Bucuresti punkt Bonn, emisiune DW-HotNews.ro

Bogdan Aurescu: In fata Curtii Internationale de Justitie nu are relevanta niciun considerent cu caracter economic, politic sau de lobby

de Redactia     HotNews.ro
Marţi, 10 februarie 2009, 10:00 Actualitate | Esenţial


Bogdan Aurescu
Foto: Bety Blagu / HotNews.ro
Bogdan Aurescu, proaspat numit secretar de stat in Ministerul Afacerilor Externe, s-a aflat in redactia HotNews.ro pentru a discuta online cu cititorii despre cum a pregatit Romania procesul de la Curtea Internationala de Justitie de la Haga si care sunt implicatiile verdictului dat saptamana trecuta. Intalnirea online este urmata de un interviu inregistrat in studioul HotNews.ro, , pentru emisiunea Bucuresti punkt Bonn, difuzata de radio Deutsche Welle. In studioul de la Bonn, jurnalistul Robert Schwartz.
  • Intalnirea s-a incheiat
  • Emisiunea Bucuresti punkt Bonn va fi difuzata vineri, de la ora 17.00, pe frecventele Deutsche Welle si pe HotNews.ro.

Temele de discutie:
  • cum a pregatit echipa Romaniei intregul proces (inca de la luarea deciziei de a merge la CIJ)
  • cum se va pune in aplicare decizia CIJ
  • care sunt castigurile pentru Romania (atat de ordin material, cat si de imagine)
  • impactul deciziei asupra politicii interne din Ucraina
Bogdan Aurescu are 35 de ani si a fost agentul Romaniei la procesul de la Haga impotriva Ucrainei, in care Romania a primit castig de cauza. Curtea Internationala de Justitie a acordat Romaniei aproape 80% din teritoriul aflat in disputa intre cele doua state. Cei 9.700 km patrati contin rezerve de gaz natural si petrol in volum de 70 de miliarde de metri cubi si, respectiv, 12 milioane de tone.

Bogdan Aurescu este doctor in drept din 2003 si si-a inceput activitatea in Ministerul Afacerilor Externe in 1996. Este membru al Curtii Permanente de Arbitraj de la Haga si membru supleant al Comisiei de la Venetia a Consiliului Europei.

Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.


Citeste mai multe despre   












Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 un cetatean

    In perioada cand v-ati pregatit pentru acest proces,cunosteati ca deja zacamintele fusesera concesionate?

    • Bogdan Aurescu

      Aspectele de tip economic nu au avut nicio relevanta pentru luarea deciziei CIJ / exista chiar in hotarare o precizare in acest sens: circumstante de tipul concesiunilor sau rezervelor petroliere sau de gaz nu au nicun efect asupra liniei de delimitare. MAE a subliniat de fiecare data in perioada procesului si a negocierilor anterioare acestuia, in relatia cu autoritatile romane competente, ca in zona in disputa nu sunt permise decat explorari, si nu exploatari de resurse.

  • Întrebarea nr. 2 Releu din Cehia

    Exista posibilitati formale pentru a cere pe cale diplomatica retrocedarea Insulei Serpilor ?
    memorandumul din 1948 de cedare a Insulei Serpilor ce valoare are in lumina dreptului international ?
    Tratatul cu Ucraina are limitare in timp, astfel incat dupa expirare sa poate fi renegociat ?

    • Bogdan Aurescu

      In dreptul international frontierele au caracter juridic obiectiv, ele nu pot fi modificate (deci nici apartenanta teritoriala a unui teritoriu) decat prin comun acord. Procesul de la Haga nu a avut ca obiect apartenenta Insulei Serpilor deoarece in Acordul conex la Tratatul din 1997 nu a fost stabilita o astfel de competenta pentru CIJ prin acordul partilor. In plus, in acest acord se prevede ca "Insula Serpilor (care) apartine Ucrainei". In ce priveste valabilitatea Tratatului din 1997, chiar daca ar fi scos din vigoare, avand in vedere regimul special al frontierelor in dreptul international, aceasta nu ar schimba situatia.

  • Întrebarea nr. 3 Cristina Micle

    Cum apreciati hotararea guvernului Tariceanu din 12 noiembrie 2008 din perspectiva castigului material obtinut in urma victoriei de la Haga?

    • Bogdan Aurescu

      Sper ca autoritatile romane in drept vor analiza cu atentie toata aceasta situatie si vor gasi raspunsuri.
      Nu tine insa de competentele MAE. MAE a rezolvat chestiunea procesului, pe terenul dreptului international, rezultatul fiind apreciat de specialistii straini si romani in materie ca unul foarte bun dpdv juridic.

  • Întrebarea nr. 4 virgil

    ati fost rasplatit pt ceea ce ati facut? vi s-au facut propuneri de participare la cursuri, seminarii si pt alte cazuri cu acelasi caracter juridic? sau a fost un fel "foarte bine, stai jos..."?

    • Bogdan Aurescu

      Nici eu nici echipa mea nu am facut acest efort ca sa fim rasplatiti in vreun fel, in niciun caz material. Pe de alta parte, ca lector la drept international la Facultatea de Drept a Univ. Bucuresti, abia astept sa inceapa semestrul II, saptamana viitoare, ca sa pot analiza cu studentii mei (care mi-au trimis cateva zeci de mesaje de incurajare la Haga, si apoi felicitari) hotararea CIJ. Si vreau, evident, sa scriu dpdv juridic despre asta. Am primit deja o oferta de articol din partea Revistei Chineze de Drept International , publicata de Oxford University Press.

  • Întrebarea nr. 5 Marian V

    Simte dl Aurescu un oarecare " gust " amar acum dupa ce constatam ca victoria nu mai este a noastra , a romanilor, ci a unui grup de interese?
    daca ar fi stiut de la inceput ar mai fi pledat in acelasi fel?

    • Bogdan Aurescu

      Lucrez, eu si echipa mea, la pregatirea acestui proces de aproape 9 ani. Indiferent de situatia colaterala creata dupa hotarare, care - marturisesc - pe plan personal ne creeaza un gust amar, asa cum spuneti, ea ramane o chestiune colaterala, fata de faptul ca ne-am atins obiectivul pe care l-am urmarit. A existat si o miza politica, si una simbolica - extinderea jurisdictiei suverane a Romaniei pentru 9700kmp de platou continental si ZEE, ridicarea profilului international al Romaniei si al scolii romane de drept international.

  • Întrebarea nr. 6 Serena

    D-le Aurescu, povestiti ceva din culisele negocierilor cu ucrainenii. Dupa ce Romania a sesizat CIJ in 2004, au mai avut loc cateva runde de discutie la nivel de experti. Despre ce s-a vorbit atunci?

    Care a fost relatia dvs. cu omologii ucraineni incepand din 2004, au existat incercari de a mai negocia lucrurile? pentru ca au existat declaratii ale presedintelui Iuscenko si in 2008 potrivit carora Kievul credea ca trebuia rezolvata bilateral problema.

    Care a fost cel mai dificil moment, profesional si personal, in toata perioada desfasurarii procesului, incepand cu 2004? Ce dificultati ati intampinat in timp ce faceati dosarul pentru Haga?

    Va multumesc

    • Bogdan Aurescu

      Da, au mai avut loc 4 runde de consultari la nivel de experti, dar din iulie 2006 ele au fost stopate pentru ca era clar ca procesul in curs la CIJ este cel care va rezolva diferendul. La acele runde au fost mai mult tatonari in care fiecare incerca sa afle cam ce doreste celalalt sa scrie in pledoariile scrise care erau in pregatire.
      Cred ca invitatiile repetate la negociere din partea Kievului erau momente de constientizare ca pozitia juridica a Romaniei era mai buna. Nu e intamplator ca aceste propuneri veneau mai ales dupa ce Romania a depus Memoriul, in august 2005, respectiv Replica, in decembrie 2006
      Cel mai dificil moment a fost asteptarea solutiei, pe 3 februarie, in cele 2 ore si 10 minute de citire a hotararii. Atunci i-am spus la un moment dat colegului si prietenului meu Cosmin Dinescu, coagentul Romaniei, ca simt ca albesc accelerat.

  • Întrebarea nr. 7 Maria

    spuneti-ne mai multe despre echipa dvs. am vazut ca sunt oameni tineri ,aveti toata admiratia mea pentru cum v-ati facut "temele" la haga. cei care v-au fost alaturi pana acum, ii veti avea si in continuare la cabinetul dvs din mae, acum ca ati fost numit secretar de stat?
    felicitari.

    • Bogdan Aurescu

      Sunt diplomati tineri, performanti, cu un simt al datoriei admirabil, si mail ales suntem foarte buni prieteni, dupa toti acesti ani. Ei vor continua, sunt convins, sa se ocupe si de alte teme si dosare sensibile. de altfel, in toata acesata perioada, ei nu s-au ocupat si de multe alte teme importante, nu exclusiv de proces. Ca secretar de stat, sper sa pot lucra in continuare cu ei daca vor fi dosare care vor intre in zona mea de competenta - secretar de stat pentru afaceri strategice (adica NATO, ONU, OSCE, Consiliul Europei, relatia cu SUA si Canada)

  • Întrebarea nr. 8 Mistretzu

    Credeti ca in urma unui demers asemanator Romania ar avea castig de cauza pentru recuperarea Tezaurului? In cazul in care zvonurile privind datoriile tarilor arabe catre Romania sunt adevarate, de ce nu se fac aceleasi demersuri pentru recuperarea lor?
    Va multumesc.

    • Bogdan Aurescu

      Dupa cum ati vazut, in cazul delimitarii spatiilor maritime cu Ucraina a existat un acord al partilor prealabil sesizarii de catre Romania, deci in orice caz contencios care se vrea adus in fata unei instante internationale este nevoie de consenul perfect al partilor. pe de alta parte, delimitarea in Marea Neagra nu a fost un proces de revendicare, ci de trasare a unei linii tehnice de delimitarea conform unor reguli de dreptul marii, intr-o zona unde nu exista nici jurisdictia Ro, nici a Ucrainei. Se pot, desigur explora toate posibilitatile de solutionare, dar este prea devreme sa ne pronuntam.

  • Întrebarea nr. 9 Daniel R

    In toata aceasta perioada cat v-ati pregatit pentru Romania vs. Ucraina, dvs precum si echipa, ati acumulat o experienta bogata. Ati primit vreo oferta pana acum de la vreo facultate de drept de a sustine un curs(modul) in care sa prezentati studentilor cum ati pregatit dosarul in cauza, care a fost partea juridica si partea faptica a acestuia .... ?

    PS: Pe siteul MAE puteti vedea intregul dosar Romania vs. Ucraina. Acolo puteti vedea intrega munca a echipei, a centralei MAE precum - probabil - a Ambasadei Ro la Kiev.

    • Bogdan Aurescu

      Intamplarea (sau mai degraba nu) face sa fiu lector la facultatea de Drept a Univ. Bucuresti, unde predau drept international si organizatii si relatii internationale. De asemenea, mai predau un curs de master la Univ. Titulescu, care se cheama chiar "Jurisdictii Internationale", adica este despre curti si tribunale internationale. Voi avea cu siguranta ocazia sa predau studentilor mei in detaliu, ca studiu de caz, procesul de la Haga, cu tot ce a presupus el, dincolo de orice conotatii politice, adica serios, juridic

  • Întrebarea nr. 10 Io

    In situatia in care se vor gasi zacaminte care se vor intinde atat in zona romaneasca cat si in cea ucraineana, cum se vor exploata/partaja acestea? (vezi situatia dintre Iraq si Kuweit care a fost motivul oficial pentru primul razboi din Golf).

    • Bogdan Aurescu

      In practica internationala, daca un zacamant este traversat de linia de delimitare, adica se afla si de o parte si de alta a liniei, se poate organiza o exploatare in comun, la nivelul operatorilor respectivului zacamant.

  • Întrebarea nr. 11 alex

    Domnule Aurescu,

    In primul rand felicitari Dvs. si echipei pentru procesul de la Haga.

    Am o intrebare oarecum in afara subiectelor propuse de Hotnews, dar legata de noua Dvs. calitate de secretar de stat in MAE (sper sa imi raspundeti): a lucrat sau lucreaza cineva la o viziune si o strategie globala pe termen lung a Romaniei asupra relatiilor politice si economice internationale si asupra interactiunii intre Romania si diferite state/regiuni?

    Va intreb acest lucru intrucat am remarcat de cateva ori (de-a lungul anilor) modificari in deciziile de politica externa ale Romaniei care nu sunt compatibile cu o politica coerenta si consistenta pe termen lung.

    Va multumesc.

    • Bogdan Aurescu

      da, MAE este preocupat permanent de acete proiectii strategice, care insa trebuie adaptate continuu la evolutiile foarte dinamice ale relatiilor internationale in sens larg. Uneori aceste viziuni nu sunt facute publice in toate dimensiunile lor, pentru ca daca toate strategiile noastre s-ar cunoaste, atunci unele obiective nu ar fi posibil sa fie atinse.
      Pe de alta parte, anumite obiective si pozitii sunt constante indiferent de schimbarile la nivel de guvern

  • Întrebarea nr. 12 buncrestin

    Stimate domnule Aurescu,
    Credeti ca acest succes diplomatic poate fi considerat un pas inainte intr-un demers mai larg al diplomatiei romane care sa urmareasca condamnarea oficiala la nivel international a pactului Ribbentrop-Molotov si a consecintelor acestuia?
    Multumesc

    • Bogdan Aurescu

      Pactul in cauza, care a provocat atatea probleme in zona noatra de Europa afost deja condamnat, de mai multe ori, inclusiv in cateva tratate incheiate de Romania (de exemplu, tratatul politic cu Italia, cu unele state baltice). Cred insa ca cea mai putenica condamnare este cea din decembrie 1989, de catre - paradoxal, poate - Sovietul Suprem al fostei URSS

  • Întrebarea nr. 13 Alex

    D-le Aurescu, va multumesc tare mult pentru farama de bucurie oferita... astora mai "saraci".
    In calitate de "filantrop" al ultimilor decade, v-ati gandit la depunerea candidaturii pentru presedintie ?
    Daca da, va multumesc, sincer, anticipat !

    • Bogdan Aurescu

      Nu sunt interesat de politica. De fapt sunt extrem de intersat de politica, de politica externa, pe care o fac deja de 13 ani. Intentionez sa continui in cariera diplomatica, pentru ca sunt inca foarte multe de facut.

  • Întrebarea nr. 14 ina eyre

    D-le Aurescu, felicitari Dv. si intregii echipe pentru succesul de la Haga.
    Intrebarile mele, fiindca Delta Dunarii e o problema care ma preocupa, sunt:
    -poate fi Ucraina oprita, pe cale juridica, sa distruga aceasta minunata zona?
    -are ministerul de externe planuri pe aceasta linie?

    Va multumesc anticipat.

    • Bogdan Aurescu

      Da, MAE are un plan bine conturat la nivel bilateral si la nivelul organizatiilor internationale de mediu, care au condamnat in repetate randuri, in urma eforturilor noastre acest proiect, ca avand un impact transfrontalier negativ de mediu. Am lucrat pe acest dosar din 2002 pana in 2004. In 2004, am sesizat, ca secretar de stat , mecanismul Comisiei de Ancheta al Conventiei de la Espoo, care a decis in 2006 ca proiectul este daunator pentru mediu. Acum colegul meu Cosmin Dinescu, coagentul meu de la Haga, gestioneaza acest dosar, ca director general pentru afaceri juridice. Vom continua aceste eforturi si speram intr-o rezolvare care sa asigure protectia Deltei, patrimoniu universal al umanitatii.

  • Întrebarea nr. 15 tsunami

    nu cumva decizia de la haga a fost "ajutata" mai mult de catre firmele care deja concesionasera terenul pentru exploatare si mai putin de argumentele "istorice" prezentate de o echipa a unei tari nu foarte importanta in comunitatea europeana?

    realist vorbind, mie mi se pare mai usor de inghitit varianta sugerata de mine. miza era mult prea mare sa nu se incerce "orice" in asa fel incat romania sa nu piarda.

    • Bogdan Aurescu

      In fata CIJ, niciun considerent cu caracter economic, de lobby sau politic nu are relevanta. Ba, mai mult as spune ca este profund contraproductiv. Acei judecatori sunt niste personalitati profund impartiale, care nu pot fi in niciun caz banuite de astfel de considerente. Faptul ca acesta hotarare - cu numarul 100 - din istoria CIJ a fost luata in unanimitate, ceea ce este destul de rar, este un argument foarte puternic care demonstreaza ca de fapt argumentele echipei romane au fost cele care au convins, iar nu alte elemente straine procesului. De fapt, ceea ce am spus chiar in discursul meu de pe 2 septembrie, dreptul international este un instrument foarte eficient tocmai pentru state de talia Romaniei, ele sunt atuuri care daca sunt folosite cu pricepere, pot aduce avantaje extraordinare. 80% din zona in disputa este un astefl de rezultat. Cred ca acest rezultat ar trebui sa ne faca sa iesim din logica asta a teoriilor conspirationiste (care sunt pasionante uneori, dar de foarte multe ori neadevarate)

  • Întrebarea nr. 16 Axul

    Chiar daca toata presa imi spune sa ma bucur ca Romania a castigat ceva foarte mare si important, imi vine greu sa o fac deoarece nu am cunostintele necesare evaluarii "victoriei".
    Faptul ca nu am auzit voci critice ma face sa fiu circumspect, cu atat mai mult cu cat stiu ca in acest diferend apare si numele de Ana Pauker, adica exponentul unui regim de ocupatie declarat ca ilegal.
    Doresc sa stiu daca in pregatirea demersului au existat si alte opinii cu privire la abordarea contenciosului dintre Romania si fosta URSS referitor la Insula Serpilor si care au fost acestea.

    • Bogdan Aurescu

      Au existat eforturi de rezolvare prin negociere, 20 de ani cu fosta URSS (10 runde), 6 ani (1998-2004) cu Ucraina (34 de runde), ca sa nu mai mentionez negocierile din marja Tratatului din 1997 sau consultarile din 2005-2006. Mersul la CIJ s-a datorat tocmai esecului acestui efort. Pe de alta parte, vreau sa subliniez ca solutia data de CIJ pe 3 februarie este mai buna decat cea mai favorabila propunere facuta de URSS sau Ucraina. Cea mai favorabila propunere a fost facuta Romaniei in 1987 - URSS ar fi luat cca 4000 kmp din zona in disputa, in timp ce solutia CIJ da Ucrainei doar 2500 kmp. Cred ca este graitor.

  • Întrebarea nr. 17 Axul

    Consider o lipsa de profesionalism sa intrebi "Care sunt castigurile...?" fara sa iei in discutie si eventualele pierderi.
    In ciuda tonului triumfalist al articolului, doresc sa stiu daca prin initierea acestui demers juridic si prin aceasta hotarare a CIJ, Romania a pierdut ceva si, in caz ca da, ce anume.

    • Bogdan Aurescu

      Diferendul de la CIJ nu poate fi definit prin termenii de castig sau pierdere in detrimentul celeilalte parti. Practic suprafata zonei in disputa (12 200kmp) nu era nici sub jurisdictia RO, nici a UCR. Curtea a traat o linie care impartit ceea ce se cuvine, in mod efectiv Ro, respectiv UCR, din aceasta zona. Desigur, a contat mult calitatea argumentatiei juridice, dar pana la urma, rezultatul este unul foarte bun pentru noi, in comparatie cu alte cazuri de delimitare

  • Întrebarea nr. 18 Axul

    Sub tema de discutie nr. 1, doresc sa stiu cui i s-ar fi atribuit vinovatia in caz de esec.
    Va rog sa precizati si care au fost indicatorii de performanta si cum au fost definite victoria si esecul.
    Nu posed cunostintele tehnice necesare unei evaluari personale, dar va prezint ce am inteles eu din prezentarea in mass-media:
    - Romania a pierdut 20% din teritoriul pe care l-a solicitat
    - deoarece aceasta se considera o victorie, presupun ca Romania a solicitat cu cel putin 20%mai mult decat era indreptatita
    - castigul se evalueaza in mod mercantil in gaz si petrol
    Ma astept ca raspunsul dvs. sa-mi ofere o imagine diferita.

    • Bogdan Aurescu

      Cred ca tocmai am raspuns la intrebarile dvs. In plus va spun ca niciun stat nu a obtinut 100% din ce a cerut in procesele anterioare similare din fata CIJ. De regula partile cer mai mult decat stiu ca li se cuvine. E adevarat ca proiectia Romaniei despre ce i se cuvine, bazata pe evaluarea noastra juridica de substanta, a fost mult mai realista, mai aproape de ceea ce CIJ a stabilit ca este adevarul juridic. Acea linei de delimitare nu exista inainte de solutia CIJ si cred ca este cel mai important obiectiv pe care l-am atins. In plus, am rezolvat un diferend complicat de pe agenda politica bilaterala, ceea ce este iarasi un castig. Caci putem sa trecem si la abordarea altor chestiuni care sunt inca pe agenda.

  • Întrebarea nr. 19 Alexandru

    Este posibil, ca împreună cu alţi colegi ai dvs., să postaţi pe un site, hotărârile Curţii şi modalitatea de formulare a acţiunii/întâmpinărilor/etc., astfel încât să ne putem folosi ca şi practică.
    Întreb acest lucru deoarece la momentul actual am observat că multe instanţe româneşti sunt deschise la practica comunitară, iar practica în domeniu este destul de subţire.
    Vă mulţumesc.

    • Bogdan Aurescu

      Pe site-ul MAE am postat toate documentele scrise ale dosarului romanesc la CIJ, inclusiv anexele care sunt foarte intersante si hartile, inclusiv rezumatele pledoariilor din septembrie, descrierea procedurilor si multe altele. gasiti acolo si linkuri la site-ul CIJ, unde veti putea gasi eventual tot ce va intereseaza. Si va invit, daca aveti timp, si la cursurile mele de la facultatea de drept...nu va pun nota..:)

  • Întrebarea nr. 20 RMN

    Dl Aurescu,

    Daca ati fi fost in tabara Ucraineana ce argumente ati fi adus in proces pentru a inclina balanta spre tabara dvs?

    • Bogdan Aurescu

      Daca mi s-ar fi propus asa ceva si as fi fost - sa spunem - un consilier strain caruia i s-ar fi propus acest caz, as fi refuzat. Nu am crezut de la bun inceput ca pozitia celeilalte parti (Ucraina) este prea solida dpdv al dreptului international. Si am crezut ca pozitia Romania este cea corecta. Solutia CIJ se pare ca mi-a dat dreptate in aceasta evaluare.

  • Întrebarea nr. 21 marius

    Felicitari!
    Victoria echipei condusa de dumneavoastra poate fi vazuta si ca o victorie a invatamantului romanesc, mai precis a scolii de drept international din Ro?

    • Bogdan Aurescu

      Da , fara indoiala, este un succes al scolii de drept international, reinnodarea unei traditii interbelic. Am amintit in pledoariile mele de la Haga pe Titulescu, a carui efigie este chiar in curtea Palatului Pacii, sediul CIJ, pe Demetru Negulescu, care a fost judecatorul roman la Haga la Curtea Permanenta de Justitie Internationala in toata perioada interbelice, pe Vespasian Pella, care este creatorul dreptului international penal si parintele unei alte instante internationale Curtea Penala Internationala, tot de la Haga. Cred ca acest rezultat al CIJ poate fi un binemeritat tribut adus acestor mari juristi si diplomati romani, care sunt (din pacate) mai cunsocuti in strainatate decat in Romania.






4365 vizualizari

  • serpii (Luni, 9 februarie 2009, 13:53)

    un cetatean [anonim]

    In perioada cand v-ati pregatit pentru acest proces,cunosteati ca deja zacamintele fusesera concesionate?
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:00)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui un cetatean

      Aspectele de tip economic nu au avut nicio relevanta pentru luarea deciziei CIJ / exista chiar in hotarare o precizare in acest sens: circumstante de tipul concesiunilor sau rezervelor petroliere sau de gaz nu au nicun efect asupra liniei de delimitare. MAE a subliniat de fiecare data in perioada procesului si a negocierilor anterioare acestuia, in relatia cu autoritatile romane competente, ca in zona in disputa nu sunt permise decat explorari, si nu exploatari de resurse.
  • Insula Serpilor (Luni, 9 februarie 2009, 14:00)

    Releu din Cehia [anonim]

    Exista posibilitati formale pentru a cere pe cale diplomatica retrocedarea Insulei Serpilor ?
    memorandumul din 1948 de cedare a Insulei Serpilor ce valoare are in lumina dreptului international ?
    Tratatul cu Ucraina are limitare in timp, astfel incat dupa expirare sa poate fi renegociat ?
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:05)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Releu din Cehia

      In dreptul international frontierele au caracter juridic obiectiv, ele nu pot fi modificate (deci nici apartenanta teritoriala a unui teritoriu) decat prin comun acord. Procesul de la Haga nu a avut ca obiect apartenenta Insulei Serpilor deoarece in Acordul conex la Tratatul din 1997 nu a fost stabilita o astfel de competenta pentru CIJ prin acordul partilor. In plus, in acest acord se prevede ca "Insula Serpilor (care) apartine Ucrainei". In ce priveste valabilitatea Tratatului din 1997, chiar daca ar fi scos din vigoare, avand in vedere regimul special al frontierelor in dreptul international, aceasta nu ar schimba situatia.
  • Efectele deciziei de la Haga (Luni, 9 februarie 2009, 14:02)

    Cristina Micle [anonim]

    Cum apreciati hotararea guvernului Tariceanu din 12 noiembrie 2008 din perspectiva castigului material obtinut in urma victoriei de la Haga?
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:08)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cristina Micle

      Sper ca autoritatile romane in drept vor analiza cu atentie toata aceasta situatie si vor gasi raspunsuri.
      Nu tine insa de competentele MAE. MAE a rezolvat chestiunea procesului, pe terenul dreptului international, rezultatul fiind apreciat de specialistii straini si romani in materie ca unul foarte bun dpdv juridic.
  • rasplatit? (Luni, 9 februarie 2009, 14:39)

    virgil [anonim]

    ati fost rasplatit pt ceea ce ati facut? vi s-au facut propuneri de participare la cursuri, seminarii si pt alte cazuri cu acelasi caracter juridic? sau a fost un fel "foarte bine, stai jos..."?
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:12)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui virgil

      Nici eu nici echipa mea nu am facut acest efort ca sa fim rasplatiti in vreun fel, in niciun caz material. Pe de alta parte, ca lector la drept international la Facultatea de Drept a Univ. Bucuresti, abia astept sa inceapa semestrul II, saptamana viitoare, ca sa pot analiza cu studentii mei (care mi-au trimis cateva zeci de mesaje de incurajare la Haga, si apoi felicitari) hotararea CIJ. Si vreau, evident, sa scriu dpdv juridic despre asta. Am primit deja o oferta de articol din partea Revistei Chineze de Drept International , publicata de Oxford University Press.
  • Ar mai fi fost aceiasi pledoarie? (Luni, 9 februarie 2009, 14:43)

    Marian V [anonim]

    Simte dl Aurescu un oarecare " gust " amar acum dupa ce constatam ca victoria nu mai este a noastra , a romanilor, ci a unui grup de interese?
    daca ar fi stiut de la inceput ar mai fi pledat in acelasi fel?
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:15)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marian V

      Lucrez, eu si echipa mea, la pregatirea acestui proces de aproape 9 ani. Indiferent de situatia colaterala creata dupa hotarare, care - marturisesc - pe plan personal ne creeaza un gust amar, asa cum spuneti, ea ramane o chestiune colaterala, fata de faptul ca ne-am atins obiectivul pe care l-am urmarit. A existat si o miza politica, si una simbolica - extinderea jurisdictiei suverane a Romaniei pentru 9700kmp de platou continental si ZEE, ridicarea profilului international al Romaniei si al scolii romane de drept international.
  • despre ucraineni (Luni, 9 februarie 2009, 15:09)

    Serena [anonim]

    D-le Aurescu, povestiti ceva din culisele negocierilor cu ucrainenii. Dupa ce Romania a sesizat CIJ in 2004, au mai avut loc cateva runde de discutie la nivel de experti. Despre ce s-a vorbit atunci?

    Care a fost relatia dvs. cu omologii ucraineni incepand din 2004, au existat incercari de a mai negocia lucrurile? pentru ca au existat declaratii ale presedintelui Iuscenko si in 2008 potrivit carora Kievul credea ca trebuia rezolvata bilateral problema.

    Care a fost cel mai dificil moment, profesional si personal, in toata perioada desfasurarii procesului, incepand cu 2004? Ce dificultati ati intampinat in timp ce faceati dosarul pentru Haga?

    Va multumesc
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:21)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Serena

      Da, au mai avut loc 4 runde de consultari la nivel de experti, dar din iulie 2006 ele au fost stopate pentru ca era clar ca procesul in curs la CIJ este cel care va rezolva diferendul. La acele runde au fost mai mult tatonari in care fiecare incerca sa afle cam ce doreste celalalt sa scrie in pledoariile scrise care erau in pregatire.
      Cred ca invitatiile repetate la negociere din partea Kievului erau momente de constientizare ca pozitia juridica a Romaniei era mai buna. Nu e intamplator ca aceste propuneri veneau mai ales dupa ce Romania a depus Memoriul, in august 2005, respectiv Replica, in decembrie 2006
      Cel mai dificil moment a fost asteptarea solutiei, pe 3 februarie, in cele 2 ore si 10 minute de citire a hotararii. Atunci i-am spus la un moment dat colegului si prietenului meu Cosmin Dinescu, coagentul Romaniei, ca simt ca albesc accelerat.
  • echipa (Luni, 9 februarie 2009, 15:10)

    Maria [anonim]

    spuneti-ne mai multe despre echipa dvs. am vazut ca sunt oameni tineri ,aveti toata admiratia mea pentru cum v-ati facut "temele" la haga. cei care v-au fost alaturi pana acum, ii veti avea si in continuare la cabinetul dvs din mae, acum ca ati fost numit secretar de stat?
    felicitari.
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:25)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Maria

      Sunt diplomati tineri, performanti, cu un simt al datoriei admirabil, si mail ales suntem foarte buni prieteni, dupa toti acesti ani. Ei vor continua, sunt convins, sa se ocupe si de alte teme si dosare sensibile. de altfel, in toata acesata perioada, ei nu s-au ocupat si de multe alte teme importante, nu exclusiv de proces. Ca secretar de stat, sper sa pot lucra in continuare cu ei daca vor fi dosare care vor intre in zona mea de competenta - secretar de stat pentru afaceri strategice (adica NATO, ONU, OSCE, Consiliul Europei, relatia cu SUA si Canada)
  • Retrocedare (Luni, 9 februarie 2009, 15:11)

    Mistretzu [anonim]

    Credeti ca in urma unui demers asemanator Romania ar avea castig de cauza pentru recuperarea Tezaurului? In cazul in care zvonurile privind datoriile tarilor arabe catre Romania sunt adevarate, de ce nu se fac aceleasi demersuri pentru recuperarea lor?
    Va multumesc.
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:29)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mistretzu

      Dupa cum ati vazut, in cazul delimitarii spatiilor maritime cu Ucraina a existat un acord al partilor prealabil sesizarii de catre Romania, deci in orice caz contencios care se vrea adus in fata unei instante internationale este nevoie de consenul perfect al partilor. pe de alta parte, delimitarea in Marea Neagra nu a fost un proces de revendicare, ci de trasare a unei linii tehnice de delimitarea conform unor reguli de dreptul marii, intr-o zona unde nu exista nici jurisdictia Ro, nici a Ucrainei. Se pot, desigur explora toate posibilitatile de solutionare, dar este prea devreme sa ne pronuntam.
  • cursuri (Luni, 9 februarie 2009, 15:17)

    Daniel R [anonim]

    In toata aceasta perioada cat v-ati pregatit pentru Romania vs. Ucraina, dvs precum si echipa, ati acumulat o experienta bogata. Ati primit vreo oferta pana acum de la vreo facultate de drept de a sustine un curs(modul) in care sa prezentati studentilor cum ati pregatit dosarul in cauza, care a fost partea juridica si partea faptica a acestuia .... ?

    PS: Pe siteul MAE puteti vedea intregul dosar Romania vs. Ucraina. Acolo puteti vedea intrega munca a echipei, a centralei MAE precum - probabil - a Ambasadei Ro la Kiev.
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:32)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Daniel R

      Intamplarea (sau mai degraba nu) face sa fiu lector la facultatea de Drept a Univ. Bucuresti, unde predau drept international si organizatii si relatii internationale. De asemenea, mai predau un curs de master la Univ. Titulescu, care se cheama chiar "Jurisdictii Internationale", adica este despre curti si tribunale internationale. Voi avea cu siguranta ocazia sa predau studentilor mei in detaliu, ca studiu de caz, procesul de la Haga, cu tot ce a presupus el, dincolo de orice conotatii politice, adica serios, juridic
  • zacaminte comune (Luni, 9 februarie 2009, 15:27)

    Io [anonim]

    In situatia in care se vor gasi zacaminte care se vor intinde atat in zona romaneasca cat si in cea ucraineana, cum se vor exploata/partaja acestea? (vezi situatia dintre Iraq si Kuweit care a fost motivul oficial pentru primul razboi din Golf).
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:34)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Io

      In practica internationala, daca un zacamant este traversat de linia de delimitare, adica se afla si de o parte si de alta a liniei, se poate organiza o exploatare in comun, la nivelul operatorilor respectivului zacamant.
  • politica externa (Luni, 9 februarie 2009, 15:57)

    alex [anonim]

    Domnule Aurescu,

    In primul rand felicitari Dvs. si echipei pentru procesul de la Haga.

    Am o intrebare oarecum in afara subiectelor propuse de Hotnews, dar legata de noua Dvs. calitate de secretar de stat in MAE (sper sa imi raspundeti): a lucrat sau lucreaza cineva la o viziune si o strategie globala pe termen lung a Romaniei asupra relatiilor politice si economice internationale si asupra interactiunii intre Romania si diferite state/regiuni?

    Va intreb acest lucru intrucat am remarcat de cateva ori (de-a lungul anilor) modificari in deciziile de politica externa ale Romaniei care nu sunt compatibile cu o politica coerenta si consistenta pe termen lung.

    Va multumesc.
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:38)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui alex

      da, MAE este preocupat permanent de acete proiectii strategice, care insa trebuie adaptate continuu la evolutiile foarte dinamice ale relatiilor internationale in sens larg. Uneori aceste viziuni nu sunt facute publice in toate dimensiunile lor, pentru ca daca toate strategiile noastre s-ar cunoaste, atunci unele obiective nu ar fi posibil sa fie atinse.
      Pe de alta parte, anumite obiective si pozitii sunt constante indiferent de schimbarile la nivel de guvern
  • Condamnarea Pactului Ribbentrop-Molotov (Luni, 9 februarie 2009, 16:26)

    buncrestin [utilizator]

    Stimate domnule Aurescu,
    Credeti ca acest succes diplomatic poate fi considerat un pas inainte intr-un demers mai larg al diplomatiei romane care sa urmareasca condamnarea oficiala la nivel international a pactului Ribbentrop-Molotov si a consecintelor acestuia?
    Multumesc
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:40)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui buncrestin

      Pactul in cauza, care a provocat atatea probleme in zona noatra de Europa afost deja condamnat, de mai multe ori, inclusiv in cateva tratate incheiate de Romania (de exemplu, tratatul politic cu Italia, cu unele state baltice). Cred insa ca cea mai putenica condamnare este cea din decembrie 1989, de catre - paradoxal, poate - Sovietul Suprem al fostei URSS
  • Va multumesc !!! (Luni, 9 februarie 2009, 16:38)

    Alex [anonim]

    D-le Aurescu, va multumesc tare mult pentru farama de bucurie oferita... astora mai "saraci".
    In calitate de "filantrop" al ultimilor decade, v-ati gandit la depunerea candidaturii pentru presedintie ?
    Daca da, va multumesc, sincer, anticipat !
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:42)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alex

      Nu sunt interesat de politica. De fapt sunt extrem de intersat de politica, de politica externa, pe care o fac deja de 13 ani. Intentionez sa continui in cariera diplomatica, pentru ca sunt inca foarte multe de facut.
  • Canalul Bastroe (Luni, 9 februarie 2009, 18:00)

    ina eyre [utilizator]

    D-le Aurescu, felicitari Dv. si intregii echipe pentru succesul de la Haga.
    Intrebarile mele, fiindca Delta Dunarii e o problema care ma preocupa, sunt:
    -poate fi Ucraina oprita, pe cale juridica, sa distruga aceasta minunata zona?
    -are ministerul de externe planuri pe aceasta linie?

    Va multumesc anticipat.
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:47)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ina eyre

      Da, MAE are un plan bine conturat la nivel bilateral si la nivelul organizatiilor internationale de mediu, care au condamnat in repetate randuri, in urma eforturilor noastre acest proiect, ca avand un impact transfrontalier negativ de mediu. Am lucrat pe acest dosar din 2002 pana in 2004. In 2004, am sesizat, ca secretar de stat , mecanismul Comisiei de Ancheta al Conventiei de la Espoo, care a decis in 2006 ca proiectul este daunator pentru mediu. Acum colegul meu Cosmin Dinescu, coagentul meu de la Haga, gestioneaza acest dosar, ca director general pentru afaceri juridice. Vom continua aceste eforturi si speram intr-o rezolvare care sa asigure protectia Deltei, patrimoniu universal al umanitatii.
  • succes? (Luni, 9 februarie 2009, 19:27)

    tsunami [utilizator]

    nu cumva decizia de la haga a fost "ajutata" mai mult de catre firmele care deja concesionasera terenul pentru exploatare si mai putin de argumentele "istorice" prezentate de o echipa a unei tari nu foarte importanta in comunitatea europeana?

    realist vorbind, mie mi se pare mai usor de inghitit varianta sugerata de mine. miza era mult prea mare sa nu se incerce "orice" in asa fel incat romania sa nu piarda.
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:54)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui tsunami

      In fata CIJ, niciun considerent cu caracter economic, de lobby sau politic nu are relevanta. Ba, mai mult as spune ca este profund contraproductiv. Acei judecatori sunt niste personalitati profund impartiale, care nu pot fi in niciun caz banuite de astfel de considerente. Faptul ca acesta hotarare - cu numarul 100 - din istoria CIJ a fost luata in unanimitate, ceea ce este destul de rar, este un argument foarte puternic care demonstreaza ca de fapt argumentele echipei romane au fost cele care au convins, iar nu alte elemente straine procesului. De fapt, ceea ce am spus chiar in discursul meu de pe 2 septembrie, dreptul international este un instrument foarte eficient tocmai pentru state de talia Romaniei, ele sunt atuuri care daca sunt folosite cu pricepere, pot aduce avantaje extraordinare. 80% din zona in disputa este un astefl de rezultat. Cred ca acest rezultat ar trebui sa ne faca sa iesim din logica asta a teoriilor conspirationiste (care sunt pasionante uneori, dar de foarte multe ori neadevarate)
      • drum lung: impartialiate profunda-conspirationism (Miercuri, 11 februarie 2009, 10:39)

        antiteza [anonim] i-a raspuns lui Bogdan Aurescu

        Profunda impartialitate a unui corp judecatoresc este probabil una din ultimele si dintre cele mai mari iluzii nutrite in public. Poate la Spencer Tracy in anumite filme.
        Nu mai discutam despre supletea cu care se adapteaza unor oranduiri succesive, contrarii ca ziua-noaptea, dar cei in cauza sunt tot oameni a caror mancare trebuie gatita, care tot se asteapta la incaperi bine termperate si la o apa de dus fierbinte. Iar nenorocita de Ucraina a ajuns la o credibilitate de zero prin duelurile sale cu Rusia pe spinarea Europei. Intr-adevar amenintata de falimentul statului, investitorii o parasesc ca sobolanii o corabie pe scufundate – sefii bancilor au nopti nedormite din pricina miliardelor ca si pierdute. Milogeala dupa bani a dat roade doar la rusii neiubiti, pe cand intiatorii si menajerii revolutiei portocalii fac efectiv pe niznaiu.
        Un verdict pronuntat inaintea dezlantuirii crizei gazelor ar fi adus un alt rezultat, poate nu pe baza factelor ci ca semnal ca „va asteptam in continuare la Bruxelles“. Cine i-o mai fi asteptand azi, n-as putea spune.
  • Intrebare 1: De ce nu exista si opinii contrare? (Luni, 9 februarie 2009, 23:14)

    Axul [anonim]

    Chiar daca toata presa imi spune sa ma bucur ca Romania a castigat ceva foarte mare si important, imi vine greu sa o fac deoarece nu am cunostintele necesare evaluarii "victoriei".
    Faptul ca nu am auzit voci critice ma face sa fiu circumspect, cu atat mai mult cu cat stiu ca in acest diferend apare si numele de Ana Pauker, adica exponentul unui regim de ocupatie declarat ca ilegal.
    Doresc sa stiu daca in pregatirea demersului au existat si alte opinii cu privire la abordarea contenciosului dintre Romania si fosta URSS referitor la Insula Serpilor si care au fost acestea.
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 10:59)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Axul

      Au existat eforturi de rezolvare prin negociere, 20 de ani cu fosta URSS (10 runde), 6 ani (1998-2004) cu Ucraina (34 de runde), ca sa nu mai mentionez negocierile din marja Tratatului din 1997 sau consultarile din 2005-2006. Mersul la CIJ s-a datorat tocmai esecului acestui efort. Pe de alta parte, vreau sa subliniez ca solutia data de CIJ pe 3 februarie este mai buna decat cea mai favorabila propunere facuta de URSS sau Ucraina. Cea mai favorabila propunere a fost facuta Romaniei in 1987 - URSS ar fi luat cca 4000 kmp din zona in disputa, in timp ce solutia CIJ da Ucrainei doar 2500 kmp. Cred ca este graitor.
  • Intrebare 2: Reformulare tema 3 (Luni, 9 februarie 2009, 23:32)

    Axul [anonim]

    Consider o lipsa de profesionalism sa intrebi "Care sunt castigurile...?" fara sa iei in discutie si eventualele pierderi.
    In ciuda tonului triumfalist al articolului, doresc sa stiu daca prin initierea acestui demers juridic si prin aceasta hotarare a CIJ, Romania a pierdut ceva si, in caz ca da, ce anume.
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 11:03)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Axul

      Diferendul de la CIJ nu poate fi definit prin termenii de castig sau pierdere in detrimentul celeilalte parti. Practic suprafata zonei in disputa (12 200kmp) nu era nici sub jurisdictia RO, nici a UCR. Curtea a traat o linie care impartit ceea ce se cuvine, in mod efectiv Ro, respectiv UCR, din aceasta zona. Desigur, a contat mult calitatea argumentatiei juridice, dar pana la urma, rezultatul este unul foarte bun pentru noi, in comparatie cu alte cazuri de delimitare
      • Dar Insula Serpilor cui ramane? (Miercuri, 11 februarie 2009, 9:23)

        Axul [anonim] i-a raspuns lui Bogdan Aurescu

        Eu vad lucrurile mai direct: cand se imparte o mamaliga intre doi, unul ia o bucata in detrimentul ceiluilalt - adica ce i s-a dat Ucrainei a fost luat de la noi.
        Mai mult, cand se imparte o mamaliga, unul ia si farfuria, iar celalalt isi mananca bucata din poala - farfuria fiind Insula Serpilor, indiferent ca e numita insula sau stanca.
        Faptul ca aceasta dezbatere are loc numai in Ucraina este o dovada ca noi nu mai avem motive sa discutam despre ea?
        Imi reafirm opinia ca indicele de reusita trebuia sa fie dreptul nostru istoric si nu modul in care CIJ a hotarat in alte cazuri.
        In privinta importantei si a calitatii argumentatiei juridice, astept sa aflu pareri si de la alti specialisti. M-as bucura sa va impartaseasca opiniile.
  • Intrebare 3: In caz de esec... (Marţi, 10 februarie 2009, 0:09)

    Axul [anonim]

    Sub tema de discutie nr. 1, doresc sa stiu cui i s-ar fi atribuit vinovatia in caz de esec.
    Va rog sa precizati si care au fost indicatorii de performanta si cum au fost definite victoria si esecul.
    Nu posed cunostintele tehnice necesare unei evaluari personale, dar va prezint ce am inteles eu din prezentarea in mass-media:
    - Romania a pierdut 20% din teritoriul pe care l-a solicitat
    - deoarece aceasta se considera o victorie, presupun ca Romania a solicitat cu cel putin 20%mai mult decat era indreptatita
    - castigul se evalueaza in mod mercantil in gaz si petrol
    Ma astept ca raspunsul dvs. sa-mi ofere o imagine diferita.
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 11:07)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Axul

      Cred ca tocmai am raspuns la intrebarile dvs. In plus va spun ca niciun stat nu a obtinut 100% din ce a cerut in procesele anterioare similare din fata CIJ. De regula partile cer mai mult decat stiu ca li se cuvine. E adevarat ca proiectia Romaniei despre ce i se cuvine, bazata pe evaluarea noastra juridica de substanta, a fost mult mai realista, mai aproape de ceea ce CIJ a stabilit ca este adevarul juridic. Acea linei de delimitare nu exista inainte de solutia CIJ si cred ca este cel mai important obiectiv pe care l-am atins. In plus, am rezolvat un diferend complicat de pe agenda politica bilaterala, ceea ce este iarasi un castig. Caci putem sa trecem si la abordarea altor chestiuni care sunt inca pe agenda.
      • Va multumesc pentru raspunsuri (Miercuri, 11 februarie 2009, 9:38)

        Axul [anonim] i-a raspuns lui Bogdan Aurescu

        si cred ca idealul nostru trebuie sa fie ca Romania sa devina cat mai curand suficient de puternica pentru a nu mai tremura la usa CJI.
  • Hotărâri ale Curţii (Marţi, 10 februarie 2009, 8:24)

    Alexandru [anonim]

    Este posibil, ca împreună cu alţi colegi ai dvs., să postaţi pe un site, hotărârile Curţii şi modalitatea de formulare a acţiunii/întâmpinărilor/etc., astfel încât să ne putem folosi ca şi practică.
    Întreb acest lucru deoarece la momentul actual am observat că multe instanţe româneşti sunt deschise la practica comunitară, iar practica în domeniu este destul de subţire.
    Vă mulţumesc.
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 11:11)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru

      Pe site-ul MAE am postat toate documentele scrise ale dosarului romanesc la CIJ, inclusiv anexele care sunt foarte intersante si hartile, inclusiv rezumatele pledoariilor din septembrie, descrierea procedurilor si multe altele. gasiti acolo si linkuri la site-ul CIJ, unde veti putea gasi eventual tot ce va intereseaza. Si va invit, daca aveti timp, si la cursurile mele de la facultatea de drept...nu va pun nota..:)
  • Transparenta MAE (Marţi, 10 februarie 2009, 9:03)

    Gila [anonim]

    Stimate domnule Secretar de Stat,
    In acest moment sunteti pe prima pagina a ziarelor pt. rezultatul remarcabil obtinut la Haga. Sunteti probabil de acord ca numai profesionalizarea activitatii in toate compartimentele MAE poate duce la obtinerea de rezultate notabile in viitor. Nu credeti ca pt. a obtine acest deziderat este necesara reformarea din temelii a modului de functionare a MAE, inclusiv a modului de selectare a personalului diplomatic si nediplomatic (vedeti ultimul concurs de promovare in care pe un nr. de 10 locuri au intrat 19 concurenti). Nu credeti ca este imperios necesara transparentizarea modurilor de selectare a personalului, de promovare in grade diplomatice si de trimitere la misiuni in strainatate? Dvs. personal v-ati implica intr-o astfel de actiune? Multumesc.
  • buna ziua (Marţi, 10 februarie 2009, 9:17)

    liviu_ [utilizator]

    Domnule Bogdan Aurescu,
    In primul rand as dori sa va felicit pentru victoria de la Haga.

    As dori sa va intreb daca se mai poate face ceva ca totusi Romania sa beneficieze de zacamintele de pe platforma si nu Canada.
    Este totusi legal sa dai spre exploatare niste zacaminte care nu le ai inca?
    Pana la urma noi am castigat ceva din procesul asta sau iar ne-am luptat ca sa ia altii foloasele?

    Multumesc mult
  • ce rost are (Marţi, 10 februarie 2009, 9:38)

    sorinr [anonim]

    Nu va incearca sentimentul lehamitei, dupa ce iti faci datoria si meseria exact asa cum trebuie, sa vezi ca de eforturile tale beneficiaza niste golani, care nu depun nici un efort? nu va simtiti folosit?
  • Pe cind domnia legii si competentei in Romania? (Marţi, 10 februarie 2009, 9:43)

    Tio [utilizator]

    Impresia si experienta mea imi spun ca este o distanta de la cer la pamint intre atmosfera si spiritul Curtii de la Haga si cea din tribunalele romanesti.

    Pe cind o atmosfera si un profesionalism asemantor si in Romania?
    Si cum se face ca statul roman este capabil sa gaseasca profesionisti (dvs si echipa dvs) doar atunci cind are absoluta nevoie de ei?
    Credeti ca astfel de oameni pot face cariera in Romania sau sint marginalizati ca niste "rara avis"?

    In rest, droaia de felicitari cu care sinteti asaltat sugereaza cit de modeste sint asteptarile romanilor-sint exaltati cind cineva isi face datoria si isi merita salariul. Usor de inteles ptr ca nu se intimpla asa de des. Felicitari!
  • Ucraina (Marţi, 10 februarie 2009, 9:44)

    FLorin [anonim]

    Rezultatul nefavorabil de la Haga a declnsat in Ucraina o ofensiva a fortelor pro-ruse impotyriva presedintelui Yuscenko, catalogat drept responsabil. Ati prevazut acest deznodamint, dat fiind ca Yuscenko este un partenere de discutie preferat de Occident, in defavoarea "partidei" pro-ruse?
    Va multumesc
  • Prima (Marţi, 10 februarie 2009, 9:45)

    Ioana [anonim]

    Au primit membrii echipei dvs. o prima din partea MAE? Daca da, felicitari. Daca nu, de ce? Asistam la proasta intelegere a incercarii de a micsaora cheltuielile bugetare?
  • Incepem in curind :) (Marţi, 10 februarie 2009, 9:58)

    Cristian Pantazi - Moderator [utilizator]

    Domnul Bogdan Aurescu a sosit in redactie si va incepe in curind sa raspunda la intrebari
  • alt proiect (Marţi, 10 februarie 2009, 9:59)

    Lucian* [utilizator]

    In primul rand vreau sa va multumesc pt ca m-ati facut cu adevarat fericit pentru o zi.
    Nu cred ca mai are rost sa discutam daca a meritat sau nu efortul dumneavoastra de la Haga. A meritat! Rezultatul are implicatii mai mari decat petrolul si gazele care se vor termina in 20 de ani.
    Ce alt proiect asemanator aveti in viitor?
    Mai exista alte probleme actuale pe care Romania le-ar putea rezolva prin Curtea Internationala de la Haga?
    Va urez mult succes si sper sa nu cedati niciunui partid politic care ar dori sa profite de capitalul dumneavoastra de imagine. Cel putin nu inca!
    Va urez o cariera plina de succese!
  • preluarea efectiva a controlului noii granite (Marţi, 10 februarie 2009, 9:59)

    rico [utilizator]

    Buna ziua,
    Am doua intrebari de natura tehnica:
    1. Cunoasteti de existenta unui plan tehnic de preluare efectiva a noilor ape teritoriale de catre Autoritatile RO? Exista un termen de punere efectiva in aplicare? Sper ca nu se va lasa la aprecierea noilor Companii de exploatare controlul granitei pe apa...
    2. Actiunea in instanta internationala a constituit un efect suspensiv in executarea Contractelor semnate cu societatile petroliere internationale? Sau apreciati aceste Contracte -in contextul juridic anterior deciziei- ca fiind doar O PROMISIUNE CONTRACTUALA ?
    Multumesc.
  • Contracte (Marţi, 10 februarie 2009, 10:06)

    BP [anonim]

    1. Considerati posibila o eventuala reziliere sau renegociere a contractelor cu Sterling si respectiv OMV? Ce sanse dati unor asemenea demersuri?

    2. Poate fi mai usor sa reglementam un diferend intre doua state decat rezilierea unor contracte dubioase cu diferite companii ce concesioneaza zacamintele Romaniei?
  • Intrebare (Marţi, 10 februarie 2009, 10:11)

    Ruxandra [anonim]

    Domnule Profesor,

    Ce sfaturi ati da unui proaspat absolvent ce isi doreste o cariera in diplomatie?

    Felicitari inca o data!!
  • Argumente (Marţi, 10 februarie 2009, 10:15)

    RMN [anonim]

    Dl Aurescu,

    Daca ati fi fost in tabara Ucraineana ce argumente ati fi adus in proces pentru a inclina balanta spre tabara dvs?
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 11:16)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui RMN

      Daca mi s-ar fi propus asa ceva si as fi fost - sa spunem - un consilier strain caruia i s-ar fi propus acest caz, as fi refuzat. Nu am crezut de la bun inceput ca pozitia celeilalte parti (Ucraina) este prea solida dpdv al dreptului international. Si am crezut ca pozitia Romania este cea corecta. Solutia CIJ se pare ca mi-a dat dreptate in aceasta evaluare.
  • care sunt castigurile pentru Romania (atat de ordi (Marţi, 10 februarie 2009, 10:20)

    C Popa [anonim]

    Domnule Aurescu, felicitari pentru succesul diplomatic. Dar este de competenta MAE sa faca aprecieri privind rezervele de petrol si gaze naturale din platforma continentala a Marii Negre, atat timp cart ele nu sunt sustinute de rezultatele unor studii geologice amanuntite? Ce credeti despre faptul ca nici un expert in resurse energetice nu confirma acele cifre?
  • Profesori straini (Marţi, 10 februarie 2009, 10:28)

    Dany [anonim]

    Eu nu am inteles foarte exact care este rolul profesorilor straini, in tot acest proces. Va rog sa ne detaliati pe scurt : cu ce ne ajuta ei, daca chiar aveam sau nu nevoie de acestia, daca nu avem (din 22 milioane de romani) macar 4-5-10 care sa se fi descurcat singuri. Sa nu intelegeti ca as fi impotriva acestor profesori englezi/francezi/etc... doar ca nu prea-mi vine sa cred ca, straini fiind, reprezinta 100% cu onestitate, interesele altui stat.
  • ce s-ar mai putea face acum (Marţi, 10 februarie 2009, 10:34)

    valer [anonim]

    pentru a se remedia situţia? ca să scăpăm de contractul păgubos cu Sterling; nu ştiu în ce măsură ne pot folosi aici dreptul internaţional, reglementările europene, dar situatia seamana cu cea dinainte de constituirea OPEC - companiile care aduceau tehnologia se alegeau cu profituri imense, iar ţările deţinătoare ale zăcămintelor cu mai nimic
  • Ucraina la proces (Marţi, 10 februarie 2009, 10:42)

    Andreea [anonim]

    D-le Aurescu, ce i-a determinat pe ucraineni sa accepte sa mearga in fata CIJ cu acest caz? Sau sa accepte introducerea in tratat a unei astfel de clauze, care sa permita adresare la instantele internationale in caz de disputa? Ati fost in echipa de negociatori si ai tratatului politic de baza, cred ca sunteti cel mai in masura sa aveti un raspuns. Multumesc
  • invatamant (Marţi, 10 februarie 2009, 10:43)

    marius [anonim]

    Felicitari!
    Victoria echipei condusa de dumneavoastra poate fi vazuta si ca o victorie a invatamantului romanesc, mai precis a scolii de drept international din Ro?
    • raspuns (Marţi, 10 februarie 2009, 11:20)

      Bogdan Aurescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui marius

      Da , fara indoiala, este un succes al scolii de drept international, reinnodarea unei traditii interbelic. Am amintit in pledoariile mele de la Haga pe Titulescu, a carui efigie este chiar in curtea Palatului Pacii, sediul CIJ, pe Demetru Negulescu, care a fost judecatorul roman la Haga la Curtea Permanenta de Justitie Internationala in toata perioada interbelice, pe Vespasian Pella, care este creatorul dreptului international penal si parintele unei alte instante internationale Curtea Penala Internationala, tot de la Haga. Cred ca acest rezultat al CIJ poate fi un binemeritat tribut adus acestor mari juristi si diplomati romani, care sunt (din pacate) mai cunsocuti in strainatate decat in Romania.
  • Problema granitzei maritime (Marţi, 10 februarie 2009, 11:07)

    Sorin IONESCU [anonim]

    domnule Aurescu, felicitari sincere, atzi dovedit ca suntetzi un om de valoare maxima, un roman adevarat, loial si un avocat de exceptzie!As vrea sa stiu de ce nu se pune juridic problema intregii granitze maritime cu Ucraina, in special cu zona Deltei Dunarii?Va multumesc pentru raspuns!!!!
  • Intalnirea online s-a incheiat (Marţi, 10 februarie 2009, 11:21)

    Cristian Pantazi - Moderator [utilizator]

    Va multumim pentru intrebarile foarte pertinente. Ii multumim si domnului Bogdan Aurescu si-l asteptam si pe viitor in redactia HotNews.ro
  • Delimitarea (Marţi, 10 februarie 2009, 11:21)

    Filip [anonim]

    În argumentaţia sa, România a cerut, în plus faţă de linia de echidistanţă pe care a considerat-o corectă, încă un triunghi de aproape 70 kmp la nord de aceasta, susţinând că suprafaţa aceasta era necesară datorită trasării incorecte a frontierei în apele teritoriale la sfârşitul anilor 40. Credeţi că acest element a produs preocupare la Kiev cu privire la disponibilitatea României de a ridica alte semne de întrebare asupra frontierei postbelice?

    De ce credeţi că Curtea nu a luat în considerare ca punct de bază extremitatea dinspre mare a digului Sulina?

    Care credeţi că va fi regimul noii insule apărute la nord de digul Sulina, care este "tăiată" de actuala frontieră?
  • Un nou tip de politicieni (Miercuri, 11 februarie 2009, 10:34)

    DML [anonim]

    De ce nu intrati in politica,Romania are nevoie de oameni de clasa ,fara discutie sunteti unul dintre acestia.
    Am fi cu totii onorati ,daca persoane ca dvs. ar conduce Romania.
    Cu siguranta ca circul dezbinari nationale s-ar incheia.
  • Domnule Aurescu, puteti recunoaste ca...? (Miercuri, 11 februarie 2009, 16:43)

    Fost diplomat in MAE [anonim]

    1. Ati utilizat in buna masura si munca echipelor din MAE care, inca din anii 70, au pregatit un dosar al cauzei?
    2. Principalul merit apartine echipei care a negociat Tratatul cu Ucraina din 1997, in care s-a prevazut ca, in cele din urma, diferendul va fi rezolvat la Haga? Ca fara acordul partii ucrainene, inscris in Tratatul mentionat, Haga nu ar fi putut decide?
    3. Pentru Curtea de la Haga a contat nu atat documentatia si argumentele celor doua parti, cat regulile de drept internatonal (in speta Dreptul Marii)bine stabilite ? Mai pe sleau: ca, oricum, chiar in cazul in care argumentele partii romane nu ar fi fost foarte bine formulate, decizia Curtii ar fi fost aceeasi?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version