La inceputul secolului 20, trenurile cu locomotive cu aburi parcurgeau distanta dintre Bucuresti si Marea Neagra in trei ore. Astazi, aceeasi distanta este parcursa de un tren electric in sase ore, scrie agentia Reuters intr-un comentariu despre starea infrastructurii din Romania.

Materialul intitulat "Cu jumatate de viteza inainte pe drumurile invechite ale Romaniei" sustine ca situatia nu-i afecteaza doar pe turisti.

Informatia pe scurt

  • starea infrastructurii preocupa toate partidele aflate in campanie
  • perspectivele din domeniu sunt pesimiste
  • companiile straine se impiedica de lipsa infrastructurii
  • guvernul este unul dintre principalele obstacole in dezvoltarea infrastructurii

"Toate partidele au inclus investitiile in infrastructura rutiera si feroviara in campania pentru alegerile de duminica, stiind ca reteaua invechita de transporturi risca sa anuleze cateva dintre avantajele economice ale Romaniei: pozitia sa geografica la intersectia unor rute comerciale si salariile mici care au incurajat pana acum investitiile straine", scrie corespondentul Reuters la Bucuresti.

Majoritatea economistilor afirma ca fara investitii si reforme, banii straini care au sustinut consumul romanesc, si care se imputineaza deja, vor fi si mai putini. Avand in vedere birocratia, ineficienta administratiei, coruptia si lipsa de disponibilitate a politicienilor de a finanta proiecte pe termen lung, perspectivele sunt pesimiste.

Infrastructura, prioritatea numarul unu

Un prim avertisment a venit in iunie, cand producatorul german de masini Daimler a ales Ungaria in locul Romaniei, pentru constructia unei fabrici Mercedes de 800 de milioane de euro, in parte din cauza retelei rutiere mai bune.

"Transporturile ar trebui sa fie prioritatea numarul unu", a declarat ambasadorul Statelor Unite, Nicholas Taubman. "Romania nu va fi competitiva cu vecinii sai sau partenerii de afaceri occidentali pana cand drumul sau spre Europa nu va fi terminat", a subliniat diplomatul american.

Romania, proaspat integrata in UE, ar trebui sa fie o intersectie de rute comerciale principale pe unde se transporta resursele intre nordul si estul, sudul si vestul Europei. Multe companii straine vor sa vina in Romania, pentru a profita de costurile scazute de productie si pentru maina de lucru. Dar infrastructura rutiera si feroviara ii dezamageste crunt.

"Companiile au o problema", a declarat Florin Pogonaru, seful Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania. "Castigurile la capitolul competitivitate se pierd din cauza accesului greoi la materiile prime. Se dezvolta insule de productivitate mari, dar raman izolate daca infrastructura nu ajunge pana la portile lor", sustine Pogonaru.

Pe locul 126 in lume dupa calitatea drumurilor

Reuters precizeaza ca aproape jumatate din cei 10.000 de kilometri de cale ferata au nevoie de reparatii sau inlocuiri, iar deraierile si intarzierile fac parte din cotidian. Situatia drumurilor este si mai rea. Forumul Economic Mondial situeaza Romania pe locul 126 din 134 in ceea ce priveste calitatea drumurilor, intre Nepal si Polonia. Romania are doar 270 de kilometri de autostrada.

"Pentru a traversa tara, soferii navigheaza pe drumuri inguste care ocolesc Carpatii si trec prin mii de sate, concurand cu carute trase de cai, biciclisti si chiar turme de oi sau vaci. Multe orase nu au sosele de centura, ceea ce conduce inevitabil la ambuteiaje in centru. Expertii spun ca starea proasta a drumurilor ii costa pe soferi jumatate de miliard de euro pe an pentru combustibil suplimentar si reparatii", sustine comentariul.

Cel mai mare proiect de autostrada, Transilvania, care ar trebui sa lege Romania de Ungaria, a inceput in 2004, dar pana acum s-au construit numai noua kilometri. Iar proiectul nu va putea fi terminat inainte de 2013. De asemenea, proiectul de a renova principala cale ferata intre Bucuresti si Marea Neagra a inceput in 2006 si este deja cu sase luni in urma.

Guvernul, un obstacol al dezvoltarii

Reuters sustine ca guvernul se dovedeste a fi unul dintre obstacole.

"Pentru ca orice proiect major dureaza intre cinci si sapte ani pentru a da rezultate, niciun guvern nu a fost dispus sa cheltuiasca fonduri mari pe infrastructura, de teama ca urmatorul guvern va culege roadele", a declarat fostul ministru al transporturilor Radu Berceanu.

"Poti sa fii Iisus, dar daca un client iti da bani cu lingurita, poti sa faci doar pantaloni scurti, nu lungi", a afirmat Berceanu.

Reuters scrie ca toate partidele fac din infrastructura principala lor prioritate inainte de alegeri, majoritatea promitand sa construiasca in jur de 1.000 de kilometri de autostrada. Expertii estimeaza ca punerea in aplicare a acestor planuri ar costa 4-6% din PIB pe an.