ungaria in primul rand din cauza infrastructurii mai bune.

PS: Nu am uitat de cei 832 de km de autostrada promisi in campania din 2008 de PDL, nici de cei 1000 km promisi de PSD. In 2012 o sa numar realizarile.

Citeste si comenteaza pe Khris.ro.