Reformarea SRI, declansata in 2005, s-a finalizat in 2008, a declarat presedintele Traian Basescu, precizand ca, pentru demilitarizarea serviciului, este necesara adoptarea in Parlament a legilor privind siguranta. Prezent la bilantul pe 2008 al activitatii SRI, presedintele a aratat ca "de performantele SRI pe timp de pace depinde siguranta nationala".

Iata cele mai importante declaratii:

  • La bilantul Serviciului Roman de Informatii am facut cateva aprecieri cu privire la activitatea serviciului, asa cum ele sunt vazute de la nivelul sefului statului sau al presedintelui CSAT.
  • In primul rand, este de subliniat ca un proces dificil de reformare a serviciului, proces care a inceput in 2005, cand director era domnul Timofte, a ajuns la finalul sau in 2008 si elementele de modernizare interna din punct de vedere al organizarii, elementele de improspatare a structurii profesionale si de varsta a serviciului, precum si comunicarea mai buna cu societatea civila si cu societatea in general au facut ca astazi sa putem spune ca Romania are un serviciu de informatii capabil sa raspunda tuturor misiunilor pe care le are, atat la nivel national, cat si in parteneriatele din Uniunea Europeana sau din NATO.
  • Mai mult decat atat, serviciul are un pachet major de actiuni comune cu servicii din afara structurilor euro-atlantice, actiuni pe care le desfasoara cu succes. Am facut aprecierea ca, pe timp de pace, Serviciul Roman de Informatii este principala structura de siguranta nationala care actioneaza continuu si am subliniat faptul ca de performantele Serviciului Roman de Informatii pe timp de pace depinde intr-o masura importanta, foarte importanta chiar, siguranta nationala.
  • Din acest punct de vedere, as remarca faptul ca, in cursul anului 2008, Serviciul Roman de Informatii a furnizat analize la toate palierele politice, de la seful statului la nivel guvern si mai jos, analize care au fost extrem de utile, atat in pozitionarea noastra, cat si in actul de decizie. Va pot face o apreciere care nu stiu daca prezinta interes pentru dumneavoastra.
  • Spre deosebire de alti ani, analizele si informatiile din 2008 la nivel CSAT si la nivelul sefului statului au avut zero erori, ceea ce arata o crestere extraordinara a calitatii informatiei pe fondul unei mult mai bune sintetizari a informatiilor, ceea ce inseamna o dezvoltare puternica a capacitatii de analiza a serviciului si pe o diminuare majora de documente transmise catre decidentii politici.
  • A fost, este un rezultat al modernizarii serviciului, care a ajuns la profesionalismul la care sa reduca cantitatea de maculatura distribuita in institutiile statului la zero. Anul 2008 as vrea sa fie un an etalon pentru serviciu si un an care sa se repete din punct de vedere al acuratetii analizei si informatiilor.
  • Nu in ultimul rand, am remarcat faptul ca odata incheiat procesul de transfer al dosarelor fostei Securitati catre CNSAS s-au creat premise majore, dincolo de procesul de modernizare al serviciului si de intinerire a lui, s-au creat, spuneam, premise majore de credibilizare a serviciului, un serviciu care nu mai tine sub lacat tainele fostei Securitati, ceea ce a fost un lucru bun, pe care l-am salutat si l-am sustinut.
  • Dincolo de multe alte aspecte pe care le-am semnalat, cred ca se poate spune public ca am cerut serviciului sa dea o atentie deosebita, in afara de zonele clasice de lupta impotriva riscurilor asimetrice, pe care le stiti si nu le mai repet, le-a enuntat si domnul director, am solicitat sa dea o atentie deosebita criminalitatii locale.
  • Este clar ca aici principala misiune o are politia, dar am solicitat Serviciului sa faca un parteneriat cu politia, pentru a furniza informatie structurilor statului care au nevoie de aceasta informatie, si ma refer la politie si la parchete.
  • Nu in ultimul rand, am atentionat ca datorita pozitiei noastre geografice, Romania este extrem de atractiva pentru actiuni de influentare a deciziei economice, dar si a unor decizii politice si, din acest punct de vedere, am cerut Serviciului o crestere a capacitatii de supraveghere a acestor fenomene posibile.
  • Deci, nu am certitudini, ci doar am solicitat o actiune preventiva, din acest punct de vedere. Nu in ultimul rand, am transmis participantilor la bilant aprecierile pe care eu le-am primit de la sefii de stat si de guvern care au participat la summitul NATO, aprecieri extrem de pozitive pentru capacitatea structurilor de securitate nationala ale Romaniei de a garanta securitatea celui mai mare summit NATO din istoria organizatiei.
  • Public, tin sa-i multumesc dlui ambasador George Maior pentru modul cum a decurs reforma Serviciului. Cu ocazia interventiei mele am adresat o rugaminte si membrilor Comisiei de supraveghere a SRI din Parlamentul Romaniei, rugamintea fiind legata de nevoia de a se lua in analiza legile sigurantei nationale si de a fi promovate cu o incarcatura zero din punct de vedere politic.
  • Trebuie sa fie tratata aceasta legislatie, asa cum vrem sa fie Serviciul. Vrem un Serviciu neutru politic, trebuie sa tratam legislatia Serviciului neutru din punct de vedere politic, plecand strict de la nevoile de siguranta nationala ale Romaniei si adaptand legislatia la modul cum Serviciul poate sa-si indeplineasca misiunile.
  • Am mai facut o apreciere, care nu vreau sa duca la speculatii, dar este reala. Sunt cateva elemente ale procesului de reforma, ca de exemplu demilitarizarea, care nu pot fi aplicate in lipsa legislatiei pe care am transmis-o in parlament inca din 2006. Dar, din alte puncte de vedere, practic reforma Serviciului a luat-o inaintea legislatiei existente si este imperios necesar ca noua legislatie sa fie promovata, pentru a putea incheia acest proces de reforma.
  • Sunt elemente peste care nu se poate trece din actuala legislatie, si v-am dat doar un exemplu, acela de demilitarizare a serviciilor de informatii, lucru care nu poate fi facut in lipsa acestei legislatii.