Comentariu Reuters: La 1900, un tren cu abur facea trei ore de la Bucuresti la Marea Neagra. Astazi, un tren electric face sase ore

de A.N.     HotNews.ro
Marţi, 25 noiembrie 2008, 15:14 Actualitate | Esenţial


Romania are probleme cu infrastructura
Foto: AGERPRES
La inceputul secolului 20, trenurile cu locomotive cu aburi parcurgeau distanta dintre Bucuresti si Marea Neagra in trei ore. Astazi, aceeasi distanta este parcursa de un tren electric in sase ore, scrie agentia Reuters intr-un comentariu despre starea infrastructurii din Romania.

Materialul intitulat "Cu jumatate de viteza inainte pe drumurile invechite ale Romaniei" sustine ca situatia nu-i afecteaza doar pe turisti.

Informatia pe scurt
  • starea infrastructurii preocupa toate partidele aflate in campanie
  • perspectivele din domeniu sunt pesimiste
  • companiile straine se impiedica de lipsa infrastructurii
  • guvernul este unul dintre principalele obstacole in dezvoltarea infrastructurii

"Toate partidele au inclus investitiile in infrastructura rutiera si feroviara in campania pentru alegerile de duminica, stiind ca reteaua invechita de transporturi risca sa anuleze cateva dintre avantajele economice ale Romaniei: pozitia sa geografica la intersectia unor rute comerciale si salariile mici care au incurajat pana acum investitiile straine", scrie corespondentul Reuters la Bucuresti.

Majoritatea economistilor afirma ca fara investitii si reforme, banii straini care au sustinut consumul romanesc, si care se imputineaza deja, vor fi si mai putini. Avand in vedere birocratia, ineficienta administratiei, coruptia si lipsa de disponibilitate a politicienilor de a finanta proiecte pe termen lung, perspectivele sunt pesimiste.

Infrastructura, prioritatea numarul unu

Un prim avertisment a venit in iunie, cand producatorul german de masini Daimler a ales Ungaria in locul Romaniei, pentru constructia unei fabrici Mercedes de 800 de milioane de euro, in parte din cauza retelei rutiere mai bune.

"Transporturile ar trebui sa fie prioritatea numarul unu", a declarat ambasadorul Statelor Unite, Nicholas Taubman. "Romania nu va fi competitiva cu vecinii sai sau partenerii de afaceri occidentali pana cand drumul sau spre Europa nu va fi terminat", a subliniat diplomatul american.

Romania, proaspat integrata in UE, ar trebui sa fie o intersectie de rute comerciale principale pe unde se transporta resursele intre nordul si estul, sudul si vestul Europei. Multe companii straine vor sa vina in Romania, pentru a profita de costurile scazute de productie si pentru maina de lucru. Dar infrastructura  rutiera si feroviara ii dezamageste crunt.

"Companiile au o problema", a declarat Florin Pogonaru, seful Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania. "Castigurile la capitolul competitivitate se pierd din cauza accesului greoi la materiile prime. Se dezvolta insule de productivitate mari, dar raman izolate daca infrastructura nu ajunge pana la portile lor", sustine Pogonaru.

Pe locul 126 in lume dupa calitatea drumurilor

Reuters precizeaza ca aproape jumatate din cei 10.000 de kilometri de cale ferata au nevoie de reparatii sau inlocuiri, iar deraierile si intarzierile fac parte din cotidian. Situatia drumurilor este si mai rea. Forumul Economic Mondial situeaza Romania pe locul 126 din 134 in ceea ce priveste calitatea drumurilor, intre Nepal si Polonia. Romania are doar 270 de kilometri de autostrada.

"Pentru a traversa tara, soferii navigheaza pe drumuri inguste care ocolesc Carpatii si trec prin mii de sate, concurand cu carute trase de cai, biciclisti si chiar turme de oi sau vaci. Multe orase nu au sosele de centura, ceea ce conduce inevitabil la ambuteiaje in centru. Expertii spun ca starea proasta a drumurilor ii costa pe soferi jumatate de miliard de euro pe an pentru combustibil suplimentar si reparatii", sustine comentariul.

Cel mai mare proiect de autostrada, Transilvania, care ar trebui sa lege Romania de Ungaria, a inceput in 2004, dar pana acum s-au construit numai noua kilometri. Iar proiectul nu va putea fi terminat inainte de 2013. De asemenea, proiectul de a renova principala cale ferata intre Bucuresti si Marea Neagra a inceput in 2006 si este deja cu sase luni in urma.

Guvernul, un obstacol al dezvoltarii

Reuters sustine ca guvernul se dovedeste a fi unul dintre obstacole.

"Pentru ca orice proiect major dureaza intre cinci si sapte ani pentru a da rezultate, niciun guvern nu a fost dispus sa cheltuiasca fonduri mari pe infrastructura, de teama ca urmatorul guvern va culege roadele", a declarat fostul ministru al transporturilor Radu Berceanu.

"Poti sa fii Iisus, dar daca un client iti da bani cu lingurita, poti sa faci doar pantaloni scurti, nu lungi", a afirmat Berceanu.

Reuters scrie ca toate partidele fac din infrastructura principala lor prioritate inainte de alegeri, majoritatea promitand sa construiasca in jur de 1.000 de kilometri de autostrada. Expertii estimeaza ca punerea in aplicare a acestor planuri ar costa 4-6% din PIB pe an.



















9431 vizualizari

  • -3 (7 voturi)    
    Se urmareste si privatizarea Infrastucturi (Marţi, 25 noiembrie 2008, 15:25)

    Marius [anonim]

    De ce sa castige statu, doara el nu se ocupa de nimica, mai bine il lasa in parajina, deraiaza cateva trenuri, mor cativa oameni, si apoi il vindem la cine are bani sa investeasca in infrastuctura, apoi statul plateste firma si chici firma o fi a unora din sefi CFR .. si iaca iese banuuu .. doara la fel e peste tot .. astai Romania .. sper sa nu fiu eu in tren cand deraiaza :) macar atat noroc sa am .
      #showComment
  • +9 (11 voturi)    
    asa da! (Marţi, 25 noiembrie 2008, 15:31)

    asa [anonim]

    Hai romani adevarati, sariti la gatul lui Reuters! Mi-e dor de ceva indignare proletara in comentarille de aici!
      #showComment
  • +8 (8 voturi)    
    Ce sa le mai zici la agenturile astea.. (Marţi, 25 noiembrie 2008, 15:46)

    sile [anonim]

    Partea proasta e ca astia chiar au dreptate. Infrastructura ne trage inapoi cu 50 de ani
  • +8 (8 voturi)    
    ... (Marţi, 25 noiembrie 2008, 15:54)

    Vladutz [anonim]

    ...tre' sa fi nebun sa spui ca stau altfel lucrurile.

    da, infrastructura romaniei e la pamant, orice mijloc de deplasare ai alege. toti au furat de-au rupt, nimeni nu a facut nimic si iata ca, in loc sa existe o continua dezvoltare, evident si treptata, se vrea dintr-o data totul.. ce nu s-a facut in 18 ani, sa se faca intr-un an... din pacate nu se poate, chiar daca avem basmele cu fetii-fumosi care cresteau cat altii-n 10... realitatea e diferita.
      #showComment
  • +6 (6 voturi)    
    LUCRARE CARE NU E MONITORIZATA (Marţi, 25 noiembrie 2008, 15:57)

    ??? [anonim]

    La linia Buc- Constanta se " lucreaza" de vreo 3 ani si nu se stie cand va fi gata sau daca va fi gata vreodata.
    Nu intereseaza pe nimeni si nu e monitorizata si de asta nu se face nimic.
    Urmeaza vreo inginerie financiara...
  • +3 (3 voturi)    
    buna.... (Marţi, 25 noiembrie 2008, 16:05)

    liviu_ [utilizator]

    chiar buna asta cu reuters!!!
    trist e ca au dreptate...

    daca nu ar avea guvernu masini si ar merge cu trenul, poate i-ar interesa, asa ii doare fix in cot
  • +6 (6 voturi)    
    Tara de cacao, trenuri de caco (Marţi, 25 noiembrie 2008, 16:08)

    Anonim [anonim]

    Sa mai zic ca la 1960 trenurile cu aburi mergeau in occident cu peste 100km/h ?

    Infrastructura de kkt, politicieni de kkt, oameni de kkt, nespalati, ne-educati, prosti, lenesi, hoti, invidiosi... romani de-ai nostri, crescuti in comunism.
      #showComment#showComment
  • +3 (3 voturi)    
    Rabdare... (Marţi, 25 noiembrie 2008, 16:10)

    Infrastructurist [anonim]

    Mai e putin si depasim si recordul din paleolitic. Rabdare...

    Imi amintesc dupa 1989 cand a aparut pe ecrane Petre Romani si facea spume la gura legat de infrastructura invechita... vom face, vom drege... Dupa 20 de ani, inca asteptam. Apropos: mai asteptati ceva?
  • -1 (7 voturi)    
    ce vor investitorii.. (Marţi, 25 noiembrie 2008, 16:15)

    gigi [anonim]

    "Multe companii straine vor sa vina in Romania, pentru a profita de costurile scazute de productie si pentru maina de lucru. Dar infrastructura rutiera si feroviara ii dezamageste crunt."

    Deci ei vor sa profite, da? Adica sa faca profit. Dar vor conditii f. bune plus munca f. ieftina, da? Intelegeti?

    Adica si noi am vrea sa PROFITAM de salariile de 1 euro ale congolezilor, dar vrem sa aiba autostrazi si trenuri de mare viteza, daca se poate si un low-cost de lux ca sa nu pierdem timpul cu barca pana in Congo. Si sa aiba facultate toti congolezii, daca se poate.. A, si ar fi super sa aiba experienta de 5-10 ani in companii multinationale mari..
      #showComment#showComment
  • -4 (6 voturi)    
    cine a tradus? (Marţi, 25 noiembrie 2008, 17:01)

    SofiaR [utilizator]

    Cine a tradus ori nu stie engleza ori nu stie sa citeasca cifre. Citat: "In the early 1990s, it took a steam train three hours to get from the Romanian capital Bucharest to the Black Sea. Now an electric train does it in six."
    "Early 1990s" inseamna inceputul anilor' 90 si nu 1900/ "la inceputul secolului 20."

    Nota redactiei: Reuters a corectat ulterior - 1900 in loc de 1990
    http://uk.reuters.com/article/worldNews/idUKTRE4AO2JX20081125
      #showComment#showComment#showComment
  • +1 (5 voturi)    
    De ce sa vina straini! (Marţi, 25 noiembrie 2008, 17:40)

    Lucianmotzul [anonim]

    asta sa vrut la asta sa ajuns sa nu mai avem nimic si cea fost sa distrus tot ,acesti hoti si distrugatori de neam si tara care au venit la putere au distrus mai rau ca un razboi. tot ce a fost mai clificat si profesional a plecat din tara ,la fel forta de munca calificata cine sa mai munceasca ,scoala romaneasca sa distrus complect nu mai pregateste noi generati de profesionisti ,am dat totul de o parte am spus ca tot ce a fost facut de poporul roman in 50 de ani pe vremea comunismului este rau ,dar trebuia sa plecam de la ce a trudit si a lucrat poporul in acele timpuri si sa progresam nu sa regresam de am ajuns la 1900 la nivelul tarilor din africa .noi acest popor a construit sute de mii de apartamente mai bune mai rele, drumuri, cai feratee ,locomotive, avioane ,nave maritime de mare tonaj, hidriocentrale , centrale nucleare, canale de transport si irigati ,complexe industriale . acum acesti nemernici doar fura si acoliti lor . trebuie sa vina alti sa faca profit ca noi nu mai avem cu cine aici a vrut sa se ajunga ,romania sa fie distrusa si sa fie scoasa la mezat sa plateasca dobinzi. daca nic in ceasul al 12 lea nu stiti cu cine sa votati si nu mergem la vot va fi rau dezastros pt romania . votati orice partid dar nu psd= partidul distrugatorilor romaniei. unde ne sint patrioti ,avem o tara minunata de aia toti vreau sa ne distruga si rivnesc la ea nu o spun in ne cunostinta de cauza .
  • +2 (2 voturi)    
    CFR modernizat (Marţi, 25 noiembrie 2008, 18:04)

    Stefan [anonim]

    Va spun sigur ce urmeaza. In loc sa repare si sa modernizeze infrastructura existenta ,vor face un mega proiect de linii ferate de mare viteza (tren la 300 km /ora) ca si in Franta sau Spania , DAR dupa modelul italian de dezvoltare. Adica lucrari pentru 15 ani si cheltuieli crescute de 400 %. Nu conteaza ca 95 % din trenurile normale vin cu intirzieri de cel putin 30 minute sau ca deraiaza careva saptaminal. Important sa cream o afacere noua in care spaga este pe masura cifrelor in joc. Caile ferate italiane sint in pierdere de 20 de ani si noi vom ajunge la acelasi sistem de aruncat banii pe geam.
  • 0 (0 voturi)    
    FALS (Marţi, 25 noiembrie 2008, 21:50)

    diana [anonim]

    nu este adevarat!
    de la bucuresti la marea neagra, un tren cu aburi facea cca 6 ore.

    daca dispui 17.000 euro poti face o calatorie cu trenul regal (care functioneaza pe baza de aburi) pe traseul bucuresti-sinaia (distanta fiind de 120 km), calatorie care dureaza aprox 3 ore.
      #showComment#showComment#showComment
  • +1 (1 vot)    
    Parlamentarii (Miercuri, 26 noiembrie 2008, 8:53)

    ploiesteanu [anonim]

    nu au nici un interes sa promulge legea exproprierii, pentru ca sunt implicati cu afaceri de terenuri de multe milioane de dolari. Procesul se prelungeste la infinit, terenurile se scumpesc , afacerile lor prospera si construirea infrastructurii rutiere stagneaza la nesfarsit. Asa o fi procedat si Berceanu cand a devenit ministru al transporturilor ?
      #showComment
  • +1 (1 vot)    
    nimeni nu stie nimic. (Miercuri, 26 noiembrie 2008, 11:24)

    cristus [anonim]

    apropo de infrastructura : faza reala !! Pe calea mosilor se ridica masini. Dar nu oricum, nu legal, Doamne fereste ! Miercuri am fost la un pas de a ramane fara masina, iar semnul "oprirea interzisa" a fost instalat vinerea urmatoare, deci peste doua zile !!! Tot la o astfel de "actiune" l-am intrebat pe politist care e finalitatea demersului lor si mi-a spus ca "se face loc in felul asta". Intrebandu-l, firesc, unde mai parcam a spus ca se vor face locuri de parcare... No comment !!!
    Aaaa, sa nu uit !! Peste un Audi ultima fita au "sarit" in defavoarea a doua amarate Clio pe care le-au saltat imediat. Au asteptat pana a venit proprietarul, care a stat vreo 5 minute de vorba cu politistul prin geamul masinii de politie. Cand a plecat nu avea niciun proces-verbal in mana. Sa fi dat spaga ? Doamne fereste, politia nu ia spaga in Romania !!
  • 0 (0 voturi)    
    regionala cfr contanta (Miercuri, 26 noiembrie 2008, 11:28)

    sasha [anonim]

    am lucrat in proiecte cu oamenii de la regionala CFR Constanta. Chiar am participat la licitatii si am si demarat proiecte. Sunt toti profi si cauta sa faca de fiecare data lucrul ca la carte. Nu s-a incercat nici macar o secunda sa se manareasca ceva, nici o propunere ,macar subtila de influentare. Doar ca pentru a face o modificare de infrastructura la o cale ferata (ne-gandita pentru a fi modernizata la un moment dat) inseamna sa dai peste cap circulatia pentru o perioada destul de lunga iar construirea unui nou tronson ar implica niste cheltuieli enorme nejustificate acum din punct de vedere economic. hai sa crestem viteza de la 80 la 100 de km/h si sa ne coste nu stiu cate zeci de milione de euro sau sa investim banii in altfel de dezvoltare - ce vor crea noi cai de comunicare, vitale. Gandite de data asta.
      #showComment#showComment
  • -1 (1 vot)    
    ce-am mai ras... (Miercuri, 26 noiembrie 2008, 12:00)

    luci [anonim]

    auzi la ei, dom'le, vor cai ferate pe magneti... ce dracu', sunteti rupti de realitate? crezi ca daca era posibil nu se faceau pana acum? astea sunt prioritatile?
    trebuie sa inghitim toate rahaturile strainilor? n-am inteles nimic din privatizarile facute? n-ati vazut pretul la gaze, carburanti, energie? vine cineva sa ne doreasca binele? nuuuuuu, doar sa exploateze....
    ok, asta nu este un motiv sa nu avem drumuri bune, si noi suferim de pe urma asta, dar au fost destule prioritati pana acum, si cateva proiecte s-au demarat....
    ca nu se lucreaza cum trebuie, ca poate si statul are o vina, dar o vina mare o au si cei care vor sa profite: incepand de la proprietarii de terenuri si pana la constructori...
    n-am sa inteleg nicioadata de ce trebuie sa construim cu firme straine, pe hartie, sa dam o caruta de bani, contrcte secrete, ... cand la urma urmei tot muncitorii romani lucreaza, tot utilaje ale firmelor din tara, etc...
    aici e buba, de-asta insista strainii ca ne trebuie aia, aia, vor sa profite si ei, cum o fac de 20 de ani...
    ce avantaj am ca vine o firma straina pentru forta de munca ieftina? daca dupa o luna de munca nu castig sa traiesc cat de cat decent, mai bine sa nu vina... oamenii vor fi nevoiti sa faca ceva, sa deschida o afacere ceva, sau, de ce nu, sa munceasca pamantul, ca prea ne-am batut joc de toate si asteptam sa vine investitorii straini....parca n-am sti la ce vin...
      #showComment


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version